Skip to main content
| author

برای عفونت لثه چی بخوریم؟

09 مهر, 1402

برای عفونت لثه چی بخوریم؟ عفونت لثه چیست؟ برای عفونت لثه چی بخوریم؟ علائم، عوارض و درمان عفونت لثه چیست؟

این سوالاتی است که افراد به هنگام مواجه با عفونت لثه برایشان پیش می‌آید. در این مقاله ابتدا به دلایل عفونت لثه و عوارض آن خواهیم پرداخت و سپس برای درمان این موضوع، راه‌های اساسی و منطقی را پیش پای شما خواهیم گذاشت. 

اگر دچار عفونت لثه شده اید، بهترین راه مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشک در پاسداران می تواند برای حل مشکل به شما کمک کند. 

عفونت لثه چیست؟ 

به اجتماع پلاک‌های دندانی در خط لثه، ژنژیویت لثه یا همان التهاب لثه می‌گویند. این امر سبب تحریک لثه، حساس شدن آن و در برخی موارد خونریزی لثه خواهد شد. شما می‌بایست این پلاک‌ها را به صورت مداوم با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

برای عفونت لثه چی بخوریم؟

در صورت تجمع این پلاک‌ها در طولانی مدت این پلاک‌ها تبدیل به موادی سفت و غیرقابل برداشت به نام جرم تبدیل خواهند شد. اگر این جرم‌ها به زیر خط لثه ورود پیدا کند شما با بیماری‌های مزمنی همچون ورم لثه و التهاب لثه مواجه می‌شوید. 
با تحریک مزمن باکتریایی، بافت لثه به مرور از دندان‌هایتان جدا خواهد شد. این امر سبب ایجاد حفره‌هایی برای تجمع باکتری‌ها و چرک خواهد شد. اگر از این مشکل جلوگیری نکنید، متاسفانه با گسترش پلاک و جرم، به مرور فرایند کنده شدن لثه‌ها از دندان‌های شما افزایش پیدا می‌کند.

علائم عفونت لثه

قرمزی بیش از حد، تورم و خونریزی از مهم‌ترین علائم عفونت لثه محسوب می‌شود. اگر این علائم ادامه‌دار و مستمر باشد شما باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه نمایید. در ادامه به برخی دیگر از علائم عفونت لثه خواهیم پرداخت:

•    وجود تورم در لثه
•    حساسیت بالای لثه
•    قرمزی
•    درد زیاد
•    احساس بوی بد به هنگام تنفس
•    عقب رفتن لثه‌ها
•    طعم بد دهان به هنگام خوردن
•    از بین رفتن خط دندان‌ها
•    تشکیل حفره بین دندان‌ها و لثه‌ها
•    زخم معده
•    تشکیل یک شکاف V شکل ما بین دندان‌ها و لثه‌ها
در بالا به برخی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های عفونت لثه پرداختیم. در ادامه به شما راهکارهای درمان التهاب لثه را معرفی خواهیم کرد.

برای عفونت لثه چی بخوریم؟

یکی از راهکارهای درمان عفونت لثه، مصرف برخی از خوراکی‌ها است. در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

امگا 3، سرشار از فایده

وجود امگا 3 در رژیم‌های غذایی روزمره ضروری است. این ماده علاوه بر خواص سلامتی پرشمار از خاصیت ضد التهابی برای لثه‌ها نیز برخوردار می‌باشد. ماهی‌ها یکی از معروف‌ترین مواد خوراکی سرشار از امگا 3 هستند. برخی دیگر از این خوراکی‌ها عبارتند از:
•    آجیل ماکادمیا
•    پسته
•    دانه‌های کنجد
•    ماهی خال مخالی
•    ماهی سالمون
•    شاه‌ماهی
 برای عفونت لثه چی بخوریم؟ مصرف امگا 3 و ماهی

پروبیوتیک‌ها

جالب است بدانید در بدن و دهان ما باکتری‌های مضر و مفید هر دو وجود دارند. در واقع وجود یک سری باکتری‌ها سبب کاهش پلاک‌ها و در نتیجه بهبود التهاب در لثه‌ها خواهد شد. بسیاری از باکتری‌های مفید در پروبیوتیک‌ها دیده می‌شوند. برخی از این موارد عبارتند از:
•    کلم ترش
•    کیمچی
•    کفیر

پروبیوتیک‌ها چای سبز، سرشار از کاتچین


چای سبز سرشار از مواد مغذی کاتچین است. کاتچین یکی از مواد غذایی مبارزه‌کننده با عفونت لثه محسوب می‌شود. همچنین از دید دانشمندان، چای سبز سبب از بین رفتن بیماری‌های پریودنتال خواهد شد. این چای پر از مواد آنتی‌باکتریال است که سرعت رشد پلاک دندانتان را افزایش می‌دهد.
 چای سبز یکی از بهترین خوراکی‌ها برای عفونت لثه

کوآنزیم کیو 10

این آنزیم به اسم Ubiquinol نیز معروف است. کوآنزیم کیو 10 به عنوان یک ویتامین محلول در چربی در بسیاری از سلول‌های انسان وجود دارد. در واقع این آنزیم به توانایی آنتی‌اکسیدانی بین‌سلولی خود مشهور می‌باشد و همچنین به التهاب لثه نیز کمک شایانی می‌کند. منابع سرشار از کیو 10 عبارتند از:
•    گوشت اندام‌هایی همچون قلب، جگر و کلیه
•    گوشت ماهیچه‌ی مرغ، خوک و گاو
•    ماهی‌های چرب همانند ساردین، قزل‌آلا، ماهی خال خالی و شاه ماهی

  کوآنزیم کیو 10

ویتامین سی، یک ویتامین همه‌کاره

ویتامین سی خونریزی ناشی از التهاب لثه را کاهش می‌دهد. این ویتامین با افزایش سرعت پروسه‌ی تولید کلاژن سبب تقویت لثه و بافت نرم دهانی می‌شود. شایان به ذکر است کلاژن یکی از پروتئین‌های ضروری برای بافت لثه به حساب می‌آید. 
 ویتامین سی پاسخی مناسب برای عفونت لثه چی بخوریم؟

توصیه می‌شود در طول روز به اندازه کافی ویتامین سی مصرف کنید. این امر سبب سفت شدن دندان‌هایتان می‌شود. شما می‌توانید با مصرف غذایی زیر، ویتامین سی جذب کنید.
•    پرتقال و آب‌پرتقال
•    توت‌فرنگی
•    فلفل
•    سیب‌زمینی
•    کلم بروکلی و غنچه‌ای
•    توت سیاه
در بین موارد بالا، فلفل‌های سبز و قرمز سرشار از ویتامین سی است. مصرف مداوم هر دو فلفل در رژیم غذایی شما تا حد معقولی نیازتان به ویتامین سی را برطرف خواهد کرد. 


لبنیات از مهم‌ترین عوامل برای مقابله با عفونت لثه

از گذشته تا به اکنون بسیاری از افراد، مصرف لبنیات را یکی از موارد مهم برای سلامتی دهان و دندان به حساب می‌آورند. امروزه نیز این موضوع در علم پزشکی ثابت شده است. خوردن روزمره لبنیات به سلامت دندان و لثه‌های شما کمک شایانی خواهد کرد. 
بزاق دهان و همچنین بسیاری از غذاها خاصیت اسیدی دارند. وجود همزمان این موارد ضرر بسیار زیادی به دندان‌های شما وارد خواهد کرد. یکی از مواد غذایی که سبب از بین رفتن این خاصیت خواهد شد، مصرف لبنیات است. 
لازم به ذکر است در بین لبنیات، پنیر بیشتر از سایرین به از بین رفتن خاصیت اسیدی دهان کمک خواهد کرد. همچنین ماست و کفیر شامل ماده‌ای به نام پروبیوتیک هستند که این ماده نیز سبب جلوگیری از تشکیل باکتری‌ها در لثه خواهد شد.
نکته: اگر دیابتی یا مستعد بیماری قند هستید در مصرف ماست و شیر دقت کافی داشته باشید. 
 لبنیات از مهم‌ترین عوامل برای مقابله با عفونت لثه

پیاز یکی از راه‌های مقابله با عفونت لثه

شاید کمتر کسی از فواید و خواص پیاز برای لثه مطلع باشد؛ اما در واقع پیاز یکی از مفیدترین مواد غذایی برای درمان عفونت لثه‌ها محسوب می‌شود. پیاز خام دارای سولفور آنتی‌باکتریال بسیار قوی است. این ماده موجب از بین رفتن باکتری‌های مضر در دهان خواهد شد. لازم به ذکر است، خوردن مقداری نعنا یا جعفری تازه به همراه پیاز، سبب از بین رفتن بوی بد دهان خواهد شد.
 پیاز یکی از راه‌های مقابله با عفونت لثه

مصرف کرفس برای سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها

کرفس خام نیز در لیست مواد غذایی مفید برای دندان‌ها و لثه‌ها به شمار می‌رود. خوردن کرفس خام به تمیز شدن دندان‌ها و فواصل بین آنها کمک شایانی می‌کند. از طرف دیگر خوردن این ماده غذایی با جویدن زیاد همراه است. این امر سبب ایجاد بزاق در دهان خواهد شد. بزاق بوجود آمده موجب تعادل در سطح PH  (خاصیت اسیدی) دهان می‌شود. در نتیجه خوردن کرفس تازه و خام از پوسیدگی دندان‌ها و عفونت لثه‌ها جلوگیری خواهد کرد.
جوابی منطقی در مورد سوال برای عفونت لثه چی بخوریم؟ کرفس 

 

سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر

اکثر سبزیجات و میوه‌ها سرشار از فیبر هستند. خوردن این مواد غذایی به صورت خام سبب ترشح طبیعی بزاق توسط دهان خواهد شد. ترشح این بزاق، دندان و لثه را در مقابل پوسیدگی و عفونت مراقبت می‌کند. 
میوه و سبزیجاتی همچون هویج، سیب، کرفس و... که حالت تردی دارند بهترین منابع برای فیبر به حساب می‌آیند.جویدن میوه‌ها و سبزیجات باعث از بین رفتن مواد غذایی از قبل مانده در لای دندان‌های شما خواهد شد. در نتیجه با پاک شدن دندان‌ها و لثه‌ها، عفونت و باکتری در دهان شما از بین خواهد رفت.
 سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر
در ادامه مطلب به برخی از موارد دیگر برای درمان عفونت لثه خواهیم پرداخت.

درمان عفونت لثه

برای درمان عفونت لثه راه‌حل‌هایی گوناگونی وجود دارد. در وهله اول پیشنهاد می‌کنیم به هنگام مواجه با درد و نشانه‌های عفونت لثه به دندانپزشک مراجعه کنید؛ اما اگر به هر دلیلی قصد مراجعه به دندانپزشک را نداشتید، برخی راهکارهای زیر می‌تواند برای شما مثمر به ثمر واقع شود.


استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، اولین راهکار هر دندانپزشکی


معمولاً دندانپزشک‌ها از محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده برای مهار عفونت لثه استفاده می‌کنند. این محلول‌ها از موادی همچون کلرهگزیدین یا پروکسید‌هیدروژن تشکیل شده‌اند. شما می‌توانید این محلول‌ها را از داروخانه تهیه نمایید.

تزریق دارو توسط دندانپزشک

در بعضی مواقع عفونت لثه به حدی زیاد است که با استفاده از محلول‌های ضدعفونی، مشکل بیمار حل نمی‌شود. در این مواقع دندانپزشک‌ها تصمیم به تزریق دارو در لثه بیمار خواهند گرفت. این تزریقات شامل مواد ضدعفونی‌کننده و ضد التهاب است و سبب افزایش سرعت درمان عفونت لثه خواهد شد.

مصرف آنتی‌بیوتیک

در بسیاری از موارد مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت لثه پیشنهاد می‌شود. این آنتی‌بیوتیک‌ها به  به دو صورت خوراکی و ژل موضعی برای پاکسازی دندان و لثه تجویز می‌شوند.

درمان عفونت لثه در منزل

می‌توان برای درمان عفونت لثه از روش‌های خانگی نیز استفاده کرد. البته لازم به ذکر است این روش‌ها برای درمان عفونت‌های حاد و زیاد توصیه نمی‌شود و بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید. این روش‌ها عبارتند از: 
•    شستن مدام دهان با آب‌نمک
•    شستشوی دهان با محلول ژل آلوئه‌ورا
•    استفاده از عصاره نعنا 
•    شستن دهان با چای سبز
•    مصرف روغن نارگیل و گیاه بادرنجبویه به عنوان دهانشویه

مصرف عسل

یکی از راه‌های درمان عفونت لثه، استفاده از عسل خام است. تحقیقات نشان داده است عسل به علت خاصیت ضدباکتریایی و ضد پلاک از عفونت لثه جلوگیری می‌کند. برای این کار شما می‌بایست بعد از شستشوی دهان (مسواک زدن) کمی عسل را به آرامی روی محل التهاب لثه بمالید و سپس آن را به آرامی ماساژ دهید. برای نتیجه‌گیری سریع‌تر این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از مخلوط عسل و سرکه انگور است. شما می‌توانید هر بار یک قاشق چایخوری از عسل را با یک قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید و روی لثه‌های خود بمالید و سپس آن را به آرامی ماساژ دهید. تکرار چند باره این کار در شبانه‌روز سبب از بین رفتن عفونت و ترمیم لثه خواهد شد. همچنین این امر به استحکام لثه‌هایتان نیز کمک شایانی می‌کند. 

درمان عفونت لثه با مالیدن عسل به آن
 بهترین نوع عسل برای درمان عفونت لثه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بهترین نوع عسل برای درمان و بهبود التهاب لثه، عسل طبیعی و خام است. عسلی که در آن زنبور به صورت کامل از شهد گل‌ها تغذیه کرده و آن عسل حرارت بالایی ندیده باشد؛ زیرا که در این صورت بسیاری از خواص و فواید عسل از بین خواهد رفت.

البته لازم به ذکر است استفاده از عسل آویشن نیز برای درمان عفونت لثه توصیه می‌شود. عسل آویشن به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی قوی یک ماده مفید برای نابودی عفونت‌های دهانی و مجاری تنفسی محسوب می‌شود.

سخن آخر در مورد برای عفونت لثه چی بخوریم؟

عفونت لثه یکی از آن مواردی است که اگر حالت حاد و شدیدی نداشته باشد، حتی با راهکارها و روش‌های خانگی نیز قابل حل است. در این مقاله ابتدا علائم عفونت لثه را بررسی کردیم و سپس به شیوه‌های درمان این موضوع نیز پرداختیم. از همه مهم‌تر اگر به دنبال جواب برای سوال «برای عفونت لثه چی بخوریم؟» هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله را به صورت کامل بخوانید.