Skip to main content
| author

علائم به عصب رسیدن دندان

26 شهریور, 1402

علائم به عصب رسیدن دندان ، آیا می‌دانید علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟ دندان‌ها جزو مهم‌ترین اعضای بدن انسان هستند و زیبایی چهره شما را دو چندان می‌کنند.

وقتی که شما دندان‌های سالم و درخشانی داشته باشید، لبخندی زیباتر و چهره‌ای جذاب‌تر خواهید داشت. البته دندان‌ها فقط در زیبایی چهره شما موثر نیستند؛ بلکه به کمک آنها می‌توانید غذا را بجوید و صحبت کنید. اکنون که تا حدودی به اهمیت داشتن دندان‌های سالم پی بردید، لازم است تا با علائم به عصب رسیدن دندان آشنا شوید. برای شناخت این علائم با ما همراه باشید. همچنین اگر نیاز برای مشاهده لیستی از بهترین دندانپزشکان تهران کلیک نمایید.

علائم به عصب رسیدن دندان

دندان و قسمت های مختلف آن

در ابتدا بهتر است تا اطلاعاتی در مورد ساختار دندان به دست آورید. در دهان ما، انواع مختلفی از دندان وجود دارند که از نظر موقعیت، شکل ظاهری، شکل ریشه، اسم و کارکرد با هم تفاوت دارند. 
دندان‌های پیشین که با نام دندان‌های قدامی هم شناخته می شوند، یک ریشه دارند و برای بریدن و گاز زدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. دندان‌های کناری دارای چند ریشه هستند و برای جویدن و خرد کردن به کار می‌روند. 

ساختار هر دندان

هر دندان از بخش‌های مختلفی مانند مینا (enamel)، عاج (dentin) و پالپ تشکیل شده است. حتما می‌دانید که مینای دندان، محکم‌ترین ساختار بدن است. با این وجود، باکتری‌ها می‌توانند با فعالیت شیمیایی خود، آن را تجزیه کنند. یعنی اسیدی که در اثر فعالیت باکتری‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌های شما شود. اگر هر گونه علامت پوسیدگی روی دندان‌های خود مشاهده کردید، فورا برای درمان آن اقدام کنید. 
در زیر مینای دندان، لایه‌ای وجود دارد که با نام عاج شناخته می‌شود. این قسمت، بسیار حساس است و اگر دچار پوسیدگی شود، دندان شما در برابر سرما، گرما و شیرینی حساسیت نشان می‌دهد. در قسمت داخلی هر دندان، پالپ قرار دارد. این بخش حاوی عروق، بافت همبند و اعصاب زیادی است. اگر دندان درد شدیدی را تجربه کرده باشید، علت آن پوسیدگی پالپ می‌باشد. 

ساختار هر دندان

علائم به عصب رسیدن دندان

مهم‌ترین علامت هشداردهنده برای عصب‌کشی دندان، درد شدید و مداوم آن است. ممکن است تا به حال چنین شرایطی را تجربه کرده باشید. هنگامی که عصب دندان شما آسیب می‌بیند، احساس درد می‌کنید. اگر در هنگام غذا خوردن یا وارد کردن فشار به دندان خود، احساس درد می‌کنید، احتمالا انتهای عصب دندان شما آسیب دیده است.

یکی دیگر از علائم به عصب رسیدن دندان، تورم لثه است. گاهی اوقات، لثه اطراف دندانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، به رنگ قرمز تیره درمی‌آید و متورم می‌شود. این یعنی دندان موردنظر تحت فشار است. معمولا لثه‌های سالم به رنگ صورتی یا قرمز روشن هستند. 

برخی مواقع روی لثه اطراف دندان به عصب رسیده، برآمدگی‌های کوچکی به نام گامبول مشاهده می‌شوند. اگر شما هم دندان درد دارید و به صورت مداوم در اطراف دندان شما، زائده ها یا برآمدگی های کوچکی ایجاد می شوند، می تواند علامت به عصب رسیدن دندان باشد. گامبول ها ممکن است با علائم دیگری مانند بوی بد دهان، خونریزی، گوش درد، ترشح چرک، لثه‌های متورم، حالت تهوع و تب همراه باشند. در صورت مواجه شدن با هر یک از این علائم می توانید به دندانپزشک زیبایی در شهرک غرب مراجعه کنید.  

علائم به عصب رسیدن دندان

حساسیت دندان یکی دیگر از علائمی است که نشان می‌دهد دندان شما نیاز به عصب کشی دارد. اگر در زمان خوردن و نوشیدن مواد غذایی و مایعات سرد و گرم، احساس درد می‌کنید، ممکن است دندان به عصب رسیده باشد. برخی مواقع این درد فقط چند ثانیه طول می‌کشد و گاهی اوقات ادامه‌دار می‌شود. برخی از محصولات مانند ترشی‌ها، مرکبات، گوجه‌فرنگی، شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های سرد و گرم می‌توانند باعث تحریک دندان شما شوند. 

اگر مینای خارجی دندان شما تغییر رنگ داده است و به رنگ خاکستری تیره، قهوه ای روشن یا سیاه درآمده است، فورا به دندانپزشک مراجعه نمایید. این علامت به شما هشدار می‌دهد که دندان شما باید عصب کشی شود. در حالت عادی، مینای خارجی دندان به رنگ زرد یا خاکستری روشن است. آسیب دیدن عصب دندان موجب تغییر رنگ آن می‌شود. 

علائم به عصب رسیدن دندان

به عصب رسیدن دندان پر شده

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که دندان خود را پر کرده باشید، اما بعد از این کار ناچار به عصب‌کشی شوید. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر پرشدگی قدیمی دندان شما عمیق بوده باشد، پوسیدگی می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن آن شود. در هنگام برداشتن پوسیدگی، معمولا مقداری از ساختارهای سالم اطراف پوسیدگی هم تراشیده و سپس با استفاده از مواد ترمیمی پر می‌شود. این کار برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی صورت می‌گیرد. اما می‌تواند ساختار دندان را تضعیف کند. در چنین شرایطی می‌توان از یک نوع مواد پرکننده نازک و البته مستحکم استفاده کرد.

گاهی اوقات، پرشدگی‌های قدیمی موجب دندان درد می‌شوند. شاید شما هم تعدادی از دندان‌های خود را با استفاده از مواد نقره ای رنگ (آمالگام) پر کرده باشید. در این صورت، خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد و گرم موجب انقباض و انبساط این مواد در فضای دندان می‌شوند. این فرایند، ترک‌های بسیار ریزی را در حد فاصل بین مواد نقره‌ای و دندان شما ایجاد می‌کند. البته شما نمی‌توانید این ترک‌ها را ببینید. با گذشت زمان و بزرگتر شدن ترک‌ها، محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها، ذرات غذا و... ایجاد می شود.

اگر به موقع متوجه این مشکل شوید، می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک، پرکردگی را خارج کنید و بعد از تمیز کردن دندان، دوباره آن را پر کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، پوسیدگی به بخش مرکزی دندان شما می‌رسد و باید دندان خود را عصب کشی کنید. ساییدگی و استهلاک دندان هم می‌تواند احتمال عصب‌کشی دندان را افزایش دهد. دندان‌ها هم به مرور زمان دچار ساییدگی می‌شوند. هر بار که تحت درمان قرار می‌گیرند، احتمال آلودگی پالپ بیشتر می‌شود.

دندان های عقبی به علت اینکه فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و کمتر در معرض دید هستند، احتمال آلودگی بیشتری دارند. دندان هایی که ساییده می‌شوند، مینای خود را از دست می‌دهند. سپس محل تجمع باکتری ها و آلودگی ها می‌شوند. یکی دیگر از مواردی که موجب به عصب رسیدن دندان پر شده می‌شود، دندان قروچه و به هم فشردن فک ها است. مطالعات مختلف نشان می‌دهند که دندان‌های ما 3000-2000 مرتبه در طول یک شبانه روز با هم تماس پیدا می‌کنند. برخورد دندان‌ها در هنگام صحبت کردن، جویدن و بلعیدن موجب استهلاک آنها می‌شود.

هر چقدر تعداد دفعات تماس، بیشتر باشد، استهلاک دندان هم افزایش می‌یابد. زمانی که تماس دندان‌ها همراه با فشار باشد، شرایط بدتر می‌شود. در این حالت، اعصاب دندان آسیب می‌بینند و نیاز به عصب کشی دندان است. اگر فشاری که به دندان‌ها وارد می‌شود، یکدست و یکنواخت نباشد، دندان ها تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. این مسئله زمانی که فک‌ها بسته باشند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این حالت، ساییدگی دندان‌ها بیشتر می‌شود و در اثر ترک خوردن، صدمه دیدن و کوتاه شدن به راحتی در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. 

به عصب رسیدن دندان پر شده

اگر نیاز به دندانپزشک نیاز پیدا کردید می‌توانید به دندانپزشکی در درکه و دندانپزشکی در زعفرانیه مراجعه نمایید.

تشخیص دندان به عصب رسیده از روی عکس 

برای تشخیص به عصب رسیدن دندان، روش‌های مختلفی وجود دارد. دقیق‌ترین روش، معاینه دندان توسط دندانپزشک و استفاده از عکس رادیوگرافی است. هنگامی که تغییرات دندان بسیار ریز و ظریف باشند، به کمک عکس هم نمی‌توان متوجه آنها شد. اما در پوسیدگی‌های پیشرفته که با تغییرات زیادی همراه است، تصویر رادیوگرافی کمک شایانی به درمان ریشه می‌کند. نقاط سیاه موجود در عکس رادیوگرافی که در قسمت نوک ریشه دندان متمرکز هستند، نشان می‌دهند که بیمار به عصب کشی دندان نیاز دارد. 

تشخیص دندان به عصب رسیده از روی عکس

سخن پایانی درباره علائم به عصب رسیدن دندان

دندان‌ها اهمیت بسزایی در سلامتی انسان دارند. گاهی اوقات دندان‌ها به دلایل مختلفی مانند ترک خوردن، پوسیدگی، مسواک زدن تهاجمی، سیگار کشیدن، بیماری‌های لثه، دندان قروچه و... آسیب می‌بینند. در این شرایط نیاز به عصب‌کشی دندان است. در صورت مشاهده هر یک از علائم به عصب رسیدن دندان، هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.