Skip to main content
| author

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

28 آبان, 1402

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی ، همیشه فرایند روان‌درمانی، به آهستگی پیش می‌رود. با مراجعه به روانشناس، روند درمان شروع می‌شود.

پس از گذشت چند جلسه، ممکن است شما تصور کنید پیشرفتی حاصل نمی‌شود یا هیچگاه قرار نیست از وضعیت موجود به ایده‌آل خود برسید؛ اما دلایل بسیار زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند روش‌های روان‌درمانگر به صورت قطعی شما را درمان خواهند کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا ۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی را بررسی کنیم. همچنین مشاوره و درخواست راهنمایی از بهترین دکتر روانشناس در ازگل می‌تواند کمک بسیار شایانی به فرد بیمار کند.

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

روان‌درمانی چیست؟

روان‌درمانی، راهی برای شناخت و درمان فرد آسیب دیده یا مبتلا به اختلالات روانی است. روان‌درمانی در قدم اول به کنترل علائم مشکل آفرین کمک می‌کند. در قدم‌های بعدی، کم کم این علائم حذف و درمان خواهند شد. برای حذف کامل این علائم، شما نیاز به زمانی نسبتا طولانی دارید. البته این زمان با توجه به بیماری شما تخمین زده می‌شود.

جلسات روان‌درمانی می‌تواند برای درمان افسردگی، وسواس، ترس، اضطراب، آسیب‌های روحی، مشکلات روزمره و... صورت بگیرد. روانشناسان برای درمان مراجعین خود، از روش‌هایی استفاده می‌کنند که در عین رایج بودن، منحصر به فرد خودشان است.

در واقع روش‌های روان‌درمانی از لحاظ تئوری یکسان هستند، اما با ترکیب تجربه، نوع بیماری، سن مراجع، میزان وخیم بودن و... می‌توانند به هزاران درمان عملی و تضمینی تبدیل شوند. جلسات روان‌درمانی به صورت خصوصی، گروهی یا خانوادگی برگزار می‌شوند. مدت زمان این جلسات هم ممکن است طولانی یا کوتاه و چند جلسه باشد.

اگر دچار اختلالاتی مانند افسردگی، وسواس، ترس و... هستید، برای رفع مشکل خود به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین روانشناس و مشاوره در پاکدشت اینجا کلیک کنید. 

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

بهترین روش‌های روان‌درمانی

شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که بهترین روش روان‌درمانی چیست؟ یا حتی افراد زیادی پیش از مراجعه به روانشناس، به دنبال شخصی با روش های درمان تضمینی هستند. در حقیقت نمی‌توان یک روش را به عنوان بهترین روش روان‌درمانی معرفی کرد.

بیشتر روانشناسان با توجه به تجربه خود، برای درمان مراجعین از یک روش درمانی یا ترکیب چند روش استفاده می‌کنند. در ادامه چند روش پرکاربرد برای درمان انواع اختلالات روانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. مواجهه درمانی

شاید بتوان از مواجهه درمانی به عنوان پرکاربردترین روش روان‌درمانی در انواع اختلالات روانی و عصبی نام برد. تاکنون این روش کاربردهای بسیار موثری در درمان انواع اضطراب و ترس از خود نشان داده است.

بسیاری از ما در زندگی روزمره خود از این روش برای رویارویی با مشکلات کوچک استفاده می‌کنیم. به عبارت دیگر پس از بیدار شدن از خواب، با مشکلات روزمره مواجه می‌شویم و شروع به مقابله و حل آن‌ها می‌کنیم. در روش مواجهه درمانی از چنین ترفندی استفاده می‌شود.

در ابتدا روانشناس، در تلاش است تا چیزی که باعث اضطراب و ترس بیمار او می‌شود را پیدا کند. پس از تشخیص محرک ترس و اضطراب بیمار، روانشناس به صورت تدریجی روش‌های کنترل و مقابله با اضطراب را به بیمار خود آموزش می‌دهد.

هنگامی که روانشناس تشخیص بدهد بیمار آماده مواجهه و کنترل ترس و اضطراب خود است، در محیطی کنترل شده بیمار خود را در معرض مواجهه با محرک‌های استرس‌زا قرار می‌دهد. به این ترتیب بیمار آموزش می‌بیند چگونه در شرایط مختلف با محرک‌های گوناگون کنار بیاید. از این روش درمانی، بیشتر برای مقابله با اختلالاتی نظیر OCD، اضطراب، تنش یا فوبیا استفاده می‌شود.

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

۲. درمان به کمک حیوانات

در این روش با کمک حیوانات خانگی آموزش دیده، به درمان فرد مبتلا می‌پردازند. درمان به کمک حیوانات از روش‌های بسیار برجسته و پرکاربرد در زمینه درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، اختلال سلامت روان، بیماران قلبی، مبتلایان PTSD و از این قبیل بیماری‌ها است. در این روش اصولا از سگ‌های آموزش دیده برای کمک به بیماران استفاده می‌شود.

گذراندن زمان با حیوانات، موجب بالا رفتن روحیه بیمار و بالاتر رفتن شانس درمان می‌شود. از این رو درمان به کمک حیوانات، یک روش بسیار پرطرفدار برای حفظ روحیه چنین بیمارانی است. علاوه بر حفظ روحیه، داشتن یک حیوان خانگی در کنترل اضطراب هم بسیار موثر واقع می‌شود. اغلب از این روش در کنار روش‌هایی مانند موسیقی درمانی استفاده می‌شود.

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

۳. گروه درمانی

از روش‌های پرطرفدار که امروزه در بین مردم بسیار رواج داشته است، می‌توان از گروه درمانی نام برد. گروه درمانی شامل جمع‌آوری گروهی از افراد با تجربه‌های مشابه و آشنایی آن‌ها با یکدیگر است.

این افراد از طریق به اشتراک گذاشتن تجربه‌هایی که داشتند، در کنار یکدیگر به حل مشکلات‌شان می‌پردازند. این روش، از جهتی موثر است که فرد درک می‌کند در راهی که قرار دارد تنها نیست. در این مسیر، بیماران حمایت می‌شوند و حمایت می‌کنند. 

برای درمان بیماری‌های زیادی می‌توان از این روش بهره گرفت که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.
• اعتیاد
• اختلال شخصیت
• پیری
• روابط بین فردی
• اضطراب
• افسردگی
• مسائل رفتاری خانواده با کودک و فرزند

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

۴. هنر درمانی

در هنر درمانی، ذهن بیمار توسط روش‌های هدفمند هنری درگیر می‌شود. این به بیماران فرصت می‌دهد تا به شیوه‌های مختلفی احساسات خود را بروز دهند. نقاشی، موسیقی، شعر، داستان نویسی و... نمونه‌هایی از روش هنر درمانی هستند.

در واقع هدف اول از برگزاری جلسات هنر درمانی، بهبود عزت نفس و خودآگاهی بیمار است. با دستیابی به تیره‌ترین و روشن‌ترین نقاط شخصیت، بیمار قادر به ابراز خود می‌شود. همچنین از این طریق پریشانی‌های ذهنی خود را پس می‌زند و آن‌ها را به صورت‌های گوناگون بروز می‌دهد.

بسیاری از روانشناسان معتقدند هنر درمانی به افزایش دامنه حرکتی فرد هم کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین فرد با شناخت خود به احساسات ناشناخته درونش پی می‌برد و به نوعی قدرت‌های عاطفی او تقویت می‌شوند.

۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

سخن پایانی درباره ۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی

اگر قصد مراجعه به روانشناس برای درمان مشکلات خود را دارید، مطمئن باشید که روش‌های زیادی برای درمان تضمینی شما وجود دارند. روانشناسان به دلیل کسب تجربه، اصولا بهترین روش‌های درمانی را متناسب با بیماری شما ارائه می‌کنند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ۴ مورد از تضمینی‌ترین روش‌های روان‌درمانی آشنا کنیم. با بررسی این روش‌ها مشخص شد که هر کدام از روش‌های روان‌درمانی، اگر به درستی انتخاب و استفاده شوند، تاثیر بسیار زیادی می‌گذارند و درمان شما را تضمین می‌کنند. در این قسمت می‌توانید قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین روانشناسان و مشاوران در تهران آشنا کنیم.