Skip to main content
| author

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

11 آبان, 1402

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو چیست؟ آیا روانپزشک، روانکاو و روانشناس کار مشابهی انجام می‌دهند؟ به نظر شما چه فرقی بین روانپزشک، روانشناس و روانکاو وجود دارد؟

همه ما در زندگی خود با مسائل عاطفی و فشارها و استرس‌های زیادی روبه رو می‌شویم. گاهی اوقات به تنهایی می‌توانیم این مسائل را حل کنیم؛ اما بعضی از مشکلات به حدی ریشه‌ای هستند که به تنهایی از پس حل آنها برنمی‌آییم. در این مواقع لازم است تا از یک متخصص کمک بگیریم.

برای حل مسائل و مشکلات حوزه سلامت روان باید به روانپزشک، روانشناس و یا روانکاو مراجعه کنیم. اما سوال اینجاست که فرق روانشناس و روانپزشک یا فرق روانشناس و روانکاو چیست؟ فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو برای بسیاری از ما مسئله مبهمی است.

اگر شما هم تفاوت این سه متخصص را نمی‌دانید، با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات مفیدی در مورد روانپزشک، روانشناس و روانکاو در اختیار شما قرار دهیم. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا در زمان مواجهه با مشکلات مربوط به حوزه روان بدانید به کدام یک مراجعه کنید. 

برای تشخیص اختلالات و بیماری‌های روحی و روانی و درمان آنها می‌توانید به بهترین دکتر روانشناس در سعادت آباد مراجعه کنید. 

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

روانپزشک (Psychiatrist)

روانپزشک، یک متخصص است که در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند و وظیفه دارد اختلالات و بیماری‌های روانی را تشخیص دهد و درمان کند. او بعد از تحصیل در رشته پزشکی عمومی، دوره تخصصی روانپزشکی را می‌گذراند.

طی این دوره 4 ساله در دانشگاه، بیمارستان، کلینیک‌ها یا مراکز درمانی فعالیت می‌کند. اگر این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد، می‌تواند بورد تخصص روانپزشکی دریافت کند. البته مدت این دوره در تمام کشورها یکسان نیست. 

او می‌تواند در زمینه مسائل جسمی و روانی مراجعین طبابت کند. روانپزشک قدرت تشخیص بیماری‌های جسمی از روانی را دارد و اقدامات لازم برای بهبود و درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، اختلالات دوقطبی، اعتیاد و اختلالات خوردن را انجام می‌دهد. البته بیماری‌هایی که توسط روانپزشک درمان می‌شوند، به این چند مورد محدود نیست.

درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند خود‌آزاری، اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی، عدم‌تمرکز، مشکلات خواب، توهمات، افکار خودکشی، جنون، اختلالات طیف اوتیسم و... در حیطه فعالیت روانپزشک است. در واقع روانپزشک، متخصصی است که علاوه بر تشخیص و درمان امراض جسمی می‌تواند بیماری‌های روحی را نیز تشخیص دهد و برای آنها دارو تجویز کند. او برای درمان بیماران از روش‌های مختلفی مانند دارودرمانی، درمان با تشنج الکتریکی، تحریک مغز و نوردرمانی استفاده می‌کند. 

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

روانشناس (Psychologist)

روانشناس فردی است که رشته روانشناسی را در دانشگاه گذرانده است. او پزشک نیست؛ اما به دلیل تحصیل در رشته روانشناسی می‌تواند در حوزه سلامت روان فعالیت کند. برخی از روانشناسان، این رشته را در مقطع لیسانس مطالعه کرده‌اند و تا مقطع دکترا ادامه داده‌اند. عده‌ای هم هستند که در مقطع کاردرانی یا کارشناسی، رشته دیگری را گذرانده‌اند. این افراد با توجه به قوانین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه های ایران توانسته‌اند رشته روانشناسی را در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکتر ادامه دهند.

در واقع روانشناس، فردی است که به مطالعه رفتارهای شناختی، عاطفی و اجتماعی افراد می‌پردازد. برای این کار از مشاهده، تفسیر و مستندسازی روابط و عوامل محیطی موثر بر فرد استفاده می‌کند.

روانشناس در زمینه های مختلفی مانند زوج‌درمانی، خانواده‌درمانی و مشاوره می‌تواند به مراجعین کمک کند. در مسائلی که برای رفع آنها نیازی به مصرف دارو نیست و با استفاده از درمان‌های روانشناختی قابل حل هستند باید به روانشناس مراجعه کرد. 

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

روانکاو (Psychoanalyst)

روانکاو فردی است که در زمینه روش‌ های درمانی روان ‌درمانی و روان‌کاوی آموزش دیده است. او به دقت در مورد مشکلات روانی یا جسمی فرد بررسی می‌کند تا متوجه منشا و ریشه مشکل شود. برای این کار به تجزیه و تحلیل دقیق و جزئی روان فرد می‌پردازد و حوادث زندگی او را از دوران کودکی تا حال مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

معمولا دستیابی به این اطلاعات به زمان نسبتا طولانی نیاز دارد. یک روانپزشک یا روانشناس می‌تواند با گذراندن دوره های خاصی تبدیل به روانکاو شود.

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

روانپزشک، روانشناس و روانکاو چه فرقی با هم دارند؟

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو چیست؟ این سوالی است که افراد کمی پاسخ آن را می‌دانند. هر سه متخصص در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند. هدف آنها این است که با استفاده از تکنیک‌های گوناگون به فرد کمک کنند تا تعادل روانی خود را حفظ کند. درست است که گاهی در کار آنها هم‌پوشانی دیده می‌شود؛ اما نمی‌توان برای رفع هر مشکلی به هر یک از آنها مراجعه کرد. یعنی انتخاب نوع متخصص سلامت روان مهم است. 

 بعد از معرفی هر سه متخصص به مقایسه آنها می‌پردازیم. این کار به شما کمک می‌کند تا پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

 5 مورد از تفاوت‌های روانشناس و روانپزشک و روانکاو

برخی افراد تصور می‌کنند روانشناس، روانپزشک و روانکاو با هم تفاوتی ندارند و همگی یک کار را انجام می‌دهند. در صورتی که این طور نیست. در ادامه به تفاوت‌های آنها اشاره می‌کنیم.

1- تحصیلات 

اولین فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو به میزان تحصیلات آنها مربوط می‌شود. روانپزشک فردی است که مدرک پزشکی دارد. در حالیکه روانشناس و روانکاو پزشک نیستند.

2- قدرت تجویز دارو 

روانپزشک می‌تواند علاوه بر تشخیص بیماری، دارو نیز تجویز کند. اما روانشناس و روانکاو نمی‌توانند این کار را انجام دهند. 

3- روش و تکنیک درمانی 

روانپزشک برای درمان بیماران خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. از آن جمله می‌توان به دارودرمانی، درمان با تشنج الکتریکی، تحریک مغز و نوردرمانی اشاره کرد. در حالی که روانشناس و روانکاو برای کمک به بیماران از تکنیک‌های گفتاردرمانی استفاده می‌کنند.

تفاوت روانکاو و روانشناس به نوع سوالات و راه‌حل آنها مربوط می‌شود. روانشناسی به عنوان یک رشته و روانکاوی به عنوان یک تکنیک شناخته می‌شوند.  بیشتر روانشناسان با بیماران سر و کار دارند؛ اما عده ای هم هستند که به مطالعه نحوه کار ذهن انسان و حیوانات می‌پردازند. در حالی که روانکاو در حوزه خاصی از روان‌‌درمانی مورد تایید فروید و متخصصان دیگر فعالیت می‌کند. 

فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

4- فاصله بین جلسات درمان 

معمولا فاصله بین جلسات مراجعه به روانپزشک طولانی است. در حالی که جلسات روانشناسی حداقل 5-3 بار در ماه برگزار می‌شوند. ممکن است تعداد جلسات روانکاوی و روند درمان طولانی‌ باشد.

5- نوع بیماران 

روانپزشک در بیشتر مواقع با بیمارانی سر و کار دارد که وضعیت حادی دارند. این بیماران دچار اختلالات شدیدی هستند. اما روانشناس در ارتباط با بیمارانی است که در مرحله اولیه بیماری قرار دارند. 

سخن پایانی درباره فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو

با مطالعه مقاله متوجه فرق روانپزشک، روانشناس و روانکاو شدید. به این ترتیب می‌توانید در هنگام مواجهه با هر نوع از مشکلات حوزه سلامت روان به فرد مناسب مراجعه کنید. روانپزشک، روانشناس و روانکاو همگی در زمینه سلامت روح و روان افراد فعالیت می‌کنند. هدف آنها کمک به بیمار و افزایش سطح کیفی زندگی او است.