Skip to main content
| author

چطور می توان خطرات کار در ارتفاع را کاهش داد؟

05 بهمن, 1402

چطور می توان خطرات کار در ارتفاع را کاهش داد؟کار در ارتفاع لازمه بسیاری از مشاغل است. برای مثال افرادی که در زمینه برق‌کاری، جوشکاری، نصب آنتن‌های مخابراتی، شرکت‌های خدماتی، ساختمان‌سازی، عملیات امداد و نجات و... فعالیت می‌کنند،

ساعات زیادی مشغول کار در ارتفاع هستند. به همین علت در معرض خطر سقوط از ارتفاع، شکستگی و نقص عضو یا حتی مرگ می‌باشند. هنگامی که فعالیت در ارتفاع به صورت استاندارد و با رعایت اصول ایمنی انجام شود، میزان حوادث کاهش پیدا می‌کنند. 

شغل کار در ارتفاع یکی از حادثه سازترین و پر ریسک‌ترین مشاغل موجود در دنیا است. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی اهمیت زیادی دارد. امروزه همه مشاغل باید از قوانین ایمنی و حفاظتی تبعیت کنند. 

یکی از نکات ایمنی کار در ارتفاع، استفاده از تجهیزات ایمنی است. این تجهیزات باعث می‌شوند ایمنی کارگر افزایش یابد. همچنین از پرت شدن و سقوط او جلوگیری می‌کنند. با استفاده از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع میزان سقوط مصالح و در نتیجه آسیب دیدگی افراد کمتر می‌شود. 

برای خرید انواع تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع می‌توانید با مرکز فروش تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع در تهران تماس بگیرید. 

چطور می توان خطرات کار در ارتفاع را کاهش داد؟

تجهیزات کار در ارتفاع چیست؟


تجهیزات کار در ارتفاع شامل ابزاری می‌شود که نیروی کار برای ایمنی و حفظ سلامت خود در هنگام کار در ارتفاع از آنها استفاده می‌کنند. معمولا برای کار در ارتفاع بیش از 3 متر از سطح زمین به این تجهیزات نیاز است. ابزارهای ایمنی مانع از سقوط کارگر در حین کار می‌شوند. به این ترتیب حوادث ناشی از کار در ارتفاع کاهش پیدا می‌کنند. 

تجهیزات کار در ارتفاع چیست؟

تجهیزات کار در ارتفاع انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

1- کلاه ایمنی

 کلاه ایمنی یک وسیله محافظتی است که جزو اساسی‌ترین لوازم ایمنی کار در ارتفاع به شمار می‌رود. با استفاده از این وسیله، خطرات کار در ارتفاع کاهش پیدا می‌کند. این کلاه فاقد لبه است و مقاومت خوبی در برابر ضربات و فشار اجسام تیز دارد.

علاوه براین، در مقابل جریان الکتریکی و حرارت هم مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. بند چرمی کلاه برای قفیل شدن زیر گلو است. این کلاه ها انواع مختلفی دارند که از نظر میزان مقاومت متفاوت هستند.

برای مثال کلاه ایمنی نوع A مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و می‌تواند در برابر جریان برق 2200 ولت مقاومت کند. کلاه های نوع B معمولا ضد حریق هستند و مقاومت آنها بیشتر از کلاه های نوع A است.

کلاه های نوع C ، نوع دیگری از کلاه های ایمنی هستند که مقاومت نسبتا خوبی در برابر ضربات دارند. اما برای محافظت از انسان در برابر جریان الکتریسیته مناسب نیستند. کلاه هایی که کارگران ساختمانی و افراد شاغل در پالایشگاه استفاده می‌کنند از این نوع هستند.

کلاه ایمنی | تجهیزات کار در ارتفاع چیست؟

2- کارابین

کارابین یک نوع ابزار حلقه مانند است که برای اتصال قسمت‌های مختلف لوازم ایمنی به کار می‌رود. مدل‌های متنوعی از این وسیله وجود دارند که برخی از آنها دارای قفل خودکار مارپیچی هستند. این قفل باعث افزایش ایمنی می‌شود. کارابین‌های موازی در حدود 1300 کیلوگرم و انواع بیضی شکل در حدود 1700 کیلوگرم مقاومت دارند. 

کارابین

3- کمربند ایمنی

کمربند ایمنی یکی از وسایل ضروری کار در ارتفاع است که با استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی و ترکیبات پلیمری ساخته می‌شود. این کمربند به فرد کمک می‌کند تا ارتفاع خود را به صورت کنترل شده کاهش دهد. 

کمربند ایمنی

4- لنیارد

لنیارد طنابی است که فرد را از خطر سقوط نجات می‌دهد. این وسیله باعث کاهش خطرات کار در ارتفاع می‌شود. با استفاده از این طناب، ارتباطی بین کارگر، سازه و نقطه اصلی ایجاد می‌شود و کیفیت کار افزایش می‌یابد.

در ساختار لنیارد، چند قلاب وجود دارد که نقش مهمی در افزایش ایمنی فرد دارند. یعنی هر چقدر تعداد قلاب و نقاط اتصال بیشتر باشد، ایمنی فرد هم افزایش می‌یابد. معمولا تا 5 سال می‌توان از این ابزار استفاده کرد. چرا که امکان پارگی، پوسیدگی و فرسودگی طناب وجود دارد.  

۵- شوک گیر (جاذب شوک)

شوک گیر هم جزو تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع محسوب می‌شود. این وسیله به منظور کاهش آسیب و ضربات ناشی از کاهش ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد. شوک گیر می‌تواند اثر ضربه ای که هنگام سقوط به فرد وارد می‌شود را کاهش دهد. البته نباید فراموش کرد که قبل از استفاده از این وسیله باید از سالم بودن آن مطمئن شد. 

از دیگر تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع می‌توان به هارنس، قلاب، خطوط نجات (لایف لاین)، تور نجات، قرقره و... اشاره کرد. 

خطرات کار در ارتفاع

خطرات کار در ارتفاع شامل سقوط فرد یا مصالح و اشیاء می‌شود. نکته مهمی که در سقوط فرد وجود دارد، شدت جراحت است. اگر  شدت آسیب دیدگی کم باشد، منجر به آسیب دیدگی فرد می‌شود. برخی مواقع شدت جراحات به حدی زیاد است که فرد جان خود را از دست می‌دهد. 

خطرات کار در ارتفاع

عوامل موثر در شدت جراحات ناشی از سقوط افراد 

شدت جراحت و آسیب‌دیدگی کارگر بعد از سقوط از ارتفاع به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل ارتفاع کار، مدت زمان انجام کار، شرایط آب و هوایی و تعداد افراد درگیر می‌شوند. وضعیت سطحی که فرد روی آن مشغول کار است هم می‌تواند روی این مسئله تاثیر بگذارد. 

- ارتفاع کار 

هر چقدر ارتفاع کار بیشتر باشد، شدت جراحات ناشی از سقوط هم بیشتر خواهد بود. سقوط از ارتفاع بالا موجب آسیب جدی حتی مرگ فرد می‌شود. 

- مدت زمان انجام کار

با افزایش مدت زمان انجام کار، فرد دچار خستگی می‌شود. در نتیجه احتمال سقوط و آسیب دیدگی افزایش پیدا می‌کند.

-  شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی مانند وزش باد، بارش برف و باران باعث ناپایداری تجهیزات شوند. هنگامی که باد می‌وزد، به راحتی نمی‌توان اجسام بزرگ را مدیریت کرد. از طرف دیگر، برف و باران هم خطر لغزش را افزایش می‌دهند. 

- تعداد افراد درگیر

گاهی اوقات چندین نفر درگیر کار در ارتفاع هستند و در مسیر یکدیگر قرار دارند. به این ترتیب، اگر یکی از این افراد دچار حادثه شود، سایر افراد هم در معرض خطر قرار می‌گیرند. 

تمامی این عوامل روی میزان ریسک کار در ارتفاع تاثیر دارند. برای جلوگیری از بروز حادثه باید به همه این موارد توجه نمود. رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع می‌توانند خطرات را کاهش دهند. 

ارزیابی ریسک

ارزیابی ریسک کار در ارتفاع به شما در کاهش خطرات احتمالی کمک می‌کند. بنابراین، محیط کار را بررسی کنید و خطرات مرتبط با سقوط از ارتفاع را مورد ارزیابی قرار دهید. بررسی موارد زیر در ارزیابی ریسک اهمیت زیادی دارد.

- ارتفاع کار 
- تجهیزات و وسایل مورد استفاده برای کار در ارتفاع
- استفاده یا عدم استفاده از تجهیزاتی مانند بالابر، نردبان، سکو و داربست 
- شناسایی افراد در معرض خطر و اولویت بندی آنها
- آشنایی افراد با وسایل ایمنی کار 
- بررسی مداوم و ثبت اطلاعات 

ارزیابی ریسک | چطور می توان خطرات کار در ارتفاع را کاهش داد؟

نکات ایمنی کار در ارتفاع و کارهایی که باید برای کاهش خطرات کار در ارتفاع انجام داد.

بعد از بررسی خطرات احتمالی، باید کارهایی برای کاهش این خطرات انجام دهید. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که رعایت آنها می‌تواند به کاهش خطرات کار در ارتفاع کمک کند. 

- بهتر است در صورت امکان از کار در ارتفاع پرهیز کنید.
- استفاده از تجهیزات کاهش ارتفاع و فاصله باعث جلوگیری از سقوط می‌شود. 
- برای حفاظت از افرادی که روی زمین هستند از حفاظ و علائم هشداردهنده استفاده شود. 
- بررسی وضعیت سطوح کار و اطمینان از پایداری آنها می‌تواند خطر سقوط را کاهش دهد. در صورت ناپایداری سطح، باید دسترسی کافی به تجهیزات وجود داشته باشد. 
- اگر شرایط آب و هوایی نامساعد باشد بهتر است کار به تعویض بیفتد. 
- کار در ارتفاع جزو مشاغل پر ریسک است و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. بهتر است از کارگرانی استفاده شود که برای این کار آموزش دیده‌اند. 
- برای جلوگیری از سقوط اجسام یا افراد بهتر است از توری های مخصوص استفاده شود.
- داربست و تجهیزات ایمنی باید توسط افراد حرفه ای نصب و راه اندازی شوند. 

علاوه بر این استفاده از نرده های حفاظتی، جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محیط کار، شناسایی خطرات احتمالی و رفع خرابی تجهیزات حفاظتی در کاهش خطرات کار در ارتفاع موثر هستند. آشنایی کارگران با علائم ایمنی و نحوه کار با تجهیزات ایمنی هم می تواند به کاهش خطرات کار در ارتفاع کمک کند. 

سخن پایانی درباره اینکه چطور می توان خطرات کار در ارتفاع را کاهش داد؟

کار در ارتفاع با خطر سقوط، جراحت و حتی مرگ همراه است. به همین دلیل کاهش خطرات کار در ارتفاع اهمیت زیادی دارد. برای این منظور باید نکات ایمنی را رعایت کرد. ضمن اینکه استفاده از تجهیزات ایمنی نقش مهمی در کاهش خطرات کار در ارتفاع دارد. اگر شما هم ناچار به انجام کار در ارتفاع هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از خطرات کار در ارتفاع از تجهیزات ایمنی استفاده کنید.