Skip to main content
| author

روانشناس خانواده

20 مرداد, 1401

روانشناسی خانواده اولین نهاد اجتماعی که اساس حیات اجتماعی به شمار می آید، خانواده است. این نهاد دارای وظایف مختلفی مثل فرزند پروری، فرهنگ پذیر کردن افراد و تولید اقتصادی می باشد.

بنابراین می‌ توان گفت خانواده به عنوان یک واسطه خواهد بود که پیش از برقراری ارتباط مستقیم افراد با سازمان ها، گروه ها و جامعه هنجارهای اجتماعی مختلفی به افراد منتقل می کند. در علم روانشناسی به خانواده اهمیت زیادی داده می شود. به طوری که پژوهشگران در زمینه موضوعات خانوادگی و مشکلات آن ها و پیدا کردن روش هایی برای زندگی خانوادگی بهتر، تحقیقات زیادی انجام داده اند. در اثر این تحقیقات علمی به نام روانشناسی خانواده به وجود آمده است. با در نظر گرفتن این که خانواده با جامعه ارتباط مستقیمی دارد، پس موقعیتی که فرد در جامعه پیدا می‌ کند، به میزان زیادی به موقعیت اجتماعی خانواده او بستگی دارد.

 


روانشناس خانواده

 


همان گونه که گفته شد مهم ترین واحد اجتماعی خانواده است که به عنوان یک واحد اجتماعی کوچک شناخته می ‌شود. زندگی زناشویی پایه گذار تشکیل خانواده خواهد بود و از طریق ازدواج افراد با یکدیگر روابط فامیلی ایجاد می کنند. روانشناس خانواده عقیده دارد که اولین نهادی که شامل جنبه ها و ابعاد مختلف است، خانواده بوده و در خانواده پیچیدگی‌های وجود دارد که لازم است آن‌ها را بررسی کرد. چون افراد یک خانواده بر روی رفتار یکدیگر تاثیر می گذارند، در صورتی که این موضوع در نظر گرفته نشود، موجب بروز اختلافات زیادی می شود. روانشناس خانواده تلاش می کند با بررسی ابعاد مختلف خانواده و تحلیل آنها بنیان خانواده را به خوبی حفظ کند.

 


روانشناس خانواده با چه علومی سر و کار دارد؟

 


روانشناس خانواده با علومی مانند روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی و روانشناسی یادگیری نیز آشنایی دارد. همچنین این روانشناس لازم است با علوم انسانی مثل علوم اجتماعی، مردم شناسی و جامعه شناسی نیز آشنایی خوبی داشته باشد.

 


کاربرد روانشناسی خانواده

 


روانشناسی خانواده در چهار مورد زیر کاربرد خواهد داشت:
ارائه بهترین راه حل مناسب برای حل مسائل خانواده ها
بررسی کردن معضلات و مشکلات در خانواده
بالا بردن سطح بهداشت روانی خانواده و جامعه
بالا بردن سطح کیفی روابط خانوادگی و ارائه راهکارهایی برای آن

 


روانشناس خانواده چه مشکلاتی را درمان می کند؟

 


روانشناس خانواده با سیستم‌ های اجتماعی، افراد، خانواده‌ ها و زوج‌ ها ارتباط دارد و به خوبی می تواند به بررسی مشکلات مربوط به سلامت روانی و روابط متقابل میان اعضای خانواده، آسیب شناسی افراد و خانواده ها بپردازد و برای آنها درمان های مناسب در نظر بگیرد. همچنین این روانشناس در تلاش است تا مشکلات خانوادگی، تنش و استرس خانواده، چالش های تربیتی فرزندان، مشکلاتی که کودکان و نوجوانان در رفتارشان دارند، مشکلاتی که افراد خانواده در ارتباط با دیگر افراد دارند را بررسی کرده و برای درمان این مسائل بهترین راهکارها و تدابیر را بیندیشد‌.

 


کاربرد روانشناسی خانواده

 


روانشناسی خانواده با کمک تحقیقاتی که در دیگر حوزه‌های روانشناسی انجام می ‌دهد به تحقیق در رابطه با خانواده پرداخته و مشکلات مربوط به خانواده ها را به خوبی بررسی می ‌کند. روانشناس خانواده با بررسی مشکلاتی مانند ازدواج و دوران نامزدی، اختلافات زناشویی،ده و با استفاده از راهکارهای عملی به خانواده ها کمک می کند تا روابط آنها بهبود پیدا کرده و در نتیجه کیفیت بهداشت روانی خانواده افزایش پیدا کند. شیوه تعامل با فرزندان، شیوه تعامل در روابط زناشویی و ... علل این مشکلات را پیدا کرد