Skip to main content
| author

مواد اولیه ماکارونی 

30 شهریور, 1401

مواد اولیه ماکارونی ، آیا شما هم ماکارونی دوست دارید؟ کمتر کسی وجود دارد که ماکارونی غذای مورد علاقه ی او نباشد. این غذا، جزء محبوب ترین غذاهای کودکان است. اگر در زمان خوردن ماکارونی به چهره ی کودکان دقت کنید، متوجه می شوید که با چه لذتی آن را می خورند. 


ماکارونی چیست؟

گونه ای پاستا است که معمولا در کارخانه ها به صورت خشک تولید می شود. آن را باید قبل از خوردن، بجوشانید. برخی بر این باورند که کلمه ماکارونی از واژه ی یونانی (makaria) گرفته شده است. این واژه به معنای خوراک سوگواری می باشد. بعضی هم معتقدند که ریشه ی کلمه ی ماکارونی به واژه ی ایتالیایی ammaccare مربوط می شود. معنای این کلمه، خمیر له شده یا ورز داده شده است. در زبان سانسکریت، ریشه ی آن از کلمه ی ماکارانی می آید. 
البته ماکارونی در هر کشور یا منطقه ای متفاوت می باشد. 
ماکارونی در ژاپن : در این کشور، ظاهر ماکارونی ها طرح های مختلفی دارند. به صورت میله ای کوتاه سوراخ دار ، شکل صدف و ... تولید می شوند. 
ماکارونی در ایتالیا : در این کشور، ماکارونی به نوعی پاستا گفته می شود که ظاهر آن به شکل میله ای سوراخ دار کوتاه است. 
ماکارونی در بین ایتالیایی- آمریکایی ها : مردم نیویورک و فیلادلفیا به گونه های مختلف پاستا، ماکارونی می گویند. 
ماکارونی در ایران : مردم ایران ، این واژه را برای تمام انواع اسپاگتی و ماکارونی طرح دار و ... به کار می برند. 

مواد اولیه ماکارونی 


مواد اولیه ماکارونی 

مواد اولیه ماکارونی شامل آرد و آب می شوند. بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم تولید می گردد. دوروم یک نوع گندم سخت از جنس Triticum و گونه Durum می باشد. برای تهیه آرد ماکارونی از گندم های دیگر هم استفاده می شود. اما در ایتالیا، ماکارونی را فقط از آرد گندم دوروم یا آرد سمولینا تهیه می کنند. برای به دست آوردن آرد سمولینا، قسمت آندوسپرم گندم های سخت (به خصوص دوروم) را آسیاب می کنند. گندم دوروم به رنگ زرد کهربایی است و در نقاط سردسیر و خشک رشد می کند. 
نشاسته ای که در مغز ذرات آرد سمولینا وجود دارد، مانع از چسبیدن ماکارونی ها می شود. در حال حاضر، کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا برای تهیه ماکارونی فقط از سمولینا استفاده می کنند. کربوهیدرات هایی که در این نوع ماکارونی وجود دارد موجب تولید سروتونین در مغز می گردد. این ماده نقش مهمی در هوشیاری و تنظیم عواطف و احساسات ایفا می کند. این نوع گندم به صورت خاص در ایران کشت نمی شود. اما گندم های سخت دیگری به صورت پراکنده کشت می شوند. کیفیت آرد به دست آمده از این گندم ها، نزدیک به آرد سمولینا است. این آرد که با نام آرد سه صفر یا نول شناخته می شود، باید از نظر فیزیکی، شیمیایی و میکروبی استاندارد باشد. 
نوع دیگری از آرد با نام فارینا برای تولید ماکارونی به کار می رود. این آرد زبر است و سبوس بالایی دارد و از گندم معمولی به دست می آید. 

مواد اولیه ماکارونی

- ویژگی های فیزیکی آرد :

شامل یکنواختی، مقدار سبوس و مواد خارجی موجود در آرد می شوند. میزان یکنواختی آرد نقش مهمی در جذب آب برای تهیه خمیر ایفا می کند. سبوس و مواد خارجی که در آرد وجود دارند هم می توانند بر کیفیت آرد تاثیر بگذارند. بنابراین نباید مقدار آنها از حد استاندارد بیشتر باشد. 


- ویژگی های شیمیایی آرد :

فاکتورهای شیمیایی آردی که مصرف می کنید نباید از حد مجاز بیشتر باشد. در غیر این صورت، طعم و بوی نامناسبی در آرد ایجاد می شود.


- ویژگی های میکروبی آرد :

اگر میزان آلودگی میکروبی آرد بیش از حد استاندارد باشد، دستگاه ها، لوازم، سالن تولید و محصول را آلوده می کند. 


آب :  

مشخصه های آبی که در تهیه ماکارونی استفاده می شود باید شبیه آب آشامیدنی باشد وگرنه باعث ایجاد مشکلاتی می شود.


 سختی آب :

یکی از ویژگی های مهم آب به شمار می رود. اگر مقدار آن بیش از حد استاندارد باشد، با ایجاد رسوب در دستگاه ها و لوله ها بر روی کیفیت محصول تاثیر می گذارد. این امر موجب تغییر رنگ محصول می شود. 


مشخصات شیمیایی و میکروبی آب :

اگر آبی که برای تولید ماکارونی به کار می رود، آلوده باشد، محصول را نیز آلوده می کند.  

خط تولید ماکارونی 

خط تولید ماکارونی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.
مرحله 1 : آرد در سیلوی مشخصی ذخیره می شود.
مرحله 2 : در این مرحله آرد الک می شود و با مواد افزودنی مخلوط می گردد. 
مرحله 3 : مواد اولیه به سمت دستگاه پرس انتقال پیدا می کند. 
مرحله 4 :  دستگاه پرس از بخش های مختلفی مانند فیلتر، ترازوی دیجیتال، کنترلر دیجیتال آب و سیستم پلی ماتیک تشکیل شده است. مواد اولیه در این قسمت، تحت فشار قرار می گیرند. 
مرحله 5 : مواد وارد سیستم خشک کن می شوند. بعد از اینکه خمیر ماکارونی به شکل رشته های بلند و کوتاه درآمد، وارد این سیستم می شود تا رشته ها خشک شوند. 
مرحله 6 : در این مرحله، برای جلوگیری از ترک خوردن ماکارونی، رشته ها را به آرامی سرد می کنند. 
مرحله 7 : قبل از اینکه رشته های ماکارونی برش بخورند و بسته بندی شوند، در سیلوی محصول قرار می گیرند. در این مرحله، محصولات استراحت می کنند و در دمای مشخصی قرار می گیرند. 
مرحله 8 : اکنون نوبت برش محصول است. برای این کار از اره های مخصوص استفاده می شود. 
مرحله 9 : محصولات را بعد از بسته بندی به مدت 72 ساعت در انبار نگهداری می کنند. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، محصول روانه بازار می شود. 

مواد اولیه ماکارونی 
سخن پایانی

ماکارونی یک غذای لذیذ و پرطرفدار است. این محصولات در خط تولید ماکارونی تهیه می شوند. کارخانه های تولید ماکارونی برای جلب رضایت مشتریان و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، اقدام به تولید طرح ها و شکل های مختلفی از ماکارونی کرده اند.