Skip to main content
| author

ترامادول چیست؟

20 شهریور, 1402

ترامادول چیست؟ ترامادول دارویی ضد مخدر است که به عنوان مسکن کاربرد دارد. این دارو توسط پزشک تجویز می‌شود و برای مدیریت دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف خودسرانه ترامادول عوارض بسیاری دارد. در فرد مصرف کننده ترامادول اثرات فیزیکی و جسمی مانند اسهال، سرگیجه، بی‌خوابی، تعریق، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و ... ظاهر می‌شود. به طوری که مصرف مداوم و خودسرانه آن منجر به اعتیاد در فرد می‌گردد. ترامادول به دلیل سرخوشی، دیر انزالی و آرامبخشی مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره قرص ترامادول کسب کنید.

اگر شما یا اطرافیانتان به ترامادول اعتیاد دارید، ما به شما در ترک این ماده مخدر کمک می کنیم و تا انتهای مسیر همراهتان هستیم. فقط کافی است تا به کمپ ترک اعتیاد در شهر قدس مراجعه کنید. همچنین لیستی از بهترین کمپ‌های ترک اعتیاد در تهران را می‌توانید مشاهده کنید.

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی ضد درد با خاصیت مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه های دارویی تهیه می‌شود. به همین دلیل پزشک آن را برای دردهای مفصلی، جراحی های سخت، بیماری‌های زنان و زایمان تجویز می‌کند. این دارو در بازار به صورت قرص، کپسول و آمپول وجود دارد. اثربخشی ترامادول به صورت تزریقی به مراتب بالاتر است اما معمولا از آن به صورت خوراکی و در قالب قرص و شربت استفاده می‌شود. ترکیب ترامادول و استامینوفن در بازار موجود است که البته در ایران عرضه نمی‌شود.

این دارو در خارج از ایران به صورت قطره خوراکی نیز استفاده می‌شود. در بازار، ترامادول را با نام‌های تجاری اولترام، بایومادول، ترامد، پیرالژین و ترامال می‌شناسند. ترامادول خواص شبه افیونی دارد. به همین دلیل به سرعت گیرنده های درد را در مغز مسدود کرده و مانع احساس درد و ناراحتی در فرد می‌گردد. ترامادول در خانواده داروهای اکسی کدون و هیدروکودون قرار دارد. اما در مقایسه با داروهای مسکن استاندارد دیگر به روشی غیر عادی بر بدن تاثیر می‌گذارد.

ترامادول چیست؟

ترامادول چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد، از ترامادول برای تسکین دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. این دارو با تغییر نحوه احساس درد در مغز فرد کار می‌کند و مانند موادی به نام اندورفین در مغز است. اندورفین به گیرنده ها متصل شده و گیرنده ها، پیام های دردی فرستاده شده از بدن را کاهش می‌دهد. ترامادول ترشح سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد و منجر به تجربه احساس شادی در فرد می‌شود. همچنین خواب آلودگی به همراه ندارد. ترامادول موجب ایجاد هوشیاری و فعالیت بیشتر در مصرف کننده می‌شود. به همین دلیل برخی به مصرف آن تمایل پیدا می‌کنند. 

دلایل مصرف ترامادول

آن دسته از افرادی که فعالیت سنگین دارند و مجبور به شب کاری هستند، برای رفع خستگی و سرحال بودن ترامادول مصرف می‌کنند. برخی از بیماران با تجویز پزشک برای تسکین درد خود از آن استفاده می‌نمایند. مردانی که در رابطه خود زود انزال هستند و از این موضوع رنج می‌برند، برای رفع این عارضه ترامادول مصرف می‌کنند. برخی از افرادی که به مواد اعتیاد دارند برای کاهش علائم ترک و با جایگزین کردن ماده مصرفی خود از ترامادول استفاده می‌کنند. اما مصرف زیاد این دارو موجب اعتیاد به آن می‌شود که باید هر چه زودتر ترک شود. درصد بالایی از افراد به دلیل اعتیاد به ترامادول به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می نمایند.

علائم مصرف ترامادول

مصرف این دارو اثرات فیزیکی، جسمی و ظاهری به همراه دارد. از جمله علائم مصرف ترامادول می‌توان اسهال، سرگیجه، تعریق، خماری و سرخ شدن چشم ها، عصبانیت، بی خوابی و اختلال در خواب، خارش، نگاه های بی دلیل به یک نقطه به مدت طولانی و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت را نام برد. همچنین احساس بی قراری، عدم انجام تعهدات، خشونت و ... از علائم هشدار‌دهنده مصرف ترامادول هستند.

علائم مصرف ترامادول

روش صحیح مصرف ترامادول

ترامادول داروی خوراکی است که باید طبق دستور و با تجویز پزشک، آن را مصرف نمود. میزان مصرف ترامادول به شرایط بیمار و چگونگی واکنش بدن به درمان بستگی دارد. معمولا هر ۴ یا ۶ ساعت یک عدد برای تسکین درد تجویز می‌شود. دقت کنید که مصرف خودسرانه ترامادول عوارض زیادی دارد که بدترین آن ها مرگ و اعتیاد هستند. در صورتی که با مصرف این دارو دچار حالت تهوع می‌شوید، بهتر است آن را همراه غذا مصرف نمایید و یا از پزشک خود کمک بگیرید.

علائم اوردوز ترامادول

با مصرف ترامادول زیر نظر پزشک، اوردوز اتفاق نمی‌افتد. احتمال بروز این عارضه زمانی است که فرد بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک دارو مصرف کند یا ترامادول را به صورت غیرقانونی و با داروهای دیگر مصرف نماید. ترکیب ترامادول با سایر مواد افیونی و تضعیف کننده اعصاب، الکل و داروهای غیر قانونی دیگر می ‌تواند به‌ طور خطرناکی پتانسیل ایجاد بی ‌خوابی، افسردگی تنفسی، کما و حتی مرگ را افزایش دهد. از علائم اوردوز ترامادول می‌توان به خواب آلودگی شدید، بی حسی و بی حالی، فشار خون پایین، آهسته شدن ضربان قلب، تنفس کند، انقباض مردمک‌های چشم، سردی پوست، تشنج و ضعف عضلانی اشاره نمود. در صورتی که با این علائم مواجه شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. 

علائم اوردوز ترامادول

علائم ترک ترامادول

فردی که از نظر جسمی به ترامادول وابسته است، با توقف و با کاهش ترامادول علائم ترک را تجربه می‌کند که عبارتند از:
•    تحریک پذیری
•    آبریزش بینی
•    بی خوابی
•    لرز
•    تعریق
•    بی قراری
•    بیش از اندازه خمیازه کشیدن
•    درد عضلات و مفاصل
•    اسهال، استفراغ و حالت تهوع
•    گرفتگی شکم
•    ضعف
•    از دست دادن اشتها
•    فشار خون بالا
•    ضربان قلب سریع
•    افزایش نرخ تنفس

چه کسانی نمی‌توانند ترامادول مصرف کنند؟

کودکان ۱۲ الی ۱۸ سال که مبتلا به مرض چاقی و یا بیماری عصبی عضلانی هستند نمی‌توانند ترامادول مصرف کنند. بیماری عصبی عضلانی بر اعصاب کنترل‌کننده عضلات ارادی اثر می‌گذارد. ترامادول برای بیماری ریوی یا آپنه انسدادی خواب مناسب نیست. زیرا این شرایط خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. آپنه انسدادی خواب، بیماری است که راه تنفس در خواب مسدود یا باریک می‌شود و تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می‌گردد. افراد با مشکلات آسیب به ناحیه سر، اعتیاد به الکل و مسکن های قوی، بیماری کلیوی یا کبد، تشنج و مشکلات تنفسی نباید ترامادول مصرف نمایند.

چه کسانی نمی توانند ترامادول مصرف کنند؟

نحوه تشخیص اعتیاد به ترامادول

مصرف بیش‌ از حد ترامادول، اعتیاد و وابستگی روانی و جسمی ایجاد می‌کند. فرد مصرف ‌کننده برای حفظ انرژی خود و برقراری حالت تعادل خلقی دوز مصرف این ماده را افزایش می‌دهد. علائم مصرف ترامادول در بالاتر گفته شد که به طور کلی از روی ظاهر فرد هم‌ مشخص است. اما برای تشخیص قطعی و دقیق هیچ راهی بهتر از انجام آزمایش ها و تست اعتیاد نیست. لازم به ذکر است وجود یک روانشناس خوب و باتجربه می‌تواند به ترک اعتیاد ترامادول کمک کند. شما می‌توانید برای ترک اعتیاد ترامادول به دکتر روانشناس در ازگل و دکتر روانشناس در فرمانیه مراجعه نمایید. 

درمان اعتیاد به ترامادول

درمان اعتیاد به این ماده به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و شروع مسیر بهبودی کمک می‌کند. بهترین راه برای ترک، مراجعه به کلینیک و مراکز ترک اعتیاد است. در این مراکز برنامه های درمانی بر اساس نیازهای فردی تنظیم می‌شوند و  زیر نظر متخصص به بیمار کمک می‌کنند. به طور کلی درمان اعتیاد به ترامادول به روش های زیر انجام می‌شود:

1. سم زدایی

سم زدایی فرآیندی با هدف ترک ترامادول در سریع ترین زمان و با استفاده از کم خطرترین روش ترک است. قبل از شروع سم زدایی، پزشک یک معاینه بدنی کامل انجام می‌دهد و در صورت نیاز آزمایش خون می‌گیرد. سم زدایی روزها و حتی هفته ها ادامه دارد. این زمان با توجه به میزان وابستگی فرد به ترامادول تعیین می‌شود. زمانی که دارو مخدر به طور کامل توسط سم زدایی از بدن فرد خارج شود، پزشک فرآیند درمان را شروع می‌کند. سم‌ زدایی بدن از مواد باید تحت نظارت پزشک انجام شود تا ایمن و راحت باشد. در این روش در صورت نیاز پزشک برای فرد بیمار داروهای بوپرنورفین و متادون تجویز می‌کند. این داروها موجب کاهش علائم ترک و کنترل میل به مصرف ترامادول می‌شوند.

2. رفتاردرمانی

در حال حاضر، رویکردهای رفتاری متعددی وجود دارند که به ترک مواد مخدر کمک می‌کنند. در اغلب موارد برنامه ‌های درمانی موثر، دارو درمانی را با رفتاردرمانی ترکیب می‌‌نمایند. رویکردهای رفتاردرمانی رایج برای ترک ترامادول عبارتند از:

• درمان شناختی رفتاری یا CBT

این درمان به شناسایی و تغییر الگوهای رفتاری مشکل‌ ساز کمک می‌‌کند. در آن مهارت ‌های جدیدی به فرد آموزش داده می‌‌شود تا از طریق آن‌ ها بتواند راهبرهای مقابله ‌ای موثرتری داشته باشد و از عود اعتیاد نیز اجتناب کند.

درمان اعتیاد به ترامادول

• تقویت انگیزشی

در این رویکرد از مصاحبه انگیزشی استفاده می‌شود. تقویت انگیزشی به افراد برای مقابله با تردیدهای خود در راه درمان کمک می‌کند. برخی از برنامه‌ های درمانی اعتیاد تقویت انگیزشی به همراه درمان شناختی - رفتاری استفاده می‌‌نمایند.

• خانواده‌ درمانی

این رویکرد اغلب برای نوجوانان و خانواده‌های آنها استفاده می‌‌شود. خانواده درمانی در شرایط وجود سوء مصرف مواد، مشکلات رفتاری و تعارضات خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان می‌تواند برای بزرگسالانی که دچار تعارضات خانوادگی هستند نیز استفاده شود.

سخن پایانی 

ترامادول یک ماده مخدر مصنوعی است که برای درمان دردهای مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو نسبت به سایر مخدرهای تجویزی و قانونی ضعیف‌ تر است اما می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود. ترک ناگهانی ترامادول می‌‌تواند علائم ترک را ایجاد کند‌. به همین دلیل ترک کردن این ماده افیونی سخت است. برای ترک ترامادول روش های درمانی مختلفی وجود دارد که زیر نظر متخصص از آن ها استفاده می‌شود.