Skip to main content
| author

علت های ریزش مو

20 مرداد, 1401

علت های ریزش مو ، همه می دانیم که پوست و مو نقش مهمی در زیبایی افراد دارند. موهای کوتاه، بلند، فر، مجعد، لخت و... نقش بسزایی در زیبایی و استایل افراد دارند. بهداشت مو به دلیل تاثیری که در ظاهر افراد دارد، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نگهداری و مراقبت از مو برای همه ما امری ضروری است.

 

 

یکی از نگرانی های افراد، ریزش مو می باشد. این امر که امروزه جزو موارد نگران کننده ی زندگی همه انسان هاست، علائم و عواملی دارد. در این نوشتار سعی داریم تا درباره ی ریزش مو اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.
در روی پوست سر همه ی ما بیش از صد هزار تار مو وجود دارد. سرعت رشد هر کدام از این تار موها متفاوت است. فولیکول ، ارگانی است که موجب رشد مو می شود. میزان رشد هر مو در ماه در حدود 12 میلی متر می باشد. طول عمر هر تار مو بین 6-2 سال می باشد. زمانی که عمر هر تار مو تمام می شود، رشد آن متوقف شده و می ریزد.
ریزش مو امکان دارد در هر فردی، چه خانم و چه آقا اتفاق بیفتد. نواحی مختلف سر (پیشانی، وسط، پشت و کناره ها) ممکن است دچار ریزش مو شوند. در برخی موارد بخشی از سر را درگیر می کند و گاهی اوقات، در تمام نقاط سر دیده می شود. ممکن است ریزش مو از پیشانی آغاز شود و تا وسط سر امتداد یابد. البته در مواردی هم ریزش به صورت نقطه ای اتفاق می افتد. این حالت در قسمت ریش آقایان هم ایجاد می شود که به آن ریزش سکه ای می گویند.

 

علت های ریزش مو


1. وراثت


یکی از علل اساسی و شایع ریزش مو، عامل وراثت است که معمولاً با گذشت زمان و افزایش سن انسان اتفاق می افتد. برای افرادی که دچار ریزش موی ارثی می شوند، راه درمان استفاده از ماینوکسیدیل است که به رشد مو کمک می کند.

2. بارداری


علت دیگر ریزش مو ، زایمان است. کم نیستند زنانی که پس از زایمان دچار ریزش موی شدید می شوند. البته نگران نباشید معمولاً بعد از حدود 2 سال این ریزش مو متوقف می شود و موها دوباره رشد می کنند.

 

3. مشکل عملکرد غده ی تیروئید


یکی دیگر از علت هایی که باعث ریزش مو می شود، اختلال در عملکرد غده ی تیروئید است. غده ی تیروئید در قسمت گردن قرار دارد و موادی ترشح می کند که به رشد بدن کمک می کند. این مواد برای رشد مو هم مفید هستند و در صورتی که غده ی تیروئید شما درست کار نکند، کمبود این مواد مانع رشد مناسب مو و حتی گاهی ریزش مو می شود. مشکلات غده ی تیروئید باعث افزایش یا کاهش وزن، تپش های نامنظم قلب، خستگی، افسردگی، اسهال، پرخاشگری، ضعف عضلات، مرطوب شدن پوست و حتی گاهی تغییر حالت چشم ها نیز می شود. هر کدام از این علائم بر اساس کم کار یا پرکار بودن غده ی تیروئید اتفاق می افتد. در صورتی که با هر یک از این علائم مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. با رفع مشکل تیروئید، ریزش موی شما هم قطع می شود.

4. مصرف زیاد ویتامین آ


مصرف بیش از اندازه ی ویتامین آ باعث ریزش مو در انسان می شود. اما ریزش زمانی قطع می شود که مقدار اضافه ی این ویتامین از بدن دفع شود.

5. کمبود ویتامین ب


وجود مقدار کافی ویتامین ب برای بدن ضروری است و در صورتی که بدن با کمبود بیش از اندازه ی این ویتامین مواجه شود، ممکن است ریزش مو رخ دهد.


6. کمبود آهن و کم خونی


یکی از علل بروز ریزش مو، کمبود آهن می باشد. این مسئله در بین زنان بسیار شایع است. در صورتی که با کمبود آهن یعنی همان مشکل کم خونی مواجه هستید، امکان دارد دچار ریزش مو شوید. برای حل این مشکل می توانید از مکمل آهن استفاده کنید و به راحتی ریزش موی خود را متوقف نمایید.

7. عوامل و فشارهای روانی و احساسی


مسائل زندگی که فشارهای روانی و احساسی را به همراه می آورند نیز گاهی باعث ریزش مو می شوند. مسائلی مثل طلاق، شکست های عاطفی، مرگ عزیزان و اتفاق هایی از این دست، فشارهای احساسی بر انسان تحمیل می کنند. این نوع ریزش مو پس از سپری کردن دوره ی استرس و ناراحتی متوقف می شود.


8. هورمون زنانه


درست مثل هورمون های بارداری که امکان دارد باعث بروز ریزش مو شوند، در دوران یائسگی هم ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. در این مورد می توانید با پزشک صحبت کنید و از راهنمایی او برای توقف ریزش مو استفاده نمایید.

9. کاهش وزن و رژیم نامناسب غذایی


معمولا رژیم های نامناسب غذایی برای کاهش وزن باعث غافلگیری سیستم بدن می شوند. در این حالت ممکن است ریزش مو برای 5 الی 6 ماه طول بکشد. پس از اینکه بدن به شرایط رژیم عادت کند، ریزش متوقف می شود.

10. شیمی درمانی


داروهایی که برای مبارزه با سرطان در شیمی درمانی استفاده می شوند، بسیار قوی هستند. مصرف برخی از این داروها سبب ضعف مو و در نهایت ریزش مو می شود. این ریزش تا زمان استفاده از داروها ادامه دارد. پس از پایان دوره ی شیمی درمانی و قطع مصرف داروها، ریزش مو متوقف می شود.

11. مصرف برخی از داروها مثل داروهای ضد افسردگی


مصرف بعضی از داروها باعث ریزش مو می شوند. معمولاً ریزش مویی که با مصرف دارو بوجود می آید، پس از اتمام دوره ی مصرف دارو متوقف می شود. اگر این ریزش مو شما را ناراحت می کند، می توانید با پزشک خود صحبت کرده و در صورت امکان از داروهای جایگزین استفاده نمایید.


12. افزایش سن


بسیاری از افراد با عبور از 50 سالگی دچار ریزش مو می شوند. این نوع ریزش مو جزو مواردی است که متاسفانه درمانی ندارد و قابل توقف نیست. متخصصان هنوز علت این نوع ریزش مو در انسان را کشف نکرده اند. بنابراین روش مناسبی نیز برای درمان آن وجود ندارد.

13. رسیدگی و توجه بیش از اندازه


مدل دادن های بیش از اندازه و استفاده بیش از حد از وسایلی مانند اتوی مو، سشوار و ... باعث ریزش مو می شوند. برای جلوگیری از ریزش مو بهتر است از اینگونه وسایل کمتر استفاده کرده و پس از شستشوی موها از نرم کننده استفاده کنید.

14. کیست تخمدان


بسیاری از خانم ها کیست تخمدان دارند که امکان دارد از سن 10، 11 سالگی آغاز شده و تعادل هورمونی آنها را بهم بزند. این مورد می تواند موجب ریزش مو در آنها شود. معمولا این کیست ها کوچک هستند و با دارو به سادگی برطرف می شوند.

15. زخم های پوستی


در صورتی که سلامت پوست سر دچار مشکل شود، دچار التهاب شده و رویش موها نیز به مشکل برمی خورد. مشکلات پوستی از جمله زخم پوست، چربی بیش از حد، شوره سر، بیماری های قارچی و... باعث ریزش موهای انسان می شوند. برای درمان ریزش مو و سلامتی مجدد پوست بهتر است از پزشک مشاوره بگیرید.


سخن پایانی


علاوه بر این مواردی که ذکر شدند، علل و عوامل متعدد دیگری نیز سبب ریزش مو می شوند. هر کدام از این عوامل پس از پیگیری و شناخت، قابل درمان هستند. در کل ریزش مو در انسان علل مختلفی دارد اما مساله مهم این است که علت را شناسایی کنید و در جهت رفع آن اقدام نمایید.