Skip to main content
| author

ویژگی های قالیشویی خوب

24 آذر, 1402

ویژگی های قالیشویی خوب ، وقتی به زمستان و به ویژه اواخر اسفند نزدیک می‌شویم، بسیاری از افراد مشغول خانه‌تکانی می‌شوند. شستن فرش، قالی و موکت بخش مهمی از این رسم همیشگی است.

در گذشته عده زیادی از خانواده ها به صورت سنتی مشغول این کار می‌شدند. شاید شما هم جزو این دسته بوده باشید. یعنی برای شستن فرش، ابتدا آن را خیس می‌کردید و شستن فرش را با مواد شوینده، کاسه و جارو انجام می‌دادید.

بعد از اینکه به دقت فرش و قالی را شستید، آن را روی دیوار خانه آویزان می‌کردید تا خشک شود. اما امروز دیگر خبری از شستشوی فرش و قالی در حیاط یا جلوی درب منزل نیست. کمتر می‌بینید فرش و قالی رنگارنگ شسته شده را روی دیوارها اویزان کرده باشند. در حال حاضر شرکت‌های قالیشویی این وظیفه را انجام می‌دهند.

در زندگی ماشینی امروز کمتر کسی حوصله و زمان شستن فرش و قالی را دارد. به همین علت بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از خدمات قالیشویی صنعتی استفاده کنند. اما با توجه به فراوانی شرکت‌های قالیشویی سوال اینجاست که چطور می‌توان به یک شرکت قالیشویی اعتماد کرد؟ در این مقاله به ویژگی های قالیشویی خوب اشاره می‌کنیم. توجه به این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید. 

در این قسمت لیستی از بهترین قالیشویی های کشور را به شما ارائه می‌دهیم. برای پیدا کردن قالیشویی موردنظر خود می‌توانید به این لیست مراجعه کنید. 

ویژگی های قالیشویی خوب

خصوصیات و ویژگی های قالیشویی خوب 

تعداد زیاد فرش‌ها و قالی‌های خانه ها، مشغله زیاد و سبک زندگی شهرنشینی باعث استقبال مردم از شرکت های قالیشویی شده است. در این میان، پیدا کردن یک قالیشویی خوب، کار ساده ای نیست و نمی‌توان به هر شرکتی اعتماد کرد. به ویژه اگر بخواهید فرش دستباف و گران قیمتی را به قالیشویی بسپارید. در این صورت نگرانی و حساسیت شما برای انجام کار بیشتر می‌شود. اگر شما هم به دنبال یک مرکز یا کارخانه معتبر برای شستشوی فرش و قالی‌های خود هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

در این قسمت درباره خصوصیات و ویژگی های قالیشویی خوب صحبت می‌کنیم. 

1- ارائه فاکتور رسمی شرکت قالیشویی

شرکت‌ها و کارخانه های قالیشویی باید قبل از بردن فرش‌ها و قالی‌ها یک فاکتور رسمی همراه با مهر و امضا به شما تحویل دهند. در این فاکتور، تعداد فرش و قالی، متراژ، هزینه حمل و نقل، نوع و قیمت خدمات ذکر می‌شوند. در انتهای فاکتور باید قیمت نهایی خدمات را ثبت کنند. ارائه فاکتور رسمی توسط قالیشویی نشان دهنده اعتبار آن است. 

2- قیمت‌گذاری عادلانه

مشتریان در هنگام انتخاب شرکت قالیشویی به قیمت خدمات توجه می‌کنند. یکی از ویژگی های قالیشویی خوب این است که قیمت‌های خود را به صورت منصفانه تعیین و از قیمت‌گذاری صنف قالیشویی پیروی می‌کند. این امر باعث جذب مشتری بیشتر می‌شود. در این میان، برخی از شرکت‌های سودجو هم وجود دارند که برای به دست آوردن سود بیشتر، قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند. 

3- حمل فرش و قالی در سریع ترین زمان ممکن

تحویل به موقع فرش و قالی اهمیت زیادی برای مشتریان دارد. بنابراین باید کار حمل و نقل فرش در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود. شرکت‌های قالیشویی باید طوری برنامه ریزی کنند که فرش ها را بعد از تحویل گرفتن از مشتری فورا به شرکت انتقال دهند. پس از شستشو هم باید در زمان معین شده به دست مشتری برسانند. تحویل به موقع فرش ها باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود. 

4- تنوع خدمات 

یکی دیگر از ویژگی های قالیشویی خوب ، تنوع خدمات است. یعنی این شرکت علاوه بر خدمات معمولی شستشوی فرش خدمات دیگری مانند لکه گیری، رفوگری، بازسازی، مرمت فرش های آب دیده، اصلاح سرنخ ها و اعلاء شویی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. تنوع خدمات قالیشویی شرایطی را به وجود می آورد تا مشتری بتواند از انواع خدمات در حوزه فرش‌های ماشینی، دستباف و ابریشمی استفاده کند. البته هزینه هر یک از این خدمات به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. 

تنوع خدمات

5- شستشوی حرفه ای 

شرکت های قالیشویی خوب و معتبر فرایند شستشوی فرش‌ها و قالی‌ها را به صورت اصولی، با دقت زیاد و به وسیله نیروی کار ماهر و دستگاه های پیشرفته انجام می‌دهند. به همین دلیل خدمات آنها از کیفیت بالایی برخوردار است.

6- شستشوی فرش با استفاده از مواد شوینده مرغوب 

قطعا شما انتظار دارید شرکت قالیشویی، فرش‌ها را تمیز و بدون هیچ گونه آسیب دیدگی به شما تحویل دهد. این اتفاق زمانی می افتد که برای شستن فرش ها از مواد استاندارد و مرغوب استفاده شود. متاسفانه برخی از قالیشویی‌ها برای شستشوی فرش‌ها از مواد غیراستاندارد و نامناسب استفاده می‌کنند. به همین دلیل فرش مشتری آسیب می‌بیند. در صورتی که باید مواد شوینده را با توجه به مقدار آلودگی و نوع الیاف فرش انتخاب کنند. 

7- تجهیزات و دستگاه های پیشرفته 

یکی از مهم‌ترین ویژگی های قالیشویی خوب ، استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته است. اگر برای شستن فرش ها از دستگاه های قدیمی استفاده شود، عملیات شستشو به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این شرایط ممکن است آلودگی های فرش کاملا از بین نروند. در نتیجه فرش شما کاملا تمیز نمی‌شود. اما اگر از تجهیزات پیشرفته استفاده کنند، شستشو با کیفیت بیشتری صورت می‌گیرد. 

تجهیزات پیشرفته

8- استفاده از نیروی کار ماهر و حرفه ای 

شرکت‌های قالیشویی خوب برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود از نیروی کار ماهر استفاده می‌کنند. نیروهای حرفه ای به خوبی می‌توانند جنس الیاف و رنگ آنها را مورد بررسی قرار دهند. کیفیت خدماتی که توسط افراد حرفه ای و با تجربه ارائه می‌شود، بالاتر از افراد معمولی است. 

9- مشتری مداری 

از دیگر ویژگی های قالی شویی خوب می‌توان به مشتری مداری آن اشاره کرد. این مسئله بسیار مهم و در عین حال پیچیده است. مشتری مداری در این صنف به این معنا است که شرکت باید شرایط مشتری را درک کند و برای انجام درخواست‌های او تلاش کند. برخی از این موارد شامل تحویل فرش‌ها در زمان خاص، عودت دادن هزینه یا شستشوی رایگان در صورت کیفیت پایین خدمات و... می‌شوند.

 10- خشکشویی فرش با بهترین کیفیت

عملیات خشکشویی فرش اهمیت زیادی دارد و باید به صورت حرفه ای انجام شود. در غیر این صورت بافت فرش آسیب می‌بیند. برای مثال برخی از شرکت های قالیشویی فرش را مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار می دهند. این مسئله باعث رنگ پریدگی فرش می‌شود. ممکن است از دستگاه های خشک کن به صورت اشتباه استفاده کنند. در این صورت بافت و الیاف فرش آسیب جدی می‌بینند. برخی از کارگران قالیشویی این مرحله را به گونه ای انجام می‌دهند که خاک وارد فرش شده و دوباره کثیف می‌شود. 

11- بسته بندی مناسب

آخرین مرحله از شستشوی فرش، بسته بندی آن است. یکی از ویژگی های قالیشویی خوب این است که در انتهای کار، فرش را به خوبی بسته بندی می‌کند. این کار مانع از کثیف شدن فرش در هنگام ارسال می‌شود. 

سخن پایانی درباره ویژگی های قالیشویی خوب

بیشتر مردم پیش از فرا رسیدن بهار اقدام به خانه تکانی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دغدغه های آنها شستن فرش و قالی است. بسیاری از افراد با توجه به مشغله زیاد و نبود فضا ترجیح می‌دهند شستن فرش و قالی های خود را به قالیشویی بسپارند. اما با توجه به تعداد بالای شرکت های قالیشویی، انتخاب دشوار است.

اگر شما هم با چنین چالشی مواجه هستید، مقاله بالا را مطالعه کنید. در این مقاله ویژگی های قالیشویی خوب را برای شما ارائه کردیم. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.