Skip to main content
| author

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

05 آذر, 1402

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟ یکی از باورهای رایج در بین مردم این است که نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟ البته برخی هم معتقدند کشیدن نخ دندان به لثه ها آسیب وارد می‌کند؟ به نظر شما اگر نخ دندان بکشیم بین دندان‌ها فاصله می‌افتد؟ 

باید بدانید که این یک باور اشتباه است و کشیدن نخ دندان نه تنها ضرری ندارد؛ بلکه فواید زیادی برای دندان دارد. در هنگام مسواک زدن، فاصله بین دندان‌ها تمیز نمی‌شوند. بنابراین فاصله بین دندان‌ها بهترین مکان برای جمع شدن آلودگی و میکروب است. تجمع آلودگی‌ها و تکثیر میکروب‌ها شرایط لازم برای پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه را فراهم می‌کنند. 

معمولا بیماری‌های لثه از همین فضاهای بین دندانی شروع می‌شوند. ضمن اینکه بسیاری از پوسیدگی‌های عمیق دندان هم در این مناطق شکل می‌گیرند. چرا که فاصله بین دندان‌ها در معرض دید نیست. مخفی ماندن این مناطق باعث می‌شود تا پوسیدگی‌های سطحی به پوسیدگی‌های عمیق تبدیل شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید فاصله های بین دندانی را به خوبی تمیز کرد. ساده‌ترین وسیله برای این کار، نخ دندان است. 

اگر دندان شما به هر علتی دچار پوسیدگی شد سریعا به دندانپزشکی در بلوار ارتش مراجعه کنید. در صورتی که این کار را به تاخیر بیندازید، پوسیدگی گسترش پیدا می‌کند و مشکل دندان شما جدی‌تر می‌شود. برای دسترسی به لیستی از متخصصان دندانپزشکی اینجا کلیک کنید. 

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

کشیدن نخ دندان و فاصله افتادن بین دندان‌ها؛ درست یا اشتباه؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم اگر چه بسیاری از مردم تصور می‌کنند کشیدن نخ دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می‌شود؛ اما این درست نیست. نخ دندان نمی‌تواند بین دندان‌ها فاصله ایجاد کند. در صورت استفاده صحیح، آسیبی به لثه هم وارد نمی‌کند.  

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟
 فاصله بین دندان یا دیاستما (diastema)

هنگامی که فاصله بین دو دندان از حد نرمال بیشتر شود، حالت دیاستما اتفاق می‌افتد. این مسئله تاثیر منفی روی چهره فرد می‌گذارد. علاوه براین عملکرد استخوان فک و دندان ها را مختل می‌کند. اعتماد به نفس فرد کاهش می‌یابد و فرد دچار مشکلات مختلفی مانند گیر کردن غذا بین دندان‌ها، عفونت لثه و... می‌شود. در این موقع باید اقدامات لازم برای درمان انجام شوند. ممکن است این عارضه با علائم دیگری همراه باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

دلایل فاصله افتادن بین دندان‌ها 

فاصله بین دندانی، هم در کودکان و هم بزرگسالان دیده می‌شود؛ اما این مسئله در بین کودکان رایج‌تر است. معمولا این فاصله بین دو دندان جلویی در فک بالایی ایجاد می‌شود. فاصله یا شکاف بین دندان‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم. 

1- اندازه کوچک دندان‌ها

یکی از علل ایجاد فاصله بین دندان‌ها، کوچک بودن آنها است. یعنی زمانی که اندازه دندان‌های فرد کوچکتر از حد طبیعی باشند، قطعا بین آنها فاصله می‌افتد. اندازه دندان‌ها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی هستند. 

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

2- کشیدن دندان

یکی از عواملی که باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود، کشیدن دندان است. گاهی اوقات هم دندان به کلی از بین می‌رود. این عوامل باعث می‌شوند یک فضای خالی روی لثه ایجاد شود. روش‌های مختلفی برای پر کردن این جای خالی وجود دارند. یعنی شما می‌توانید با استفاده از ایمپلنت دندان، بریج یا پروتز، فضای خالی را پر کنید. در غیر این صورت، حرکت دندان‌های کناری به سمت جای خالی موجب ایجاد فاصله بین سایر دندان‌ها می‌شود. 

3- عادت‌های بد 

عادت‌های بد کودکی مانند مکیدن انگشت شست یا مکیدن زیاد پستانک موجب ایجاد فاصله در بین دندان‌ها می‌شود. 

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

4- نامتناسب بودن اندازه استخوان فک و دندان

از دیگر علل دیاستما می‌توان به نامتناسب بودن اندازه استخوان فک و دندان اشاره کرد. گاهی اوقات استخوان فک و دندان‌ها از نظر اندازه متناسب نیستند. این امر باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود. 

5- رفلکس نادرست بلع

یکی از دلایلی که موجب دیاستما می‌شود، رفلاکس بلع است. فرایند بلع در کودکان بزرگتر و بزرگسالان به این صورت است که ابتدا غذا جویده می‌شود. سپس نوک زبان به سقف دهان می‌چسبد و غذا بلعیده می‌شود. اما در اغلب کودکان، نوک زبان به جای چسبیدن به سقف دهان، به دندان‌های جلو فشار می‌آورد. با گذشت زمان، بین دندان‌های جلو فاصله ایجاد می‌شود. 

6- فرنوم لب

فرنوم لب یک زائده نرم و نیمه شل داخل دهان است که اگر لب خود را بالاببرید می‌توانید آن را مشاهده کنید. این بافت کوچک، قسمت جلو لثه های فک بالایی را به قسمت داخلی لب بالایی وصل می‌کند. گاهی اوقات اندازه این زائده بزرگ می‌شود و فاصله ای بین دو دندان به وجود می‌آورد.

بعد از مدتی که این زائده به اندازه نرمال بازگشت، فاصله بین دندان‌ها باقی می‌ماند. برای حل این مشکل می‌توان از ارتودنسی یا عمل جراحی کمک گرفت. 

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

3 دلیل پاره شدن نخ دندان  

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نخ دندان در حین تمیز کردن لای دندان‌ها پاره شود. به نظر شما علت پاره شدن نخ دندان چیست؟ رشته رشته شدن یا پاره شدن نخ دندان به علت وجود جرم یا پوسیدگی بین دو دندان و ترمیم نامناسب اتفاق می‌افتد. اگر با هر یک از این موارد مواجه شدید، پیشنهاد می‌کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید. 

علت خونریزی لثه در هنگام کشیدن نخ دندان

ممکن است در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شاهد خونریزی از لثه های خود باشید. این مسئله به دلایل مختلفی روی می‌دهد. برای مثال اگر به درستی از نخ دندان استفاده نکنید، با مشکل خونریزی مواجه می‌شوید.

علاوه براین، تغییرات هورمونی و ابتلا به بیماری‌های لثه، سرطان خون، دیابت، هموفیلی و... هم می‌توانند باعث خونریزی در هنگام کشیدن نخ دندان شوند. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، بهتر است نزد دندانپزشک بروید. 

آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

نتیجه گیری درباره اینکه آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟

حتما پاسخ سوال « آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندان ها می شود؟ » را متوجه شدید. با توجه به اهمیت نخ دندان توصیه می‌کنیم فورا یک نخ دندان تهیه کنید و از آن استفاده نمایید. فقط کافی است 25-20 سانتی‌متر از نخ را ببرید و با استفاده از انگشتان شست و سبابه بگیرید. به همین راحتی می‌توانید نخ دندان بکشید و بقایای غذایی را که بین دندان‌ها مانده است تمیز کنید.