Skip to main content
| Super User

خدمات

20 مرداد, 1401

خدمات ، به هرگونه فعالیت و مزیت که از طرفی به طرف دیگر ارائه می شود و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد خدمات یا فعالیت می گویند. یکی از مهمترین ویژگی های خدمات لمس نشدن و نا محسوس بودن آن ها است.

یعنی نمی توان همانند مشاهده کالا قبل از خرید، مزمزه، لمس، شنیدن، بوییدن و فعالیت های دیگر از نحوه ارائه خدمات مطلع شد. عمده ترین ویِژگی های خدمات شامل ذخیره نشدن، مالکیت پذیر نبودن، متغیر بودن و تفکیک پذیر نبودن خدمات می باشد.

 

مفهوم خدمات

 


خدمات فعالیت هایی هستند که برای فروش، ارائه، و منجر به رضایت یا منفت می شوند. تعریف دیگر خدمات شامل فعالیت هایی است که برای پشتیبانی محصولات تولیدی می فروشیم. خدمات هر فعالیت ناملموسی هست که گروهی به گروه دیگر پیشنهاد می دهد و یاعث مالکیت جسم فیزیکی نمی شود. خدمات نه تنها توسط بنگاه های خدمات ارائه می شود بلکه از بخش های جدایی ناپذیر تمام تولید کنندگان کالاهای ساخته شده هم تشکیل می شود. اپلیکیشن سیلور بوک ( Silver book ) یکی از جامع ترین نرم افزارهای خدمات همراه است که برای کسانی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات می باشند کاربرد دارد.


انواع خدمات


خدمات به انواع مختلفی تقسیم می شوند که تقسیم بندی آن ها براساس منشا ایجاد آن است. خدمات با توجه به اینکه خودکار ارائه شوند یا نیازمند نظارت افراد ماهر یا نیمه ماهر باشند متفاوت است. اهداف خدمات می تواند انتفاعی یا غیر انتفاعی باشد. نکته بسیارمهمی که شایان ذکر است، این است که میان خدمات و خدمات مشتری تفاوت بسیاری وجود دارد. خدمات، بیشتر از جنس فعالیت هایی است که برای مشتریان ارزش افزوده ای همچون راحتی و سلامتی فراهم می کند. برخی از انواع خدمات شامل خدمات اداری، خدمات حمل و نقل، خدمات فنی، خدمات خشک شویی، خدمات نظافتی، خدمات مشاوره ای و مشاغل تخصصی دیگر می شود.


ماهیت خدمات


کالاهای محسوس و لمس شدنی پس از تولید انبار می شوند، سپس فروخته می شوند و ممکن است مدتی طول بکشد تا به مصرف برسند. اما در مورد خدمات، وضع به گونه ای دیگر است. خدمات ابتدا فروخته می شود، سپس تولید می شود و همزمان به مصرف می رسد که ماهیت اصلی خدمات به شمار می آید. خدمات همزمان که تولید می شود مصرف می شود و سیستمی باز بوده که تغییرات آن تحت تاثیر تقاضای مشتریان می باشد. از جمله ماهیت خدمات، ناملموس بودن آن است.


دسته بندی خدمات


دسته بندی خدمات براساس دو موضوع کلی انجام می گیرد که شامل طبقه بندی براساس اعمال ملموس و طبقه بندی کالا ها براساس لمس ناپذیر می باشد. طبقه بندی خدمات براساس اعمال ملموس به این صورت است که هرجایی که افراد یا محصولات به طور مستقیم دخیل باشند، این طبقه بندی می تواند صورت بگیرد. خدماتی که برای مردم در نظر گرفته می شود از قبیل خدمات لوازم خانگی، خدمات دارالترجمه، خدمات ATM، خدمات قالیشویی و موارد دیگر می باشد که در ازای پرداخت مبلغی مشخص به متقاضیان ارائه می گردد. خدماتی که مربوط به کالا می باشد، شامل حمل و نقل، تعمیر و نگهداری و مشاغل خدماتی دیگر می شود.