Skip to main content
| author

ورم بعد از ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

19 آذر, 1402

ورم بعد از ایمپلنت چقدر طول می کشد؟ امروزه ایمپلنت دندان از تاثیرگذارترین جایگزین‌ ها برای دندان‌های ناسالم است که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. یکی از عارضه های رایج بعد از ایمپلنت، ورم آن است که تمامی افراد آن را تجربه می‌کنند.

میزان تورم افراد با توجه به سن فرد، میزان جراحت و ... با یکدیگر متفاوت است. ورم بعد از ایمپلنت دو الی سه روز پس از آن از بین می‌رود. متخصص ایمپلنت راهنمایی‌های لازم برای کاهش عوارض جانبی ایمپلنت را به فرد ارائه می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوال « ورم بعد از ایمپلنت چقدر طول می کشد؟ » را پیدا کنید.

برای رفع هر نوع مشکل دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید. در این قسمت لیستی از بهترین متخصصان دندانپزشکی را به شما ارائه می‌دهیم. همچنین اگر به دنبال دندانپزشکی در بلوار ارتش هستید روی لینک کلیک نمایید. 

ورم بعد از ایمپلنت دندان

ایجاد ورم بعد از ایمپلنت امری کاملا طبیعی است که علت اصلی آن ایجاد زخم در ناحیه لثه و فک می‌باشد. ورم می‌تواند به صورت داخلی فقط بر روی لثه ها یا به شکل بیرونی بر روی صورت فرد رخ دهد. ورم بعد از ایمپلنت به جراحی بستگی دارد. هر چه جراحی عمیق‌تر و پیچیده‌تر باشد، شدت ورم بعد از ایمپلنت بیشتر است. امکان دارد این وضعیت برای مدت کوتاهی پس از عمل ادامه داشته باشد و به مرور زمان بهبود می‌یابد.

ورم بعد از ایمپلنت دندان

دلیل ورم بعد از ایمپلنت دندان

ورم بعد از ایمپلنت دلایلی متعددی دارد‌. یک عامل مهم که منجر به آن می‌شود، عفونت ایمپلنت است. این ورم می‌تواند ناشی از واکنش‌های التهابی باشد که به وارد کردن ایمپلنت در بافت های فک و دهان و جراحی برمی‌گردد.

بدن به عنوان یک واکنش به جسم خارجی اقدام به فعالسازی سیستم ایمنی می‌کند و آن را به اطراف ایمپلنت مواد التهابی ارسال می‌نماید. این واکنش‌های التهابی موجب تورم، درد، حساسیت و قرمزی در محل ایمپلنت می‌شوند. در صورتی که جراحی ایمپلنت به درستی انجام نشود یا مشکلاتی در فرآیند بهبود و ترمیم پس از جراحی وجود داشته باشد، ورم بعد از ایمپلنت به وجود می‌آید.

برخی از افراد به موادی که در ایمپلنت دندان استفاده می‌شوند حساسیت دارند. این حساسیت منجر به واکنش‌های التهابی و در نتیجه ورم بعد از ایمپلنت می‌گردد. نصب ایمپلنت دندان ممکن است باعث تنش مکانیکی در بافت‌های اطراف شود. همچنین واکنش التهابی را به دنبال داشته باشد. تنش‌های ناشی از فشار یا حتی خطا در اندازه‌ گیری ایمپلنت می‌توانند منجر به ورم شوند.

اما عواملی نیز وجود دارند که موجب شدیدتر شدن ورم بعد از ایمپلنت می‌شوند. از این موارد می‌توان به عدم پیروی از دستورات پس از جراحی (مانند شستشو ایمپلنت و عدم استراحت کافی)، سن فرد، استفاده از داروها، گستردگی ناحیه جراحی و ... اشاره نمود.

تشخیص ورم بعد از ایمپلنت

علائم تورم ایمپلنت شباهت زیادی به بیماری‌های لثه ای دارند. موارد زیر نشان دهنده ورم بعد از ایمپلنت هستند:
•    لق شدن ایمپلنت
•    احساس درد در اطراف ناحیه ی جراحی شده
•    تغییر رنگ و یا سفید شدن لثه 
•    احساس سوزش در ناحیه 
•    خونریزی هنگام مسواک زدن
•    احساس خارش در لثه ها بعد از انجام جراحی

درمان ورم بعد از ایمپلنت

درمان ورم بعد از ایمپلنت به واکنش بدن به جراحی و ایمپلنت بستگی دارد. به طور عادی ورم بعد از چند روز از بین می‌رود. با این حال می‌توانید موارد زیر را جهت از بین بردن ورم بعد از ایمپلنت رعایت نمایید:


•    برای کاهش تورم و افزایش رفع آن از کیسه یخ استفاده کنید. این کار را به صورت مداوم انجام دهید. از قرار دادن مستقیم یخ بر روی پوست خودداری نمایید. کیسه  یخ را از بیرون روی محل ایمپلنت به مدت ۳ الی ۵ دقیقه نگه دارید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه استراحت دهید. این روز را چند بار در روز تکرار کنید.

درمان ورم بعد از ایمپلنت
•    پس از جراحی به بدن زمان بیشتری برای استراحت دهید تا محل زخم سریع‌تر بهبود یابد. در هنگام استراحت سر خود را بالا نگه دارید. زیرا موجب افزایش جریان خون در نواحی جراحی می‌شود. استراحت بهترین راه برای کاهش ورم است. 

•    مصرف زیاد مایعات مخصوصا آب به دفع سریع‌تر مایعات لنفاوی که عامل ورم هستند کمک می‌کند.

•    تغذیه سالم به خوبی به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ورم کمک می‌نماید. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها مانند میوه ها، ویتامین C و سبزیجات مفید است. کاهش مصرف نمک نیز سرعت رفع ورم بعد از ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

•    در صورت تجویز داروهای ضد التهاب توسط متخصص، مصرف به موقع آن ها منجر به کاهش التهاب و تورم می‌شود.
در صورتی که شدت درد و ورم بعد از ایمپلنت دندان بیشتر شود یا علائم دیگری مانند تب و تغییر رنگ لثه را مشاهده کردید، فورا به متخصص خود اطلاع دهید.

ورم بعد از ایمپلنت چقدر طول می‌ کشد؟

مدت زمان کاهش ورم بعد از ایمپلنت در افراد با یکدیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این عوامل می‌ توان واکنش بدن، سن فرد، نوع جراحی، سلامت عمومی فرد، میزان جراحت، توصیه های پزشکی و ... را نام برد.

به طور کلی، ورم در مدت زمان کوتاهی پس از جراحی ایمپلنت شروع می‌شود و به مرور زمان کاهش می‌یابد. در روز های اولیه پس از جراحی شدت ورم زیاد است و تا ۲ الی ۳ روز ادامه دارد اما به مرور کمتر می‌شود و پس از گذشت ۷ الی ۱۰ روز کاملا از بین می‌رود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت اهمیت زیادی دارند. تاثیر این مراقبت‌ها در موفقیت کاشت ایمپلنت به اندازه مهارت و تجربه پزشک است. اگر به خوبی از محل ایمپلنت مراقبت نشود، نتیجه مطلوب به دست نمی آید و در اصطلاح « ایمپلنت پس می زند»

برای جلوگیری از عفونت و بهبود سریع تر درد و تورم و همچنین جوابدهی بهتر مراقبت‌های زیر را رعایت کنید:

•    بعد از عملیات کاشت ایمپلنت، برای توقف خونریزی باید پد قرار داده شده روی زخم را خوب فشار دهید. این کار را به مدت یک ساعت ادامه دهید. در این صورت خونریزی قطع می‌شود؛ اما اگر همچنان ادامه داشت، عملیات فشردن را با یک تامپون تمیز تکرار کنید. به مدت نیم ساعت تامپون را روی زخم فشار دهید. با این کار خونریزی قطع می‌شود. توصیه می‌کنیم تا 2 ساعت بعد از جراحی چیزی نخورید و ننوشید.

•    بهتر است حداقل به مدت ۲ ساعت پس از کاشت ایمپلنت کمی دراز کشیده و استراحت کنید. به صورتی که سر کمی بالاتر از بدن باشد.

•    به مدت ۱۴ روز پس از ایمپلنت دندان استفاده از هر گونه نوشیدنی و مشروبات الکلی ممنوع است. زیرا استفاده از آن ها تاثیر منفی بر بافت اطراف ناحیه ایمپلنت شده می‌گذارد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان
•    بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است التهاب و تورم ایجاد شود. برای کاهش این موارد بهتر است از واتر فلاسر استفاده کنید. واتر فلاسر دستگاهی است که باقیمانده های غذایی را از بافت‌های دندان و لثه جدا می‌کند. این کار را با استفاده از قدرت پاشش آب انجام می‌دهد. ساختار دستگاه به گونه ای است که می‌توانید مقدار فشار پاشش را تنظیم کنید.

مزیت دیگر واتر فلاسر این است که با ماساژ لثه به افزایش گردش خون کمک می‌کند و مانع از تحلیل لثه می‌شود. شما می‌توانید به جای نخ دندان از واتر فلاسر استفاده کنید. بهتر است نوک دستگاه موردنظر غیر فلزی باشد. در این صورت می‌توانید حداقل 2 بار از آن در روز استفاده کنید. برای شستشوی دستگاه بهتر است از محلول‌های دارای الکل و آنتی‌باکتریال استفاده نمایید. 

•    در ۲ الی ۳ روز اول پس از جراحی از مصرف غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید. از خوراکی‌‌های حاوی الکل و غذاهای تند پرهیز کنید. ترجیحا غذاهایی که در دمای اتاق هستند استفاده شود.

•    به این نکته دقت داشته باشید که هرگز نباید بعد از ایمپلنت از کمپرس آب گرم استفاده کنید. در 3 روز ابتدایی فقط کمپرس آب یخ قرار دهید. این کار باعث می‌شود التهاب منطقه ایمپلنت کاهش پیدا کند.

•    حداقل ۷۲ ساعت پس از ایمپلنت دندان از نوشیدنی‌های خنک و سرد استفاده نمایید. زیرا نوشیدنی داغ خونریزی شما را بیشتر می‌کند.

سخن پایانی درباره اینکه ورم بعد از ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت دندان روشی بسیار محکم و طبیعی برای جلوگیری از خالی بودن جای دندان از دست رفته است که به چند روش مختلفی انجام می‌شود. یکی از عارضه های این کاشت تورم بعد از ایمپلنت است که در مدت زمان کوتاهی پس از جراحی شروع می‌شود و تا ۱۰ روز کم‌ کم از بین می‌رود.

مهم‌ترین نکته، رعایت کردن دستورات و توصیه های متخصص است. در این مقاله مراقبت های بعد از ایمپلنت گفته شده بهتر است برای جلوگیری از عفونت، التهاب و جوابدهی بهتر آن ها را رعایت کنید. در صورتی که وضعیت ورم نگران ‌کننده به نظر می ‌رسد، حتما به پزشک مراجعه نمایید.