Skip to main content
| mardani2

تحصیل در چین

04 مهر, 1401

تحصیل در چین مورد توجه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان می باشد. برخی از دانشگاه های کشور چین، رتبه ی خوبی در بین دانشگاه های جهان دارند. علاوه بر این، هزینه ی زندگی و تحصیل در چین مقرون به صرفه می باشد.

به طوری که بسیاری از دانشجویان اروپایی و آمریکایی، این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. اگر شما هم می خواهید برای مهاجرت تحصیلی به خارج اقدام کنید، کشور چین را در نظر داشته باشید. تحصیل در کشور چین، مزایای زیادی دارد که در ادامه در مورد آن با شما صحبت می کنیم. 

کشور چین 


چین به عنوان یک کشور پهناور و پر جمعیت در جهان شناخته می شود. جمعیت آن در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر و مساحت آن نه میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع می باشد. بیشتر مردم چین از نژاد زردپوست هستند. در بین آنها، مغول ها، تبتی ها و ترک ها هم زندگی می کنند. رایج ترین ادیان در بین مردم چین شامل مذهب کنفسیوس، بودایی، تائوئیسم و اسلام می شوند. نظام سوسیالیستی در این کشور وجود دارد. حزب های کمونیست و دموکرات در چین فعالیت می کنند. واحد پول چین، یوان است. 

تلاش چین برای جذب دانشجویان خارجی 


در حال حاضر، چین به عنوان دومین قطب صنعتی دنیا شناخته می شود. این کشور، استراتژی های خاصی را برای جذب دانشجویان خارجی به کار می برد. برای این منظور، رشته های متنوعی را به زبان انگلیسی در دانشگاه های خود ارائه می دهد. علاوه بر این، از طریق اعطای بورس های مختلف گام های موثری برای جذب دانشجویان مستعد سایر کشورها برداشته است. 

تحصیل در چین چه مزایایی دارد؟


یکی از مزایای تحصیل در چین، هزینه های مناسب زندگی و تحصیل می باشد. برخی از دانشگاه های چین دارای رتبه های خوب جهانی هستند و در فهرست بهترین و ارزان ترین دانشگاه های جهان قرار می گیرند. کشور چین با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با بهره گیری از نیروی کار خود توانسته است تا در مدت کوتاهی به رشد اقتصادی بالایی دست یابد. بسیاری از شرکت ها و کارخانه های معتبر دنیا در چین نمایندگی دارند. به همین علت، کشور چین به یک بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان دانشگاه های چین تبدیل شده است. 
کیفیت آموزشی برتر، تسهیلات، امکانات مدرن و مدارک علمی معتبر دانشگاه های چین باعث شده تا مقصد مناسبی برای دانشجویان خارجی محسوب شود. افرادی که این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند، می توانند از حمایت های دولتی و خصوصی (در قالب بورسیه های تحصیلی) بهره مند شوند. علاوه بر این، آنها می توانند در کنار تحصیل در دانشگاه، به مدت 12 ساعت در هفته هم برای تامین مخارج خود کار کنند. 

تحصیل در چین 

بهترین دانشگاه های کشور چین


بهترین دانشگاه های کشور چین شامل دانشگاه های شینهوا، پکن، شانگهای جیائوتونگ، فودان، آکادمی علوم چین و موسسه آموزش عالی ژجیانگ می شوند. این دانشگاه ها، رتبه جهانی خوبی دارند و کیفیت آموزش و عملکرد تحقیقاتی برخی از آنها قابل توجه می باشد. 

تحصیل پزشکی در چین


برای تحصیل پزشکی در چین نیاز به مدارکی است. افرادی که می خواهند در رشته پزشکی در چین تحصیل کنند، باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته ریاضی یا تجربی داشته باشند. در این صورت می توانند برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های پزشکی چین اقدام کنند. 
دوره تحصیل پزشکی، 6 سال می باشد و برای این دوره، به 7000-4000 دلار در سال نیاز است. 

تحصیل پزشکی در چین

آیا برای تحصیل پزشکی در چین باید زبان چینی را یاد بگیریم؟


در ابتدا نیاز به یادگیری زبان چینی نیست اما در سال آخر تحصیل برای کار با بیماران لازم است تا دانشجویان، زبان چینی را یاد بگیرند. معمولا دروس دانشگاهی در 2 سال اول و در برخی موارد در 4 سال، به زبان انگلیسی تدریس می شوند. البته دروس رشته دندانپزشکی در چین، به زبان چینی تدریس می شوند. افرادی که در رشته های MBBS و DBSفارغ التحصیل می شوند، آمادگی کافی را برای شرکت در آزمون های بین المللی پزشکی دارند. 
کسانی که زبان چینی را برای زبان تحصیل انتخاب می کنند، در ابتدا باید این زبان را یاد بگیرند. سپس در آزمون دانشگاه شرکت نمایند. بعد از قبولی در این آزمون، می توانند وارد دانشگاه شوند. یادگیری زبان چینی برای آنها مزیت هایی دارد. از جمله اینکه شهریه کمتری پرداخت می کنند و راحت تر می توانند کسب و کاری برای خود پیدا کنند. 

تحصیل رایگان در چین 


یکی از دلایل تمایل دانشجویان خارجی به تحصیل در چین، هزینه های مقرون به صرفه آن می باشند. ضمن اینکه، بورس هایی که برای این افراد در نظر گرفته می شوند، فرصت هایی هستند تا افراد بتوانند با دریافت این بورس ها تا حد زیادی از پرداخت شهریه معاف شوند. در مواردی که فرد، نمره ی خوبی در زبان آیلتس یا تافل داشته باشد، شانس دریافت بورسیه بیشتر است. در برخی مواقع، داشتن سابقه ی کار و پژوهش قدرتمند می تواند زمینه دریافت این بورس ها را هموارتر کند. 

 

آیا تحصیل در چین رایگان است؟


تحصیل رایگان در چین امکان پذیر است؟ هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی چین، به طور میانگین 2500-10000 دلار در هر سال تحصیلی می باشد. البته برنامه هایی هم وجود دارند که بابت آنها شهریه ای دریافت نمی گردد. معمولا کشورهایی مانند بریتانیا، دانمارک، آلمان و ... که پردیس دانشگاهی در چین دارند، این برنامه های تحصیلی رایگان را ارائه می دهند. 

سن مناسب برای دریافت بورسیه کشور چین


سن مناسب جهت دریافت بورسیه برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، حداکثر تا 35 سال و برای مقطع دکترا 40 سال می باشد. 

تحصیل در چین 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا


مدارک موردنیاز برای دریافت ویزا شامل  گذرنامه، فرم درخواست ویزای تحصیلی، عکس جدید، نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه و ... می شوند. لازم به ذکر است که گذرنامه باید حداقل یک صفحه ی سفید و 6 ماه اعتبار داشته باشد. افرادی که قصد پذیرش در دانشگاه های چین را دارند باید همراه با این مدارک به کنسولگری یا سفارت چین مراجعه نمایند. متقاضیان می توانند 3 ماه قبل از اعزام، مکاتبات خود را برای اخذ ویزا انجام دهند. 

انواع ویزای دانشجویی و تحصیلی چین 


1- ویزای بلند مدت :

معمولا بعد از ورود فرد به کشور چین، مدت زمان این نوع ویزا مشخص می شود. 


2- ویزای کوتاه مدت :

مدت زمان اقامت افرادی که ویزای کوتاه مدت دارند، حداکثر 180 روز می باشد.  


نحوه ی گرفتن پذیرش برای تحصیل در دانشگاه های چین


افرادی که تمایل دارند تا در دانشگاه های کشور چین تحصیل کنند، می توانند طی 3 مرحله درخواست خود را ارائه دهند. 
مرحله اول : در ابتدا، متقاضی باید فرم درخواست را بارگیری کرده و تکمیل نماید. این فرم در صفحه ی پذیرش دانشگاه (در سایت) وجود دارد. 
مرحله دوم : بعد از پر کردن فرم، باید مدارک موردنیاز را در همین صفحه بارگذاری نماید. 
مرحله سوم : هزینه ای که تعیین شده را پرداخت کند.

 
سخن پایانی 


اگر شما هم علاقمند هستید تا در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کنید، کشور چین را در نظر بگیرید. در این کشور، می توانید با هزینه ای مناسب در رشته های مختلف از جمله پزشکی تحصیل نمایید.