Skip to main content
| author

بلیچینگ دندان خوبه؟

22 آبان, 1402

بلیچینگ دندان خوبه؟ آیا واقعا باعث سفیدی دندان می‌شود؟ همه افراد می‌توانند از بلیچینگ استفاده کنند؟ بلیچینگ در مطب بهتر است یا در منزل؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی است که مراجعین درباره بلیچینگ دندان می‌پرسند.

بلیچینگ دندان ، روشی است که برخی افراد برای سفید کردن دندان‌های خود از آن استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید بلیچینگ دندان خوبه؟ یا نه، با ما همراه باشید. در ادامه مقاله پاسخ سوال خود را پیدا می‌کنید. علاوه براین اطلاعات مفیدی درباره بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) به دست می‌آورید.

برای انجام انواع خدمات دندانپزشکی می‌توانید به دندانپزشک زیبایی در شهرک غرب مراجعه کنید. در این قسمت هم می توانید لیستی از بهترین دندانپزشکان تهران را مشاهده نمایید. 

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان (bleaching teeth) یک روش موثر برای سفید کردن دندان‌ها است. همچنین برای برطرف کردن تغییر رنگ دندان‌ها به کار می‌رود. دندانپزشک با استفاده از مواد شیمیایی خاصی اقدام به این کار می‌کند. پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید، موادی هستند که با تاثیر بر دندان‌ها، موجب تغییر رنگدانه های آنها می‌شوند.

روند کار به این صورت است که مشتقات پراکسید هیدروژن (hydrogen peroxide) به ساختمان مینای دندان نفوذ می‌کنند. این قسمت دارای یک ساختار کریستالی است. در ادامه، رنگدانه های بین کریستال‌ها را اکسید می‌کنند. به مرور زمان وارد بخش‌های عمیق‌تر می‌شوند و به عاج دندان می‌رسند. به این ترتیب باعث سفیدتر شدن عاج دندان می‌شوند. 

بلیچینگ دندان خوبه؟

بلیچینگ دندان ، خوب یا بد؟

آیا بلیچینگ دندان خوبه؟ باید بدانید که بلیچینگ برای افرادی خوب است که دندان‌های آنها زرد شده یا اینکه تغییر رنگ داده‌اند. اگر به دنبال سفیدتر کردن دندان‌های خود هستید، می‌توانید با یک دندانپزشک مشورت کنید و از روش‌های مختلفی مانند لمینت ونیر یا کامپوزیت دندان استفاده کنید. 

برای اینکه بدانید بلیچینگ دندان خوبه؟ یا نه باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید. او دندان‌های شما را با دقت معاینه و بهترین گزینه را برای سفید کردن دندان‌ها به شما پیشنهاد می‌کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید میزان تاثیر بلیچینگ بر دندان همه افراد یکسان نیست و به نوع، جنس و رنگ طبیعی دندان بستگی دارد. به همین علت افراد مختلفی که به یک دندانپزشک مراجعه می‌کنند، ممکن است نتایج متفاوتی بگیرند. با این حال، بلیچینگ دندان می‌تواند رنگ دندان‌ها را 4-2 درجه روشن‌تر کند. 

سفید کردن دندان با استفاده از بلیچینگ

دندان‌های افراد به دلایل مختلفی مانند خوردن مواد غذایی رنگی، سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های رنگی (چای، قهوه) و... تغییر رنگ می‌دهند. زرد شدن دندان‌ها و تغییر رنگ آنها، زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش اعتماد به نفس او می‌شوند. برای چنین افرادی ، بلیچینگ دندان خوبه. 

بلیچینگ دندان خوبه؟

نحوه انجام بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به دو روش انجام می‌شود. فرایند بلیچینگ را می‌توان در مطب دندانپزشکی (Office Bleaching) یا در منزل (Home Bleaching) انجام داد.

1- بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

 در این روش، فرد برای بلیچینگ دندان به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کند. دندانپزشک برای سفید کردن دندان از مواد خاص غلیظ و دستگاه های مخصوص استفاده می‌کند. او نهایت دقت خود را به کار می‌گیرد و نکات ایمنی را رعایت می‌کند.

برای دستیابی به نتیجه بهتر، از روش‌های صحیح‌تری بهره می‌برد. اگر تمام اصول به خوبی رعایت شوند، رنگ دندان در یک جلسه به اندازه 4-2 درجه روشن‌تر می‌شود. 

2- بلیچینگ در منزل

یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان‌ ها، بلیچینگ در خانه است. فرد به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کند. متخصص، قالب مخصوصی را همراه با ژل‌های خانگی سفیدکننده در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

دستورالعمل و نکات استفاده از آن را نیز بیان می‌کند. بیمار به همان روشی که دندانپزشک از او خواسته، فرایند بلیچینگ دندان را در منزل انجام می‌دهد. معمولا بعد از بلیچینگ دندان در مطب از این روش استفاده می‌کنند تا ماندگاری نتایج بیشتر شود. 

بلیچینگ دندان خوبه؟

بهترین روش سفید کردن دندان کدام است؟

روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارند. این مسئله، انتخاب را برای افراد دشوار کرده است. برخی افراد نمی‌دانند از چه روشی برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنند. آنها همواره به دنبال بهترین روش برای سفید کردن دندان‌های خود هستند. پیدا کردن پاسخ این سوال که « بلیچینگ دندان خوبه؟ » می‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرند.

اگر شما هم در انتخاب بهترین روش برای سفید کردن دندان‌های خود تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم به یکسری نکات توجه کنید. بهتر است علت تغییر رنگ دندان، بودجه موردنظر برای بلیچینگ و سن خود را در نظر بگیرید. البته روش‌های دندانپزشکی زیبایی که قبلا استفاده کرده اید هم اهمیت دارند. 

روش‌های مختلف برای سفید کردن دندان‌ها

بلیچینگ دندان با لیزر تنها راه سفیدی دندان‌ها نیست. روش‌های دیگری هم برای این کار وجود دارند. از آن جمله می‌توان به بلیچینگ خانگی، استفاده از خمیر دندان‌ها یا لاک‌های سفید کننده دندان و چسب‌های برطرف کننده زردی اشاره کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری، ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید. با استفاده از مشاوره یک متخصص می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. 

- بلیچینگ دندان با استفاده از لیزر

یک روش حرفه ای برای سفید کردن دندان است که دندانپزشک در مطب انجام می‌دهد. در این روش برای سفید کردن دندان‌ها و از بین بردن جرم و پلاک‌های روی دندان از یک ماده شیمیایی خاص استفاده می‌کند. عوارض جانبی چندانی ندارد و به کمک این روش می‌توان دندان‌های زرد شده را سفید کرد.

این فرایند کمتر از یک ساعت زمان می‌برد و ماندگاری نتایج آن حدود یک سال یا کمی بیشتر است. از مزایای بلیچینگ دندان با استفاده از لیزر می‌توان به ماندگاری نتایج، رعایت استانداردها توسط دندانپزشک، کاهش احتمال آسیب دیدگی دندان و کوتاهی مدت زمان درمان اشاره کرد. 

بلیچینگ دندان خوبه؟

- بلیچینگ خانگی 

بلیچینگ خانگی خوبه؟ برخی افراد برای سفید کردن دندان‌های خود از این روش استفاده می‌کنند. هزینه بلیچینگ خانگی کمتر از بلیچینگ با لیزر است. ماندگاری کمتری دارد و ممکن است روی دندان‌های خیلی زرد تاثیری نگذارد. مواد مورد استفاده در این روش را می‌توان از داروخانه تهیه کرد. 

خمیردندان‌ها یا لاک های سفیدکننده دندان و چسب‌های برطرف کننده زردی از دیگر روش‌هایی هستند که برای سفیدی دندان به کار می‌روند. در ترکیب این مواد، پروکسید کاربامید وجود ندارد. چرا که ممکن است به دندان‌ها صدمه بزند؛ اما مواد شیمیایی وجود دارد که می‌توانند دندان‌های شما را 2-1 درجه روشن‌تر کنند. افرادی که می‌خواهند از روش بلیچینگ خانگی استفاده کنند، باید محصول را از مراکز معتبر و داروخانه ها بخرند. این محصول باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد. 

اگر تصمیم دارید از این روش استفاده کنید با یک دندانپزشک مشورت کنید. بهتر است هنگام خرید، استاندارد آن را چک کنید. در زمان استفاده از محصول همه مراحل را مطابق با دستورالعمل‌های نوشته شده روی آن انجام دهید. 

بلیچینگ دندان خوبه؟

خمیر دندان های سفیدکننده

یکی از روش‌های سفید کردن دندان در منزل، استفاده از خمیر دندان سفیدکننده است. این خمیر دندان‌ها فاقد پروکسید کاربامید هستند. در ترکیب آنها مواد مختلفی وجود دارند که باعث سایش سطحی دندان می‌شوند. این مواد می‌توانند در طولانی مدت، به مینای دندان آسیب وارد کنند. بنابراین توصیه می‌شود هفته ای 2-1 بار از این خمیردندان استفاده کنید. 

چسب‌های سفید کننده دندان

یکی دیگر از موادی که برای سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب سفیدکننده است. البته تاثیر آن قابل مقایسه با بلیچینگ دندان نیست. در ساختار این چسب‌ها مقدار کمی پروکسید هیدروژن وجود دارد. به همین علت بعد از 2-1 استفاده از چسب، دندان‌های شما تا حدودی سفید می‌شوند. البته این تغییر رنگ برای مدت محدودی باقی می‌ماند. اگر تصمیم دارید از این چسب‌ها استفاده کنید حتما دستورالعمل نوشته شده روی آن را بخوانید. 

بلیچینگ دندان خوبه؟

عوارض جانبی بلیچینگ دندان

برای اینکه بدانید بلیچینگ دندان خوبه؟ یا نه بهتر است اطلاعاتی درباره عوارض جانبی آن به دست آورید. بلیچینگ دندان عوارض جدی ندارد؛ اما ممکن است باعث حساس شدن دندان و التهاب لثه شود. این حساسیت بعد از چند ساعت یا چند روز برطرف می‌شود.

به توصیه دندانپزشکان می‌توانید برای رفع این حالت از ژل‌های فلورید سدیم یا نیترات پتاسیم استفاده کنید. یکی دیگر از عوارض جانبی بلیچینگ دندان با لیزر، تورم و التهاب لثه است. تماس مواد شیمیایی با لثه باعث تحریک و التهاب آن می‌شود. این مسئله به مرور زمان از بین می‌رود.

نتایج بلیچینگ دندان دائمی است؟

بلیچینگ دندان با لیزر نتایج دائمی ندارد. یعنی اگر عادت‌های غذایی قبلی خود را حفظ کنید یا سیگار بکشید، دوباره دندان‌های شما زرد می‌شوند. در این صورت، باید مجددا هزینه ای برای سفید کردن دندان‌های خود پرداخت کنید. با رعایت نکاتی که در ادامه به شما می‌گوییم، می‌توانید سفیدی دندان‌های خود را ماندگارتر کنید.

بلیچینگ دندان خوبه؟

نکات مهم بعد از بلیچینگ دندان

فرقی نمی‌کند که با چه روشی دندان‌های خود را سفید کرده‌اید. در هر صورت باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و سیگار نکشید. علاوه براین باید مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه را محدود کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی، دندان‌های خود را خوب مسواک بزنید.

مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه مناسب را فراموش نکنید. در انتخاب این موارد بهتر است نظر دندانپزشک یا دکتر داروخانه را بپرسید. این کار باعث می‌شود انتخاب درستی داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید مدت طولانی‌تری از دندان‌های سفید و درخشان خود لذت ببرید. 

نتیجه‌گیری در مورد اینکه بلیچینگ دندان خوبه؟

بلیچینگ دندان خوبه و همه افراد می‌توانند برای سفیدتر کردن دندان‌های خود از آن استفاده کنند. اما باید دقت داشت که فقط یک بار در سال توصیه می‌شود. رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی که در مقاله گفتیم به شما کمک می‌کند زیبایی و درخشندگی دندان‌های خود را حفظ کنید.