Skip to main content
| author

سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟

17 آذر, 1402

سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟ سابسیژن و میکرونیدلینگ دو روش موثر و پرکاربرد هستند که برای درمان جای جوش و اسکار به کار می‌روند. جوش و اسکار جزو مشکلات شایع پوستی هستند.

بسیاری از خانم‌ها و آقایان از این مسئله رنج می‌برند و به دنبال بهترین و سریع‌ترین راه برای رفع این مشکل هستند. ممکن است شما هم جزو این دسته از افراد باشید. در این صورت حتما روش‌های زیادی را برای داشتن پوستی بهتر و سالم‌تر تجربه کرده اید. علم پزشکی و زیبایی همواره در تلاش است تا روش‌های موثری برای مشکلات پوستی مانند جای جوش پیدا کند.

امروزه برای درمان جای جوش از سابسیژن و میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند. شاید بپرسید « سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟ » مقایسه این دو روش به شما کمک می‌کند تا پاسخ سوال را پیدا کنید. در ابتدا توضیح مختصری در مورد هر روش ارائه می‌دهیم. 

برای رفع انواع مشکلات پوستی می‌توانید به دکتر متخصص پوست و مو در اسلامشهر مراجعه کنید. 

سابسیژن (Subcision)

یک روش نیمه جراحی و تهاجمی است که برای رفع مشکلات پوستی مانند جای جوش و اسکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سابسیژن به معنای برش در زیر پوست است. البته برای برش نیازی به استفاده از تیغ نیست. در این روش، بافت آسیب‌دیده را با استفاده از یک وسیله تیز برمی‌دارند.

افرادی که روی پوستشان، چال (اسکار آکنه)، سالک، چروک و زخم‌های عمیق و سلولیت شدید دارند، می‌توانند برای رفع مشکل خود از این روش استفاده کنند. سابسیژن گزینه مناسبی برای رفع خط خنده و اخم نیز هست. ترکیب این روش با میکرونیدلینگ و روش‌های لیزری برای مشکلات پوستی مختلف به کار می‌رود. 

میکرونیدلینگ (microneedling)

میکرونیدلینگ یک روش کم‌ تهاجمی است که سلول ‌های پوستی را تحریک می‌کند تا کلاژن بسازند. این امر باعث درمان مشکلات پوستی می‌شود. در این روش از سوزن‌های خیلی‌ ریز و البته استریل استفاده می‌کنند. به این ترتیب سوراخ‌هایی در لایه میانی (درم) به وجود می‌آید. ورود و خروج سوزن به پوست موجب می‌شود تا بافت پوست در مسیر ترمیم و بازسازی قرار گیرد. 

برای مشاوره از متخصص پوست و مو در زعفرانیه کلیک نمایید.

سابسیژن بهتر است یا میکرونیدلینگ 

برای اینکه بدانید سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟ به مقایسه این دو روش می‌پردازیم. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا پاسخ سوال را پیدا کنید.

1- هر دو روش برای بهبود جای جوش و اسکار موثر هستند.
2- برای انجام سابسیژن و میکرونیدلینگ، ظاهر جای جوش را زخمی می‌کنند. با این کار، بافت اسکار شکسته می‌شود و کلاژن‌سازی بهبود می‌یابد.
3- در میکرونیدلینگ از یک قلم استفاده می‌شود که حاوی چندین سوزن نازک و ریز است. اما در سابسیژن از یک سوزن درجه بزرگ استفاده می‌شود.
4- میکرونیدلینگ در چندین عمق و سرعت انجام می‌شود؛ در حالی که تزریق سابسیژن در زاویه ها و عمق‌های مختلف صورت می‌گیرد.
5- آسیبی که توسط سوزن‌های میکرونیدلینگ به اپیدرم پوست وارد می‌شود بیشتر از سابسیژن است. 
6- دوره بهبودی میکرونیدلینگ طولانی‌تر از سابسیژن است. 
7- معمولامیکرونیدلینگ برای درمان اسکارهای سطحی، خطوط ریز و هایپوپیگمنتیشن موثر است؛ اما برای درمان جای جوش‌های عمیق‌تر مانند جای جوش‌های واگنی از سابسیژن استفاده می‌شود. 
8- نتایج سابسیژن سریع‌تر از میکرونیدلینگ ظاهر می‌شوند. 
9- هزینه سابسیژن و میکرونیدلینگ متفاوت است. 
10- کانال‌هایی که به وسیله سابسیژن در بافت جای جوش ایجاد می‌شوند، بزرگتر از روش میکرونیدلینگ هستند. در میکرونیدلینگ سوراخ‌های ریزی به وجود می آیند و از طریق تحریک بافت زیرین پوست، فرایند بازسازی و تولید کلاژن را سرعت می‌بخشند. 
11- سابسیژن به کمک موادی انجام می‌شود که در تمام عمل‌ها استفاده می شوند. از جمله این مواد می‌توان به سوزن، سرنگ، سالین و لیدوکائین اشاره کرد. اما در میکرونیدلینگ به قلم میکرونیدلینگ، سری سوزنی یکبار مصرف استریل و پوشش محافظ برای دستگاه نیاز است. 
12- معمولا در هر دو روش عارضه خاصی به جز تورم، قرمزی و کبودی در ناحیه موردنظر وجود ندارد. این علائم هم بعد از چند روز برطرف می‌شوند. 
با توجه به مواردی که گفتیم می‌توانید پاسخ سوال « سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟ » را پیدا کنید.

ترکیب سابسیژن و میکرونیدلینگ

ترکیب سابسیژن و میکرونیدلینگ یک روش موثر برای رفع جای جوش، اسکار، نواقص پوستی، خطوط ریز، علائم پیری پوست و... است. گاهی اوقات برای بهره مندی از مزایای این دو روش، از ترکیب آنها استفاده می‌کنند. 

گوشت اضافه بعد از سابسیژن

یکی از مسائلی که ممکن است بعد از سابسیژن به وجود آید، گوشت اضافه است. شاید علت ایجاد این ضایعات پوستی، تزریق سوزن یا از بین بردن بافت‌های پوستی باشد. معمولا این ضایعات به صورت خوردگی، قرمزی یا پف‌کردگی دیده می‌شوند. اما بعد از گذشت چند روز به صورت خودبخود از بین می‌روند. اگر این اتفاق نیفتد، باید به پزشک مراجعه کرد.  

عکس قبل و بعد از سابسیژن 

عکس صورت بعد از سابسیژن

عکس قبل و بعد از میکرونیدلینگ

عکس قبل و بعد از میکرونیدلینگ

نتیجه گیری درباره اینکه سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟

بعد از مطالعه مقاله می‌توانید پاسخ « سابسیژن یا میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟ » را بدهید. سابسیژن و میکرونیدلینگ، هر دو روش‌هایی موثر برای رفع مشکلات پوستی هستند. اما برای بهبود جای برخی از جوش‌ها بهتر است از ترکیب لیزر، میکرونیدلینگ، سابسیژن و فیلر استفاده شود. به کمک روش ترکیبی می‌توان به بهترین نتیجه دست یافت. در این قسمت می توانید لیستی از بهترین متخصصان پوست و مو را مشاهده کنید.