Skip to main content
| author

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

30 مهر, 1402

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟ یک دندان از دست رفته بر ظاهر، زیبایی لبخند و توانایی های عملکردی فرد برای خوردن و جویدن تاثیر می گذارد. پس از کشیدن دندان از ایمپلنت برای جلوگیری از تحلیل استخوان فک، مشکل در جویدن و ... استفاده می شود. در نتیجه، ایمپلنت دندان یکی از بهترین و مناسب ترین جایگزین ها برای دندان های از دست داده است.

ایمپلنت ها به وسیله پایه هایی از جنس تیتانیوم که با استخوان فک سازگاری کامل دارند، درون استخوان فک قرار می گیرند. کاشت ایمپلنت پیش نیازهایی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، قوی بودن استخوان لثه است. اگر استخوان فک قدرت لازم برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشد، باید استخوان آن را تقویت نمود و یا با استفاده از پیوند استخوان آن را قوی کرد تا آماده پذیرش ایمپلنت باشد. حال برای خیلی از شماها سوال پیش می آید که چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

اگر جای خالی دندانتان شما را اذیت می کند، می توانید از خدمات ایمپلنت در شهرک غرب استفاده کنید. 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت جایگزین مصنوعی دندان است که یک پایه قوی از جنس تیتانیوم در استخوان فک و روکش دندانی ایجاد می کند و یک دندان را کاملا مشابه دندان واقعی شبیه سازی می نماید. این روش به دلیل استفاده از پیچ های داخل فک، استحکام بسیار زیادی دارد.

به عبارت دیگر، ایمپلنت دندان یک میله پیچی شکل کوچک است که طی یک جراحی در داخل استخوان فک فرو می رود تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان و روکش آن به عنوان تاج دندان عمل می کند. بنابراین، ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان های اطراف ندارد و در داخل استخوان فک، ثابت می ماند.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

جنس مواد ایمپلنت

اکثر ایمپلنت های دندان از جنس تیتانیوم ساخته می شوند اما ایمپلنت زیرکونیا نیز وجود دارد. هر دو موادی هستند که بدن با آن ها سازگار بوده و آن ها را به عنوان مهاجم خارجی تلقی نمی کند و واکنش نشان نمی دهد. 

اجزای ایمپلنت

ایمپلنت از سه قسمت پایه ایمپلنت، اباتمنت و روکش تشکیل شده است. پایه ایمپلنت یا فیکسچر، جایگزین دندان شده و با ایجاد یک سوراخ در لثه در استخوان فک جایگذاری می شود. تا با استخوان فک جوش خورده و پایه محکمی برای اتصال روکش ایجاد کند‌. اباتمنت قطعه ای میانی از جنس تیتانیوم، زیرکونیوم و طلا است. وظیفه آن ایجاد یک اتصال قوی بین روکش و فیکسچر می باشد. روکش یا پروتز دندان، قسمت نهایی و رویی است که بر روی اباتمنت و پایه ایمپلنت محکم قرار دارد.

مزایای ایمپلنت

ایمپلنت دندان علاوه بر ثابت بودن و حفظ سلامتی دهان و دندان مزایای زیادی دارد. یکی از مزایای آن، طول عمر بالای ایمپلنت می باشد که موجب محبوبیت در بین بیماران و پزشکان شده است. طول عمر ایمپلنت ها با رعایت بهداشت دهان و دندان افزایش می یابد.

ایمپلنت دندان یکی از سریع ترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که سرعت کاشت آن بالا می باشد. جای خالی دندان ها ظاهر نامناسبی به وجود می آورد. به همین دلیل استفاده از ایمپلنت دندان زیبایی از دست رفته را جبران نموده و موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می شود‌.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

اگر به هر دلیلی نیاز به دندانپزشک داشتید می‌توانید به دندانپزشکی در زعفرانیه مراجعه نمایید.

عوارض ایمپلنت دندان

هر روشی حتی ایمپلنت عوارض کوتاه مدت و یا بلند مدت می تواند داشته باشد. برخی از آن ها به دلیل مراجعه به افراد غیر متخصص به وجود می آید. بنابراین انتخاب متخصص ایمپلنت دندان می تواند میزان عوارض ایمپلنت را کاهش دهد.

علاوه بر این، رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان عامل دیگری است که می تواند فرد را هر چه سریع تر از شر عوارض ایمپلنت دندان خلاص کند. از خطرات و عوارض ایمپلنت دندان می توان آسیب به سایر دندان ها، عفونت در مراحل کاشت، مشکلات سینوسی و آسیب های عصبی (درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن لثه ها، لب ها و چانه را به همراه دارند) را نام برد.

مراحل ایمپلنت دندان

کاشت دندان به روش ایمپلنت مراحل مختلفی دارد که بیمار باید در طی تمامی آن ها، دستورالعمل های گفته شده توسط پزشک متخصص را رعایت کند تا انجام‌ ایمپلنت با موفقیت بالایی صورت گیرد. ایمپلنت دندان نوعی جراحی سرپایی است که به صورت مرحله ای و با زمان بهبودی بین مراحل انجام می شود. برای این جراحی ابتدا فرد توسط متخصص معاینه شده و استخوان فک و شرایط دندانی و دهانی فرد را بررسی می کند و تعداد و نوع ایمپلنت مشخص می شود.

در صورت نیاز دندان آسیب دیده کشیده و یا برداشته شده و یا استخوان فک آماده می گردد. یعنی پیوند استخوان صورت می گیرد. سپس کاشت پایه ایمپلنت و بعد از آن رشد و ترمیم استخوان انجام می شود‌. حال نوبت انتخاب رنگ و انجام قالب گیری است. بعد از آن قالب برای لابراتور ارسال می گردد و در آخر متخصص ایمپلنت را در جای خود قرار می دهد.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

فاصله زمانی بین دندان کشیده شده و ایمپلنت می تواند کوتاه و یا طولانی باشد. این فاصله در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک، وجود یا عدم وجود عفونت لثه و دندان، سلامت عمومی بدن، سن بیمار، تعداد دفعات جراحی، بیماری های زمینه ای و ... بستگی دارد. در صورت سالم بودن استخوان فک می توان ایمپلنت دندان را در همان روزی که کشیده، انجام داد.

در اکثر موارد، پزشک به بیمار توصیه می کند که بین ۳ الی ۶ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کند تا این ناحیه به طور کامل بهبودی خود را به دست آورد. بهتر است فاصله بین کشیدن و ایمپلنت دندان بیش از ۶ ماه نشود. زیرا با تحلیل رفتن لثه و استخوان فک، کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می شود. در ادامه به چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟ که به ۴ بخش تقسیم می شود، پاسخ می دهیم.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

1. کاشت فوری ایمپلنت

در این نوع کاشت بلافاصله بعد از کشیدن دندان، یک دندان مصنوعی بوسیله ایمپلنت جایگزین آن می شود. البته این روش حداقل زمان را نیاز دارد که گاهی اوقات لازم است دو ماه بعد از کشیدن، پایه ایمپلنت را در فک نصب نمود. کاشت فوری ایمپلنت از جمله جراحی های پیشرفته است که باید توسط متخصص باتجربه صورت گیرد تا مشکلی برای بیمار به وجود نیاید.

روش کار به این صورت است که متخصص به محض کشیدن دندان، پایه تیتانیومی را در محل نصب می کند. از کاشت فوری ایمپلنت برای نواحی جلوی دهان استفاده می گردد. زیرا نقش بسزایی در زیبایی فرد ایجاد می کند. از مزایای اصلی آن، مدت زمان درمان کوتاه تر است.

2. کاشت استاندارد ایمپلنت

بهترین روش برای کاشت ایمپلنت دندان، ۲ الی ۴ ماه بعد از کشیدن دندان است. در این بازه زمانی استخوان فک و لثه بیمار بهبود پیدا می کند. در نتیجه، درصد موفقیت ایمپلنت دندان بالا می رود. در زمان نصب پایه تیتانیومی جراح باید با دریل کردن استخوان فک، فضای کافی برای کاشت ایمپلنت را ایجاد نماید. کاشت استاندارد ایمپلنت ماندگاری بیشتری دارد. زیرا پایه به طور کامل به استخوان فک جوش می خورد.

3. کاشت ایمپلنت به روش تاخیری

این نوع کاشت، ۴ ماه بعد از کشیدن دندان خراب شده صورت می گیرد. با گذشت زمان، قسمت نرم استخوان لثه سفت و استخوانی می شود. به همین دلیل کاشت ایمپلنت بر روی آن آسان تر صورت می گیرد. این نوع کاشت بیشتر برای دندان های پشتی کاربرد دارد.

نکته ای که باید در این زمان به آن توجه نمود، عدم بروز بیماری است. محل کاشت ایمپلنت توسط متخصص باید به خوبی بررسی شود تا هیچگونه بیماری در استخوان فک یا لثه ایجاد نشده باشد. برای کاشت پایه در این روش نیز باید استخوان فک را دریل نمود.

4. کاشت ایمپلنت با تاخیر بسیار زیاد

اگر از زمان کشیدن دندان تا کاشت پایه، نزدیک به یک سال زمان طول بکشد، کاشت ایمپلنت با تاخیر زیاد انجام می شود. در این زمان متخصص باید عکس برداری های لازم را از فک انجام دهد تا مطمئن شود استخوان فک تراکم کافی دارد. زیرا در این بازه زمانی، فک تحلیل می رود.

از طرفی باید بررسی های لازم انجام گیرد تا از سلامت لثه مطمئن شود. چون ممکن است در این مدت، تحلیل لثه و التهاب بروز کرده باشد. در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد، ابتدا باید عمل جراحی پیوند استخوان انجام شود. پس از بهبودی کامل برای استخوان فک، کاشت ایمپلنت دندان صورت می گیرد. کسب بهبودی کامل در این زمان نیز حدود 6 تا 9 ماه زمان می برد.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت

بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان، ۲ الی ۴ ماه پس از کشیدن دندان خراب می باشد. در این مدت بافت لثه و استخوان ترمیم شده اند. در این صورت به دلیل تازه بودن بافت ناحیه کاشت، عمل کاشت و ادغام پایه ایمپلنت در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد. در ۲ الی ۴ ماه تغییری در لثه و دندان های مجاور رخ نداده و متخصص بدون نیاز به پیوند استخوان یا هر جراحی دیگر می تواند کاشت ایمپلنت را انجام دهد. همچنین هزینه آن نیز کمتر می شود.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

•    پس از انجام ایمپلنت تا یک روز مسواک نزنید.
•    تا ۸ ساعت بعد از انجام ایمپلنت، دهان خود را نشویید.
•    بعد از ایمپلنت تا ۳ روز از کشیدن سیگار، نوشیدن چای و قهوه خودداری نمایید.
•    استفاده از موار مخدر و مشروبات الکلی باعث می شود که ایمپلنت به صورت کامل موفقیت آمیز نباشد.
•    پس از ایمپلنت از نخ دندان و خمیر دندان های مخصوص استفاده کنید.
•    حداقل ۲ هفته از نوشیدن مایعات با نی و غذاهای گرم خودداری نمایید. 

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه و قیمت ایمپلنت دندان با توجه به شرایط دندانی فرد تعیین می شود. قیمت ایمپلنت بعد از ویزیت توسط متخصص مشخص خواهد شد. عوامل بسیاری وجود دارد که هزینه ایمپلنت دندان را تعیین می کند. از جمله آن ها می توان پزشک متخصص یا عمومی، نیاز به پیوند استخوان، نیاز به بالا بردن یا لیفت سینوس، برند ایمپلنت، مکان و ... را نام برد.

نتیجه گیری در مورد چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

ایمپلنت دندان یک روش موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. هر یک از ما به دلایل مختلفی مانند تصادف، بیماری، ضربه و... ممکن است دندان خود را از دست بدهیم. این مسئله علاوه بر زیبایی می تواند روی صحبت کردن و جویدن تاثیر منفی بگذارد. یکی از روش های موثر برای رفع این مشکل، ایمپلنت دندان است.
یکی از سوالاتی که برای متقاضیان ایمپلنت وجود دارد این است که چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟ این مدت به عواملی مانند میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک، وجود یا عدم وجود عفونت لثه و دندان، سلامت عمومی بدن، سن بیمار، تعداد دفعات جراحی، بیماری های زمینه ای و ... بستگی دارد.