Skip to main content
| author

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

06 آذر, 1402

بیماری‌های پوستی جزو شایع‌ترین انواع بیماری‌ها هستند که از یک جوش کوچک تا سرطان‌های پیشرفته را دربرمی‌گیرند. این بیماری‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما همگی خطرناک نیستند. بیماری‌های پوستی با علائم مختلفی مانند خارش، سوزش، بثورات پوستی، تاول، زخم، برآمدگی‌ها و... ظاهر می‌شوند.

بعضی از انواع بیماری‌های پوستی مانند سرطان پوست بسیار خطرناک هستند و زندگی فرد را تهدید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

اگر متوجه علائمی مانند خارش، سوزش، التهاب و... روی پوست خود شده اید، برای درمان به متخصص پوست و مو در محمودیه مراجعه کنید. برای مشاهده لیستی از بهترین متخصصان پوست و مو اینجا کلیک کنید. 

خطرناک ترین بیماری های پوستی

بعضی از بیماری‌های پوستی خطرناک هستند و عدم توجه به درمان آنها می‌تواند باعث مرگ فرد شود. در بین انواع مختلف بیماری‌های خطرناک پوستی، سرطان پوست، بیماری پروانه ای و زرد زخم اهمیت بیشتری دارند. این بیماری‌ها در جایگاه 3-1 خطرناک ترین بیماری های پوستی قرار می‌گیرند. 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

1- سرطان پوست Skin cancer

سرطان پوست به عنوان خطرناک ترین بیماری پوستی شناخته می‌شود. این بیماری شایع‌ترین نوع سرطان است و دو نوع اصلی آن شامل سرطان کراتینوسیت (سرطان پوست پایه و سنگفرشی) و ملانوم می‌شوند.

برخی از ضایعات پوستی هم وجود دارند که به خودی خود سرطان نیستند؛ اما می‌توانند سرطانی شوند. از جمله این ضایعات می‌توان به کراتوز اکیتنیک، سرطان سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوما اشاره کرد. اگر این بیماری‌ها درمان نشوند می‌توانند باعث مرگ فرد شوند. تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پوست شانس موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.

تومورهای پوستی دو نوع هستند و شامل تومورهای خوش خیم و بدخیم می‌شوند. وقتی که تومور به صورت غیرعادی بزرگ می‌شود و به بافت‌های کناری سرایت می‌کند، سرطان پوست بدخیم است. در واقع، سرطان پوست به علت رشد غیرعادی سلول‌های مهاجم ایجاد می‌شود. این سلول‌ها قدرت حمل و انتشار دارند و می‌توانند از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن برسند. 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

علائم سرطان پوست

معمولا این بیماری با علائمی مانند ضایعات پوستی، عدم تقارن ضایعه یا خال، ضایعات با لبه های ناهموار، لکه های پوستی با رنگ‌های غیرعادی مانند آبی، سفید، صورتی و... بروز می‌کند. گاهی اوقات قطر لکه ها بزرگتر از 1/4 اینچ می‌شوند. یکی دیگر از علائم ابتلا به سرطان پوست، تغییر ابعاد، رنگ یا شکل لکه ها و خال‌های پوستی است. 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

روش‌های درمان

برای درمان بیماری سرطان پوست از روش‌های مختلفی مانند سرمادرمانی، جراحی (برش، موس)، شیمی‌درمانی، تابش، کورتاژ و الکترودسیکیشن، فتودینامیک تراپی، درمان بیولوژیکی و ایمونوتراپی استفاده می‌کنند. 

2- بیماری پروانه ای Epidermolysis bullosa

یکی دیگر از خطرناک ترین بیماری های پوستی ، بیماری پروانه ای است که به اختصار EB گفته می‌شود. این بیماری خطرناک ژنتیکی است و از سنین کودکی نمایان می‌شود. البته جهش ژنتیکی هم می‌تواند زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم کند. پوست بیمار، بسیار حساس و شکننده است. به طوری که کوچکترین ضربه و فشار موجب ایجاد تاول‌های پوستی دردناک می‌شوند. 

پوست همه افراد از دو لایه اپیدرم (لایه خارجی) و درم (لایه داخلی) تشکیل شده است. در فضای بین این دو لایه، غشای مخاطی و کلاژن وجود دارد. این غشا، یک پوشش نازک است و از اصطکاک بین لایه های پوستی جلوگیری می‌کند. نوزادان و کودکان EB فاقد این غشا هستند. به همین علت هر تماسی موجب ایجاد تاول‌های پوستی در غشای مخاطی پوست آنها می‌شود.

این بیماری در طیف خفیف تا شدید بروز می‌کند. در حالت شدید می‌تواند آثاری مانند سوختگی‌های درجه 3 به وجود آورد. این بیماری انواع مختلفی دارد که شامل بیماری پروانه ای ساده، اتصالی، اضمحلالی و سندرم کیندلر می‌شوند. 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

علائم بیماری پروانه ای

بیماری پروانه ای با علائم مختلفی همراه است. در ادامه به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم.

1- ایجاد تاول‌های شدید پوستی همراه با خارش و خونریزی
2- ایجاد زخم
3- انقباضات مفصلی و ناهنجاری‌های زیباشناختی 
4- سختی حرکت
5- شکل نگرفتن ناخن‌ها
6- ظاهر شدن لکه ها و کیست‌های کوچک سفید رنگ با نام millium cysts
7- مشکل در بلع به علت وجود تاول در گلو و دهان
8- افزایش ضخامت پوست در بعضی قسمت‌ها مانند کف دست
9- کاهش روند رشد
10- رشد ناقص دندان‌ها
11- اتصال انگشتان دست و پا به هم 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

درمان بیماری EB

بیماری پروانه ای درمان قطعی ندارد؛ اما می‌توان با استفاده از پانسمان‌های مخصوص، عوارض آن را کنترل کرد. این کار باعث کاهش درد بیماران می‌شود. 

3- بیماری زرد زخم

سومین مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی که در مورد آن صحبت می‌کنیم بیماری زرد زخم است. این بیماری پوستی در قسمت‌های مختلفی از بدن مانند صورت، بازوها و پاها ایجاد می‌شود. اولین علائم این بیماری به صورت جوش‌های قرمز ریز روی پوست است. 

زرد زخم یک بیماری پوستی میکروبی است که معمولا با تاول‌های چرکی بسیار واگیردار همراه است. سه نوع مختلف این بیماری شامل زرد زخم غیر تاولی، تاولی و اکتیما می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بارز این بیماری قدرت انتقال سریع آن است. به طوری که یک تماس کوچک با پوست آلوده، اشیاء، لباس و ملحفه مشترک برای انتقال بیماری کفایت می‌کند.

این بیماری بیشتر در کودکان 5-2 سال دیده می‌شود؛ اما امکان ابتلا به آن در هر سنی وجود دارد. بیماری زرد زخم به صورت زخم‌های قرمز روی صورت، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. البته بیشترین علائم را می‌توان در اطراف بینی و دهان مشاهده کرد. این بیماری با گسترش زخم‌ها و تشکیل پوسته های عسلی رنگ همراه است. 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

عواملی که خطر ابتلا به بیماری زرد زخم را افزایش می‌دهند 

بعضی از فاکتورها مانند سن، محیط های شلوغ، آب و هوای گرم و مرطوب (تابستان)، بیماران خاص (افراد دیابتی و بیمارن با سیستم ایمنی ضعیف)، بعضی ورزش‌ها (فوتبال و کشتی) و پوست های آسیب دیده می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. 

درمان زرد زخم 

پزشک با توجه به نوع و شدت بیماری، درمان را آغاز می‌کند. معمولا در مواردی که عفونت خفیف باشد فقط پوست را تمیز نگه می‌دارد. اما در عفونت‌های شدید، از آنتی‌بیوتیک های موضعی یا خوراکی استفاده می‌کند. 

پزشک برای انتخاب نوع آنتی بیوتیک، شدت و میزان عفونت، وضعیت پزشکی بیمار، وجود یا عدم وجود آلرژی را در نظر می‌گیرد. آنتی بیوتیک‌های موضعی شامل انواع کرم‌ها و پمادها می‌شوند. از جمله آنها می‌توان پمادهای موپیروسین، تتراسایکلین و فلوکلوگزاسیلین را نام برد. 

اگر بیماری نسبت به آنتی بیوتیک موضعی واکنش مثبت نشان ندهد یا اینکه وسعت درگیری پوست زیاد باشد از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده می‌شود. پزشک تلاش می‌کند تا بیماری را درمان کند. با این کار ظاهر پوست بهتر می‌شود و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند. 

آشنایی با 3 مورد از خطرناک ترین بیماری های پوستی

سخن پایانی درباره خطرناک ترین بیماری های پوستی 

بیماری‌های پوستی جزو شایع‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شوند. اغلب این بیماری‌ها قابل درمان هستند. حتی در مورد بیماری های خطرناک اگر سریع تشخیص داده شوند، می‌توان از درمان‌های موثر استفاده کرد. بیماری های پوستی با علائم مختلفی ظاهر می‌شوند. از شایع‌ترین علائم مشکلات پوستی می‌توان خارش، سوزش، قرمز شدن پوست، تاول و... را نام برد.

اگر متوجه چنین علائمی روی پوست خود شدید یا اینکه ابعاد، رنگ و شکل خال‌ها و ضایعات پوستی شما تغییر کرد، فورا به متخصص پوست مراجعه کنید.