Skip to main content
| author

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی 

05 مهر, 1402

آیا بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی را می‌شناسید؟ به نظر شما بهترین روانشناس تهران چگونه افسردگی را درمان می‌کند؟ اصلا افسردگی قابل درمان است؟

آیا کلینیک درمان افسردگی و درمان اضطراب می‌تواند کمکی به رفع این مشکلات کند؟ برای پیدا کردن جواب این سوالات به شما پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد افسردگی و علائم آن چیزی نداند یا حداقل نام این اختلال را نشنیده باشد. بسیاری از افراد به واسطه درگیری با مسائل مختلف و تجربه موقعیت‌های روحی و روانی استرس زا دچار افسردگی می‌شوند. 

اگر از مشکل افسردگی رنج می‌برید و این بیماری زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، می‌توانید به بهترین دکتر روانشناس در سعادت آباد مراجعه کنید. 

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی 

افسردگی چیست و چه علائمی دارد؟

افسردگی یک نوع اختلال روانی است که موجب از بین رفتن انگیزه و علاقه فرد برای ادامه جریان زندگی خود می‌شود. فردی که دچار افسردگی شده است تمایلی برای انجام امور روزانه از خود نشان نمی‌دهد. این در حالی است که قبل از ابتلا به افسردگی، روند زندگی عادی خود را سپری می کرد.

به عقیده بهترین دکتر اعصاب و روان تهران، افسردگی یک نوع بی‌حالی است که به صورت‌های مختلفی مانند خستگی، اضطراب، استرس، انزوا، ناامیدی، نداشتن تمرکز کافی و... بروز می‌کند. علاوه بر مواردی که قبلا نام بردیم، افسردگی ممکن است با علائمی مانند پرخاش، عصبانیت، دردهای جسمانی بدون دلیل، اختلالات خواب، پشیمانی شدید از اتفاقات گذشته و... نمایان شود.

البته اختلالات دیگری هم وجود دارند که با این علائم ظاهر می شوند. بنابراین با مشاهده این علائم نمی‌توان به صورت صد در صد گفت که فرد افسرده شده است. بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی برای تشخیص این اختلال می‌تواند به شما کمک کند. 

افسردگی چیست و چه علائمی دارد؟

دلایل افسردگی

چرا افراد افسرده می‌شوند؟ این سوالی است که ممکن است در ذهن شما هم وجود داشته باشد. باید بدانید که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد؛ چرا که عوامل مختلفی مانند ناملایمات زندگی، عوامل ژنتیکی، تغییرات شیمیایی در مغز و عوامل بیرونی می‌توانند زمینه ابتلا به افسردگی را فراهم کنند. 

چیزی که در مورد افسردگی اهمیت بیشتری دارد این است که چطور می‌توان آن را درمان کرد. افراد زیادی هستند که ممکن است در یک بازه زمانی از زندگی خود دچار این اختلال شوند. با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند، درمان آن نیاز به دانش و مهارت دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم این بیماری بهتر است از دکتر روانشناس متخصص افسردگی کمک بگیرید. به این نکته دقت کنید که افسردگی، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین عدم توجه به درمان این اختلال می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای فرد ایجاد کند. 

دلایل افسردگی

بهترین روانشناس تهران برای افسردگی کیست؟

ممکن است شما هم برای حل مشکل خود به دنبال بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی باشید. در این صورت با گزینه‌های زیادی روبه‌ رو می‌شوید و این مسئله انتخاب را برای شما دشوار می‌کند. بهتر است برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید، به بررسی سوابق تحصیلی و کاری روانشناس بپردازید. همچنین به این نکته توجه کنید که آیا او می‌تواند افسردگی را درمان کند؟ اطلاعاتی در مورد روش‌های درمانی روانشناس موردنظر به دست آورید. سپس یک جلسه درمانی را با بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی تجربه کنید. 

دقت داشته باشید که آیا در این جلسه راحت هستید و می‌توانید به خوبی احساسات خود را بیان کنید. این بسیار مهم است که در جلسات درمانی هم شما و هم روانشناس احساس راحتی داشته باشید. درمان افسردگی یک فرایند دو طرفه است. در این صورت می‌توانید افکار، رفتار و احساسات خود را تقویت کنید و تغییرات مثبتی در زندگی خود به وجود آورید. اگر بعد از برگزاری یک جلسه درمانی، احساس راحتی نمی‌کنید و به نظر شما، روانشناس موردنظر از رویکرد و سبک درمانی مناسبی استفاده نمی‌کند، بهتر است درمان خود را با درمانگر دیگری ادامه دهید. 

بهترین روانشناس تهران برای افسردگی کیست

ویژگی‌های بهترین دکتر افسردگی در تهران

بهترین دکتر افسردگی در تهران فردی متخصص است که دانش و مهارت کافی در زمینه درمان افسردگی دارد. او به خوبی شرایط بیمار را درک می‌کند و شنونده خوب و فعالی برای صحبت‌های بیمار است. دکتر افسردگی به راحتی می‌تواند یک ارتباط موثر با بیمار خود برقرار کند. از دیگر ویژگی‌های بهترین دکتر افسردگی در تهران می‌توان به کنجکاوی، مسئولیت‌پذیری، آشنا بودن به اصول روانپزشکی و الگوهای رفتاری، بهره‌مندی از دانش و مهارت روز دنیا، رازداری و پایبندی به اصول اخلاقی اشاره کرد. ضمن اینکه موضع بی‌طرفانه‌ای در برابر بیمار خود دارد و هرگز او را قضاوت نمی‌کند. 

افسردگی قابل درمان است؟

به نظر شما افسردگی قابل درمان است؟ بسیاری از ما در طول زندگی خود بارها و بارها نام اختلال افسردگی را شنیده‌ایم. این نام همواره در کنار زندگی مدرن امروز خودنمایی می‌کند. افراد مبتلا به افسردگی از نظر روحی و روانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. این مسائل، زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای درمان افسردگی باید به متخصصین این حوزه مراجعه کرد.

اگر شما هم علائم این مشکل را در خود یا اطرافیانتان می‌بینید، بدون هیچ‌گونه نگرانی بابت قضاوت دیگران برای درمان اقدام کنید. بدانید که اقدام به موقع شما می‌تواند روند درمان را سرعت بخشد. باید بدانید که افسردگی قابل درمان است اما باید در این مسیر از برچسب زدن‌های دیگران نترسید و مصمم به راه خود ادامه دهید. 

درمان افسردگی با بهترین روانشناس تهران

اگر افسردگی شما درمان نشود، می‌تواند با تاثیر بر قسمت‌های مختلف زندگی، عواقب نگران‌کننده‌ای در پی داشته باشد. گاهی اوقات شدت این اختلال موجب ابتلا به بیمار‌ی‌های مزمن مانند امراض قلبی، چاقی، دیابت، آلزایمر و حتی خودکشی فرد می‌شود. در برخی موارد ابتلا به افسردگی باعث تسریع پیشرفت بیماری یا سخت‌تر شدن درمان آن می‌شود. بهتر است با ظهور اولین علائم افسردگی به دنبال درمان فوری آن باشید. بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی می‌تواند در این زمان به شما کمک کند. 

درمان افسردگی با بهترین روانشناس تهران

زمان مناسب برای درمان افسردگی 

هنگامی که هر یک از علائم افسردگی را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید و این نشانه‌ها تا دو هفته باقی ماندند، بهتر است فورا به بهترین دکتر افسردگی در تهران مراجعه کنید. اقدام سریع و به موقع در بهبود وضعیت شما اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب در مدت زمان کوتاهتری سلامت خود را به دست می‌آورید. 

عدم توجه به این مسئله ممکن است روابط خانوادگی و سلامت جسم شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در اولین فرصت نزد بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی بروید. او بعد از ارزیابی وضعیت جسمی و روحی و روانی شما و انجام تست سنجش افسردگی، روش درمان مناسب را انتخاب می‌کند. 

اقدامات بهترین دکتر افسردگی در تهران برای درمان 

روش‌های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارند. از جمله آنها می‌توان به روان‌درمانی، دارو درمانی، نوروفیدبک، تغییر سبک زندگی و... اشاره کرد. بهترین دکتر افسردگی در تهران بعد از ریشه‌یابی اختلال، ممکن است هر یک از این روش‌ها را انتخاب کند. در صورت لزوم، درمان ترکیبی را به کار می‌گیرد تا بهترین نتیجه درمانی حاصل شود. معمولا از روان‌درمانی در کنار دارودرمانی استفاده می‌شود تا به نتیجه بهتری برسد. 

اقدامات بهترین دکتر افسردگی در تهران برای درمان 

روش‌های درمان افسردگی

معمولا بهترین روانشناس تهران برای افسردگی از 3 روش درمانی اصلی استفاده می‌کند. 

1- دارو درمانی 

یک روانشناس ماهر ممکن است برای افسردگی فرد دارو تجویز کند. او این کار را بعد از ارزیابی وضعیت جسمی و روحی بیمار انجام می‌دهد. مصرف داروهای افسردگی می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد. به همین علت توصیه می‌شود تا هرگز به صورت خودسرانه از این داروها استفاده نکنید. اگر مصرف دارو تحت نظر پزشک باشد و به مقدار لازم و در زمان معین انجام شود، تاثیر مثبتی روی بهبود بیماری می‌گذارد. 

2- روان‌درمانی

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش‌های درمان افسردگی به شمار می‌رود. بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی با استفاده از این روش، علل و ریشه‌های اختلال روانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 برای این منظور از یکسری تکنیک‌های تخصصی روی احساس، افکار و رفتار فرد استفاده می‌کند. 

3- نوروفیدبک

روش دیگری که برای درمان افسردگی‌های شدید به کار می‌رود، استفاده از ابزارهای نوروساینس (نورفیدبک و لورتا نوروفیدبک) است. این روش عوارضی برای فرد ایجاد نمی‌کند و به منظور درمان افسردگی انجام می‌شود.

نوروفیدبک

بهترین روش درمان افسردگی

بر اساس نتایج برخی مطالعات می‌توان ترکیبی از دارو درمانی و روان‌درمانی را به عنوان بهترین روش درمان افسردگی معرفی کرد. افسردگی ممکن است علل مختلفی داشته باشد. در هنگامی که از روش ترکیبی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، بیمار تحت نظر دو متخصص قرار می‌گیرد که هر دو به مراقبت از وی می‌پردازند. یکی از متخصصان، جلسات درمانی را به صورت هفتگی برگزار می‌کند و پزشک دیگر مدیریت داروهای بیمار را بر عهده دارد. 

داروهای ضد افسردگی 

برخی از داروهای ضد افسردگی شامل فلوکستین، اس سیتالوپرام، فلووکسامین، سرترالین و... می‌شوند. این داروها تاثیر بسزایی در درمان افسردگی دارند. مصرف آنها باعث می‌شود تا علائم افسردگی طی 4-2 هفته کاهش یابند. به این ترتیب بیمار احساس بهتری پیدا می‌کند. 

با توجه به تحقیقات، در مواقعی که افسردگی شدید باشد، داروها کمک بیشتری می‌کنند. بسیاری از افراد نگران آثار و عوارض این داروها هستند. به همین علت از مصرف آنها خودداری می‌کنند. باید دقت داشت که با گذشت زمان، بدن بیمار به دارو عادت می‌کند. به این ترتیب عوارض جانبی این داروها کاهش می‌یابد. 

رویکردهای درمانی بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

دکتر افسردگی برای درمان این اختلال از رویکردهای درمانی گوناگونی استفاده می‌کند. دو مورد این رویکردها شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) و رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) می‌شوند. 

1- درمان شناختی رفتاری یا CBT

روانشناس در این روش به بررسی افکار و رفتارهای فرد می‌پردازد و افکار منفی و رفتارهای مرتبط را شناسایی می‌کند. او به بیمار کمک می‌کند این افکار و رفتار را تغییر دهد. معمولا افراد افسرده، الگوهای فکری منفی دارند که بر رفتار آنها تاثیر می‌گذارند. این چرخه ادامه دارد و به این ترتیب فرد افسرده همواره درگیر الگوهای فکری منفی است. اغلب این الگوهای فکری از باورهای اصلی بیمار نشات می‌گیرند.

به همین علت بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی از رویکرد CBT استفاده می‌کند. با این کار می‌خواهد به بیمار کمک کند تا افکار منفی خود را از بین ببرد و رفتار خود را بر این مبنا تنظیم کند. 

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که رویکرد درمانی CBT می‌تواند به اندازه دارودرمانی اثربخش باشد. علاوه‌بر‌این اگر بیماران، جلسات CBT را به صورت کامل پشت سر بگذارند، علائم افسردگی آنها به اندازه قابل‌توجهی کاهش می‌یابند. البته برخی تحقیقات هم نتایج متفاوتی نشان می‌دهند. بر این اساس بیشترین میزان بهبودی در کسانی دیده می‌شود که علائم شدیدتری دارند. 

درمان شناختی رفتاری یا CBT

2- رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT

این رویکرد درمانی شباهت زیادی به رویکرد قبلی دارد. اما در این روش بیماران یاد می‌گیرند که بعد از شناسایی احساسات خود، آنها را بپذیرند و تنظیم کنند. بیمار تضادهایی را که در احساسات و نگرش‌هایش وجود دارد، به چالش می‌کشد؛ چرا که این تضادها اجازه نمی‌دهند تغییرات مثبتی در زندگی وی ایجاد شوند. بیمار به کمک DBT می‌تواند افکار و رفتار منفی خود را با افکار و رفتار مثبت جایگزین کند. 

چندین مطالعه در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها در سال 2016 در مجله بهداشت روانی کودکان و نوجوانان منتشر شد. در این گزارش، نتایج مثبتی از تاثیر رویکرد DBT در بهبود علائم افسردگی نوجوانان ارائه شده بود.
 رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT

طول درمان افسردگی 

آیا می‌دانید که درمان افسردگی چقدر طول می‌کشد؟ این مدت زمان برای همه بیماران یکسان نیست و به نیاز فرد و شدت بیماری بستگی دارد. بر این اساس بهترین روانشناس تهران برای افسردگی از رویکردهای یکسان برای درمان بیماران خود استفاده نمی‌کند. با این حال انجمن روانشناسی آمریکا اعلام کرده است که "به طور متوسط برای بهبودی 50درصد مراجعان به 20-15 جلسه درمانی نیاز است. "

نتیجه گیری در مورد معرفی بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی 

در حال حاضر روانشناسان زیادی در تهران وجود دارند که در زمینه درمان افسردگی فعال هستند. شما می‌توانید برای پیدا کردن بهترین روانشناس تهران برای افسردگی از روش‌های مختلفی استفاده کنید. پرس و جو از اطرافیان و جستجو در گوگل دو مورد از این روش‌ها هستند. 

افسردگی یک اختلال روانی است که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای درمان آن باید به یک فرد متخصص مراجعه کرد. انتخاب درست بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی گام مهمی برای بهبود سلامت روانی و عاطفی بیمار است.