Skip to main content
| author

روانشناسی تاریک چیست؟

18 آبان, 1402

روانشناسی تاریک چیست؟ تصور عامه مردم از روانشناسی، مطالعه رفتار فرد و ارائه خدمات رفتار و روان درمانی است. درحالی که همه چیز درباره روانشناسی به اینجا ختم نمی‌شود. علاوه بر ارزیابی رفتارهای طبیعی و غیر طبیعی و ارائه راهکار، روانشناس قادر است با علم خود، جنبه‌های پنهان و تاریک شخصیت فرد را بررسی و آشکار کند؛ اما چگونه؟

در علم روانشناسی، بخشی به نام روانشناسی تاریک وجود دارد که این موضوعات را به صورت اختصاصی بررسی می‌کند. روانشناسی تاریک چیست؟ روانشناسی تاریک، تاریک‌ترین جنبه‌های شخصیت انسان به ویژه سه‌گانه تاریک شخصیت را در بر می‌گیرد.

بسیاری این حوزه از روانشناسی را جذاب می‌دانند؛ در حالی که این حیطه از نگران کننده‌ترین حیطه‌های روانشناسی است. برخی دیگر هم معتقدند که روانشناسی تاریک نوعی دستکاری روانشناختی محسوب می‌شود.

اگر برای حل مشکلات خود به کمک روانشناس نیاز دارید، با بهترین روانشناس و مشاوره در پاکدشت تماس بگیرید.

روانشناسی تاریک چیست؟

ویژگی‌های شخصیتی

ویژگی‌های شخصیتی، صفاتی هستند که فرد معمولا طبق آن‌ها رفتار می‌کند. این صفات، ساختارهایی هستند که روانشناسان برای توضیح تفاوت افکار و رفتار انسان‌ها، مورد استفاده قرار می‌دهند. تثبیت رفتارهای هر انسان از حدود سه سالگی آغاز و تا چیزی حدود ۵۰ سالگی ادامه می‌یابد. رفتار چیزی است که از ۵۰ سال به بعد شروع به جاافتادگی کامل می‌کند. دیدگاه افراد دچار تحولات بزرگی می‌شود. روانشناسان با تحلیل رفتار فرد، طرح کلی از شخصیت او می‌سازند تا قادر به درک درمان او باشند‌.

روانشناسی تاریک

معمولا روانشناسی تاریک را نوعی سوءاستفاده روانی یا عاطفی به شما می‌آورند. سوءاستفاده روانی با هدف تغییر رفتار صورت می‌گیرد. این عمل به صورت پنهان یا غیر مستقیم انجام می‌شود. به نوعی با کمک تاثیرگذاری‌های اجتماعی، سوءاستفاده رخ می‌دهد.

برای تاثیرگذاری بیشتر، افراد کنترلگر، از نقاط آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند تا فرد را به صورت پنهانی تشویق به کاری کنند که در حالت عادی امکان انجام دادن آن بسیار کم یا حتی صفر است. بخش اصلی روانشناسی تاریک را بهره‌برداری از نقاط ضعف انسان تشکیل می‌دهد. در واقع با درک نحوه تفکر و احساسات افراد، به راحتی می‌توان روی آن‌ها، به صورت پنهانی تسلط پیدا کرد.

افرادی که سعی در کنترل کردن دیگران دارند، در نهایت از آن‌ها برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند. این خواسته‌ها می‌توانند هر طیفی را در بر بگیرند؛ از انجام ورزش یا کاری روزمره و بیهوده، تا ارتکاب یک قتل یا کاری از این قبیل. با وجود اینکه قابلیت استفاده از این علم برای اهداف غیر اخلاقی وجود دارد، اما روانشناسان برای درمان برخی بیماران، از این روش در راه اخلاقی و مثبت بهره می‌گیرند.

روانشناسی تاریک چیست؟

سه‌گانه تاریک شخصیت

سه‌گانه تاریک شخصیت مانند اسمش با سه رفتار تیره در ارتباط است. صفات تاریک در واقع از معقوله صفات منفی جدا و گسترده‌تر هستند. سه ضلع مثلث تاریک شخصیت، نارسیسم، سایکوپاتی و ماکیاولیسم هستند.

لازم به ذکر است که نباید آن‌ها را با رفتارهای معمول و غریزی انسان مانند خشم، طمع یا حیله اشتباه بگیرید. در بیشتر افراد مبتلا به سه‌گانه تاریک شخصیت، هر سه ویژگی باهم به چشم می‌خورند. موارد نادری هم وجود دارند که فقط یک یا دو ویژگی را بروز می‌دهند.

روانشناسی تاریک چیست؟

ماکیاولیسم

مجموعه رفتارهایی که در ارتباط با فریبکاری ذهنی است در دسته ماکیاولیسم قرار می‌گیرند. به عبارت روانشناسی، افراد مبتلا به ماکیاولیسم، عادت و علاقه به انجام رفتارهای دستکاری و فریب دارند. ماکیاولیسم، مکانیسم دفاعی افراد مبتلاست.

افرادی که احساس ناامنی آسیب‌پذیری دارند، از این روش استفاده می‌کنند. هدف آن‌ها برای استفاده از رفتارهای دستکارانه، محافظت از خود است. این محافظت در برابر تهدیدها و خطرات ملموس اتفاق می‌افتد.

منشا ماکیاولیسم ترکیبی از عوامل زیستی و تجارب اجتماعی است. این اختلال با اثراتی نه چندان خوشایند مانند درگیری در روابط عاطفی، خشم و بی اعتمادی ترکیب می‌شود. به نظر می‌رسد اثرات ماکیاولیسم، ریشه کن شدنی نیستند، اما می‌توان آثار آن را روی زندگی خود به حداقل برسانیم.

روانشناسی تاریک چیست؟

نارسیسم

نارسیسم، در دسته اختلالات شخصیتی طبقه‌بندی می‌شود. این اختلال موجب می‌شود فرد احساس کاذب خودشیفتگی بسیار زیادی داشته باشد. افراد نارسیسم، دیگران را بی‌اهمیت می‌شمارند. این افراد، به طور غیر طبیعی و بیش از حد بر دستاوردها یا ظاهر خود تمرکز می‌کنند. آنها انتظار توجه از سوی همه را دارند.

انتظارات غیر واقعی‌شان را نیز از دیگران طلب می‌کنند. نارسیسم بودن به خودی خودی، مشکل بسیار بزرگی است؛ هر چند که در بسیاری از افراد برخی از نشانه‌های خودشیفتگی با شدت بسیار کم به چشم می‌خورد. البته باید اضافه کرد که خودباوری و اطمینان به توانایی‌های خود از این معقوله جدا هستند.

افرادی که به سطح بالایی از نارسیسم دچار هستند، برای درمان نیاز به کمک جدی و تراپی‌های مداوم دارند؛ در حالی که اگر به موقع برای درمان اقدام کنند، احتمالا به سرعت درمان می‌شود.

روانشناسی تاریک چیست؟

سایکوپاتی

فقدان همدلی یا سایکوپاتی، از اختلالات روانی است که اصولا به همراه نارسیسم و ماکیاولیسم اتفاق می‌افتد. افراد با وجود این اختلال، دچار عدم احساس همدردی و عذاب وجدان هستند. افراد سایکوپات، کاریزمای بسیار بالایی دارند؛ به طوری که خواه یا ناخواه همه افراد، به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

اختلال سایکوپاتی، عموما با رفتارهای خشونت‌آمیز همراه است. البته تمامی سایکوپات‌ها صرفا جنایت‌کار نیستند. افراد سایکوپات بسیار زیادی هستند که در جامعه عملکرد خوبی دارند؛ در حالی که روابط شخصی آن‌ها با مشکلات بسیاری همراه است. علت سایکوپاتی، می‌تواند ترکیبی از عوامل ژنتیکی و تجربیات کودکی باشد. این اختلال درمان قطعی ندارد، صرفا روش‌های مدیریتی برای علائم آن وجود دارند.

روانشناسی تاریک چیست؟

سخن پایانی درباره روانشناسی تاریک

دستکاری روانشناختی، حقیقت ترسناک و غم‌انگیز موجود در علم روانشناسی است. با این وجود همیشه به آن روانشناسی تاریک نمی‌گویند. در این مقاله آموختیم که روانشناسی تاریک چیست؟ و سه‌گانه تاریک شخصیت را برای آشنایی و فهم بیشتر این موضوع بررسی کردیم. ما متوجه شدیم که روانشناسی تاریک در بسیاری از کارها قابل بهره‌وری است. برای مثال در روابط عاطفی، جنگ، سیاست، تجارت، محل کار و... بدون نام بردن، از این مثلث تاریک استفاده می‌کنند.