Skip to main content
| author

6 مورد از مزایای فیزیوتراپی در منزل

03 دی, 1402

فیزیوتراپی در منزل جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی به شمار می‌رود. حتما می‌دانید که فیزیوتراپی نقش مهمی در بازپروری توان حرکتی بیماران و درمان آنها دارد.

به کمک این علم می‌توان کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشید و از آسیب‌دیدگی آنها جلوگیری کرد. علاوه براین می‌تواند به افرادی که به هر دلیلی مانند تصادف، بیماری و... توانایی حرکتی خود را از دست داده اند، کمک کند. 

گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی باعث افزایش مشکلات اسکلتی و عضلانی در افراد شده اند. ممکن است خود شما درگیر زانودرد یا کمردرد باشید یا اینکه در خانواده و اطرافیان کسانی را داشته باشید که از این مشکلات رنج ببرند. در این صورت می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنید.

یکی از مهمترین مزایای فیزیوتراپی در منزل این است که به شما امکان می‌دهد در محیط امن و راحت منزل، روند درمان خود را دنبال کنید. خدمات فیزیوتراپی در منزل تاثیر بسزایی در بازیابی سلامت و افزایش قدرت بدنی، عملکرد و تحرک بیماران دارند. این خدمات گزینه مناسبی برای کهنسالان و بیماران نخاعی هستند که خروج از منزل برای آنها سخت است. 

اگر تمایل دارید از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنید، می توانید با فیزیوتراپی در منزل شریعتی در ارتباط باشید. در این قسمت می‌توانید لیستی از بهترین مراکز فیزیوتراپی کشور را  مشاهده کنید. 

6 مورد از مزایای فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل چیست؟

فیزیوتراپی در منزل به عنوان یک روش درمانی پرتقاضا شناخته می‌شود که نقش مهمی در بهبود بیماران بعد از جراحی، تروما و مشکلات جسمی دارد. کسانی که از این خدمات استفاده می‌کنند، می‌‌توانند به وضعیت جسمی و روحی طبیعی خود بازگردند.

جلسات فیزیوتراپی در منزل شامل فعالیت‌های فیزیکی، حرکتی و آموزشی می‌شوند. این فعالیت‌ها تاثیر بسزایی در بهبودی سریع بیماران دارند.  

هدف از فیزیوتراپی در خانه

هدف اصلی فیزیوتراپی در خانه این است که بتواند توانایی‌های فرد را بهبود بخشد و پتانسیل فیزیکی او را ارتقا دهد. خدمات فیزیوتراپی در منزل با هدف شناخت کامل‌تر توانایی‌ها و ساختار بدنی بیمار انجام می‌شوند.

فیزیوتراپیست با حضور در منزل بیمار می‌تواند ارتباط بیشتری با او برقرار کند و شناخت بهتری از وضعیت بیمار به دست آورد. متخصص فیزیوتراپی علاوه بر معاینه و ارزیابی روند درمان بیمار، دید دقیق‌تری نسبت به محیط زندگی بیمار کسب می‌کند. 

فیزیوتراپی در منزل

تعداد جلسات فیزیوتراپی در منزل 

فیزیوتراپی در منزل چند جلسه است؟ تعداد جلسات فیزیوتراپی در منزل توسط فیزیوتراپیست معالج تعیین می‌شود. او با توجه به نوع و شدت بیماری و شرایط هر فرد ، تعداد جلسات را معین می‌کند. طبیعی است که هر چقدر بیماری شدیدتر یا آسیب دیدگی جدی‌تر باشد، به تعداد جلسات بیشتری نیاز است. برای مثال در مورد بیماری‌های وخیم یا برای بیمارانی که جراحی سنگینی را پشت سر گذاشته اند، تعداد جلسات بازتوانی و فیزیوتراپی بیشتر خواهد بود. 

فیزیوتراپیست ابتدا وضعیت و سطح بیماری فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. سپس بر اساس مقدار آسیب وارد شده، تعداد جلسات فیزیوتراپی را مشخص می‌کند. گاهی اوقات شدت بیماری یا آسیب به اندازه ای است که با چند توصیه ورزشی و چند جلسه فیزیوتراپی مشکل رفع می‌شود.

تعداد جلسات فیزیوتراپی برای بیشتر بیماران، 10-8 جلسه است. البته برخی مواقع لازم است بیمار برای جلوگیری از بازگشت بیماری، 2-1 بار فیزیوتراپی انجام دهد. گاهی اوقات به تشخیص فیزیوتراپیست، بیمار باید 4-2 هفته پس از اتمام دوره درمان، مجددا برای معاینه و بررسی مراجعه کند. 

در مواردی که شدت صدمات زیاد و بافت عضلانی به شدت آسیب‌دیده باشد، بیمار را برای بررسی بیشتر به متخصص ارتوپدی یا روماتولوژیست ارجاع می‌دهند. تعداد جلسات فیزیوتراپی در منزل برای آسیب دیدگی‌های قدیمی بیشتر است. 

تعداد جلسات فیزیوتراپی در منزل

مدت زمان جلسات فیزیوتراپی

معمولا جلسات فیزیوتراپی در منزل 60-30 دقیقه طول می‌کشد. وضعیت بیمار در هر جلسه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. گزارشی از روند درمان و پیشرفت‌های بیمار تهیه می‌شود. 

فواید و مزایای فیزیوتراپی در منزل 

فیزیوتراپی در منزل ، گزینه مناسبی برای افرادی است که برای درمان خود نیاز به خدمات فیزیوتراپی دارند؛ اما به هر دلیلی نمی‌توانند از منزل خارج شوند. 

1- درمان در فضای منزل 

یکی از مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی در منزل ، طی کردن روند درمان در محیط آرامش بخش منزل است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، روند درمان را در محیط خانه و جمع خانوادگی خود سپری کنند. درمان در منزل باعث می‌شود بیمار، تمرینات خود را راحت‌تر انجام دهد. ضمن اینکه در صورت نیاز می‌تواند از اعضای خانواده هم کمک بگیرد. اهمیت خدمات فیزیوتراپی در منزل برای سالمندان بیشتر است. 

2- کاهش هزینه ها

یکی دیگر از مزایای فیزیوتراپی در منزل ، کاهش هزینه ها است. افرادی که از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده می‌کنند، دیگر نیازی به خروج از منزل و طی مسافت‌های طولانی ندارند. به همین علت هزینه ای بابت رفت و آمد به آنها تحمیل نمی‌شود. علاوه براین با استفاده از فیزیوتراپی در منزل می‌توان هزینه های درمانی را نیز کاهش داد. 

3- مدیریت زمان و هماهنگی برنامه درمان با برنامه زندگی

 مدیریت زمان هم جزو مزایای فیزیوتراپی در منزل است. برای استفاده از خدمات درمان در منزل می‌توان زمان معینی را در نظر گرفت. این ویژگی فیزیوتراپی در منزل شرایطی را فراهم می‌کند تا افراد پر مشغله هم بتوانند برنامه درمان خود را هماهنگ با برنامه زندگی انجام دهند. 

مدیریت زمان و هماهنگی برنامه درمان با برنامه زندگی

4- کاهش رفت و آمد و جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی

 یکی از خطراتی که برای افراد در حین رفت و آمد به مراکز درمانی وجود دارد این است که در اثر سختی و دوری راه، مشکلی برای بیمار رخ دهد. خدمات فیزیوتراپی در خانه به ویژه برای افرادی که فاصله دوری از مراکز درمانی دارند، سودمند است.

با وجود این خدمات، دیگر نیازی به خروج از منزل نیست. خدمات فیزیوتراپی در خانه با هدف تسریع روند بهبودی بیمار طراحی شده اند. سالمندان و افرادی که دچار شکستگی، آسیب دیدگی‌های نخاعی یا ورزشی شده اند، می‌توانند به کمک این خدمات بهبود یابند. بسیاری از افرادی که به خدمات فیزیوتراپی نیاز دارند، افراد سالخورده هستند. آنها حوصله و توان ایستادن در صف‌های طولانی مطب‌ها را ندارند. این افراد می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی در خانه استفاده کنند. 

5- آموزش حرکات به افراد در منزل 

برای انجام برخی از تمرینات فیزیوتراپی نیاز به کمک فرد دیگری است. متخصص فیزیوتراپ، این تمرینات را به اعضای خانواده آموزش می‌دهد. به این ترتیب، فرد می‌تواند در زمان انجام تمرین از سایر اعضای خانواده هم کمک بگیرد. هنگامی که حرکات به درستی انجام شوند، نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌آید. 

6- استراحت بدن بعد از هر جلسه فیزیوتراپی در منزل

انجام تمرینات فیزیوتراپی باعث خستگی بیماران می‌شود. افرادی که دچار بیماری‌های سخت هستند، بیشتر خسته می‌شوند. آنها برای بازیابی توان از دست رفته خود نیاز به استراحت دارند. یکی از مزایای فیزیوتراپی در منزل این است که بیمار بعد از تمرین، فرصتی برای استراحت دارد. به این ترتیب زمان مناسبی برای بازیابی عضلات و ماهیچه های بدنش به دست می آورد. 

ستراحت بدن بعد از هر جلسه فیزیوتراپی در منزل

سخن پایانی درباره 6 مورد از مزایای فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی علمی است که می‌تواند به کاهش درد و افزایش تحرک بیمار کمک کند. علاوه براین قدرت و انعطاف‌پذیری بدن فرد را بهبود می‌بخشد. بیمار با استفاده از خدمات فیزیوتراپی می‌تواند راحت‌تر نفس بکشد. ضمن اینکه استقامت بدن او افزایش پیدا می‌کند. یکی از خدمات فیزیوتراپی که کاربرد زیادی دارد، فیزیوتراپی در منزل است.

خدمات فیزیوتراپی در منزل برای انواع مختلفی از بیماری‌ها کاربرد دارند. از جمله آنها می‌توان به مشکلات اسکلتی عصبی- عضلانی، بیماری پارکینسون، کمردرد، فیزیوتراپی کودکان، آسم، بیماری های تنفسی، بیماری‌های مزمن ریوی و توانبخشی بعد از جراحی اشاره کرد. مزایای فیزیوتراپی در منزل باعث شده است تا این خدمات موردتوجه و استقبال بسیاری از بیماران و خانواده های آنها قرار بگیرند.