Skip to main content
| author

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

28 شهریور, 1402

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟ زیبایی صورت برای هر شخصی مهم است. یکی از زیبایی های تاثیر گذار بر روی صورت، عمل بینی است که طرفداران (زن و مرد) زیادی دارد.

اما علاوه بر زیبایی باید به سلامت بدن هم توجه نمود. جراحی بینی تا حد زیادی موجب بهبود تعادل ویژگی های صورت و افزایش اعتماد به نفس می شود. این جراحی جهت اصلاح نقص های ساختاری، رفع مشکلات تنفسی، درمان انحراف و ... کاربرد دارد. گاهی برای بعضی افراد انجام عمل بینی خوب نیست و خطرناک می باشد. به طوری که سلامت جسمی آن ها به خطر می افتد. ما در این مقاله به شما می گوییم که عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است. پس با ما همراه باشید.

اگر شما هم علاقمند هستید تا جراحی بینی انجام دهید و به دنبال یک کلینیک خوب هستید، می توانید با مرکز جراحی بینی در ونک تهران تماس بگیرید. 

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

اهداف جراحی بینی

عمل بینی برای هدف های مختلفی به کار می رود که متداول ترین آن ها برای تغییر شکل، اندازه و ظاهر کلی بینی است. جراح با توجه به درخواست های فرد، بینی را به آن شکلی که می خواهد عمل می کند. درخواست های متداول بیماران از جراح باریک کردن استخوان بینی، تنگ یا گشاد کردن سوراخ بینی، تغییر زاویه بین بینی و لب بالا، صاف کردن بینی کج و تغییر نوک بینی می باشد. هدف کلی از جراحی بینی، بهبود ظاهر و حفظ یک ظاهر طبیعی مطابق دیگر اجزای صورت و رفع مشکلات ساختاری بینی است. همچنین از هدف های دیگر این جراحی می توان رفع مشکلات عملکردی بینی از جمله مشکلات تنفسی را نام‌ برد. 

جراحی بینی به روش بسته

در جراحی به روش بسته، متخصص تمام برش های لازم را از داخل بینی ایجاد می کند و با کمک ابزار مخصوص، مقدار بسیار کمی از پوست بینی را از اسکلت آن بالا نگه می دارد. تا بتواند تغییرات لازم را بر روی ساختار بینی اعمال نماید. پس جراح دید دو چشمی و کامل نسبت به ساختار داخلی بینی ندارد. برای زمانی که بینی نیاز به تغییرات کوچک و رفع ایرادات محدود دارد، جراحی بینی به روش بسته مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی بینی به روش بسته

مزایای جراحی بینی به روش بسته

این روش نیاز به بی حسی کمتری برای انجام دارد و مدت زمان انجام آن حدود ۳۰ دقیقه است. زیرا برش کمتری در این روش بر روی بینی ایجاد می شود. به دلیل عدم ایجاد برش خارجی، زخمی هم بر روی پوست ایجاد نمی شود و در صورت ایجاد، خیلی خیلی کم است. در روش بسته به کانال های تخلیه طبیعی پوست دست زده نمی شود. پس میزان تورم کمتر شده و زودتر بهبود پیدا می کند. در این روش جراحی بینی هیچ برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی شود. پس گردش خون در این ناحیه از پوست متوقف نمی گردد. یعنی میزان گردش خون در پوست نوک بینی بیشتر است. 

معایب عمل بینی به روش بسته

در کنار مزایای گفته شده، معایبی هم وجود دارد. در روش بسته، جراح بینی باید مهارت بسیار زیادی داشته باشد. در جراحی های دشوار مانند جراحی ترمیمی بینی، رینوپلاستی کج و ... محدودیت وجود دارد. تجسم بینی در حالت طبیعی در روش بسته، سخت می باشد. همچنین در این روش، امکان آسیب رسیدن به ساختار بینی وجود دارد.

جراحی بینی به روش باز

در این روش، جراح برای انجام کار یک برش در تیغه بین دو سوراخ بینی (کلوملا) ایجاد می کند. سپس پوست بینی را بالا آورده یا به عبارتی پوست را از ساختمان زیرین جدا می کند. در این وضعیت، پزشک به سادگی به تمام آناتومی و ایرادات بینی دید دارد و با دید مستقیم تغییرات لازم را بر روی ساختار بینی اعمال می کند. در جراحی بینی به روش باز اصلاح نقرینگی، جایگذاری و ثابت نمودن پیوندهای غضروفی بهتر انجام می شود. انجام عمل جراحی ثانویه یا ترمیم بینی فقط با این روش امکان پذیر می باشد.

جراحی بینی به روش باز

مزایای عمل بینی به روش باز

در جراحی بینی به روش باز علاوه بر مواردی که گفته شد، مزایای زیادی وجود دارد. در این روش، پوست بینی از اسکلت آن جدا می شود پس جراح به راحتی می تواند ایرادات ببنی را مشاهده و آن ها را رفع نماید. همچنین احتمال بروز ناقرینگی در جراحی بینی به روش باز کمتر است. در صورت نیاز به تقویت اسکلت بینی با غضروف یا گرافت در این روش راحت تر انجام می شود. در جراحی به روش باز دسترسی به نوک بینی راحت تر بوده و در صورتی که در این ناحیه به تغییرات نیاز باشد، جراح به راحتی می تواند آن ها را ببیند و اصلاح کند. 

معایب جراحی بینی به روش باز

در کنار مزایای گفته شده، یکسری معایب در روش باز وجود دارد که عبارتند از:

•    به دلیل برش بر روی کلوملا، جای زخم تا چند هفته پس از جراحی باقی می ماند. سپس به مرور زمان از بین می رود و قابل تشخیص نمی باشد.
•    زمان جراحی طولانی تر است.
•    جراحی به روش باز تهاجمی تر می باشد. به همین دلیل مدت زمان ریکاوری پس از عمل بیشتر است. زیرا گردش خون در نوک بینی کمتر می باشد.
•    تورم ناشی از جراحی بینی در روش باز بیشتر است. 

عوارض عمل بینی

جراحی های زیبایی جنبه درمانی ندارند و افراد نگران عوارض جانبی و احتمالی آن هستند. طبق گفته متخصصان زیبایی، عمل بینی هیچ خطری برای عملکرد بینی و سلامت کلی فرد ندارد. برای جراحی بینی تکنیک ها و روشی های مدرنی وجود دارد که به پزشکان کمک می کنند تا خطرات احتمالی را له حداقل برسانند. از عوارض احتمالی جراحی بینی می توان عفونت یا خونریزی، مشکلات تنفسی، بی حسی یا احساس درد در پوست، عوارض بیهوشی، هماتوم (جمع شدن خون در زیر پوست)، سوراخ شدن تیغه بینی (سپتوم) و ظاهر زشت زخم یا اسکار را نام برد. همچنین به ممکن است عصب بویایی فرد آسیب ببیند و رنگ آن تغییر و پوست تورم کند.

عوارض کوتاه مدت عمل بینی

عمل بینی غضروف، گوشت و استخوان بینی را درگیر می کند. به همین دلیل عوارض کوتاه مدتی مانند کبودی، تورم کوتاه مدت، درد ناشی از جراحی و ... را به همراه دارد. اگر این عوارض طولانی تر از حد معمول و مزمن شوند، خطر دارد و بیمار باید به جراح بینی خود مراجعه نماید.

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

افرادی وجود دارند که عمل بینی برای آن ها مناسب نیست و سلامتی آن ها را به خطر می اندازد. از بدترین خطرها، مرگ است. اما جواب سوال عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

1.    افراد زیر سن قانونی

در دسته اول کسانی قرار می گیرند که زیر سن تعیین شده (دختران بالای 17 سال و پسران بالای 18 سال) هستند. زیرا رشد آن ها تکمیل نشده است و عمل زود هنگام باعث بروز برخی ناهنجاری ها می شود.

2.    افراد مبتلا به دیابت

این افراد کاندیدهای خوبی برای جراحی بینی نیستند. زیرا اکثر آن ها مشکلات قلبی و کلیوی دارند و زخم های آن ها دیرتر از حد معمول خوب می شوند. همچنین احتمال مبتلا شدن افراد دیابتی به عفونت بالاتر می باشد. روند عمل برای این دسته از افراد دردسرهای زیادی به همراه دارد.

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

3.    افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی

در پروسه جراحی بینی به بیهوشی عمومی نیاز است. یکی از خطراتی که وجود دارد، واکنش منفی بدن به مواد بیهوشی و ایجاد مشکلات زیاد می باشد. مواد بیهوشی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی بسیار خطر آفرین است. پس تا حد امکان از انجام عمل بینی باید خودداری کنند. اما عده ای بر این باور هستند که نه تنها خطرآفرین نیست بلکه به آن ها تا حد زیادی کمک می کند. زیرا دستگاه تنفسی و قلب به هم ربط دارند و بهبود کیفیت در تنفس می تواند به قلب کمک شایانی کند. بهتر است قبل از جراحی بینی با توجه به نوع بیماری که دارید با پزشک متخصص حتما مشورت نمایید.

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

4.    افراد مبتلا به کم خونی

خونریزی حین عمل جراحی بینی امری طبیعی است. افرادی که کم خونی زیادی ندارند با تایید پزشک می توانند بینی خود را جراحی کنند. اما اگر میزان کم خونی فرد زیاد و حاد باشد حتما باید تحت نظر پزشک درمان شود و بعد جراحی بینی انجام دهد. هنگام عمل جراحی بینی ماده بیهوشی تزریق می کنند که علاوه بر بی حسی و بیهوشی، موجب تنگ شدن رگ ها می شود.

بنابراین خطر خون ریزی را کاهش می دهد. کم خونی در خانم ها به دلیل قاعدگی شایع تر است. به همین دلیل پیگیری آن واجب تر می باشد. واجب است قبل از جراحی بینی آزمایش های مورد نظر مانند خون انجام شود. در آزمایش خون سطح هموگولبین مشخص شده و اگر کمتر از 10 باشد شخص قادر به انجام عمل نمی باشد.

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

5.    افراد با مشکلات تنفسی

یکی از خطرناک ترین معضلات مشکلات تنفسی شدید آسم و تنگی نفس است که با تزریق داروی بیهوشی شخص دچار مشکلات حاد می شود.

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

6.    افراد مصرف کننده الکل و سیگار

از جمله خطراتی که حین عمل این افراد را تهدید می کند می توان خونریزی بیش را نام برد. زیرا سیگار و الکل اثرات بسیار مخربی بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. بنابراین اگر سیگاری هستید یا الکل مصرف می کنید و قصد جراحی بینی خود را دارید، دو هفته قبل از عمل مصرف سیگار و الکل را باید قطع کنید.

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

هزینه جراحی بینی

هزینه جراحی بینی یکی از اصلی ترین فاکتورها در انتخاب جراح بینی است. بیمار باید قبل از اقدام به عمل بینی، هزینه آن را در نظر بگیرد. هزینه جراحی بینی با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. نوع بینی، روش انجام جراحی، مدت زمان بیهوشی‌، خدمات انجام شده، میزان پیچیدگی عمل، محل انجام آن، سهرت و سطح تخصص پزشک، هدف از انجام جراحی و ... از آن ها می باشند. اما به طور کلی، هزینه جراحی بینی در کلینیک و مراکز زیبایی بیشتر از هر جای دیگر است. 

تصاویر جراحی بینی 

جراحی بینی

عکس جراحی بینی

جراحی بینی

جراحی بینی دخترانه

عکس جراحی بینی 

عکس جراحی بینی 

عکس عمل بینی طبیعی

عکس قبل و بعد از عمل بینی 

عکس عمل بینی گوشنی 

عکس عمل بینی گوشنی 

عکس قبل و بعد از جراحی بینی 

عکس قبل و بعد از جراحی بینی 

عکس قبل و بعد از عمل بینی 

سخن پایانی درباره عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

عمل بینی نوعی جراحی پلاستیک است که بیشتر برای تغییر شکل بینی انجام می شود‌. برخی از بیماران نیز برای بهبود تنفس، عمل بینی را انجام می دهند. قبل از انجام هر جراحی زیبایی باید خطرات و مزایای آن را بسنجید. با توجه به پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی، خطر عمل بینی بسیار کم است اما باز هم باید بیمار بداند چه دستوراتی را رعایت کند تا خطر عمل کم شود. اگر دارو خاصی مصرف می کنید حتما آن را در لیستی بنوسید و به پزشک خود نشان دهید.

اگر بیماری یا علائم خاصی دارید حتما بیان کنید و آزمایش های مورد نظر را در صورت لزوم انجام دهید. سعی نمایید علاوه بر آمادگی جسمانی، آمادگی روحی هم داشته باشید و اگر استرس یا مشکلی دارید راجع به آن صحبت کنید. افرادی که جراحی بینی برای آن ها خطر دارد و سلامت جسمشان را به خطر می اندازد از انجام عمل بینی خودداری کنند. زیرا سلامتی مهم تر از زیبایی چهره می باشد.