Skip to main content
| author

تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی + تصاویر خال های سرطانی

10 آذر, 1402

همه افراد دوست دارند پوستی صاف، شفاف و بدون لک داشته باشند. فرقی نمی‌کند مرد باشید یا زن، در هر صورت داشتن یک پوست صاف و درخشان جزو آرزوهای شما است. این خواسته به حدی عمیق است که بسیاری از افراد هر نوع خال یا لکی را از روی پوست خود پاک می‌کنند.

امروزه برداشتن خال یکی از خدمات زیبایی معمولی به شمار می‌رود. البته همه خال‌ها نازیبا نیستند. خال‌هایی هم وجود دارند که باعث جذابیت بیشتر چهره فرد می‌شوند. برداشتن خال‌های نازیبا یکی از کارهایی است که افراد زیادی انجام می‌دهند. باید بدانید که برداشتن خال فقط جنبه زیبایی ندارد.

در هنگام برداشتن خال باید یکسری نکات را مورد توجه قرار داد. چرا که برخی از خال‌ها ممکن است خطرناک باشند. این نوع خال‌ها به عنوان بیماری محسوب می‌شوند و باید درمان شوند. اما سوال اینجاست که از کجا بفهمیم یک خال معمولی است یا سرطانی؟ 

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درباره نحوه تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی به شما ارائه دهیم. در ابتدا کمی درباره خال های معمولی و خال های سرطانی صحبت می‌کنیم.

اگر دچار هر نوع مشکل پوستی شدید می توانید به متخصص پوست و مو در اسلامشهر  و متخصص پوست و مو در زعفرانیه مراجعه کنید. 

خال معمولی چیست؟

معمولا خال ‌ها به شکل یک لکه قهوه ای رنگ کوچک هستند؛ البته ممکن است از نظر رنگ، شکل و اندازه متفاوت باشند. خال‌های معمولی به رنگ سیاه، قهوه ای، آبی، قرمز یا صورتی وجود دارند. سطح آنها صاف، چروکیده، مسطح یا برجسته است. شکل بیشتر آنها گرد و بیضی می‌باشد و ممکن است روی آنها مو رشد کند.

خال سرطانی یا ملانوم

ملانوما به عنوان جدی‌ترین نوع سرطان پوست شناخته می‌شود. البته شایع‌ترین شکل آن نیست. در این بیماری، خال‌های قبلی بدن یا خال‌های جدید تغییر می‌کنند و در اثر این تغییرات خاص به خال سرطانی یا ملانوم تبدیل می‌شوند. البته نمی‌توان گفت هر خال جدید که روی بدن ایجاد می‌شود، سرطان پوست است. اما بهتر است در فواصل زمانی مختلف، وضعیت خال‌های جدید خود را چک کنید. 

ویژگی بارز ملانوم، سرعت انتشار بالای آن است؛ یعنی می‌تواند در زمان کوتاهی قسمت‌های مختلف بدن را درگیر کند. این امر فرایند درمان را سخت می‌کند. اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، درمان موثرتری صورت خواهد گرفت. به همین علت توصیه می‌شود هوشیار باشید و بررسی خال‌های پوستی را فراموش نکنید. با توجه به این مسئله، تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی اهمیت زیادی دارد. چرا که احتمال موفقیت درمان در مراحل ابتدایی بیماری بیشتر خواهد بود. 

یکی از عواملی که احتمال بروز خال‌های سرطانی را افزایش می‌دهد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش است. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی باید کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. از لباس محافظ استفاده کنید و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.  

نحوه تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی

چطور می‌توان خال های معمولی را از خال های سرطانی تشخیص داد؟ بهترین افرادی که می‌توانند این کار را انجام دهد، متخصصان پوست هستند. یک متخصص ماهر می‌تواند خال‌ها و ملانوم‌های غیرطبیعی را با معاینه دقیق تشخیص دهد. در اغلب موارد نیازی به بیوپسی نیست.

هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید ابتدا به معاینه خال می‌پردازد. در صورت مشکوک بودن، برای بیمار بیوپسی تجویز می‌کند. بیوپسی (Biopsie) یا بافت‌برداری یک نوع آزمایش پزشکی است که با نام‌های تکه‌برداری و نمونه‌برداری هم شناخته می‌شود. در این آزمایش، نمونه ای از سلول‌ها یا بافت‌ها را برمی‌دارند.

هدف از این کار تشخیص وجود بیماری یا تعیین وسعت آن است. متخصص پاتولوژیست در تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی خبره است. او بعد از بررسی نمونه، نتیجه را اعلام می‌کند. 

قانون معاینه ABCDE

یکی از روش‌هایی که برای معاینه خال‌ های بالقوه سرطانی به کار می‌رود، استفاده از قانون معاینه ABCDE است. این قانون 5 ویژگی ساده ملانوم اولیه را دربرمی‌گیرد. هر یک از حروف این قانون بیانگر یک نشانه یا ریسک فاکتور هستند. 

Asymmetry یا عدم تقارن

ساختار خال سرطانی یکنواخت نیست. یعنی از دو نیمه که شبیه هم نیستند تشکیل شده است.  

Border یا حاشیه

یکی از ویژگی‌های خال‌های سرطانی، حاشیه نامنظم آنها است. لبه های این خال‌ها صاف نیستند و به صورت ناهمواری و بریدگی دیده می‌شوند. البته گاهی اوقات به صورت تار هستند.

 Color یا رنگ

یک خال غیر طبیعی، رنگ یکنواختی ندارد. وجود سایه و رنگ‌های ناهمسان از دیگر ویژگی‌های این خال ها هستند. معمولا خال‌های سرطانی به رنگ‌های سیاه، قهوه ای یا خرمایی دیده می‌شوند. البته گاهی اوقات ممکن است قسمت‌هایی از خال به رنگ سفید، خاکستری، صورتی، قرمز یا آبی باشند. 

Diameter یا قطر

یکی از ویژگی‌های خال‌های سرطانی تغییر ابعاد آنهاست. این خال‌ها ممکن است به تدریج یا به سرعت بزرگ شوند. ریسک سرطانی بودن خال‌هایی با قطر بیش از 6 میلیمتر بسیار بالاست. 

Evolving یا در حال تکامل

برخی از خال‌ها با گذشت زمان تغییر شکل می‌دهند. این امر می‌تواند نشانه ای از سرطانی بودن خال باشد. 

قانون جوجه اردک زشت

یکی دیگر از روش‌های تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی ، استفاده از قانون جوجه اردک زشت است. در این روش فرد باید خال‌های بدن خود را بررسی کند و زشت‌ترین و عجیب‌ترین خال را مشخص کند. اگر نسبت به تغییر رنگ، شکل، ابعاد و... این خال مشکوک شد باید به متخصص پوست مراجعه نماید. البته به دلیل ظاهر غیرطبیعی نمی‌توان گفت یک خال سرطانی است. برخی از این خال‌ها که از قبل در پوست وجود داشته اند، بی‌خطر هستند. 

Medical news today معتقد است هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز خال‌های سرطانی وجود ندارد. با این حال عواملی مانند سن، پوست روشن و سابقه خانوادگی می‌توانند شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهند.  

تصاویر خال های سرطانی 

عکس خال سرطانی

عکس خال گوشتی سرطانی

عکس خالهای سرطانی

خال سرطانی 

نتیجه‌گیری درباره تشخیص خال های معمولی از خال های سرطانی

خال‌ های زیادی روی پوست ایجاد می ‌شوند؛ اما همه آنها سرطانی نیستند. با توجه به خطرناک بودن ملانوم بهتر است وضعیت خال‌های پوست خود را مورد بررسی قرار دهید. چرا که در صورت ابتلا به بیماری، تشخیص زودهنگام اهمیت زیادی دارد. تشخیص خال‌ های معمولی از خال های سرطانی توسط پزشک متخصص پوست انجام می‌شود. باید توجه داشت که تشخیص زودهنگام، روند بهبودی را تسریع می‌بخشد.