Skip to main content
| author

لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟

17 دی, 1402

لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ تفاوت لیزر الکساندر و دایود در چیست؟ معمولا افرادی که می‌خواهند برای حذف موهای زائد خود از لیزر استفاده کنند، با این سوالات مواجه می‌شوند. 

تمایل افراد به زیبایی باعث شده است تا همواره به دنبال روش‌های بهتر برای حذف موهای زائد خود باشند. در گذشته بیشتر از روش‌هایی مانند موم، تیغ، ژیلت، بند انداختن، اپیلیدی و... استفاده می‌شد. این روش ها، علاوه بر اینکه دردناک بودند نیاز به زمان و هزینه داشتند. 

به مرور زمان و با پیشرفت علم، روش‌های جدیدی برای از بین بردن موهای زائد کشف شد. امروزه برای حذف موهای زائد از انواع دستگاه های لیزر استفاده می‌شود. هر یک از مدل‌های دستگاه لیزر، ویژگی‌های منحصربه فردی دارند. دو نمونه از این دستگاه ها، لیزر الکساندر و لیزر دایود هستند.

در این مقاله می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟

لیزر الکساندر یا لیزر دایود؟ کدام بهتر است؟

امروزه در بسیاری از مراکز و کلینیک‌ های زیبایی از این دو نوع دستگاه لیزر استفاده می‌کنند. لیزر الکساندر و لیزر دیود هر دو جزو بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد هستند. نتایج حاصل از لیزر موهای زائد با این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های قدیمی‌تر مانند لیزر روبی و IPL بهتر بوده است.

هر دو دستگاه، کیفیت خوبی در حذف موهای زائد دارند. با این حال نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال داد که « لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ » چرا که این مسئله به نیاز شما (فرد زیباجو) بستگی دارد. 

لیزر الکساندر چیست؟

لیزر الکساندر یا همان لیزر الکساندرایت، جزو بهترین دستگاه های لیزر موجود در بازار است. طول موج آن 755nm می‌باشد و تاثیر فوق العاده‌ای در حذف موهای زائد دارد. عملکرد دستگاه لیزر الکساندرایت به صورت غیرتماسی است. یعنی بدون اینکه به سطح پوست متصل شود، می‌تواند روی فولیکول‌های مو تاثیر بگذارد. این ویژگی لیزر الکساندر موجب شده است تا احتمال انتقال بیماری‌های پوستی از این طریق به صفر برسد. برای از بین بردن موهای زائد خود با دستگاه الکساندر فقط کافی است به بهترین مرکز لیزر الکساندر در تهرانپارس مراجعه کنید. 

لیزر الکساندر چیست؟

لیزر دایود چیست؟ 

لیزر دایود، نوع دیگری از دستگاه های لیزر است که در آن برای حذف موهای زائد از طول موج 808nm استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌تواند فولیکول‌های مو را تخریب کند و موهای زائد را از بین ببرد. طول موج لیزر دایود باعث شده است اثر خوبی روی پوست تیره داشته باشد. 

لیزر دایود چیست؟

تفاوت لیزر الکساندر و دایود در چیست؟

درست است که لیزر الکساندر (الکساندرایت) و لیزر دایود هر دو برای از بین بردن موهای زائد طراحی شده اند؛ اما این دستگاه ها تفاوت‌هایی با هم دارند. اطلاع از تفاوت‌های دستگاه لیزر الکساندر و لیزر دایود به شما کمک می‌کند تا پاسخ سوال « لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ » را پیدا کنید. 

در این قسمت به تفاوت دستگاه لیزر الکساندر و لیزر دایود اشاره می‌کنیم.

1- تماسی یا غیرتماسی بودن هندپیس دستگاه 

اولین تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که لیزر الکساندرایت برای حذف موهای زائد نیازی به اتصال مستقیم با پوست زیباجو ندارد. در صورتی که برای استفاده از لیزر دایود لازم است هندپیس دستگاه با سطح پوست تماس داشته باشد. 

2- عملکرد و نوع فرکانس 

عملکرد شاتی همراه با فرکانس پایین جزء ویژگی‌های دستگاه لیزر الکساندر به شمار می‌روند. در حالی که عملکرد لیزر دایود به صورت رولی و با فرکانس بالا است. لیزر الکساندر از نوع لیزرهای حالت جامد می‌باشد که پرتوی با طول موج پایدار  755 نانومتر را ساطع می‌کند. لیزر دایود جزو لیزرهای نیمه هادی محسوب می‌شود. طول موج پرتو این دستگاه متغیر و در محدوده 1064-750 نانومتر است. 

3- عملکرد دستگاه با توجه به نوع پوست

لیزر الکساندر روی پوست‌های بسیار روشن (تایپ 4-1) تاثیر خوبی دارد. اما لیزر دایود به علت فرکانس بالا، روی پوست‌های تیره (تایپ 5 و6) موثرتر است. استفاده از لیزر الکساندر برای پوست‌های تیره، خطر تغییرات رنگدانه ای را در پی خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این نکته متوجه می‌شوید که برای شما « لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ »

عملکرد دستگاه لیزر

4- میزان درد

استفاده از لیزر دایود نسبت به لیزر الکساندر، موجب می‌شود زیباجو درد بیشتری احساس کند. البته آستانه تحمل درد افراد متفاوت است و برخی از زیباجویان چنین حسی دارند.

با این حال، فناوری smart pulse موجود در دستگاه لیزر الکساندرایت توانسته است میزان درد را به حداقل برساند. به طوری که می‌توان گفت لیزر موی زائد با دستگاه الکساندر عملا دردی ندارد. این فناوری از طریق شکستن موج نور و تقسیم شدت انرژی برخوردکننده به سطح پوست، میزان درد را کاهش می‌دهد. 

اگر به دنبال بهترین دستگاه لیزر بدون درد هستید این مورد را در نظر داشته باشید. 

5- نوع سیستم خنک کننده 

هر دو دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود ، سیستم خنک کننده دارند. اما نوع این سیستم متفاوت است. خنک کننده موجود در دستگاه لیزر الکساندر، از نوع گازی می‌باشد. یعنی در این سیستم برای خنک سازی محل لیزر شده از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند.

اسپری این گاز روی بدن موجب کاهش خنک سازی و درد می‌شود. این در حالی است که سیستم خنک کننده لیزر دایود از نوع تماسی است و در قسمت هندپیس دستگاه قرار دارد. 

6- تعداد جلسات درمانی 

افرادی که برای رفع موهای زائد بدن خود از لیزر الکساندر استفاده می‌کنند، سریعتر می‌توانند اثربخشی درمان را مشاهده نمایند. معمولا تعداد جلسات لیزر با دستگاه الکساندرایت 6-4 جلسه است.

کوتاه بودن جلسات درمانی موجب شده است تا کاربران رضایت بیشتری از این دستگاه داشته باشند. در مقابل، کسانی که از لیزر دایود استفاده می‌کنند، برای دستیابی به نتیجه مطلوب به 8-6 جلسه درمانی نیاز دارند. 

تعداد جلسات درمانی لیزر

7- تاثیرگذاری روی موهای نازک و کرکی

میزان اثربخشی لیزر الکساندر روی موهای نازک و کرکی قابل توجه است. یعنی برای کاهش و حذف موهای کرکی و نازک بهتر است از دستگاه الکساندرایت استفاده شود. این در حالی است که لیزر دایود چنین تاثیرگذاری ندارد. 

8- اندازه قطر لکه پرتو لیزر 

یکی از تفاوت‌های لیزر الکساندر و لیزر دایود به اندازه قطر لکه پرتو آنها مربوط می‌شود. قطر لکه پرتو لیزر دایود بزرگتر از الکساندر می‌باشد. به همین علت سرعت کار با این دستگاه بیشتر است. 
9- مدت زمان پالس 
مدت زمان پالس هم جزو مهم‌ترین تفاوت‌های دستگاه لیزر الکساندر و لیزر دایود به شمار می‌رود. این عدد در لیزر دایود بالاتر از لیزر الکساندر می‌باشد. به همین علت برای جبران آن لازم است از تعداد شات‌های لیزری بیشتری استفاده شود. 

10- هزینه 

هزینه لیزر موی زائد با دستگاه الکساندر نسبت به لیزر دایود بیشتر است. 

11- میزان بازدهی 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بازدهی لیزر الکساندر حدود 72% و بازدهی لیزر دایود در حدود 67% بوده است. این نتایج نشان می‌دهند که استفاده از لیزر الکساندرایت، رشد موهای زائد را به اندازه 80درصد کاهش می‌دهد. در حالی که این رقم برای لیزر دایود در حدود 70درصد می‌باشد. 

لیزر الکساندر برای شما مناسب‌تر است یا لیزر دایود؟

بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید در این مورد تصمیم بگیرید که « لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ » و شما بهتر است از کدام یک استفاده کنید. درست است که نوع دستگاه لیزر اهمیت زیادی دارد؛ اما نباید از اپراتور دستگاه غافل شد.

یک اپراتور حرفه ای تاثیر بسزایی در نتیجه لیزردرمانی دارد. افرادی که در لیزردرمانی تخصص دارند، با توجه به رنگ مو و نوع پوست شما، بهترین طول موج را به کار می‌برند. 

به طور کلی باید گفت لیزر الکساندر و لیزر دایود هر دو در حذف موهای زائد موثر هستند. جدول زیر به شما کمک می‌کند که متوجه شوید برای از بین بردن موهای زائد شما لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟

لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟

سخن پایانی درباره لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟

لیزر، یک راهکار مناسب برای خلاصی از شر موهای زائد صورت و بدن است. این راهکار در مقایسه با روش‌های قدیمی حذف موهای زائد، اثربخشی بهتر، درد کمتر و سرعت بالاتری دارد. ضمن اینکه هزینه آن مقرون به صرفه می‌باشد. 

امروزه از دستگاه های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. لیزر الکساندر (الکساندرایت) و لیزر دایود دو نمونه از دستگاه های لیزر عالی موجود در بازار هستند. این دستگاه ها تاثیر بسزایی در کاهش رشد موهای زائد بدن دارند.

میزان تاثیرگذاری لیزر الکساندر و دایود مشابه است. بنابراین مهارت و تجربه فردی که با دستگاه کار می‌کند تاثیر بسزایی در نتیجه لیزردرمانی دارد. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که عواملی مانند جنس و نوع مو، رنگ و نوع پوست بر نتیجه لیزردرمانی موثر هستند. 

حال که متوجه شدید برای شما لیزر الکساندر بهتر است یا لیزر دایود؟ می‌توانید برای رفع موهای زائد صورت و بدن خود از دستگاه مناسب استفاده کنید.