Skip to main content
| author

17 مورد از کارهای ممنوعه در بارداری را بشناسید

30 آذر, 1402

17 مورد از کارهای ممنوعه در بارداری را بشناسید ، بارداری یکی از مراحل حساس و مهم زندگی زنان است که توجه به نکات ایمنی در این دوره اهمیت بالایی دارد. در زمان بارداری، قبل از زایمان و بعد از متولد شدن کودک، مادر از مسئولیت هایی برخوردار است که مهم ترین آن ها، ایجاد محیطی امن جهت رشد سالم کودک می باشد.

بدن زنان در دوران بارداری تغییرات ژنتیکی و فیزیولوژیکی را تجربه می کند. به همین دلیل آن ها به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مراقبت ها و کارهای ممنوعه دوران بارداری آشنا شوید. همچنین شما برای مشاوره از متخصص مامایی در کامرانیه می‌توانید روی لینک کلیک نمایید.

17 مورد از کارهای ممنوعه در بارداری را بشناسید

17 مورد از کارهای ممنوعه در بارداری 

مهم ترین نکته برای مراقبت از نوزاد در دوران بارداری، حفظ آرامش و دوری از فشار عصبی است. از مهم ترین کارهای ممنوعه در بارداری که هم به نوزاد و هم مادر آسیب می زنند عبارتند از:

  1. نوشیدن الکل

زنان باردار باید از نوشیدن الکل اجتناب کنند. الکل حین بارداری، رشد کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به ایجاد انواع اختلالات در جنین می گردد. الکل به راحتی از جفت عبور کرده و بر روی جنین از نظر فیزیکی و مغزی اثر می گذارد.

نوشیدن الکل موجب ایجاد سندروم جنین (FAS) می شود که اختلالات عصبی – رفتاری را به دنبال خواهد داشت. از علائم این اختلال می توان به وزن کم هنگام تولد، ناتوانی ذهنی، رشد ناقص جنین، مشکلات رفتاری، ناتوانی های یادگیری و تشنج اشاره نمود‌.

نوشیدن الکل

  1. سیگار کشیدن

یکی دیگر از کارهای ممنوعه در دوران حاملگی، کشیدن سیگار است. این مورد هم برای مادر و هم نوزاد بسیار ضرر دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ریه را افزایش می دهد.

علاوه بر این باعث زایمان زودرس، سقط جنین، ناهنجاری های مادرزادی (مانند شکاف لب یا لب شکری)، خطر ایجاد لخته خون، مشکلات جفت و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شود. زنان باردار به محض اطلاع از بارداری خود باید سیگار را ترک نمایند و در معرض دود سیگار قرار نگیرند.

سیگار کشیدن

  1. استفاده از مواد مخدر

مصرف مواد مخدر برای همه در هر حالتی خطرناک است ولی در دوران بارداری شدیدا مضرتر می باشد و از جمله کارهای ممنوعه در دوران بارداری است. مصرف مواد مخدر و داروهای بدون نسخه جنین را دچار اختلال NAS می کند.

نوزاد مبتلا به NAS نسبت به نوزادان سالم، سر کوچک تری دارد. این نقص با گریه های زیاد و هیجانی، عدم تغذیه مناسب و رعشه در خواب مشخص می گردد. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری منجر به زایمان زودرس، ناهنجاری های مادرزادی، مرگ نوزاد و کاهش تونایی بارداری می شود.

مصرف مواد مخدر

  1. مصرف داروهای خاص به صورت خودسرانه

خانم های باردار باید از مصرف گیاهان دارویی، برخی داروهای بی نسخه یا بدون تجویز پزشک خودداری کنند. زیرا این داروها به جنین آسیب می رسانند. داروهای گیاهی، ایبوپروفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای ضد آکنه، داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا در سه ماه اول حاملگی از داروهای ممنوعه در دوران بارداری هستند.

مصرف خودسرانه داروهای خاص

  1. کافئین بیش از حد

کافئین مانند الکل از جفت عبور کرده و بر جنین تاثیر می گذارد. طبق تحقیقات انجام شده، زنان باردار بهتر است مصرف کافئین خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود نمایند. بیشتر از این مقدار برای جنین مضر است و خطر از دست دادن او، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس را افزایش می دهد. کافئین علاوه بر قهوه در سودا، شکلات و یا بسیاری از داروهای بدون نسخه وجود دارد.

کافئین بیش از حد

  1. مصرف ماهی های اقیانوسی، گوشت، تخم‌ مرغ خام‌ یا دودی

ماهی های اقیانوسی مانند نیزه ماهی، کوسه ماهی و اره ماهی دارای جیوه هستند. قرار گرفتن جنین در معرض جیوه منجر به آسیب مغزی، مشکلات شنوایی و بینایی می گردد. پس مصرف ماهی های حاوی جیوه در دوران بارداری ممنوع است. گوشت خام، صدف و ماهی خام مانند سوشی دارای باکتری سالمونلا یا توکسوپلاسموز هستند که زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها می باشند.

این بیماری ها، کم آبی شدید بدن، سپسیس داخل رحمی و تب را به همراه دارند که برای جنین کشنده به شمار می روند. خانم های باردار باید از هر گونه غذای حاوی تخم‌ مرغ خام نیز خودداری نمایند.

مصرف ماهی های اقیانوسی، گوشت، تخم‌ مرغ خام‌ یا دودی

  1. مصرف لبنیات غیر پاستوریزه

برای نوزاد در حال رشد، کلسیم بسیار اهمیت دارد اما مادران باید از کلسیم دریافتی خود از لبنیات مراقبت نمایند. مصرف لبنیات غیرپاستوریزه مانند شیر خام در دوران بارداری ممنوع است و توصیه نمی شود. زیرا شیر خام، باکتری لیستریا دارد که منجر به بیماری، سقط جنین و ... می گردد.

مصرف لبنیات غیر پاستوریزه

  1. ورزش با فعالیت بدنی شدید

طبق توصیه پزشکان، خانم های باردار باید تا حد امکان از ورزش یا فعالیت بدنی شدید مانند بوکس، صخره نوردی، اسکی یا فوتبال اجتناب کنند. این ورزش ها خطر جدایی زود هنگام جفت از دیواره رحم را افزایش می دهند.

این خطر خود زایمان زودرس و سقط جنین را به همراه دارد. در صورتی که می خواهید ورزش کنید می توانید به سراغ ورزش های سبک تر مانند پیاده روی، شنا و اسکوات بروید.

ورزش و فعالیت بدنی شدید

  1. غواصی

غواصی در جریان خون حباب هایی ایجاد می کند که باعث قطع گردش خون می شوند. این مورد برای جنین در حال رشد بسیار مضر می باشد.

غواصی

  1. بولینگ

زمانی که مرکز ثقل تغییر می کند، حفظ تعادل نیز سخت تر می شود. به مرور زمان شکم زنان باردار بزرگ تر می شود و برای کنترل خود به قدرت کمر تکیه می کنند. این تفاسیر برای زمانی به کار می رود که خانم ها در دوران حاملگی توپ سنگین بولینگ را حمل می نمایند و به خود آسیب می زنند. بولینگ نیز از ۱۷ مورد از کارهای ممنوعه در دوران بارداری می باشد.

بولینگ

  1. ورزش های هوازی

این نوع از ورزش ها برای زنان باردار و جنین در حال رشد مفید هستند. اما آن هایی که در طول تمرین همراه با ضربه زیاد به دلیل پریدن و جهش فراوان هستند، توصیه نمی شوند. زیرا با در نظر گرفتن تغییر مرکز ثقل بدن، انجام این کارها تعادل و هماهنگی را تحت تاثیر قرار می دهد و به مادر آسیب می رساند.

در صورت سابقه سقط جنین و عوارض بارداری شدید، انجام ورزش های هوازی آرام نیز برای خانم های باردار ممنوع است.

ورزش های هوازی

  1. بلند کردن اجسام سنگین

خانم های باردار باید از بلند کردن اجسام سنگین جدا خودداری نمایند. زیرا باعث ایجاد آسیب فیزیکی به مادر و جنین می شود. بلند کردن اجسام سبک هیچ ایرادی ندارد ولی بلند کردن اجسام سنگین عوارض سقط جنین، زایمان زودرس، فتق، کزن کم نوزاد هنگام تولد و کشیده شدن عضلات را به همراه دارد.

بلند کردن اجسام سنگین

  1. نشستن در وان آب داغ یا سونا

استفاده از آب گرم و داغ راهی موثر برای کاهش ناراحتی و رسیدن به آرامش است اما در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد. نشستن در آب داغ، دمای بدن را افزایش می دهد و خطر نقص مادرزادی کودک را بالا می برد. به همین دلیل نشستن در آب داغ و گرم از کارهای ممنوعه در دوران بارداری به شمار می رود.

نشستن در وان آب داغ و سونا

  1. هایپرترمی یا دمای غیر طبیعی بدن

کارهایی درجه حرارت بدن را افرایش می دهند در دوران بارداری ممنوع هستند. زیرا باعث سقط جنین و نقص مادرزادی می شوند. یوگای داغ یا پیلاتس، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، کم آبی بدن، تمرین های ورزشی دشوار و آفتاب گرفتن برای مدت طولانی از فعالیت هایی اند که باعث افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند.

  1. جراحی زیبایی

خانم ها در دوران بارداری نباید جراحی زیبایی انجام دهند. زیرا جراحی زیبایی کودک را در معرض آسیب ‌های فیزیکی و اثرات احتمالی برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می ‌دهد.

جراحی زیبایی

  1. برنزه مصنوعی

مواد برنزه کننده پوست دارای ماده فعالی به نام دی هیدروکسی استون هستند. این ماده غیر سمی است و با سلول های خارجی لایه پوست واکنش نشان می دهد. در نتیجه، رنگدانه قهوه ای رنگی به نام ملانوئیدین تولید می کند. این ماده فقط داخل پوست است و از لایه بیرونی پوست فراتر نمی رود. بنابراین جذب بدن نمی شود.

مواد برنزه کننده باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شوند و برنزه کردن در دوران بارداری احتمال سوختگی پوست را افزایش می دهد. از آن جایی که بارداری سطح هورمون های خانم ها را تغییر می دهد و پوست را حساس تر از حد طبیعی می کند، پس در دوران بارداری از برنزه کردن پرهیز نمایید.

  1. رنگ مو و استفاده از مواد شیمیایی در دوران بارداری ممنوع است.رنگ مو

سخن آخر درباره 17 مورد از کارهای ممنوعه در بارداری

یکی از دوره های حساس و مهم هر خانمی، بارداری است که به توجه و اهمیت ویژه ای نیاز دارد. سلامتی مادر و نوزاد بسیار مهم است. به همین دلیل در این مقاله ۱۷ مورد از کارهای ممنوعه در دوران بارداری را بیان کردیم. اما بهتر است در مورد کارهای ممنوعه در دوران بارداری از پزشک خود کمک بگیرید و با او مشورت کنید تا خود و نوزادتان در سلامت کامل این دوره را بگذرانید.