Skip to main content
| author

درد ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

15 مهر, 1402

درد ایمپلنت چقدر طول می کشد؟ ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟ ایمپلنت چیست؟ آیا ایمپلنت درد دارد؟ اینها فقط تعدادی از سوالاتی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارند. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. ما در ادامه پاسخ این سوالات و پرسش‌های رایج در مورد ایمپلنت را به شما ارائه می‌دهیم.

ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت برای دندان یکی از درمان‌های دندانپزشکی است که با هدف پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته انجام می‌شود. اگر شما هم به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست داده‌اید و از خالی بودن جای آنها ناراحت هستید، می‌توانید از روش کاشت ایمپلنت استفاده کنید. جای خالی دندان به ویژه در مورد دندان‌های جلو تاثیر منفی در زیبایی چهره و لبخند شما دارد. کاشت ایمپلنت برای دندان‌های جلو علاوه بر زیبایی، می‌تواند از استخوان فک شما مراقبت کند. ایمپلنت دندان جلو شباهت زیادی به ریشه دندان واقعی دارد. 

برای بهره مندی از خدمات ایمپلنت دندان می توانید به دندانپزشک زیبایی در شهرک غرب و دندانپزشکی در درکه مراجعه کنید. 

درد ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک میله کوچک و پیچ‌مانند است که معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود. این میله کوچک را در حین عمل جراحی درون استخوان فک قرار می‌دهند. بعد از مدتی، این میله به استخوان اطراف جوش می‌خورد و می‌تواند تاج مصنوعی دندان را نگه دارد. در واقع، پایه ایمپلنت نقش ریشه دندان و روکش دندان نقش تاج را ایفا می‌کنند. 

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات رایج در بین متقاضیان ایمپلنت دندان این است که " ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟" باید بدانید که معمولا این مراحل 6-2 ماه طول می‌کشد. البته این مدت زمان برای همه افراد یکسان نیست و به شرایط استخوان و وضعیت جسمی بیمار بستگی دارد. به همین علت ممکن است تا 1 سال هم طول بکشد. 

مهم‌ترین علت طولانی شدن این زمان، فرایند یکپارچه‌سازی استخوانی (osseointegration) است. در این دوره، پایه ایمپلنت و استخوان فک بهم جوش می‌خورند. همجوشی آنها با توجه به شرایط و تراکم استخوان و نیز وضعیت جسمانی بیمار ممکن است مدت زمان درمان را کوتاه یا طولانی کند. گاهی اوقات شرایط استخوان بیمار برای ایمپلنت مناسب نیست. در این زمان لازم است تا درمان‌های جانبی مانند پیوند استخوان و سینوس لیفت انجام شوند. به همین علت طول دوره درمان به مدت 4-3 ماه بیشتر خواهد شد. 

درد ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای ایمپلنت دندان جلو 

ایمپلنت دندان جلو چقدر طول می کشد؟ بعضی افراد تصور می‌کنند که مدت زمان ایمپلنت دندان جلو با سایر دندان ها فرق می‌کند. در حالی که ایمپلنت دندان جلو هم حدود 6-1 ماه طول می‌کشد و تفاوتی با ایمپلنت دندان های دیگر ندارد. با استفاده از ایمپلنت فوری دندان جلو می‌توانید این مدت را کاهش دهید. 

مدت زمان ایمپلنت فوری 

نوع ایمپلنت هم روی مدت زمان درمان تاثیر می‌گذارد. در مورد ایمپلنت‌های فوری و دیجیتال، این مدت تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این دوره درمانی به طور میانگین کمتر از 30-14 روز به پایان می‌رسد.

ایمپلنت فوری یکی از روش‌های درمانی پیشرفته است که مدت زمان انجام آن کوتاه‌تر از ایمپلنت معمولی می‌باشد. در این روش، مدت کمی که از جراحی استخوان گذشت، دندان مصنوعی روی ایمپلنت نصب می‌شود. افرادی که یک یا چند دندان خراب دارند یا دندان‌های خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. البته متقاضیان در صورتی می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند که علاوه بر بودجه کافی، شرایط لازم را نیز داشته باشند. نظر متخصص هم در این مورد اهمیت دارد. 

مراحل و روش کاشت ایمپلنت

 به نظر می‌رسد که ایمپلنت دندان، فرایند پیچیده ای دارد. در صورتی که این طور نیست. جراح ایمپلنت به راحتی می‌تواند مراحل درمانی را به چند جلسه تقسیم کند. ایمپلنت‌های دندانی، انواع مختلفی دارند. به همین علت ممکن است تعداد و جلسات درمان یکسان نباشند. 

مراحل و روش کاشت ایمپلنت

مرحله اول : ارائه مشاوره و طرح درمان 

جراح قبل از اینکه فرایند ایمپلنت دندان را آغاز کند، به معاینه دندان‌های شما می‌پردازد. او برای بررسی وضعیت دندان‌ها از عکس های مخصوص استفاده می‌کند. متخصص ایمپلنت با توجه به شرایط و بودجه شما یک طرح درمانی مناسب را ارائه می‌دهد. در ادامه نوبت جراحی شما را مشخص می‌کند. معمولا این مرحله 60-30 دقیقه طول می‌کشد. 

مرحله دوم : جراحی و قرارگیری پایه ایمپلنت 

جراح برای اینکه شما دردی حس نکنید، از بی‌حسی استفاده می‌کند. سپس یک برش کوچک روی لثه ایجاد می‌کند تا به استخوان فک شما دسترسی داشته باشد. بعد از ایجاد یک سوراخ کوچک در استخوان، پایه ایمپلنت را درون سوراخ قرار می‌دهد. در انتها، لثه شما را بخیه می‌زند و نکاتی را که باید رعایت کنید را به شما یادآوری می‌کند. این مرحله به یک جلسه و 120-30 دقیقه زمان نیاز دارد.

مرحله سوم : استفاده از هیلینگ ایمپلنت (بستن Healing Abutment)

مدتی بعد از جراحی باید از هیلینگ استفاده کنید. هیلینگ ایمپلنت با نام‌های جینجیوال، هیلینگ اباتمنت و هیلینگ کپ هم شناخته می‌شود. این قطعه اهمیت زیادی در پروسه کاشت ایمپلنت دارد. هیلینگ از نظر اندازه کمی بزرگتر از ایمپلنت دندان است و به نحوه رشد لثه در اطراف فیکسچر و اباتمنت کمک می‌کند. 

مرحله چهارم : قالب‌گیری 

هنگامی که پایه ایمپلنت به استخوان فک شما جوش خورد، نوبت به قالب‌گیری می‌رسد. در این مرحله، ابتدا موقعیت دقیق ایمپلنت و دندان‌های شما با استفاده از ابزارهای مخصوصی تعیین می‌شود. با این کار لابراتوار می‌تواند دندان شما را با دقت و ظرافت بیشتری بسازد. در نهایت قالب‌ها را برای لابراتوار ارسال می‌کنند. 

مرحله پنجم : نصب و قرارگیری روکش ایمپلنت 

بعد از اینکه لابراتوار، روکش‌ های ایمپلنت را ساخت، زمان بستن روکش فرا می‌رسد. برای نصب روکش روی پایه از یک رابط به نام اباتمنت استفاده می‌کنند. اکنون مراحل ایمپلنت دندان شما به پایان رسیده است و می‌توانید از آن لذت ببرید. 

سخت‌ترین مرحله ایمپلنت

 به نظر شما سخت‌ترین مرحله ایمپلنت کدام است؟ با توجه به حساسیت‌های موجود، جراحی ایمپلنت سخت‌ترین مرحله آن است. چرا که در این مرحله فرایند کاشت پایه ایمپلنت داخل استخوان فک انجام می‌شود. بیمار پس از جراحی احساس درد می‌کند و باید نکات مراقبتی را با دقت زیادی انجام دهد. اگر بیمار نیاز به جراحی پیوند استخوان داشته باشد، این مرحله به عنوان سخت‌ترین مرحله ایمپلنت محسوب می‌شود.

سخت‌ترین مرحله ایمپلنت

درد ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

اگر می خواهید بدانید که "درد ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟" باید بدانید که این مدت زمان به نوع، تعداد و شرایط ایمپلنت بستگی دارد. در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل و استفاده از مسکن‌های تجویزی متخصص، درد شما تسکین پیدا می‌کند. 

معمولا درد بعد از جراحی ایمپلنت به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و در نهایت از بین می‌رود. این درد در 3-2 روز اول بعد از جراحی کمتر می‌شود و در روزهای 10-7 از بین می‌رود. 

تعداد جلسات ایمپلنت دندان

معمولا فرایند کاشت ایمپلنت در عرض 5 جلسه به پایان می‌رسد. مراحل ایمپلنت دندان شامل ارائه مشاوره و طرح درمان، جراحی و قرارگیری پایه ایمپلنت، استفاده از هیلینگ ایمپلنت (بستن Healing Abutment)، قالب‌گیری، نصب و قرارگیری روکش ایمپلنت می‌شوند. 

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان به مهارت و شهرت جراح، محل کلینیک، تعداد و نوع ایمپلنت، مواد مصرفی و... بستگی دارد. در صورت نیاز به درمان‌های جانبی، هزینه آنها هم به هزینه ایمپلنت اضافه می‌شود. قیمت هر واحد ایمپلنت دندان در تهران برای ایمپلنت‌های اقتصادی و ارزان بین 7-5 میلیون تومان و برای ایمپلنت‌های با کیفیت 10-7 میلیون تومان است. این رقم برای ایمپلنت‌های روز دنیا بین 20-10 میلیون تومان می‌باشد. البته این ارقام مربوط به سال 1402 است. 

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

روکش دندان ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

عملیات قالب گیری، ساخت و نصب روکش ایمپلنت (پروتز ایمپلنت) به دو جلسه زمان نیاز دارد. 14-3 روز طول می‌کشد. این مدت زمان به تعداد و نوع روکش، سرعت لابراتوار در ساخت آن و روش قالب‌گیری بستگی دارد. 

مدت زمان جراحی 

جراحی کاشت ایمپلنت 120-30 دقیقه طول می‌کشد. البته این مدت زمان برای همه افراد یکسان نیست و به تعداد پایه، شرایط و نوع ایمپلنت‌ها بستگی دارد. 

کلام آخر درباره درد ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟ 

هنگامی که صحبت از ایمپلنت دندان می‌شود، سوالات زیادی به ذهن افراد خطور می‌کنند. دانستن پاسخ این سوالات به آنها کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند. علاوه براین آگاهانه به سراغ استفاده از این روش درمانی بروند.
اگر شما هم دندان‌های خود را از دست داده‌اید و در فکر ایمپلنت دندان هستید، مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله می‌توانید علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوال " درد ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟ " اطلاعاتی در مورد ایمپلنت دندان و روش انجام آن به دست آورید.