Skip to main content
| author

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

10 آبان, 1402

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ هر فردی در زندگی خود با چالش‌های گوناگون سر و کار دارد. شاید برای اولین بار که در زندگی با چالشی مواجه شدید، حتی توصیف آن برای شما بسیار دشوار بود.

با گذشت زمان هر فردی می‌آموزد تا چطوری از چالش‌های خود بگذرد؛ اما چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ گاهی دلایل بسیار زیادی وجود دارد که موجب می‌شود تا نتوانید از چالش‎های خود بگذرید.

ممکن است چالش‌هایی که قصد عبور از آن‌ها را دارید بسیار کوچک باشند اما شرایط شما برای گذر از چالش‌ها مناسب نباشد. برای مثال بحران‌های روحی و ذهنی از جمله عواملی هستند که مانع گذر شما از چالش‌ها می‌شوند. در این مواقع شما به تنهایی قادر نیستید تا از مشکلات خود عبور کنید. این زمانی است که شما باید به روانشناس مراجعه کنید.

آشفتگی‌های جهان امروز بسیار زیاد است. به قدری که امروزه افراد در هر سنی با آسیب‌های سلامت روان مبارزه می‌کنند. پررنگ‌ترین سوال افراد درباره زمان مراجعه به روانشناس است. البته برخی هم بر اساس تفکرات غلط از مراجعه به روانشناس اجتناب می‌کنند. این افراد معتقدند که فقط بیماران نیاز به جلسات روانشناسی دارند؛ در حالی که روانشناسان علاوه بر درمان بیماری‌ها، مشاوره و ارائه راه‌حل و انجام تست‌های استعدادیابی و.. هم انجام می‌دهند.

اگر شما هم در زندگی خود با چالش‌هایی مواجه شده‌اید که برای مواجهه با آنها و حل مسئله نیاز به کمک دارید، می‌توانید به کلینیک بهترین دکتر روانشناس در شهرک غرب  و دکتر روانشناس در فرمانیه مراجعه کنید.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

روانشناس کیست؟

روانشناس فردی است که با مشاهده و تفسیر رفتار مراجع با محیط پیرامونش به مشکلات او پی می‌برد و آن‌ها را ثبت می‌کند تا در روند درمان از این اطلاعات استفاده کند. اگر کمی عمیق‌تر به این سوال پاسخ دهیم، روانشناس متخصص درمان مشکلات بهداشت روان و رفتار انسان است.

در روانشناسی، قدم اول را مشاوره و روان‌درمانی تشکیل می‌دهد. برای مراجعه به روانشناس، اندازه مشکل شما اهمیتی ندارد؛ طبیعتا روانشناسان همیشه آماده هستند تا برای هر مشکلی به شما کمک کنند.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

تفاوت روانشناس و روانپزشک چیست؟

روانشناس و روانپزشک از اسامی هستند که بسیار زیاد به گوش ما می‌خورند؛ اما بسیاری هنوز تفاوت این دو را نمی‎دانند. بسیاری هم به این نتیجه رسیدند که برای عبور از مشکل خود به کمک نیاز دارند اما دقیقا نمی‌دانند به چه کسی باید مراجعه  کنند. در واقع این دو حیطه پزشکی به نوعی تکمیل کننده یکدیگر هستند اما بسیار با هم متفاوت هستند. حتی گاهی برای درمان، مراجعه کننده باید جلسات روانشناسی و روان درمانی را هم زمان پیش ببرد.

اولین تفاوتی که میان این دو حیطه به چشم می‌خورد، رشته تحصیلی آن‌هاست. روانشناسان برای شغل خود در رشته روانشناسی بالینی تحصیل می‌کنند؛ در حالی که روانپزشکان پیش از گذراندن دوره‌های تخصصی روانپزشکی، تحصیل خود را در رشته پزشکی عمومی آغاز می‌کنند.

در واقع روانپزشکی از گرایشات رشته پزشکی است. یعنی روانپزشکان قادر به تشخیص مشکلات جسمی هم هستند و در صورت نیاز برای تجویز دارو مجوز دارند. روانشناسان فقط قادر به مشکلات سلامت روان هستند. روانشناسان تنها با جلسات مشاوره و درمان مراجع را درمان می‌کنند.

از تفاوت‌ های دیگر روانپزشک و روانشناس، فاصله بین جلسات درمان است. جلسات روانپزشکی فاصله بیشتری دارند. در حالی که مراجعین روانشناسان یحتمل در ماه حداقل ۳ تا ۵ جلسه درمانی خواهند داشت، مراجعین روانپزشکان ماهی یک بار یا بعضا دو ماه یک بار به پزشک خود مراجعه می‌کنند.

همچنین روند مراجعه به روانشناسان طولانی تر است. همچنین اگر مشکلات شما از بیماری‌های جسمی نشات بگیرد، روانپزشک قادر است تا نسخه آزمایش برای شما تهیه کند. تفاوت دیگری که بین این دو پزشک وجود دارد، بیمارانی هستند که با آن‌ها سر و کار دارند. روانپزشکان اصولا در مراکز روانپزشکی یا بیمارستان‌ها، با بیمارانی دست و پنجه نرم می‌کنند که دارای اختلالات شدید هستند. روانشناسان بیمارانی را تحت درمان قرار می‌دهند که در مراحل اولیه بیماری هستند و مشکل آن‌ها چندان حاد نیست.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

برای چه مشکلاتی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

برای مراجعه به روانشناس، نیاز نیست حتما مشکلات بسیار بزرگ یا اختلالات روانی داشته باشید. گاهی مراجعین برای صحبت‌های ساده و روزمره هم به روانشناس مراجعه می‌کنند. زیرا آن‌ها احساس می‌کنند قادر به تنهایی گذراندن زندگی خود نیستند.

طیف مراجعین روانشناسان بسیار وسیع است. از کسانی که نیاز به ترک یک عادت یا رفتار درمانی دارند، تا کسانی که دچار افسردگی، اضطراب و از این قبیل مشکلات هستند. با ما همراه باشید تا دقیق‌تر به سوال 《چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟》 پاسخ دهیم.

۱. ناتوانی در کنترل احساسات

همه ما زمانی از زندگی را با احساساتی که در حال فوران هستند، تجربه کرده‌ایم. در این زمان قادر به کنترل خشم، ناراحتی، اضطراب و احساسات این چنینی نبودیم. در این زمان شما بسیار زود رنج هستید، به سرعت عصبانی می‌شوید، برای هر مسئله‌ای به طور غیرطبیعی شروع به گریه می‌کنید و در کنترل کردن چنین احساساتی ناتوان هستید. حتی ممکن است این رفتارها و احساسات نشانه های بروز افسردگی هم باشد. بروز احساسات آنی و انفجاری از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد شما نیاز دارید تا به یک روانشناس مراجعه کنید.

۲. افسردگی

افسردگی به تنهایی قادر به پدید آوردن انواع بیماری ‌هایی است که شما را ملزم می‌کند تا به روانشناس مراجعه کنید. از تغییرات خلقی تا تغییرات در روند شغلی و تحصیلی، افسردگی می‌تواند همه این مشکلات را در پی داشته باشد. این بیماری حتی در رابطه شما با اطرافیان تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

۳. افت عملکرد تحصیلی و شغلی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌ های افرادی که مشکلات عاطفی دارند، افت عملکرد تحصیلی و شغلی است. مشکلات عاطفی در حافظه تاثیر منفی می‌گذارد و موجب می‌شود تمرکز خود را برای فکر کردن به مسائل دیگر از دست بدهید.

همچنین اگر شما تمرکز کافی برای انجام یک کار نداشته باشید، دچار اشتباه در انجام کار خواهید شد. اگر در کاری بارها شکست بخورید یا اشتباهی انجام دهید، علاقه خود به انجام دادن آن کار را هم از دست خواهید داد.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

۴. بروز تغییر در روند خواب و اشتها

درگیری مداوم ذهن باعث بهم خوردن عادات خواب و خوراک می‌شود. افرادی که مشکلات و چالش‌های بسیاری دارند، پیش از خواب هجوم افکار را تجربه کردند. این افکار صدای بسیار بلندی در سر تولید می‌کنند و پشت سر هم تکرار می‌شوند.

همچنین در صورت بهم خوردگی نظم خواب افراد، اشتهای آن‌ها هم دچار اختلال می‌شود. حتی گاهی بدون اینکه خودشان متوجه شوند، از وعده‌های غذایی خود صرف نظر می‌کنند. در صورت داشتن این علائم، شما باید برای حل مشکلات خود از یک روانشناس کمک بگیرید.

۵. ترومای روانی

بعضی از افراد در سنین بسیار کم، ترومای روانی(ضربه‌های روانی) را تجربه کردند. این ضربه‌ها ممکن است ناشی از ازار جنسی در سنین کم، از دست دادن فردی از خانواده، مشکلات حل نشده در خانواده و... باشند. افرادی در سنین پایین‌تر گاه از بیان چنین چیزهایی واهمه دارند یا فکر می‌کنند که خودشان به تنهایی از پس این مشکلات بر می‌آیند؛ به دلیل همین تفکرات غلط این آسیب‌ها پس از مدتی خواب و خوراک را از فرد سلب می‌کند.

در چنین مواقعی به طور قطع باید به روانشناس مراجعه کنید. زیرا گفت و گو با فردی که غریبه است و شما را مورد قضاوت قرار نمی‌دهد، می‌تواند بسیار موثر واقع شود. همچنین روانشناسان برای برخورد با چنین مشکلاتی، آموزش دیده‌اند و قادر هستند تا به صورت موثر به مراجعینی با این مشکلات کمک کنند.

۶. اعتیاد

بسیاری از افرادی که به سمت مواد مخدر کشیده می‌شوند، تحت فشار روانی هستند. این افراد برای مقابله یا ساعتی حس نکردن این فشارها مصرف مواد مخدر را انتخاب می‌کنند. غافل از اینکه مواد اعتیاد آور فقط برای مدتی احساس دوری از فشارهای روانی را به فرد القا می‌کند.

پس از مدتی، به دلیل از دست رفتن احساسات خوشایند بعد از مصرف مواد مخدر، افراد دچار سومصرف مواد مخدر می‌شوند. در این شرایط فرد برای کنار گذاشتن مواد مخدر، نیاز به فردی دارد که برای او انگیزه ایجاد کند تا مصرف را کنار بگذارد.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

۷. سایر مشکلات عاطفی و روانی

علاوه بر تمامی مشکلات ذکر شده، هنگامی که در خانه و خانواده مشکلی رخ می‌دهد که قادر به برطرف کردن آن نیستید، می‌توانید از روانشناسان کمک بگیرید. گاهی شما نسبت به سرگرمی‌های مورد علاقه خود، بی اعتنا می‌شوید و دیگر چیزی ندارید که از آن لذت ببرید، این هم زنگ خطری برای مراجعه به روانشناسان است.

نتیجه‌گیری در مورد چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

بپذیرید که قرار نیست همه مشکلاتتان را به تنهایی پشت سر بگذارید. اگر علائمی مانند سردرگمی، تغییرات خلق و خو، بی علاقگی، افسردگی و... را دارید، حتما برای حل مشکل خود به روانشناس مراجعه کنید. دانستن نشانه‌های مشکلات عاطفی و روانی، به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟