Skip to main content
| author

جنسینگ چیست؟

20 مرداد, 1401

آیا می دانید جینسینگ چیست و چه خواصی دارد؟ امروزه از قسمت های مختلف گیاهان دارویی استفاده های زیادی می شود. جنسینگ از جمله گیاهانی است که قدمت طولانی مدت دارد.

ما در این مقاله می خواهیم شما را با این گیاه و خواص و مضراتی که دارد بیشتر آشنا کنیم.


جینسینگ چیست؟


جینسینگ از گیاهان دارویی محبوب در جهان می باشد. این گیاه در کشورهایی مثل چین، کره، سیبری شرقی و آمریکای شمالی برای اهداف درمانی استفاده شده است. قسمت مهم این گیاه که از آن به منظور درمان استفاده می ‌شود، ریشه جینسینگ است. ریشه های جینسینگ آسیایی معمولا به رنگ قرمز و سفید هستند. انواع مختلفی از جینسینگ در جهان یافت می‌ شود. جنسینگ آسیایی و جینسینگ آمریکایی از نمونه های معروف تر آن هستند. در طب سنتی این گیاه به عنوان یک ماده موثر برای کاهش قند خون استفاده می شود. افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا شده اند، همچنین بیماران عفونت های تنفسی مصرف جینسینگ برای درمان آنها موثر خواهد بود. این گیاه همچنین برای بهبود عملکرد ورزشکاران نیز به کار برده می شود.


انواع مختلف جینسینگ


جینسینگ ها با توجه به منشاء آن ها دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از انواع این گیاه دارای ویژگی های مختلفی است. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با سه نوع جینسینگ و خواص آنها آشنا کنیم.


جینسینگ امریکایی


جینسینگ آمریکایی از مطلوب ترین گیاهان در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌ آید. مصرف این گیاه در کاهش فشار خون و قند خون بسیار تاثیرگذار است. رشد این گیاه معمولا در آمریکای شمالی صورت می گیرد. ترکیبات فعال این گیاه که به آنها جینسنوزیدها گفته می شود، دارای خواص زیادی هستند. این ترکیبات موجب بهبود بخشیدن قدرت حافظه می ‌شوند. مصرف جینسینگ آمریکایی برای جلوگیری از بیماری هایی مثل آلزایمر بسیار موثر خواهد بود. جینسنوزیدهایی که در این گیاه وجود دارند، دارای تاثیرات آرام بخشی هستند. از این گیاه می ‌توان برای تسکین ناراحتی معده و یا استرس نیز استفاده کرد. از دیگر فواید آن می ‌توان به درمان بی خوابی، استفراغ و کولیت اشاره کرد. جینسینگ آمریکایی از خواص ضدسرطانی نیز برخوردار است.
جنسینگ آمریکایی به بدن انسان شباهت زیادی دارد. اجزایی که در ریشه این گیاه وجود دارند، شبیه به پاها و بازو های انسان هستند. این نوع جنسینگ به رنگ برنزه روشن بوده ولی با طیف‌ های مختلف قهوه ای نیز یافت می شود.


جینسینگ آسیایی


از انواع مختلف جنسینگ ها می توان به جنسینگ آسیایی اشاره کرد. جنسینگ قرمز، کره ای و پاناکس نام های دیگری از جنسینگ آسیایی می باشند. جینسنوزیدها از اجزای اصلی جنسینگ آسیایی می باشند که خواص زیادی دارند. جنیسینگ آسیایی نسبت به آمریکایی از خواص قوی‌تری برخوردار است. افزایش استقامت فیزیکی، فراهم کردن انرژی طبیعی بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت و تقویت روان از مزایای این نوع جینسینگ می باشند. این نوع جنسینگ مثل جنسینگ آمریکایی روی عملکرد شناختی بدن نیز تاثیرات مثبتی می گذارد. در بیماران مبتلا به آلزایمر مصرف پودر جینسینگ موجب بهبود عملکرد شناختی می شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده جینسنوزیدهای آن مانند تستترون ها عمل خواهند کرد. بنابراین افرادی که از اختلال نعوظ رنج می برند، مصرف این نوع جینسینگ برای آنها یک درمان طبیعی بسیار خوب است. مصرف جینسینگ آسیایی موجب افزایش تولید اسپرم و بهبود عملکرد جنسی خواهد شد. رنگ جنسینگ آسیایی در مقایسه با نوع آمریکایی آن تیره تر است. بدلیل شباهت جنسینگ آسیایی و آمریکایی ممکن است افراد آنها را اشتباه تشخیص دهند.


جینسینگ سیبری


جینسینگ سیبری نوع دیگری از انواع این گیاه پر خاصیت است که شباهت زیادی به نوع آمریکایی و آسیایی دارد. این گیاه دارای مواد شیمیایی فعال است که به آنهاeleutherosides گفته می شود. از این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌ شود و سبب افزایش تولید سلول تی در بدن خواهد شد. به طوری که مصرف آن مدت سرماخوردگی را به شدت کاهش می دهد. یکی دیگر از فوایدی که جینسینگ سیبری دارد، بالا بردن سطح انرژی بدن است. بنابراین برای بهبود عملکرد شناختی و جسمانی بدن این گیاه بسیار مفید خواهد بود. جینسینگ سیبری از خواص ضد تومور نیز برخوردار است. به طوری که می تواند تکثیر سلول ‌های سرطانی را متوقف کند. ریشه این جنسینگ چوبی شکل و پیچ خورده و قهوه ای رنگ است.


جنیسینگ خودرو


نوع کاشت جینسینگ ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. جنسینگ خودرو یکی دیگر از انواع جنسینگ ها می باشد که در طبیعت رشد می کند. این نوع جنیسینگ به دلیل رشد کندی که دارد، کمیاب است. پس با در نظر گرفتن میزان بالای مصرف رو به کاهش می باشد. همچنین در بین افراد محبوبیت زیادی دارد.

 


جینسینگ کشت شده

 
جینسینگ کشت شده یکی دیگر از انواع جنسینگ است که معمولاً آن را در مناطق کوهستانی کشت می‌ کنند. در مقایسه با جنسینگ های خودرو این نوع، از قیمت کمتری برخوردار است. رشد جیسینگ کشت شده در منطقه جنسینگ خودرو صورت می گیرد. همچنین مزایای این دو نوع جینسینگ تقریباً یکسان هستند.


جینسینگ سفید


با در نظر گرفتن پروسه ‌ای که برای آماده سازی ریشه جینسینگ به کار برده می شود، این گیاه دارای دو نوع است. پس از اینکه جنسینگ برداشت می شود، پوست آن را کنده و خشک می کنند و جینسینگ سفید به می آید. میزان آب در این نوع کمتر از ۱۲ درصد است.


جینسینگ قرمز

 

جنسینگ قرمز، پس از برداشت جنیسینگ که پوست آن را کنده و بخارپز می‌ کنند، به دست می آید. سپس آن را با کمک آفتاب خشک می کنند و بسیار شکننده می شود.


خواص جینسینگ برای زنان


ترکیبات موجود در گیاه جنسینگ باعث کاهش اثرات التهاب، آرامش بخش بودن و ضد سرطانی می شود. در ادامه برخی از خواص این گیاه برای زنان را بررسی می کنیم.


کاهش استرس


امروزه مشکلات بسیاری وجود دارند که به استرس و فشار های روانی ختم می شوند. ماده ای به نام سازگار کننده در گیاه جنسینگ وجود دارد. این ماده به کاهش استرس و فشارهای روانی و اضطراب کمک می کند.


متعادل کردن سطح هورمونی را در زنان یائسه


گیاه جنسینگ یک منبع غنی از استروژن شناخته شده است. زنانی که یائسه شده اند، برای متعادل کردن سطح هورمون خود می توانند از گیاه جینسینگ استفاده کنند.


کاهش درد قاعدگی


زنان جوانی که از درد قاعدگی رنج می‌ برند، مصرف جینسینگ برای آنها مفید است. حتی بر اساس تحقیقات صورت گرفته این گیاه به کاهش درد زایمان نیز کمک زیادی می کند.


مقابله با سرطان سینه


از خواص خوب جینسینگ برای زنان می ‌توان به مقابله آن با سرطان سینه اشاره کرد. خواص ضد سرطانی این گیاه قادر به محافظت از بدن در برابر سرطان پستان هستند.


تقویت تراکم استخوان


تقویت تراکم استخوان از خواص مفید گیاه جینسینگ است. بسیاری از زنانی که یائسه شده اند، دچار تغییرات در تراکم استخوان می شوند. در نتیجه این مشکل موجب شکستگی و آسیب استخوان های آنها خواهد شد. اما با مصرف جینسینگ می توان تراکم استخوان ها را تقویت کرد.


خواص ضد پیری

 

ماده فعالی که در گیاه جنسینگ وجود دارد، برای ساخت محصولات زیبایی مثل کرم های صورت استفاده می شود. این کرم ها باعث جوانی صورت می شوند.
تمامی نمونه های جینسینگ تاثیر زیادی روی سلامتی دارند. ولی برای زنان بهترین جنیسینگ نوع آمریکایی و برای مردان نوع قرمز مناسب می باشد.


خواص جینسینگ برای مردان


سال‌ های زیادی است که گیاه جینسینگ برای درمان بیماری های مختلف کاربرد دارد. این گیاه به ویژه در میان مردان دارای طرفداران زیادی است. جینسینگ به درمان اختلال نعوظ کمک زیادی می‌کند و روی عملکرد جنسی مردان تاثیر گذار است. با افزایش سن مردان ممکن است دچار اختلال نعوظ شوند، جینسینگ کره ای می تواند به عملکرد جنسی مردان کمک زیادی کند. این گیاه سطح هورمون و چربی خون را تغییر نمی دهد‌. بنابراین مردانی که جینسینگ مصرف می کنند، نعوظ بهتری خواهند داشت و برقراری رابطه جنسی برای آنها آسان تر خواهد بود.


بهبود میزان گلوکز خون


در مقایسه با زنان مردان بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می گیرند. مصرف جنسینگ آمریکایی در کاهش این عارضه بسیار موثر است. همچنین مصرف این گیاه سبب کاهش گلوکز ناشتا و گلوکز بعد از صرف غذا می‌ شود. برای مصرف جینسینگ باید توجه داشت که همیشه آن را با غذا مصرف کرد. زیرا اگر این گیاه با غذا مصرف نشود، قند خون را پایین می آورد. این گیاه همچنین ممکن است با داروهای دیابتی تداخل داشته باشد. پس افرادی که از دارو استفاده می‌ کنند، پیش از مصرف جینسینگ باید با پزشک خود مشورت کنند.


مبارزه با سرطان


مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از سرطان قرار دارند. جنسینگ یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند با سرطان مقابله کند. این گیاه دارویی تاثیرات مفید زیادی روی سرطان روده بزرگ می گذارد.


بهبود سندرم متابولیک


مردانی که چاق هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سندروم متابولیک قرار می گیرند. جینسینگ قرمز تاثیر زیادی روی درمان این عارضه دارد. جینسینگ قرمز روی هورمون ها و عملکرد میتوکندری ها تاثیرات مطلوبی می گذارد و موجب درمان سندروم متابولیک خواهد شد.


تقویت حافظه


بسیاری از مردان با افزایش سن وارد یک مرحله جدید به نام آندروپوز می‌ شوند. این مرحله موجب از دست رفتن حافظه شده و در افراد دیابتی معمولاً بیشتر شایع خواهد بود. مصرف جینسینگ موجب بهبود سلامت روانی می شود. جینسینگ آمریکایی و آسیایی تاثیرات زیادی روی تقویت عملکرد خلق و خویی مغز می گذارند. مردان برای داشتن حافظه فعال می‌ توانند جینسینگ آمریکایی مصرف کنند.


نکات مهم قبل از مصرف جینسینگ


پیش از مصرف جینسینگ لازم است که به برخی نکات توجه کرد. قبل از مصرف این گیاه باید با عوارض جانبی آن آشنا شد. البته این گیاه عوارض جانبی چندان جدی ندارد. ولی بهتر است که دوز توصیه شده آن را استفاده کرد. چون در صورتی که این گیاه به میزان غیر مجاز استفاده شود، باعث بروز شرایطی مثل بی خوابی، سر درد، ناراحتی معده یا افزایش فشار خون می شود. همچنین پیش از استفاده از آن باید به موارد منع مصرف آن دقت کرد. با وجودی که این گیاه یک داروی طبیعی است، ولی در برخی موارد خاص مصرف آن توصیه نمی شود. بیماران دیابتی که از داروهای کاهش قند خون استفاده می کنند، همچنین افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و داروهای تقویت انقباض قلب مصرف می کنند، استفاده از جینسینگ برای آنها توصیه نمی شود. از دیگر موارد منع مصرف آن می توان به کودکان زیر ۱۲ سال، زنان باردار و شیرده یا بیماران مصرف کننده داروهای ضد پلاکت اشاره کرد.

 

طریقه مصرف جینسینگ


برای مصرف ریشه جینسینگ ابتدا باید ریشه آن را شست. سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه بخار داده تا نرم شود. بعد از دادن برش های نازک، می توان مقدار کمی از آن را جویید. برای اینکه طعم آن بهتر شود، می‌ توان به آن عسل نیز اضافه کرد. یکی دیگر از روش های مصرف جینسینگ نوشیدن چای آن است. با خرد کردن یک یا دو عدد ریشه جینسینگ آن را در یک لیتر آب قرار داده تا خوب بجوشد. پس از اینکه به جوش آمد شعله را کم کرده و با مدت ۴۵ دقیقه بگذارید تا خوب بپزد. با گذراندن مایع از صافی می توان آن را به صورت محلول یک تا دو فنجان در روز نوشید.
از دیگر روش های مصرف جینسینگ قرص و کپسول جنسینگ است. این قرص و کپسول را می‌ توان از داروخانه ها تهیه کرد. معمولاً کپسول جینسینگ به عنوان مکمل غذایی در وعده صبحانه به همراه صبحانه مصرف می‌ شود. برای مصرف قرص و کپسول جینسینگ باید به دوز توصیه شده آن بر روی بسته بندی توجه کرد‌. یکی از راه های ساده برای مصرف جینسینگ استفاده از آن به صورت پودر است. با خریداری پودر جنسینگ می توان مقدار کمی از آن را بر روی غذا پاشید و استفاده کرد. معمولاً پودر جنسینگ بر روی برنج یا غذاهای دیگر ریخته می شود.


عوارض مصرف جینسینگ


گیاه جنسینگ خواص زیادی دارد اما مصرف زیاد آن عوارض زیادی برای بدن نیز به وجود می آورد. البته هنوز عوارض جانبی گیاه جنسینگ شناخته نشده اند. با این وجود برای بیشتر افراد مصرف آن بی خطر خواهد بود. ممکن است برخی از افراد با مصرف جینسینگ دچار علائم آلرژی مثل تورم صورت، مشکل در تنفس، تب شدید، سوزش چشم و ایجاد تاول در پوست شوند. در این صورت باید به یک پزشک مراجعه کرد. از جمله عوارض جانبی شایع در جینسینگ می توان مواردی مانند بی خوابی، اسهال، ضربان تند قلب، خونریزی غیر متعارف از واژن یا افزایش و کاهش فشارخون را نام برد.


سخن پایانی


از گذشته تاکنون مصرف گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف متداول بوده است. ریشه دارویی گیاه جینسینگ یکی از گیاهان سرشار از خاصیت است که برای زنان و مردان خواص زیادی دارد. افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند، پیش از مصرف این گیاه بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. جنیسینگ را می توان به شکل تازه یا دمنوش مصرف کرد و از خواص آن بهره مند شد.