Skip to main content
| author

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

13 آبان, 1402

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟ هنگامی که عزیزی را از دست می‌دهیم یا اتفاقی ناگوار برای‌مان رخ می‌دهد، ناراحتی شدیدی احساس می‌کنیم؛ اما این ناراحتی، زودگذر است. در واقع چنین اندوهی بر زندگی روزانه ما تاثیر چندانی نخواهد داشت.

غم و اندوه، واکنش طبیعی بدن به اتفاقات ناخوشایند است؛ اما از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟ اینکه گاهی اوقات احساس ناراحتی داشته باشیم و برای چند روزی در لاک خود فرو برویم اشکالی ندارد؛ اما احساسات طبیعی هم گاهی دردسرساز می‌شوند.

در مقطعی از زندگی، احساس می‌کنیم اندوه ما پایانی ندارد. احساسات منفی در این زمان بیش از پیش طولانی می‌شود، به طوری که حتی علاقه‌ای به انجام کارهایی که بسیار دوست داشتیم نشان نمی‌دهیم. زنگ خطر در این مواقع به صدا در می‌آید.

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

افسردگی چیست؟

در توضیح پزشکی، افسردگی یک بیماری خلقی است که موجب مختل شدن زندگی فرد مبتلا می‌شود. اگر کمی واضح‌تر به توضیح این بیماری بپردازیم، افسردگی، غمی دائمی است که بیش از دو هفته طول می‌کشد.

بر خلاف غم، افسردگی موجب بی علاقگی و بی انرژی بودن دائمی می‌شود به طوری که ممکن است شما علاقه ای به انجام هیچ کاری نداشته باشید و بخواهید تمام روز را در تخت خود سپری کنید. البته این به معنای عدم وجود استثنا نیست. علائم افسردگی در همه افراد یکسان نیست. علائم جمع آوری شده از این بیماری صرفا علائم شایع‌تر این بیماری است.

افسردگی یک بیماری خطرناک و رایج در تمامی جوامع است. این بیماری بر طرز تفکر، احساسات، خلق و خو، رفتار، الگوی خواب، اشتها و... تاثیر زیادی می‌گذارد. افراد در هر سنی مستعد این بیماری هستند. بر طبق اطلاعات موجود از این بیماری، در سنین 45 به بالا و در سنین نوجوانی این بیماری متداول‌تر از بقیه سنین است.

همچنین این بیماری در زنان بیشتر از مردان بروز می‌کند. افسردگی علاوه بر تاثیرات رفتاری و ذهنی، در به خطر افتادن سلامت جسمانی هم موثر است. این بیماری ارتباطات اجتماعی افراد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. با وجود اینکه افسردگی، بیماری بسیار خطرناک و همه‌گیری است، بسیاری از افراد آن را جدی نمی‌گیرند.

در صورت ابتلا به افسردگی، کمک گرفتن از روانشناسان الزامی است، زیرا در صورت نداشتن روند درمان صحیح، این بیماری در شرایط بسیار نامطلوبی قرار خواهد گرفت. شاید بارها افراد مبتلا به این بیماری را دیده باشیم که خود یا خانواده آن‌ها نسبت به این بیماری بی‌تفاوت هستند. بی‌توجهی و عدم درمان این بیماری، بسیار خطرناک و در بعضی موارد جبران ناپذیر است.

اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید می‌توانید به بهترین روانشناس در منطقه 2 تهران مراجعه کنید. 

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

انواع افسردگی

در روانشناسی، هر بیماری دارای انواع گوناگون و درجه‌های مختلف است. افسردگی هم از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر علائم عمومی افسردگی، هر دسته از این بیماری هم علائم مخصوص به خود را دارد. روانشناسان با توجه به علائم اختصاصی، نوع افسردگی را تشخیص می‌دهند و از روش‌های درمانی مخصوص برای درمان آن استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه به طور خلاصه انواع افسردگی را بررسی کنیم.

•    افسردگی بالینی

از شدیدترین انواع افسردگی می‌توان افسردگی بالینی را نام برد. این شکل از افسردگی بسیار رایج است. همچنین آن را با نام افسردگی اساسی یا ماژور هم می‌شناسند. این اختلال با علائمی مانند احساس کم ارزشی، اندوه دائمی، اختلالات خواب و اشتها و چنین علائمی شناخته می‌شود.

افراد مبتلا به افسردگی بالینی، علاقه خود را به کارهایی که از آن‌ها لذت می‌بردند، از دست می‌دهند. افراد مبتلا به این اختلال عموما از کمبود انرژی هم رنج می‌برند تا جایی که برای انجام کارهای روزانه خود نیز انرژی لازم را ندارند.

•    افسردگی مزمن

این نوع از افسردگی، شدتی از خفیف تا متوسط را در بر می‌گیرد. دوره درمان در این اختلال ممکن است بسیار کوتاه باشد اما دوام چندانی ندارد و علائم بیماری به سرعت باز خواهند گشت. تاثیر افسردگی مداوم بر زندگی شخص مبتلا، بسیار بیشتر از سایر انواع افسردگی است. این افسردگی علائمی مانند احساس ناامیدی، از دست دادن اعتماد به نفس، احساس گناه و... را دارد.

علائم این بیماری باید حداقل دو سال در فرد وجود داشته باشند تا این بیماری تشخیص داده شود. اگر نام اختلال افسردگی دیستایمیا یا PDD را شنیدید، مطمئن باشید که درباره افسردگی مزمن صحبت می‌شود.

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

•    اختلال خلق مخرب

این اختلال را با نام اختلال DMDD هم شناخته می‌شود. این اختلال بیشتر در کودکان و از سنین 10 سالگی شروع خواهد شد. علائم اصلی این افسردگی، تحریک‌پذیری مزمن اعصاب و فوران خشم مکرر است. اگر کودکی به این اختلال مبتلا باشد آن را به صورت خشم در گفتار یا رفتار نمایش می‌دهد.

این فوران خشم بیش از 3 بار در هفته اتفاق می‌افتد. در این شرایط برای کنترل چنین رفتاری در فرزندتان توصیه می‌شود به جای مقابله به روانشناس مراجعه کنید تا روش درست برخورد با این اختلال را بیاموزید.

•    سایر انواع افسردگی

1.    اختلال افسردگی پیش از قاعدگی
2.    افسردگی پیش از زایمان
3.    افسردگی پس از زایمان
4.    افسردگی فصلی
5.    افسردگی غیر معمول و...

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

علائم افسردگی

بروز علائم افسردگی با میزان بیماری رابطه مستقیم دارد. هر چه بیماری خفیف‌تر باشد علائم کمتر و هر چه بیماری شدیدتر باشد نشانه‌های آن هم بیشتر هستند. تشخیص نوع و میزان افسردگی بر عهده روانشناس شماست؛ کاری که شما باید انجام دهید همراهی و اجرای گفته‌های روانشناس است.

برای اطمینان از افسردگی و اقدام برای مراجعه به روانشناس، شما باید حداقل 5 مورد از علائم زیر را به صورت همزمان و بیش از دو هفته داشته باشید:
1.    افکار خودکشی
2.    احساس غم زیاد و ناامیدی
3.    اختلال در اشتها
4.    اختلالات خواب
5.    احساس بی ارزش بودن
6.    دردهای فیزیکی بی علت
7.    اضطراب
8.    بی صبری
9.    پرخاشگری
10.    اختلال در تمرکز، تفکر و تصمیم‌گیری
11.    پایین بودن بیش از حد انرژی
12.    خستگی بسیار شدید
13.    عدم علاقه از کارهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

کلام آخر در مورد از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

میلیون‌ها نفر وجود دارند که تحت تاثیر افسردگی هستند و به آن بی توجهی می‌کنند؛ توصیه ما این است که در صورت بروز چنین علائمی پیش از شدیدتر شدن افسردگی، به روانشناس مراجعه کنید. افسردگی بیماری قابل انکار نیست. همچنین ما در مقاله از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟ به برخی از شدیدترین انواع افسردگی هم اشاره کردیم که برای درمان آن‌ها حتما به کمک روانشناس نیاز خواهید داشت.