Skip to main content
| author

قرص اکستازی از چیستی تا درمان

29 آذر, 1402

قرص اکستازی از چیستی تا درمان ، امروزه انواع مختلفی از مواد مخدر صنعتی در داخل آزمایشگاه ها تولید می شوند. یکی از مهم‌ترین آنها قرص اکستازی یا همان اکس است که متاسفانه بسیاری از جوانان گرایش به مصرف آن دارند.

این قرص احساس سرخوشی و شادابی موقت، کاهش استرس و افزایش ادراک حسی را به همراه دارد. قرص اکستازی به MDMA یا molly معروف است و یک داروی روانگردان فعال و روانشناختی اعتیادآور می‌باشد.

عوارض مصرف این قرص بسیار بیشتر از فواید آن است. از جمله عوارض مصرف اکستازی می‌توان وابستگی و اعتیاد به آن، از دست رفتن کنترل زندگی و دور شدن از واقعیت را نام برد. ترک اکستازی در مرکز مشاوره ترک اعتیاد زیر نظر متخصص با تجربه به راحتی صورت می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با قرص اکستازی و درمان آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فرقی نمی‌کند به چه ماده ای اعتیاد دارید برای ترک انواع مواد مخدر می‌توانید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید. در این قسمت لیستی از بهترین کمپ های ترک اعتیاد را به شما ارائه می‌دهیم. همچنین روانشناسان و مشاوران خانواده نیز در مسیر ترک اعتیاد افراد بسیار تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید برای بهبود سرعت ترک اعتیاد از مشاوره خانواده در افسریه و روانشناس در نیاوران نیز استفاده نمایید.

قرص اکستازی از چیستی تا درمان

قرص اکستازی چیست؟

قرص اکستازی با نام علمی متیل دی اکسی آمفتامین یا MDMA یک ماده ترکیبی شیمیایی است که از گیاه گرفته نمی‌شود و در آزمایشگاه به طور غیر قانونی و مصنوعی تولید می‌گردد. اکستازی خالص پودری سفید رنگ از کریستال های ریز می باشد.

این پودر بوی کیک می‌دهد. در آزمایشگاه می‌توان با مواد مختلف مانند کوکائین، کافئین، آمفتامین و دکسترومتورفان (شربت ضد سرفه) رنگ آن را به قرمز و قهوه ای تغییر داد. این ماده با نام‌های اکس، اکستاسی، اکستازی، قرص شادی بخش و xtc در میان جوانان و نوجوانان شناخته شده است.

قرص اکس یک داروی غیر قانونی است که به عنوان یک محرک و روانگردان عمل نموده و یک اثر انرژی‌زا ایجاد می‌کند. همچنین موجب تحریف زمان، درک و افزایش لذت از تجربیات لمسی می‌شود‌. اکس به صورت قرص، پودر و کپسول در دسترس افراد قرار می گیرد و به شیوه های مختلف خوراکی، تدخینی و استنشاقی مصرف می‌شود.

این ماده توهم‌زا بر سه ماده شیمیایی مغز (سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین) تاثیر می‌گذارد و افکار، هیجان‌ها و کارهای فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکس به سرعت در سیستم گوارش جذب می‌شود. به همین دلیل آثار ناشی از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را نشان می‌دهد.

اثرات مصرف اکستازی، ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد از مصرف مشخص می‌شود و حداکثر تا ۶ ساعت باقی می‌ماند. اعتیاد به قرص اکستازی زندگی عادی فرد را خراب می‌کند. با توجه به اثرات منفی آن باید برای ترک قرص اکستازی تحت نظر متخصصین باتجربه و کلینیک‌های معتبر قرار گرفت.

قرص اکستازی چیست؟

انواع اکستازی

با توجه به نوع و جنس اکستازی با قیمت‌های مختلف خرید و فروش می‌شود. در ایران این قرص‌ها با دو نوع E و X معروف هستند که طبق تحقیقات، نوع E آن در بین جوانان ایرانی شایع‌تر است. میزان MDMA در هر قرص از ۹ الی ۱۷ میلی‌گرم متفاوت می‌باشد.

علائم مصرف اکستازی

علائم مصرف قرص اکستازی در افراد مختلف، متفاوت است. افزایش انرژی، احساس شادی و هیجان، افزایش حس گرمای بدن، بالا رفتن تپش قلب و فشار خون، افزایش حس جنسی، بیداری زیاد، بالا رفتن حس استقامت و تحمل جسمانی، مشکلات خواب، افزایش حس محبت و دوست داشتن از علائم رایج مصرف قرص اکستازی هستند.

علائم مصرف قرص اکستازی

عوارض مصرف اکستازی

مصرف این ماده شیمیایی عوارض زیادی به همراه دارد که هر کدام از آنها باعث ایجاد آسیب زیاد به فرد می‌شود. تاری دید، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ از عوارض شایع مصرف این ماده هستند که در اکثر افراد رخ می‌دهند.

از دیگر عوارض مهم مصرف این ماده می‌توان ایجاد تنش عضلانی، اضطراب و افسردگی شدید، ایجاد توهمات ذهنی، عدم تمرکز ذهنی، ایجا  اختلال در خواب و تعریق زیاد بدن را نام برد. کاهش آب بدن نتایج وحشتناکی مانند مشکلات کلیوی به همراه دارد. تمامی این عوارض به فرد مصرف‌کننده ضربه می‌زنند و زندگی عادی او را مختل می‌کنند.

آثار جسمی اکستازی

فرد مصرف‌کننده قرص اکس، احساس انرژی زیاد نموده که این منجر به کاهش نیاز به خواب، آب و غذا می‌شود. افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا، حمله قلبی را به همراه دارند. از آثار جسمی اکستازی می‌توان به سستی و ضعف، تیرگی دید، تهوع و استفراغ، دندان قروچه کردن، تنش عضلانی، حرکات غیر ارادی فک و قفل شدن چانه، احساس سرما و لرز، خشکی دهان، بی‌قراری‌های حرکتی، غش، حرکت سریع چشم و ... اشاره نمود.

از خطرناک‌ترین آنها می‌توان خارش پوستی و یا دانه های جوش مانند بر روی پوست را نام برد. آثار جسمی اکس معمولا بعد از ۲۰ دقیقه از زمان مصرف شروع شده و ساعت ها طول می‌کشد.

آثار روانی اکستازی

از این آثار می‌توان گیجی، مشکلات خواب، بی‌قراری، از دست دادن کنترل، اضطراب شدید و افسردگی، حمله های وحشت زدگی، تمرکز ضعیف، توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی، ولع و تمایل شدید برای مصرف مجدد مواد را نام برد. آثار روانی مصرف اکس روزها و هفته ها پس از مصرف بروز نموده و مدت زیادی باقی می‌ماند‌‌.

آیا اکستازی اعتیادآور است؟

طبق بررسی‌های انجام شده، بیش از ۶۰ درصد افراد به قرص اکستازی اعتیاد دارند. به طور کلی، ترکیب های آمفتامینی منجر به اعتیاد در فرد می‌شوند که قرص اکس دقیقا یکی از این موارد است.

این قرص در فرد حس سرخوشی ایجاد می‌کند. به همین دلیل شخص برای تجربه دوباره این حس از قرص اکستازی استفاده می‌نماید. با گذشت زمان فرد مصرف‌کننده دوز مصرف خود را بالاتر می‌برد. در نتیجه معتاد به قرص اکستازی می‌شود.

آیا قرص اکستازی اعتیادآور است؟

اوردوز با قرص اکستازی

این ماده مخدر خاصیت اعتیاد آوری دارد. به صورتی که پس از چندین بار استفاده، فرد را دچار تحمل نسبت به خود می‌کند. به این معنی که مصرف دوز قبلی نمی‌تواند برای فرد به همان اثرات خوشایند سابق را ایجاد کند. در نتیجه فرد به اجبار دوز مصرفی خود را افزایش می‌دهد.

این مسئله خطراتی مانند اوردوز را بالا می‌برد. اوردوز قرص اکستازی به صورت خشونت، فشار خون بالا، تشنج، افزایش دمای بدن، حملات وحشت زدگی و از دست دادن هوشیاری ظاهر می‌شود. 

اکستازی چه مدت در بدن می ماند؟

جذب قرص اکس از طریق معده و روده صورت می‌گیرد و ترکیبات وارد جریان خون می‌شوند. اکس به راحتی قابل سنتز است و سریع خود را به مغز می‌رسانند. ترکیبات موجود در قرص اکس مغز را وادار به ترشح مواد شیمیایی مختلف می‌کند.

در این حالت هورمون‌های دوپامین، سرتونین و نورآدرنالین ترشح شده و منجر به ایجاد حس سرخوشی در فرد می‌شوند. ۳۰ دقیقه پس از مصرف این ماده نشانه های دیگر بروز پیدا می‌کنند. تاثیرات قرص اکس موقتی هستند و تا ۶ ساعت در بدن فرد باقی می‌مانند. با گذشت زمان تاثیرات آن کاهش می‌یابند.

اکستازی چه مدت در بدن می ماند؟

درمان اعتیاد قرص اکستازی

قرص اکس تاثیرات مخربی بر روی مغز می‌گذارد. شخص مصرف‌کننده بخش زیادی از توانایی‌های مغزی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل، هر چه سریع‌تر روند بهبودی آغاز شود شخص راحت‌تر می‌تواند برای درمان خود اقدام نماید.

روش‌های مختلفی برای درمان اعتیاد به قرص اکستازی وجود دارد که همه آنها نیازمند اراده قوی و پایدار هستند. جهت ترک تضمینی اکستازی بهتر است با یک متخصص درمان اعتیاد مشورت نمود تا برنامه مناسب در اختیار شما قرار دهد. 

روش‌های درمان اعتیاد به قرص اکس عبارتند از:

•    ترک تدریجی

در این روش مصرف قرص اکس به تدریج و زیر نظر متخصص باتجربه صورت می‌گیرد.

•    ترک یکباره

ترک قرص اکس به صورت ناگهانی و کامل بدون هیچ کاهش تدریجی انجام می‌شود.

•    دارو درمانی

در این روش از ترک، فرد از داروهای تسکین‌دهنده و جایگزین مانند متادون، نالترکسون و بوپرونورفین به عنوان بخشی از برنامه ترک استفاده می‌کند. 

•    روانشناختی

از روش‌های مشاوره روانشناختی مانند مشاوره خانواده، درمان های گروهی و رفتار درمانی_شناختی برای ترک قرص اکس زیر نظر متخصص مجرب استفاده می‌شود. این روش از سریع‌ترین روش‌های ترک است.

درمان اعتیاد به قرص اکستازی

علائم ترک اکستازی

در صورت ترک قرص اکس و یا کاهش دوز آن علائمی مانند خستگی، افسردگی، از دست دادن اشتها، اضطراب، تحریک پذیری، مشکل در تمرکز و خواب در فرد ایجاد می‌شود. برای کاهش این علائم و بهبودی کامل بهتر است به بهترین مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمایید تا زیر نظر متخصص با تجربه درمان شوید.

سخن پایانی درباره قرص اکستازی از چیستی تا درمان

قرص اکس یا اکستازی جزء مواد مخدر صنعتی و مصنوعی به شمار می‌رود. مصرف این قرص آثار خطرناکی در پی دارد. به طوری که با تاثیر بر مغز می‌تواند عملکرد آن را مختل کند. به منظور جلوگیری از آسیب‌های شدید مغزی لازم است تا فورا برای درمان اقدام شود. برای درمان و ترک این ماده مخدر می‌توان به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد.