Skip to main content
| author

مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی

03 بهمن, 1402

مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی چیست؟ آیا می ‌دانید چه نکات مراقبتی را باید بعد از عمل لابیاپلاستی رعایت کنید؟ لابیاپلاستی یکی از انواع جراحی‌های زیبایی واژن است که بیشتر جنبه زیبایی دارد و برای تغییر شکل و اصلاح لب‌های بیرونی و داخلی مجرای تناسلی زنان انجام می‌شود. 

جراح لابیاپلاستی با تکیه بر دانش، تجربه و مهارت خود و به کمک تکنیک‌های مختلف می‌تواند اندازه لابیا را تغییر دهد. او از طریق بزرگتر یا کوچک‌تر کردن ابعاد لب ها، ظاهر آنها را بهبود می‌دهد. 

اگر به هر دلیلی تصمیم دارید عمل لابیاپلاستی را انجام دهید، می‌توانید به جراح لابیاپلاستی در سعادت آباد مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی 

یکی از سوالات خانم‌هایی که این عمل را انجام داده اند یا قصد انجام آن را دارند، این است که بعد از عمل لابیاپلاستی چه نکات مراقبتی را باید رعایت کنند؟ مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی به نکاتی گفته می‌شود که فرد با رعایت آنها می‌تواند عوارض پس از عمل را کاهش دهد. 

امروزه عمل لابیاپلاستی به عنوان یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین انواع جراحی‌های واژن به شمار می‌رود. معمولاً این عمل کوچک با استفاده از بی‌حسی موضعی و در مدت کوتاهی انجام می‌شود. بیمار با رعایت نکات مراقبتی و توصیه های جراح می‌تواند بعد از زمان کوتاهی بهبود یابد. 

نکات مراقبتی شامل مجموعه ای از بایدها و نبایدها می‌شوند که عدم توجه به آنها عفونت و عوارض متعددی را در پی خواهد داشت. رعایت این نکات، روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. 

مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی

12 نکته مراقبتی بعد از جراحی لابیاپلاستی 

جراح لابیاپلاستی با استفاده از بی‌حسی موضعی عمل زیبایی واژن را انجام می‌دهد. یعنی برای این عمل، نیازی به بیهوش کردن بیمار نیست. به این ترتیب، بیمار از عوارض مواد بیهوش‌کننده در امان می‌ماند. 

1- استراحت

خانم‌هایی که جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی را انجام می‌دهند باید به مدت 2 روز استراحت مطلق داشته باشند. در این مدت، بهتر است از راه رفتن پرهیز کنند.

2- خودداری از انجام ورزش و فعالیت بدنی سنگین

باید توجه داشت که ورزش یا هر نوع فعالیت بدنی سنگین باعث فشار به ناحیه موردنظر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در این مدت از انجام چنین فعالیت‌هایی پرهیز شود. سوارکاری، دوچرخه‌سواری و ایروبیک جزء ورزش‌هایی هستند که به ناحیه جراحی شده فشار وارد می‌کنند.

خودداری از انجام ورزش و فعالیت بدنی سنگین

3- پوشیدن لباس‌های گشاد

پوشیدن لباس‌های گشاد جزو مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی به شمار می‌رود. استفاده از لباس‌های گشاد باعث جریان داشتن هوا و انتقال آن به بخیه ها می‌شود. این امر در بهبودی سریع‌تر موثر است. بنابراین توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان پرهیز شود. 

4- خودداری از مصرف زیاد داروهای مسکن 

احتمالا افراد تا 2 روز بعد از عمل، احساس سوزش و خارش دارند. این مسئله طبیعی است. با این حال نباید زیاد داروی مسکن و ضد درد مصرف کنند. مصرف خودسرانه دارو ممکن است باعث مشکلاتی شود. 

5-  پرهیز از استعمال سیگار و  مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار

سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، سرعت بهبود بخیه ها را کاهش می‌دهد. بنابراین بیماران برای اینکه دوران نقاهت کوتاه‌تری داشته باشند، لازم است این نکته را رعایت کنند. 

پرهیز از استعمال سیگار و  مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار

6- خودداری از لمس و خارش محل عمل 

7- مصرف میوه و سبزیجات

تغذیه نقش مهمی در مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی دارد. بهتر است در دوران نقاهت بعد از عمل لابیاپلاستی به جای غذاهای چرب و تند از میوه ها و سبزیجات استفاده شود. به این ترتیب، عملکرد دستگاه گوارش راحت‌تر می‌شود. 

نوشیدن مایعات به ویژه آب را نباید فراموش کرد. جراحی باعث کاهش آب بدن می‌شود. در نتیجه فرد دچار تهوع و سرگیجه می‌گردد. نوشیدن آب، سرعت بهبودی زخم را افزایش می‌دهد. 

میوه و سبزیجات حاوی ویتامین، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند. ویتامین‌ها به خصوص ویتامین c باعث افزایش میزان انرژی فرد و سرعت بهبودی او می‌شوند. فیبر موجود در سبزیجات هم می‌تواند از بروز یبوست و فشار به زیر شکم بیمار جلوگیری کند.

نکته مهم پرهیز از مصرف نمک است؛ چرا که این ماده، باعث تورم لابیا می‌شود.

8- خودداری از رفتن به استخر، سونا و جکوزی 

به مدت یک ماه بعد از جراحی لابیاپلاستی نباید از استخر، سونا و جکوزی استفاده شود. علاوه براین، استحمام با وان هم ممنوع است. چون واژن در مرحله حساسی قرار دارد و مستعد عفونت می‌باشد.

خودداری از رفتن به استخر، سونا و جکوزی 

9- به تاخیر انداختن رابطه جنسی

برقراری رابطه جنسی باعث فشار به لابیاها می‌شود. بنابراین بهتر است رابطه جنسی را به یک ماه بعد جراحی موکول کنند. 

10- استفاده مرتب از کیسه یخ یا کمپرس آب یخ

برای کاهش تورم و التهاب ناحیه ای که عمل شده است می‌توانند از کمپرس آب یخ یا کیسه یخ استفاده کنند. 

11- رعایت نکات بهداشتی

برای شستشوی واژن در سرویس بهداشتی از آب خنک و ژل بهداشتی استفاده شود. خشک کردن ناحیه بعد از شستشو اهمیت زیادی دارد و از عفونت جلوگیری می‌کند. سشوار گزینه مناسبی برای این کار است. 

12- تعویض پانسمان

به منظور مراقبت از ناحیه جراحی شده و جلوگیری از بروز هر نوع عفونت و بیماری بهتر است پانسمان آن به صورت مرتب تعویض شود. 

مزایای جراحی لابیاپلاستی

از جمله مزایای عمل لابیاپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- بهبود ظاهری و افزایش زیبایی 
- افزایش اعتماد به نفس فرد
- برطرف شدن مشکلات ناشی از بزرگ بودن لابیاها از طریق بهبود تعادل و تقارن لابیاها
- افزایش میزان رضایت از رابطه جنسی
- رفع سوزش و حساسیت ناشی از بزرگی لابیاها
- رفع ناراحتی و علائم ناخوشایند (تغییر رنگ، سفتی زیاد و...)

نحوه خوابیدن بعد از عمل لابیاپلاستی

آیا می‌دانید نحوه خوابیدن بعد از عمل لابیاپلاستی چطور باید باشد؟ مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی شامل نحوه خوابیدن و نشستن بیمار هم می‌شوند. حداقل 8 ساعت خواب در شبانه روز، برای هفته اول و دوم بعد از عمل لازم است.

این نکته در 7 روز ابتدایی بعد عمل اهمیت زیادی دارد. بیماران باید 8 ساعت از 24 ساعت شبانه روز را روی تخت دراز بکشند. در هفته دوم، می‌توانند در فاصله های زمانی کوتاه بنشینند.

 روی تخت باید به صورت طاق باز بخوابند و یک کوسن یا بالش را زیر باسن خود قرار دهند. با این کار، میزان فشار و تورم ناحیه جراحی شده کاهش می‌یابد. باید از خوابیدن به پهلوها و روی شکم خودداری کرد.

 پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی در هنگام خواب مانع از تماس با زخم و عفونت می‌شود. خانم‌ها می‌توانند برای کاهش درد بعد عمل لابیاپلاستی از مسکن‌های تجویز شده پزشک استفاده کنند. 

به بیمارانی که شاغل هستند توصیه می‌شود حداقل 2 هفته مرخصی بگیرند و در منزل استراحت کنند. 6-2 هفته بعد از جراحی لابیاپلاستی، میزان التهاب و تورم کاهش پیدا می‌کند. بهبودی برش‌ها شرایطی را فراهم می‌کند تا بیمار بتواند به صورت‌های دیگر بخوابد.

اگر خوابیدن به شکل ‌های دیگر مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، لازم نیست دائما طاق باز بخوابد. اما بیمارانی که همچنان احساس ناراحتی می‌کنند بهتر است به پشت بخوابند و برای راحتی بیشتر یک بالش کوچک در بین زانوهای خود قرار دهند. 

نحوه خوابیدن بعد از عمل لابیاپلاستی

نحوه نشستن بعد از عمل لابیاپلاستی 

یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی ، نحوه نشستن بیمار است. معمولا بیماران در 24 ساعت اول بعد از عمل، خونریزی دارند. به همین دلیل، جراح لابیاپلاستی به آنها توصیه می‌کند استراحت کنند و تحرکی نداشته باشند.

به مرور زمان خونریزی بیمار قطع می‌شود و برای کاهش تورم و التهاب ناحیه موردنظر می‌تواند از کمپرس یخ استفاده کند. بیمار باید روز 7 بعد از عمل به پزشک مراجعه کند تا بخیه ها برداشته شوند؛ البته در مواردی که بخیه ها جذبی باشند، نیازی به برداشتن بخیه نیست. در این صورت، پزشک به معاینه محل می‌پردازد. 

نحوه نشستن بعد از عمل لابیاپلاستی این گونه است که در هفته اول بعد عمل نباید به صورت صاف یا روی نشیمنگاه نشست. در غیر این صورت، به ناحیه جراحی شده فشار وارد می‌شود. ضمن اینکه امکان خونریزی، پاره شدن بخیه ها، عفونت و... وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مسائل بیمار باید بیشتر در حالت دراز کشیده باشد و کارهای خود را در حالت ایستاده انجام دهد. 

بیمارانی که جراحی لابیاپلاستی انجام داده اند، از هفته دوم می‌توانند اقدام به نشستن کنند. برای این منظور بهتر است از بالش‌هایی به شکل دونات استفاده نمایند. وجود حفره در وسط این بالش‌ها موجب می‌شود فشاری به ناحیه تناسلی وارد نشود. 

نکته مهم این است که بیماران باید از نشستن‌های طولانی خودداری کنند. چرا که باعث لخته شدن خون و طولانی شدن روند بهبودی می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است بعد از مدتی نشستن، پیاده‌روی کوتاهی داشته باشند. با این کار، جریان خون بهبود پیدا می‌کند و ناحیه لابیا تحت فشار و تورم قرار نمی‌گیرد. 

نحوه نشستن بعد از عمل لابیاپلاستی 

پماد بعد از عمل لابیاپلاستی

برخی جراحان ، پماد یا کرم‌ هایی را برای ترمیم و بهبود لابیاها بعد از عمل لابیاپلاستی تجویز می‌کنند. این پمادها که با نام کرم ترمیم کننده هم شناخته می‌شوند، کارایی بالایی دارند. در ساختار آنها مواد مختلفی مانند اسیدهیالورونیک و سرامیدها وجود دارند.

این مواد موجب آبرسانی پوست و تقویت عملکرد سلولی می‌شوند. به این ترتیب، عملکرد لابیاها بهبود پیدا می‌کند و از میزان التهاب و تورم آن کاسته می‌شود. کرم‌ های ترمیم‌کننده با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. این کرم‌ها می‌توانند روند بهبود بخیه ها و اسکار ناشی از عمل لابیاپلاستی را سرعت بخشند. علاوه براین شرایط لازم برای ترمیم و بازیابی ناحیه اسکار را ایجاد می‌کنند. 

با وجود مزایای استفاده از کرم ‌های ترمیم‌کننده، نباید از آنها به صورت خودسرانه استفاده کرد. پزشک با توجه به نیاز بیمار و سطح بخیه و اسکار ناحیه جراحی شده، پماد یا کرم مناسب را تجویز می‌کند. همچنین درباره نحوه و تعداد دفعات مصرف پماد هم به بیمار توضیح می‌دهد. 

پماد بعد از عمل لابیاپلاستی

سخن پایانی درباره مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی جزو عمل‌های زیبایی پرطرفدار واژن است. این جراحی نیازی به بیهوشی ندارد و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. جراح لابیاپلاستی از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

او توضیحاتی درباره مراقبت های بعد از جراحی لابیاپلاستی به بیمار ارائه می‌دهد. رعایت این نکات به بیمار کمک می‌کند تا دوران نقاهت راحت‌تر و کوتاه‌تری داشته باشد. اگر شما هم قصد دارید عمل لابیاپلاستی انجام دهید یا این عمل را پشت سر گذاشته اید، توصیه می‌کنیم نکات مراقبتی که در این مقاله آمده است را رعایت کنید. این کار باعث می‌شود سریع‌تر بهبود پیدا کنید.