Skip to main content
| author

مهر برجسته و نحوه ساخت آن

29 مهر, 1402

مهر برجسته و نحوه ساخت آن ، مهر برجسته یکی از انواع مهر است که معمولا در دفترخانه‌ها، محضرها و ... از آن استفاده می‌کنند. این مهرها ، اعتبار اسناد و مدارک را افزایش می‌دهند. امروزه بسیاری از افراد و شرکت‌ها برای معرفی خود و جلب اعتماد بیشتر از انواع مهر استفاده می‌کنند. در این میان، مهرهای برجسته به دلیل امنیت بالایی که دارند، موردتوجه قرار گرفته اند.

مهر برجسته چیست؟

مهر برجسته چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مهری است که می‌تواند سطح کاغذ را برجسته کند. این مهرها دارای دو صفحه فلزی (کلیشه) هستند که روی سطح آنها برجستگی و تورفتگی وجود دارد. در واقع، برجستگی‌های طرح، روی صفحه بالایی و فرورفتگی‌های آن روی صفحه پایینی قرار دارند. فشردن اهرم دستگاه موجب ایجاد طرح و برجسته شدن سطح کاغذ می‌شود. 

مهر برجسته و نحوه ساخت آن

اسامی مختلف مهر برجسته 

مهرهای برجسته را با نام های مختلفی مانند مهر فشاری، نامرئی، پرسی، انبری، سنگی، آهنی و فلزی می‌شناسند. 

ویژگی‌های مهر برجسته 

مهم‌ترین ویژگی مهرهای برجسته این است که در آنها از رنگ، جوهر و کارتریج استفاده نمی‌شود. اثر این مهرها به صورت برجستگی و فرورفتگی روی کاغذ باقی می‌ماند. این اثر، ظاهری شیک و حرفه ای را ایجاد می‌کند. برای زیبایی و جذابیت بیشتر اثر مهر برجسته می‌توان از لیبل‌های رنگی مخصوص در ابعاد a4 استفاده نمود. به این صورت که لیبل را قبل از زدن مهر روی کاغذ بچسبانید و مهر را روی آن بزنید. این کار باعث می‌شود تا زیبایی طرح مهر برجسته چندین برابر شود. 

انواع دستگاه مهر برجسته 

این دستگاه در دو نوع دستی و اتوماتیک ساخته می‌شود. برخی از نمونه های این نوع مهر به صورت کیفی و بعضی به صورت رومیزی می‌باشند. در حال حاضر انواع مختلف مهر برجسته با برندهای متنوع در بازار به فروش می‌رسند. 

نحوه ساخت مهر برجسته 

ساخت مهر برجسته به دو صورت نایلوپرینت و کلیشه فلزی انجام می‌شود. 

مهر برجسته و نحوه ساخت آن

- ساخت مهر برجسته به صورت نایلو پرینت 

یکی از روش‌های ساخت مهر برجسته است که تا حدودی به روش ساخت مهرهای ژلاتینی شباهت دارد. اما پیچیده‌تر از آن است. تفاوت اثر مهرهای برجسته و ژلاتینی به برجستگی طرح و فرم سه بعدی آن در مهر برجسته مربوط می‌شود. در حالی که طرح مهرهای ژلاتینی 2 بعدی و فاقد برجستگی است. یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت مهر برجسته به روش نایلو پرینت، هزینه کم و مقرون به صرفه آن می‌باشد. 

- ساخت مهر برجسته به صورت کلیشه فلزی 

در این روش برای ساخت مهر برجسته از صفحات فلزی (کلیشه) استفاده می‌کنند. طرح موردنظر به صورت برجستگی و تورفتگی روی سطح این صفحات ایجاد می‌شود. صفحات فلزی دارای پایه و قشر حساس می‌باشند. ابتدا صفحات نگاتیو را روی آنها قرار می‌دهند و عملیات نوردهی انجام می‌شود. مناطق نوردیده در مقابل اسید مخصوص مقاومت نشان می‌دهند. اما قسمت‌هایی که نور ندیده‌اند، در تماس با اسید حل می‌شوند. این امر باعث ایجاد فرورفتگی می‌شود. به این ترتیب، طرح موردنظر روی صفحات فلزی به وجود می‌آید. 

مهر برجسته فلزی 

مهر برجسته فلزی در ابعاد استاندارد 3-4-5 سانتی‌متر ساخته می‌شود. ضخامت کلیشه مورد استفاده در آن به اندازه 1.5 میلی‌متر است. البته ضخامت صفحات فلزی که برای داغی و حک به کار می‌روند، 3 میلی‌متر می‌باشد. مصارف مهر برجسته فلزی به این چند مورد محدود نمی‌شود. از این مهر برای طلاکوب، برجسته کاری انواع کاغذ، مقوا و پلاک آلومینیومی و نیز برای لاک و مهر استفاده می‌کنند. 

نحوه استفاده از مهر برجسته فلزی

استفاده از دستگاه مهر برجسته فلزی یا آهنی اصلا سخت نیست. شما می‌توانید با فشار اهرم، طرح موردنظر خود را روی کاغذ ایجاد نمایید. به این نکته توجه کنید که اگر نیروی کمی به کار ببرید، طرح به خوبی روی کاغذ ایجاد نمی‌شود و در صورتی که فشار بیش از حد به اهرم وارد کنید، ممکن است دستگاه آسیب ببیند. بنابراین، با یک فشار ملایم می‌توانید به هدف خود برسید.

صفحات این مهرها به اشکال مختلف هندسی (دایره، مربع، مستطیل و ...) ساخته می‌شوند. البته در بیشتر موارد، شکل آن دایره ای است. این دستگاه می‌تواند طرح‌های دایره ای کمتر از 50 میلی متر را پشتیبانی نماید. در مورد طرح‌های مستطیل، ابعاد 45*25 میلیمتر استفاده می‌شود. 

مهر برجسته و نحوه ساخت آن

قیمت مهر برجسته چقدر است؟

مهرهای برجسته از نظر کیفیت، برند، نوع و مدل دستگاه، ابعاد و ... یکسان نیستند. این عوامل می‌توانند روی قیمت مهر برجسته تاثیر بگذارند. روش ساخت و دستگاه های مورد‌استفاده برای مهر برجسته در دسترس همه افراد نمی‌باشند. به همین علت امنیت بالایی دارند و امکان جعل آنها خیلی ضعیف است. امروزه برندهای داخلی و خارجی مهر برجسته در بازار وجود دارند. طبیعتا برندهای معتبر این دستگاه از قیمت بالاتری برخوردار هستند. 

مهر برجسته و نحوه ساخت آن

خرید مهر برجسته

 معمولا مهرهای برجسته را برای اعتبار بخشیدن به اسناد و مدارک رسمی، برگه‌های گارانتی، برگه‌های قرارداد و ... به کار می‌برند. یعنی این نوع مهر را بیشتر در دفاتر اسناد رسمی، دفترخانه ها، دفتر مقامات دولتی و یا آموزشگاه هایی می‌بینید که مدارک معتبر صادر می‌کنند. البته افراد و کسب و کارهای دیگر هم می‌توانند از این نوع مهر استفاده کنند.

امنیت بالای مهرهای برجسته توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. در ساختار این مهرها از ورقه ها یا صفحات فلزی خاصی (کلیشه) استفاده می‌شود که در دسترس عموم نیستند. فقط عده محدودی با ارائه مدارک می‌توانند این ورق ها را تهیه نمایند.

سفارش و خرید مهر برجسته به سادگی امکان‌پذیر است. فقط کافی است طرح و نوع دستگاه را انتخاب کنید و سپس مدارک شناسایی خود را ارائه نمایید. این مدارک شامل اصل و کپی کارت ملی و اسناد مربوط به شغل شما می‌شوند. پس از آن مهر شما آماده و به صورت رایگان ارسال می‌گردد. 

سوالات متداول 

1- مهر برجسته چیست و چه کاربردی دارد؟
مهر برجسته ، مهری است که می‌تواند سطح کاغذ را برجسته کند. این مهرها دارای دو صفحه فلزی (کلیشه) هستند که دارای برجستگی و تورفتگی می‌باشند. در واقع، برجستگی‌های طرح روی صفحه بالایی و فرورفتگی های آن روی صفحه پایینی قرار دارند. فشردن دستگاه موجب ایجاد طرح و برجسته شدن سطح کاغذ می‌شود.

 2- هزینه ساخت مهر برجسته چقدر است؟
مهرهای برجسته از نظر کیفیت، برند، نوع و مدل دستگاه، ابعاد و ... یکسان نیستند. این عوامل می‌توانند بر روی قیمت مهر برجسته تاثیر بگذارند. روش ساخت و دستگاه های مورد استفاده برای مهر برجسته در دسترس همه افراد نمی‌باشند. به همین علت امنیت بالایی دارند و امکان جعل آنها خیلی ضعیف است. امروزه برندهای داخلی و خارجی مهر برجسته در بازار وجود دارند. طبیعتا برندهای معتبر دستگاه مهر برجسته هم از قیمت بالاتری برخوردار هستند. 

3- برای ساخت مهر برجسته چه مدارکی باید ارائه داد؟
این مدارک شامل اصل و کپی کارت ملی و اسناد مربوط به کسب و کار می‌شوند.