Skip to main content
| author

آیا ترک شیشه عوارض دارد؟

21 آذر, 1402

آیا ترک شیشه عوارض دارد؟ مصرف مواد مخدر در فرد وابستگی ایجاد می‌کند که با مصرف شیشه شدت آن بیشتر است. شیشه نوعی ماده خطرناک می‌باشد و بر روی مغز تاثیر می‌گذارد. این تاثیر منجر به ایجاد وابستگی می‌شود.

ترک کردن شیشه از دیگر مواد مخدر سخت‌تر است و فرد مصرف کننده با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد یا کمپ و کمک گرفتن از افراد متخصص و باتجربه این فرآیند سخت را به راحتی پشت سر می‌گذارد.

افرادی که این ماده مخدر را به صورت خودسرانه ترک می‌کنند، درد زیادی می‌کشند و ناتوان می‌شوند. این امر باعث مصرف دوباره شیشه شده و چرخه اعتیاد را تداوم می‌بخشد. زمانی که فرد مصرف شیشه را قطع می‌کند دچار حالت خماری می‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین روش ترک شیشه و عوارض آن بیشتر آشنا شوید.

اگر درگیر اعتیاد هستید، برای رفع مشکل خود به کمپ ترک اعتیاد در کرج مراجعه کنید. اما اگر ساکن کرج نیستید، می‌توانید با مشاهده لیست کمپ ترک اعتیاد در تهران مناسب‌ترین مکان برای ترک را انتخاب کنید. 

آیا ترک شیشه عوارض دارد؟

شیشه چیست؟

کریستال یا شیشه نوعی محرک بسیار قوی است که باعث هیجان زیاد، تمرکز بالا و شادی فرد مصرف کننده می‌شود. در بازار سیاه شیشه را با نام هایی مانند آیس، مت، گچ و کرانک می‌شناسند. این ماده مخدر یکی از قوی‌ترین روان گردان ها به شمار می‌رود.

شیشه رنگ سفید دارد و بی بو می‌باشد. طعم آن تلخ و حلال در آب و الکل است که در بسته های کوچکی توزیع می‌شود. کریستال یا شیشه را به صورت خوراکی، استنشاقی، تدخین و یا تزریق وریدی مصرف می‌کنند. نوع مصرف شیشه بر خلق و خوی فرد تاثیر می‌گذارد. برای مثال اگر شیشه را به صورت استنشاقی مصرف کنند، اثر آن 12-8 ساعت بعد از مصرف همچنان باقی می‌ماند. شیشه در عرض 10 ثانیه بعد از مصرف وارد خون می‌شود و از این طریق به مغز می‌رسد. 

این ماده با تحریک ترشح بیش از حد دوپامین و نوراپی نفرین موجب برانگیختگی بیش از حد سیستم عصبی مرکزی می‌شود. با آزاد شدن مقادیر زیادی دوپامین در مغز، فرد مصرف کننده حس سرخوشی و لذت پیدا می‌کند.

شیشه چیست؟

 

علائم مصرف شیشه

امروزه مصرف شیشه در بین جوانان و نوجوانان بسیار افزایش یافته و خانواده ها بیش از پیش نگران هستند‌. اغلب افرادی که شیشه مصرف می‌کنند علائم یکسانی دارند. شدت هر یک از علائم در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد.

مهم‌ترین علائم مصرف شیشه را می‌توان افزایش دمای بدن، خشکی دهان، خراب شدن دندان ها، افزایش ضربان قلب، لرزش دست ها، بوی بد دهان، خماری، خواب آلودگی و گشاد شدن مردمک چشم نام برد. بی خوابی یکی از شایع‌ترین علائم مصرف شیشه است. به طوری که فرد پس از مصرف شیشه چند روز نمی‌خوابد ولی سطح انرژی بالایی دارد.

توهم شدید، صحبت کردن زیاد، رفتارهای پرخطر و خیره شدن به یک نقطه از علائم دیگر مصرف شیشه هستند. از علائم دراز مدت مصرف شیشه می‌توان به تعریق شدید، تهوع و اسهال، تنگی نفس، آسیب به کبد و ریه، افزایش فشار خون، کم خونی، اختلال در روابط جنسی و از بین رفتن لثه اشاره نمود.

علائم مصرف شیشه

عوارض مصرف شیشه

شیشه از مواد محرک قوی است که فرد پس از مصرف آن برای مدتی دچار توهم شده و احساس شادی مفرط می‌کند. اما این احساس موقتی است و برای اینکه فرد بتواند دوباره آن را تجربه کند به مصرف مجدد شیشه پناه می‌برد.

استفاده طولانی مدت شیشه بر روی مشکلات جسمی و مغز فرد تاثیر می‌گذارد و آسیب‌های شدید روحی مانند افسردگی، توهم و پارانوئید ایجاد می‌کند. همچنین مصرف طولانی مدت شیشه موجب سکته مغزی در افراد می‌شود.

عوارض مصرف شیشه

عوارض پوستی مصرف شیشه

زمانی که شیشه به مدت طولانی مصرف شود، عوارض پوستی برای فرد به وجود می‌آید که این امری شایع است. پوست افراد مصرف کننده دیگر سر زنده و سالم نخواهد بود بلکه چروک، کدر، زخم دار، بیمارگونه، افتاده و دچار تغییرات ظاهری می‌باشد. زخم های به وجود آمده مانند جای مته هستند که بر روی صورت و بازوی فرد مصرف کننده  مشاهده می‌شوند‌.

عوارض پوستی مصرف شیشه

ترک شیشه

شیشه از قوی‌ترین نوع متا آمفتامین ها است که در بازه زمانی ۹ تا ۱۲ ساعت بیشترین اثر را بر روی بدن می‌گذارد. ترک این ماده خطرناک باید به صورت اصولی و درست انجام شود. در غیر اینصورت تاثیرات جبران ناپذیری بر روان بیمار می‌گذارد.

همانطور که گفته شد، ترک شیشه از دیگر مواد مخدر سخت‌تر است و نسبت به آنها تفاوت دارد. اعتیاد به شیشه وابستگی شدیدی ایجاد می‌کند. پس ترک آن باید تحت نظر درمانگری متخصص و باتجربه صورت گیرد. شیشه عوارض جسمانی و روانی مختلفی دارد و سطح انرژی فرد مصرف کننده را افزایش می‌دهد و او را دچار توهم شدید می‌کند.

به صورتی که مصرف کننده شیشه در دفعات اولیه مصرف تا 72 ساعت نمی‌‌خوابد. بعد از اتمام نئشگی، احساس خستگی می‌کند؛ به طوری که ممکن است تا دو شبانه روز کامل بخوابد. پس از بیداری سردردهای شدید، لرزش و حرکت های غیر طبیعی در دست و سر، بیقراری و گیجی را تجربه می‌کند.

به همین دلیل، ترک شیشه از اهمیت بالایی برخوردار است و بیماران باید در مرکز ترک اعتیاد یا کمپ بستری شوند. در این صورت تحت نظر درمانگر متخصص قرار می‌گیرند و ترک برایشان راحت‌تر خواهد بود. مدت زمان ترک شیشه طولانی است و با توجه به میزان وابستگی فرد تعیین می‌شود.

ترک شیشه

آیا ترک شیشه عوارض دارد؟

شیشه نوعی مواد مخدر است که وابستگی زیادی در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند. به همین دلیل ترک آن نیز تاثیرات منفی زیادی در زندگی افراد می‌گذارد. از این عوارض می‌توان به اضطراب شدید، پرخاشگری، ضعف در اندام های بدن، خماری، افسردگی، توهم، پرخوری و گرسنگی زیاد اشاره نمود. 

از عوارض دیگر ترک شیشه عبارتند از: 

•    بی انگیزه بودن

با مصرف شیشه و آزاد شدن دوپامین در مغز، فرد دچار سرخوشی و لذت می‌شود. اما بعد از ترک دیگر این احساس را ندارد و این موضوع منجر به بی انگیزگی و بی میلی نسبت به ادامه زندگی می‌شود.

•    اختلال های خواب

یکی دیگر از عوارض ترک شیشه، ایجاد اختلال در خواب است. بیش از حد خوابیدن و یا کم خوابی از این اختلال هستند. این موضوع تا حدی طبیعی است که به بدن مخصوصا مغز آسیب های زیادی وارد نکند. 

اختلال خواب

•    تمایل به مصرف مجدد شیشه

یکی از شایع ترین عوارض ترک شیشه است. مصرف شیشه باعث فراموشی دغدغه های فکری و ذهنی می‌شود. به همین دلیل افراد این ماده مخدر را مصرف می‌کنند. با ترک شیشه، مشکلات و دغدغه های خود را به خاطر می آورند و گمان می‌کنند که از حالت سرخوشی و لذت خارج شده اند. این طرز فکر باعث تمایل به مصرف مجدد شیشه می‌شود. 

مدت زمان ترک شیشه

شیشه یک ماده بسیار خطرناک و تاثیرگذار است. به حدی که فرد در مدت کوتاهی به آن وابسته می‌شود. به همین علت ترک شیشه اهمیت زیادی دارد و باید تحت نظر پزشک و تیم درمان انجام شود. اگر فرایند ترک به صورت اصولی و با نظارت پزشک صورت گیرد، سموم ناشی از مصرف مواد مخدر در عرض 7-1 روز از بدن فرد خارج می‌شوند.

باید توجه داشت که سم‌زدایی به تنهایی برای ترک شیشه کافی نیست و موجب ترک قطعی شیشه نمی‌شود. این مرحله به عنوان گام نخست برای ترک مواد مخدر شناخته می‌شود. حتما می‌دانید که مقدار مصرف شیشه و شدت اعتیاد به آن در همه افراد یکسان نیست. به همین علت مدت زمان لازم برای ترک این ماده مخدر هم متفاوت است.

ممکن است مدت زمان ترک شیشه طولانی شود و به چندین ماه برسد. چرا که سلامت روانی فرد و جبران آسیب‌های وارد شده به مغز نیاز به زمان دارد. معمولا بیشترین زمان برای ترک شیشه 3 ماه است. البته باید این فرد در شرایط مناسب قرار بگیرد تا بتواند با کمک دیگران، آسیب های گذشته را جبران کند.  

مدت زمان ترک شیشه

سخن پایانی درباره آیا ترک شیشه عوارض دارد؟

شیشه نوعی ماده مخدر خطرناک و قوی است که با مصرف آن فرد به سرعت وابستگی پیدا می‌کند. فرد مصرف کننده احساس سرخوشی و لذت دارد و تمامی مشکلات و دغدغه های خود را فراموش می‌کند. ترک شیشه سخت است و باید تحت نظر درمانگر متخصص و باتجربه صورت گیرد تا به فرد آسیب جدی وارد نشود.

مرکز ترک اعتیاد و یا کمپ های ترک اعتیاد بهترین روش برای ترک شیشه هستند. در این مراکز تمامی مراحل زیر نظر متخصص انجام می‌شود و حتی بعد از ترک نیز فرد را تحت نظر دارند. همچنین عوارض ترک شیشه را به حداقل می‌رسانند.