Skip to main content
| author

بهترین تست شخصیت شناسی کدام است؟

03 مهر, 1402

بهترین تست شخصیت شناسی کدام است؟ در علم روانشناسی، به شناخت بیشتر شخصیت و اکتشاف وجه‌های مختلف آن شخصیت‌شناسی گویند.

اگر شما به دنبال کسب اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر از شخصیت خود هستید، احتمالاً با تست‌های شخصیت‌ شناسی نیز آشنایی دارید. 
با یک سرچ ساده در گوگل متوجه می‌شوید که تعداد تست‌های شخصیت‌ شناسی موجود در علم روانشناسی بسیار زیاد است. کدام یک از آن‌ها برای شما کاربرد دارد؟ و مهم‌ترین سوال اینکه بهترین تست شخصیت‌ شناسی کدام است؟ برای گرفتن پاسخ سوال‌های خود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

به علت گستردگی و تنوع موضوعی انواع تست‌های شخصیت‌ شناسی، اتنخاب یک تست به عنوان بهترین تست شخصیت‌شناسی، کار دشواری است. چرا که هر تستی مزایا و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل ما در این مقاله ابتدا به تعریف ساده‌ای از شخصیت و تست شخصیت‌ شناسی می‌پردازیم و سپس به شما برخی از بهترین تست‌های شخصیت‌ شناسی را معرفی خواهیم کرد. 

اگر می‌خواهید ارزیابی دقیقی از شخصیت خود داشته باشید، می‌توانید از یک روانشناس ماهر کمک بگیرید. برای این منظور می‌توانید به بهترین روانشناس در پاسداران مراجعه کنید. همچنین برای مشاهده لیستی از بهترین روانشناسان نیز روی لینک کلیک نمایید.

شخصیت چیست؟

کلمه شخصیت یا personality از کلمه‌ی persona گرفته شده است. این کلمه را مانند یک ماسک نمایشی در نظر بگیرید که بازیگران برای ایفای نقش یا پنهان کردن هویت خود از آن استفاده می‌کنند. شخصیت انسان چیزی است که ما در زندگی روزمره خود با آن درگیر هستیم و چه آگاهانه و چه ناآگاهانه به بررسی و توصیف آن می‌پردازیم. زمانیکه شما مشغول صحبت در مورد خود و دیگران هستید، در واقع به ویژگی‌های مختلف شخصیتی یک انسان اشاره می‌کنید. 

شخصیت، الگوهای متفاوتی از افکار، احساسات و رفتارهای روزمره یک انسان است که او را از افراد دیگر متمایز می‌کند. این الگوها، آمیخته‌ای از دو عامل زیست‌شناسی و محیط‌زیست فرد در طول زندگی او می‌باشد. لازم به ذکر است شخصیت انسان در گذر زمان به طور معمول ثابت می‌ماند و کمتر دستخوش تغییرات خواهد شد.

شخصیت چیست؟

تست شخصیت‌ شناسی چیست؟

در علم روانشناسی، روانشناسان به‌دنبال کشف صفات و ویژگی‌های یک فرد و چگونگی در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها هستند. آن‌ها سعی می‌کنند از تفاوت ویژگی‌های درونی و بیرونی افراد مطلع شوند. در واقع تست شخصیت‌ شناسی ابزاری برای استخراج انگیزه‌ها، علایق شخصی، ویژگی‌های عاطفی و دیگر صفات یک فرد است.

انواع تست‌های شخصیت شناسی

از تست‌های شخصیت‌ شناسی برای مصاحبه قبل از استخدام، شناخت قبل از ازدواج، خودشناسی و... استفاده می‌شود. در ادامه برای پاسخ به سوال بهترین تست شخصیت‌ شناسی کدام است؟ 5 مورد از بهترین تست‌های موجود را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- تست شخصیت‌ شناسی mbti

تست شخصیت‌ شناسی mbti یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تست‌های روانشناسی است. برخی از روانشناسان، mbti را بهترین تست روانشناسی می‌دانند و آن را در رتبه‌ اول قرار می‌دهند. جالب است بدانید این تست به تست مایرز – بریگز نیز معروف است.

مایرز و بریگز با خواندن نظریه‌ یونگ در مورد انواع تیپ‌های شخصیتی، شیفته آن شدند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که نظریه یونگ می‌تواند در دنیای واقعی نیز کاربرد داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، به تحقیق و توسعه شاخصی پرداختند که بعدها توانستند برای درک تفاوت‌های فردی از آن شاخص استفاده کنند.

مایرز و بریگز بر این اعتقاد بودند که با کمک به مردم برای درک بهتر خود، آن‌ها می‌توانند مشاغلی متناسب با تیپ شخصیتی خود انتخاب کنند و زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشند. تست mbti شامل 87 سوال هدفمند در چهار بعد مختلف شخصیت است:

•    درونگرایی یا برونگرایی
•    حسی یا شهودی
•    منطقی یا احساسی
•    قضاوت‌گرا یا پذیرا
این تست یک کد شخصیتی از 16 ترکیب متفاوت را در اختیار شما قرار می‌دهد. هدف اصلی تست mbti، کمک به یادگیری و خودشناسی بیشتر افراد است. این تست به پاسخ‌دهندگان آن، لیستی از جمله علایق، نقاط قوت و ضعف، ترجیحات شغلی فرد و... را ارائه می‌دهد. 
 تست شخصیت‌شناسی mbti

2- تست نئو (neo)، یکی از بهترین تست‌های شخصیت‌ شناسی

تست نئو (NEO) جزو تست‌های شخصیت‌ شناسی معروف محسوب می‌شود. این تست برای ارزیابی شخصیت، مشاوره قبل از ازدواج، مصاحبه پیش از استخدام و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست به افراد کمک می‌کند ویژگی‌های شخصیتی خود را درک و در نتیجه شغل‌های متناسب‌ با شخصیتشان را انتخاب کنند.

تست روانشناسی آنلاین نئو از اوایل دهه 1970 به عنوان یک ابزار تشخیصی قبل و بعد از استخدام در راستای به حداکثر رساندن کارایی و عملکرد نیروهای کار استفاده می‌شود. این تست در سه نسخه بزرگسالان، نوجوانان و کودکان موجود است.

تست نئو پنج عامل اصلی شخصیت انسان را مورد هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل این تست به تست پنج عاملی یا همان big 5 نیز معروف است. تست شخصیت‌ شناسی نئو پنج حوزه متفاوت شخصیت فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

از همین رو بسیاری از روانشناسان این تست را بعنوان بهترین تست شخصیت‌ شناسی معرفی می‌کنند. سنجش این تست براساس پنج عامل اصلی شخصیت است که عبارتند از:
1-    روان رنجوری
2-    برون‌گرایی
3-    گشودگی به تجربیات جدید
4-    سازش‌پذیری
5-    وظیفه‌شناسی
 تست نئو

3-    تست شخصیت‌ شناسی mmpi، جزو بهترین تست‌های شخصیت‌ شناسی

تست شخصیت‌ شناسی مینه‌سوتا (MMPI) جزو پرکاربردترین و مشهورترین ابزارهای شخصیت‌شناسی بالینی محسوب می‌شود. روانشناسان سلامت از این تست برای تشخیص اختلالات سلامت روان افراد استفاده می‌کنند.

این تست در اواخر دهه 1930 توسعه یافت و تا اکنون، چندین بار برای بهبود کیفیت و اعتبار آن بروزرسانی شده است. آزمون MMPI شامل 567 سوال صحیح و غلط می‌باشد و تقریباً 60 الی 90 دقیقه برای پاسخگویی به آن زمان مصرف می‌شود.

شایان به ذکر است تست شخصیت‌شناسی mmpi جزو بهترین تست‌ها به حساب می‌آید. این تست به صورت رایگان در منابع مختلف وجود دارد. روانشناسان در تست mmpi، از 10 مقیاس بالینی برای نشان دادن شرایط مختلف روانشناختی استفاده می‌کنند.

در اینجا به این 10 مقیاس اشاره خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید، مقیاس‌های زیر هر کدام به تنهایی معیار کاملی برای تشخیص شرایط مختلف روانشناختی فرد نیستند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند.

1.    هیپوکندریازیس

از این مقیاس برای ارزیابی نگرانی عصبی بدن در شرایط مختلف استفاده می‌شود.

2.    افسردگی:

این مقیاس برای افرادی با روحیه ضعیف و اعتماد به نفس پایین و افراد معترض از وضعیت عمومی زندگی خود مناسب است.

3.    هیستری:

هیستری مقیاسی است برای افرادی که در مواقع استرس‌زا، شکایات فیزیکی از خود بروز می‌دهند.

4.    انحراف روانی:

این مقیاس را می‌تواند معیار مناسبی برای نافرمانی و رفتار ضد اجتماعی معرفی کرد.

5.    مردانگی – زنانگی:

امروزه از این مقیاس به عنوان معیاری برای تشخیص میزان هویت یک فرد با نقش‌های جنسیتی مرد و زن استفاده می‌شود. 

6.    پارانویا:

پارانویا مقیاسی برای شناسایی افرادی با ویژگی‌های بدگمانی، احساس آزار و اذیت، حساسیت بیش از حد و نگرش‌های سفت و سخت است.

7.    روان‌پریشی:

مقیاس روان‌پریشی، مقیاسی مناسب برای نمایش اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس – فکری می‌باشد.

8.    اسکیزوفرنی:

مقیاس اسکیزوفرنی منعکس‌کننده مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلفی همچون فرآیندهای فکری خاص، ادراکات عجیب و غریب، از خود بیگانگی اجتماعی، روابط سخت با خانواده، عدم تمرکز کافی، پرسش سوال‌های نگران‌کننده در مورد هویت شخصی، مشکلات جنسی و... است.

9.    هیپومانیا:

ویژگی‌های هیپومانیا عبارتند از خلق و خوی بالا، توهم، تحریک‌پذیری، فرار از افکار، هذیان خود بزرگ‌بینی، فرار از دوره‌های کوتاه افسردگی و... .  از این مقیاس برای تشخیص موارد بالا استفاده می‌شود.

10.    درونگرایی اجتماعی:

این مقیاس برای ارزیابی کمرویی و تمایل شدید افراد به کناره‌گیری از جمع و تماس در اجتماعات طراحی شده است.


تست شخصیت‌شناسی مینه‌سوتا (MMPI) 

4. تست کتل (16FP)، 16 عامل اصلی برای شخصیت‌ شناسی

شخصیت انسان را می‌توان به 16 عامل مختلف تقسیم کرد. این نظریه توسط روانشناسی به نام ریموند کتل ارائه شد. طبق گفته او، صفات انسان را می‌توان به 16 ویژگی مختلف طبقه‌بندی کرد. او معتقد است که این 16 مورد برای توصیف و توضیح تفاوت‌های فردی بین شخصیت افراد مختلف، کافی می‌باشد.

ریموند کتل، فهرست آلپورت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و آن را به 171 ویژگی کاهش داد. او سپس از یک تکنیک آماری برای تحلیل عاملی برای شناسایی صفات مرتبط با یکدیگر استفاده کرد. با این تکنیک، او توانست فهرست خود را به 16 عامل کلیدی و مهم برای هر شخصیت کاهش دهد. هرچند امروزه بسیاری از روانشناسان بر این باورند که می‌توان این فهرست را به عوامل کمتری نیز کاهش داد. از دید کتل، صفات شخصیتی حالت زنجیره‌ای دارند. به معنای ساده‌تر، درون هر فرد این 16 صفات زیر وجود دارد؛ اما ممکن است برخی از صفات درون آن، پررنگ‌تر و برخی دیگر کم‌رنگ‌تر باشند.

این 16 بعد شخصیتی عبارتند از:

•    انتزاعی بودن: حس تخیل در مقابل عمل
•    دلهره: احساس نگرانی در مقابل اعتماد به نفس
•    تسلط: نیرومندی در مقابل تسلیم
•    ثبات عاطفی: وجود آرامش در مقابل تنش زیاد
•    سرزندگی: خودانگیختگی در برابر مهار
•    گشودگی به تغییر: انعطاف‌پذیری در مقابل ترجیح موارد آشنا 
•    کمال‌گرایی: کنترل‌شده در مقابل بی‌نظمی
•    حریم خصوصی: رفتار محتاطانه در مقابل باز بودن
•    استدلال: انتزاعی در برابر عینی
•    آگاهی از قانون: سازگار در مقابل ناسازگار
•    اتکا به خود: خودکفایی مقابل وابستگی
•    حساسیت: مهربانی در مقابل خشونت
•    جسارت اجتماعی: مهارناپذیر در برابر خجالتی
•    تنش: آشفتگی در مقابل آرامش
•    هوشیاری: هوشیار و گوش به زنگ در مقابل آرام
•    خونگرمی: معاشرت در مقابل احتیاط
 تست کتل

5. تست هارتمن یا تست روانشناسی رنگ‌ها


دکتر تیلور هارتمن فردی بود که با تحقیقات روی رفتار و ویژگی‌های افراد مختلف در اجتماع این تست را طراحی کرد. تست هارتمن یک تست شخصیت‌ شناسی است که در آن به جای استفاده از نام، به شخصیت‌های مختلف کد رنگ اختصاص داده می‌شود. 

رنگ‌های موجود در این تست نشان‌دهنده ویژگی‌های یک فرد و چگونگی تطابق ویژگی‌ها با خود او است. در این تست افراد به 45 سوال پاسخ می‌دهند. پس از اتمام تست، پاسخ‌های مربوطه مشخص‌کننده رنگ شخصیت افراد می‌باشند. 

در تست هارتمن 4 رنگ وجود دارد که هر کدام معنای خاصی دارند:

1.    قرمز: افرادی که کد شخصیتی آن‌ها قرمز است، علاقه‌مند به قدرت محسوب می‌شوند. این افراد اغلب در تصمیمات خود بسیار قاطع هستند و رهبر خوبی برای گروه به حساب می‌آیند. به کمک نظم و انضباط و مهارت‌های مدیریتی می‌توان آنها را به افرادی موفق تبدیل کرد. لازم به ذکر است در صورت عدم وجود مدیریت، ویژگی‌های بالا می‌توانند برای فرد جنبه‌های منفی محسوب شوند.

2.    آبی: شخصیت آبی برای افرادی است که بسیار به روابط متکی هستند. این افراد برای دوستان و آشنایان خود هر کاری انجام می‌دهند. در نقطه مقابل، این افراد با وجود تمام کارهای خوبی که انجام می‌دهند، افرادی ناامن و کنترل‌کننده هستند. همچنین این گروه از افراد سخت به دیگران اعتماد می‌کنند.

3.    زرد: افراد با کد رنگ زرد مثبت‌اندیش هستند و برای رویارویی با اتفاقات غیرمنتظره زندگی آماده هستند. زردها قادر به استفاده کامل از زندگی و ملاقات با افراد جدید می‌باشند. در مورد جنبه‌های منفی آنها می‌توان به خوددرگیری بیش از حد و نداشتن روابط پایدار اشاره کرد. 

4.    سفید: اغلب انسان‌ها علاقه‌مند به معاشرت با افراد سفید هستند. اغلب افراد با این کد رنگ، متفکر و باملاحظه می‌باشند. آنها اهل قضاوت نیستند. با این افراد می‌توان ساعت‌ها درد و دل کرد. در نقطه مقابل این گروه به شدت درگیر مبارزات درونی خود می‌شوند و اغلب از دستاوردهای خود رضایت ندارند.


تست هارتمن یا تست روانشناسی رنگ‌ها 

سخن پایانی در مورد بهترین تست شخصیت‌ شناسی

در این مقاله ابتدا شخصیت و شخصیت‌ شناسی را تعریف کردیم. در ادامه با توجه به گستردگی و تنوع زیاد در مورد تست‌های شخصیت‌ شناسی، به معرفی انواع تست‌ها پرداختیم. هر کدام از تست‌های شخصیت‌ شناسی، ویژگی و صفات متفاوتی از افراد را مشخص می‌کند.

در نتیجه برای پاسخ به سوال بهترین تست شخصیت‌ شناسی کدام است؟ می‌توان گفت انتخاب یک تست به عنوان بهترین و کامل‌ترین تست شخصیت‌ شناسی کار دشواری است. در واقع شما باید با مشخص کردن هدف خود از انجام آن، بهترین تست مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین برای گرفتن نتیجه بهتر از تست‌های مختلف می‌توانید به روانشناس در زعفرانیه مراجعه نمایید.