Skip to main content
| author

بهترین درمان برای اگزما

24 آبان, 1402

بهترین درمان برای اگزما چیست؟ پوست همواره در معرض دید قرار دارد. از این رو عارضه‌های پوستی از دغدغه‌های بزرگ مردم هستند. با بروز هر مشکل پوستی، افراد به سرعت دنبال راهی برای درمان آن می‌گردند.

اگزما یکی از بیماری‌های پوستی شایعی است که ابتلا به آن سن و جنسیت نمی‌شناسد. عملکرد این بیماری موجب حساس شدن پوست فرد می‌شود؛ در صورتی که فرد در معرض مواد حساسیت‌زا قرار بگیرد، بسیار سریع‌تر از افراد دیگر دچار التهاب، خارش، سوزش، قرمزی و... می‌شود.

افراد برای خلاصی از مشکلات ناشی از اگزما به دنبال یک راه درمان قطعی، مطمئن و سریع هستند. در چند سال اخیر، درمان‌های زیادی برای اگزما ارائه کردند. این درمان‌ها شامل درمان‌های خانگی و درمان‌های شیمیایی-دارویی می‌شوند. البته درمان‌های خانگی، صرفا در جلوگیری و کنترل بروز علائم اگزما به شما کمک می‌کنند.

بهترین درمان برای اگزما

بهترین درمان برای اگزما ، مراجعه به متخصص پوست است. متخصصان پوست، قطعی‌ترین راه‌های درمانی را برای انواع بیماری‌های پوستی ارائه می‌کنند. اگر دچار این بیماری شدید، اصلا نگران نباشید. برای درمان آن می توانید از متخصص پوست کمک بگیرید. برای ارتباط با متخصص پوست و مو در اسلامشهر اینجا کلیک کنید. 

اگزما چیست؟

در بین متخصصان پوست، این بیماری با نام تخصصی درماتیت شناخته می‌شود. اگزما نوعی بیماری التهابی و غیرمسری پوست است که علت دقیقی برای بروز ندارد. متخصصان احتمال می‌دهند که بروز اگزما ناشی از فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن است.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن فعالیت بیشتری از حد نرمال داشته باشد، مقاومت پوست در برابر عوامل بیرونی کم می‌شود. به این دلیل پوست، رطوبت خود را از دست می‌دهد و میکروب‌ها و آلودگی‌های بیرونی بسیار راحت به پوست نفوذ می‌کنند.

نتیجه ورود میکروب و آلودگی به پوست به صورت سوزش، خارش، ایجاد زخم، التهاب، خشک‌شدگی همراه به خارش و سوزش، لکه‌های قرمز رنگ و... بروز می‌کند. معمولا این التهابات در صورت، دست، پا، پشت زانو و داخل ران نمایان می‌شوند.

با توجه به تحقیقات انجام شده در خصوص اگزما، بروز این بیماری در سنین زیر 5 سال بسیار شایع‌تر از سنین نوجوانی و بزرگسالی است. بیشتر مبتلایان بزرگسال اگزما، سابقه حساسیت‌های آلرژیک دارند. همچنین نمی‌توان تاثیر ژنتیک را در بروز این بیماری نادیده گرفت.

این بیماری می‌تواند در بین تمام افراد یک خانواده وجود داشته باشد. به نوعی اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به اگزما وجود دارد، به احتمال زیاد شما هم دچار اگزما خواهید شد.

بهترین درمان برای اگزما

انواع اگزما

اگزما، دسته‌بندی‌های مختلفی دارد. به طور کلی علائم انواع اگزما شبیه یکدیگر هستند. معمولا متخصص پوست با توجه به سن و جزئیات ظاهری اگزما، نوع آن را مشخص می‌کند. پس از تشخیص نوع آن، یک یا چند راهکار برای درمان به شما ارائه می‌دهد. 

7 نوع از بیماری اگزما

در این قسمت هفت نوع اگزما را به شما معرفی می‌کنیم و اطلاعاتی درباره علت ابتلا به این بیماری ها ارائه می‌دهیم. 

1- اگزمای تماسی

درماتیت تماسی یا اگزمای تماسی فقط در صورت تماس با برخی مواد بروز می‌کند. برای مثال ممکن است شما در هنگام تماس با یک نوع پارچه، یک ماده خوراکی خاص و... دچار التهاب، قرمزی و خارش پوست شوید. در این صورت شما مبتلا به اگزما تماسی هستید و باید از موادی که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهید، دوری کنید.

درماتیت تماسی دارای دو نوع است. انواع درماتیت تماسی شامل اگزمای تماسی تحریک کننده و اگزمای تماسی آلرژیک می‌شوند. در اگزمای تماسی تحریک کننده، تحریک پوست به وسیله مواد شیمیایی اتفاق می‌افتد. احتمال دارد افراد مبتلا به نوع تحریک کننده، حتی به موادی مانند کرم‌ها و خوشبو کننده‌های بدن هم واکنش نشان دهند.

در نوع دیگر، با تماس سطحی پوست به برخی از مواد تحریک کننده، پوست دچار اگزما می‌شود. معمولا افرادی که دارای نوع آلرژیک این بیماری هستند به فلزات واکنش نشان می‌دهند. به عبارت دیگر اگزمای تماسی آلرژیک حاصل واکنش شدید سیستم ایمنی به تحریک کننده‌های سطحی است.

بهترین درمان برای اگزما

2- اگزمای استازیس

گاهی رگ‌ های خونی عملکرد ضعیفی دارند. در این زمان مقداری مایع از رگ‌ها به داخل پوست نشت می‌کند که موجب ایجاد درد، تورم، خارش و قرمزی می‌شود. به همین علت این بیماری با نام اگزمای ناشی از ضعف گردش خون هم شناخته می‌شود. معمولا اگزمای استازیس در قسمت های پایینی پا اتفاق می‌افتد.

گزارشات نشان می‌دهند ابتلای قسمت‌های دیگر بدن بسیار کم است. از آنجایی که در صورت بروز این نوع اگزما ضعف در سیستم گردش خون بدن اتفاق می‌افتد، احتمال بروز آن در سنین بالای ۵۰ سال بسیار رایج‌تر و در افراد زیر ۴۰ سال، نادرتر است.

سوابق پزشکی شما در بروز اگزمای استازیس نقش دارند. در صورت ابتلا به برخی از بیماری‌ها، احتمال مبتلا شدن بیشتر خواهد شد. بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، وجود لخته خونی به خصوص در قسمت‌های پا، فشار خون بالا، اضافه وزن شدید، نارسایی مزمن وریدی، واریس، جراحی پا، نارسایی احتقانی قلب و بارداری‌های متعدد باعث ایجاد درماتیت استازیس می‌شوند.

بهترین درمان برای اگزما

3- اگزمای اتوپیک

در واقع رایج ‌ترین نوع شناخته شده از اگزما، درماتیت اتوپیک است. این بیماری در دوران کودکی شروع و با افزایش سن خفیف‌تر می‌شود. حتی ممکن است در سنین بزرگسالی به طور کامل از بین برود. بیشتر افراد مبتلا به اگزمای اتوپیک دو بیماری تب یونجه و آسم را به صورت همزمان تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری‌ها را دارند، به احتمال بیشتری دچار اگزمای اتوپیک خواهند شد.

بهترین درمان برای اگزما

4- نورودرماتیت

نورودرماتیت، رفتاری نسبتا مشابه با اگزمای اتوپیک دارد. این بیماری موجب ایجاد لکه‌های بزرگ ضخیم یا پوسته پوسته شدن در نواحی درگیر می‌شود. شروع این بیماری با خارش قسمت‌هایی از بدن است و با ضخیم شدن آن نواحی ادامه پیدا می‌کند.

بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در نواحی بازو، شانه، دست، مچ دست، آرنج، پا، مچ پا، پشت گردن یا پوست پا است. سن ابتلا به این بیماری چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ سال را شامل می‌شود. همچنین احتمال دارد این بیماری با بیماری‌های اضطرابی و وسواس اجباری هم همراه باشد. 

بهترین درمان برای اگزما

5- اگزمای دست

همان‌طور که از نام این اگزما مشخص است، فقط در نواحی دست بروز می‌کند. بیشترین علت ابتلا به این اگزما، اشتغال در مکانی است که تمام روز به صورت مستقیم با مواد حساسیت‌زا در تماس باشید. اگزمای دست با زبری و خشکی دست‌ها شروع می‌شود و در نهایت تبدیل به لکه‌های ملتهب، قرمز رنگ و پوسته پوسته همراه با خارش می‌شود.

از دلایل این بیماری می‌توان تماس زیاد با آب، صابون، هوای خشک، دستکش لاستیکی، کرم‌ها، حلال‌ها، مواد شوینده و... را نام برد. در هنگام بروز اگزمای دست، حتی موادی مانند محصولات بهداشتی نوزادان که بی‌ضرر هستند هم موجب بدتر شدن این اگزما خواهد شد.

بهترین درمان برای اگزما

6- اگزمای دیشیدروتیک

اگزمای دیشیدروتیک باعث ایجاد تاول ‌های ریز و کوچک در دست، پا یا میان انگشت‌ها می‌شود. این بیماری نام‌های زیادی دارد. دیسیدروزیس، پومفولیکس، اگزمای تاولی و اگزمای کف پلانتار از نام‌های این بیماری هستند. اگزمای دیشدروتیک خطرات آنچنانی ندارد؛ اما بسیار آزاردهنده است.

تاول‌های ایجاد شده در این نوع اگزما، ممکن است تا هنگام بهبودی بزرگ شوند. این تاول‌ها تاثیر بسیار زیادی در زندگی روزانه فرد می‌گذارند. علت قطعی این نوع اگزما مشخص نیست. با این حال، چیزی که تحقیقات نشان می‌دهد درصد ابتلای بیشتر زنان به این اگزما و رایج بودن آن در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال است.

بهترین درمان برای اگزما

7- اگزمای سکه‌ای

نوع دیگری از این بیماری با نام اگزما سکه ای شناخته می‌شوند. در این نوع، لکه‌ها و زخم‌های سکه‌ای شکل روی پوست به وجود می‌آیند. خارش بسیار زیاد این لکه‌ها گاهی حتی باعث زخم شدن آن ناحیه می‌شود. پهلو، ساق پا، بازو و ساعد دست بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را دارند.

با وجود قطعی نبودن دلیل این بیماری؛ اما همچنان برخی نشانه‌ها، احتمال ابتلا به اگزمای سکه‌ را تا حدودی مشخص می‌کنند. پوست خشک، سابقه خانوادگی، استفاده از گچ و سیمان، مصرف بسیار زیاد برخی از داروها، فشار خون ضعیف و... نمونه‌هایی از نشانه‌های ابتلا به اگزمای سکه‌ای است. 

بهترین درمان برای اگزما

راه های پیشگیری از بروز بیماری

بسیاری از اقدامات خانگی می‌توانند موجب پیشگیری از بروز اگزما شوند؛ اما هیچ کدام درمان قطعی نیستند. بهترین درمان برای اگزما را متخصصان پوست می‌دانند. برخی از روش‌های پیشگیری شامل موارد زیر می‌شوند.

 ۱. شستشوی بدن با صابون مناسب و با ملایمت
۲. استفاده از مرطوب کننده‌های ضد حساسیت
۳. پایین نگه داشتن دمای بدن
۵. استفاده از اسپری‌های ضد خارش
۶‌.. استفاده از لباس‌های ضدحساسیت
۷. استفاده از سرکه سیب
۸. مرطوب نگه داشتن پوست بدن به ویژه در زمان خواب و...

بهترین درمان برای اگزما

سخن پایانی درباره بهترین درمان برای اگزما

اگزما یک بیماری شایع پوستی در سطح جهانی است. افراد زیادی هستند که در طول زندگی خود حتی برای یک بار این بیماری را تجربه کرده اند. به طور کلی درمان خانگی و قطعی برای اگزما وجود ندارد. درمان‌های خانگی در کنترل علائم بیماری تاثیر می‌گذارند.

بهترین درمان برای اگزما را متخصص پوست می‌داند. بنابراین اگر به دنبال درمان اگزمای خود هستید، توصیه می‌شود به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان با تجویز داروهای مناسب، به درمان اگزما کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید مصرف خودسرانه داروها، مشکلات بسیار زیادی برای سلامت شما به وجود می‌آورند. برای آشنایی با تعدادی از بهترین متخصصین دندانپزشکی کلیک کنید.