Skip to main content
| author

تفاوت لمینت و کامپوزیت

14 آبان, 1402

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟ شاید بارها شنیده‌اید که شما با لبخندتان شناخته می‌شوید. زیرا منحصر به فردترین و مهم‌ترین جنبه صورت هر فردی، لبخند اوست. موثرترین عنصر در لبخند شما، دندان‌های‌تان است. تاثیر دندان‌ها بر لبخند تا حدی زیاد است که بسیاری از افراد به دلیل داشتن دندان‌های نامرتب از لبخند زدن اجتناب می‌کنند.

امروزه روش‌های بسیاری برای زیبایی دندان‌ها وجود دارد. لمینت و کامپوزیت از پرطرفدارترین اقداماتی هستند که برای زیبایی دندان‎ها و افزایش اعتماد به نفس انجام می‌شوند. با این وجود تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت چندان شناخته شده نیستند. با ما همراه باشید تا تفاوت لمینت و کامپوزیت را بررسی کنیم.

 تفاوت لمینت و کامپوزیت

در صورت نیاز به هر نوع خدمات دندانپزشکی می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی زیبایی در شهرک غرب مراجعه کنید. 

لمینت چیست؟

با درخواست‌های روزافزون در زمینه زیبایی دندان، با استفاده از پرسلن(چینی) یا کامپوزیت رزین، لمینت‌ها ساخته شدند. لمینت‌ها روکش‌های نازکی هستند که به رنگ دندان ساخته می‌شوند. هرچند که رنگ لمینت‌ها انتخابی است؛ یعنی بسته به سلیقه و انتخاب فرد می‌توان رنگ لمینت را تغییر داد. این موضوع درباره اندازه لمینت‌ها هم صدق می‌کند. به این ترتیب به کمک لمینت، می‌توانید دندان‌های خود را به رنگ و اندازه دلخواه تغییر دهید و عیوب دندان‌های خود را برطرف کنید.

لمینت روی دندان نصب می‌شود؛ از این رو به مقاومت دندان می‌افزاید. زیرا جنسی محکم‌تر از مینای دندان دارد. نکته دیگری که درباره لمینت وجود دارد، جنس آن است. لمینت‌های پرسلنی در برابر لکه بسیار مقاوم‌تر از لمینت‌های کامپوزیت رزینی هستند. همچنین لمینت‌های ساخته شده از پرسلن، طبیعی‌تر از لمینت‌های کامپوزیت رزینی هستند.به همین دلیل لمینت چینی محبوبیت بیشتری دارد.

 تفاوت لمینت و کامپوزیت

انواع لمینت

در بالا اشاره شد که لمینت‌ها دو جنس پرسلن و کامپوزیت رزینی هستند. از هر دو نوع مواد لمینت برای ساخت بسیاری از لمینت ها استفاده می‌شود. لمینت‌هایی که با این مواد می‌سازند از انواع ای‌مکس، زیرکونیومی، پرسلن، لومینیزر، ونیر کامپوزیت و لمینت‌های یک روزه هستند. دز ادامه مزایا و معایبی از هر کدام  را بررسی می‌کنیم.

لمینت ای مکس

لمینت‌های ای مکس، ماندگاری و مقاومت بالایی دارند. طول عمر لمینت ای مکس چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است. این لمینت‌ها با ظاهر شفاف و طبیعی ساخته می‌شوند. استحکام آن‌ها در طیف متوسط و بالا قرار می‌گیرد. برای آماده سازی لمینت ای مکس ۵ تا ۱۰ روز زمان نیاز است.

از مزایای چشم‌گیر این لمینت‌ها می‌توان مقاومت بالا در برابر لکه، ظاهر طبیعی، شکل دقیق و ماندگاری بالا را مثال زد. از معایبی که درباره لمینت ای مکس وجود دارد، برگشت ناپذیر بودن آن و همچنین گران‌تر بودن آن است.

لمینت زیرکونیومی

لمینت زیرکونیومی در دیته لمینت‌هایی با عمر بالا قرار می‌گیرد. طول عمر این لمینت، در صورت نگهداری مناسب، چیزی حدود ۱۵ تا ۳۰ سال است. مقاومت متوسطی دارد. زمان آماده سازی این لمینت هم ۵ تا ۱۰ روز است. ظاهر مات لمینت زیرکونیومی، کمی آن را از رنگ دندان‌های واقعی دور می‌کند.

این لمینت، مستحکم‌ترین لمینت است و در برابر خرد شدن مقاومت بسیار بالایی دارد. برای افرادی که مشکل دندان قروچه دارند و می‌خواهند از لمینت استفاده کنند، استفاده از لمینت زیرکونیومی پیشنهاد می‌شود.

لمینت پرسلن

لمینت پرسلن عمر حدودی ۱۰ تا ۱۵ سال دارد. لمینت‌های پرسلنی از ظاهری شفاف شبیه به دندان‌های طبیعی برخوردارند و دارای استحکام زیادی هستند. ایراد بزرگی که این لمینت دارد، برگشت ناپذیر بودن است. از معایب دیگر این لمینت، نیاز به آماده سازی دندان است؛ اما بسیاری به دلیل دوام زیاد و ظاهر بسیار طبیعی، معایب این لمینت را نادیده می‌گیرند.

 تفاوت لمینت و کامپوزیت

لمینت لومینیزر

لمینت لومینیزر نیمه شفاف است و عمر حدودی ۵ تا ۱۰ سال را دارد. از مزایای بسیار مورد توجه درباره این لمینت، استحکام بسیار بالا و تحویل سریع هستند. همچنین این لمینت‌ها قابلیت جابه‌جایی دارند. پروسه انجام این لمینت در یک روز تموم می‌شود.

از معایبی که درباره این نوع از لمینت وجود دارد احتمال شکستگی آن است. علاوه بر آن این لمینت مشکلات احتمالی لثه را در بر دارند و قابلیت پوشش دهی بسیار خوبی برای لکه‌های بسیار تیره ندارند.

لمینت ونیر کامپوزیت

لمینت ونیر کامپوزیت، چیزی در حدود ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند. این لمینت‌ها استکام زیادی ندارند و مات هستند. در عوض تحویل این لمینت‌ها بسیار سریع و معمولا یک روزه است. قیمت مقرون به صرفه و انجام سریع، ویژگی‌هایی هستند که باعث محبوبیت این لمینت شدند.

هنگام انتخاب لمینت باید دقت کنید که لمینت ونیر کامپوزیت مقاومت زیادی در برابر لکه ندارد، غیر طبیعی به نظر می‌رسد، مقاومت خوبی در برابر شکستگی از خود نشان نمی‌دهد و ماندگاری بسیار کوتاهی دارد.

کامپوزیت چیست؟

ساخت کامپوزیت، از بزرگترین پیشرفت‌های صنعت دندانپزشکی محسوب می‌شود. کامپوزیت نقش بسیار مهمی در ترمیم دندا‌ن‌ها دارد. کامپوزیت‌ها ترکیبی از مواد پلاستیکی، رزین و شیشه‌ای هستند که مخلوطی خمیری شکل را به وجود آوردند.

در ترکیب کامپوزیت‌ها، مواد فلزی استفاده نمی‌شود. به دلیل حالت خمیری شکل، این مواد به راحتی در حفره‌های دندان جای می‌گیرند و باعث سهولت ترمیم دندان می‌شود. کامپوزیت حالت چسبنده‌ای دارد که موجب ایجاد پیوند قوی با مینا و عاج دندان می‌شود. ترکیب کامپوزیت، رنگی شبیه به دندان دارد. ظاهر طبیعی کامپوزیت‌ها از بزرگ‌ترین مزیت‌های کامپوزیت‌هاست. علاوه بر آن کامپوزیت، قیمت مقرون به صرفه‌ای هم دارد.

 تفاوت لمینت و کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

تفاوت اصلی لمینت و کامپوزیت را مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها مشخص می‌کند. علاوه بر مواد تشکیل دهنده متفاوت، مراحل ساخت، انجام، درمان و حتی ظاهر هر کدام متفاوت است. در واقع تفاوت این دو از نحوه نصب و اجرا، برگشت‌پذیری، دوام، هزینه، طول عمر، زیبایی و کاربرد مشخص می‌شود.

علاوه بر مواد تشکیل‌دهنده، نحوه ساخت و اجرا هم از بزرگ‌ترین تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت است. لمینت‌ها توسط لابراتوار دندان پزشکی ساخته می‌شوند؛ در حالی که کامپوزیت توسط دندانپزشک ترکیب می‌شوند. تفاوت درباره طول عمر این دو هم وجود دارد. اصولا لمینت‌ها طول عمر بالایی دارند و کامپوزیت‌ها بر خلاف آن‌ها عمل می‌کنند.

از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به هزینه کمتر کامپوزیت اشاره کرد. ظاهر کامپوزیت و لمینت هم با یکدیگر متفاوت است. لمینت‌ها از ظاهری بسیار طبیعی برخوردارند. ظاهر کامپوزیت‌ها به اندازه لمینت‌ها طبیعی نیست؛ اما از طرفی نکته خوب درباره کامپوزیت برگشت‌پذیری آن است در حالی که بیشتر لمینت‌ها برگشت‌پذیری ندارند.

از تفاوت‌ های قابل بحث دیگر مراحل نصب و ترمیم است. کامپوزیت‌ها نیازی به قالب‌گیری ندارند و به طور کلی کامپوزیت تمام دندان حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت طول می‌کشد. کامپوزیت کردن دندان‌ها در یک یا دو جلسه به اتمام می‌رسد. برای ساخت لمینت، نیاز به تهیه قالب از دندان‌های شماست.

روند نصب آن‌ها نیز در حدود دو هفته الی یک ماه طول خواهد کشید. از معایبی که در نصب لمینت‌ها وجود دارد، تراش خوردن دندان است. پیش از نصب لمینت، چیزی در حدود نیم میلی‌متر از مینای دندان تراشیده می‌شود. به این دلیل قابلیت برگشت‌پذیری برای لمینت وجود ندارد. اگر لمینت دچار شکستگی و لب پریدگی شود، باید به طور کامل با یک لمینت دیگر جایگزین شود. نکته مثبت دیگر درباره کامپوزیت‌ها قابل ترمیم بودن است.

 تفاوت لمینت و کامپوزیت

نتیجه‌گیری درباره  تفاوت لمینت و کامپوزیت

اگر قصد لمینت یا کامپوزیت دندان‌های خود را دارید و می‌خواهید از تفاوت لمینت و کامپوزیت مطلع شوید، این مقاله برای شماست. ما در این مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و انواع لمینت و کامپوزیت را بررسی کردیم؛ اما در نهایت توصیه می‌کنیم پیش از تصمیم‌گیری درباره انجام لمینت یا کامپوزیت از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید و بهترین روش را انتخاب کنید.