Skip to main content
| author

پناهندگی و شرایط آن

20 مرداد, 1401

پناهندگی و شرایط آن ، پناهندگی یکی از روش های مهاجرت است. زمانی که فردی در کشور خود احساس عدم امنیت می‌کند و بر این اساس دیگر نمی‌تواند در آنجا زندگی کند، اقدام به دریافت پناهندگی کشور دیگری می کند. این اقدام راه بازگشت ندارد و فردی که با پناهندگی از کشور خود خارج می شود، نمی تواند حداقل تا 5 سال به کشور بازگردد.

پناهندگی و شرایط آن 


به فردی که پناهندگی کشور دیگری را درخواست می کند و به دلیل احساس نبود امنیت کشور خود را ترک می کند پناهجو می گویند. خیلی از افرادی که کشورشان دچار جنگ شده مثل مردم افغانستان، سوریه، لبنان و... در زمان جنگ به کشور دیگری پناهنده شدند. البته پناهندگی فقط مربوط به نا امنی جنگ نیست و موارد مختلفی را شامل می شود. افرادی که اقدام به پناهندگی می کنند، خطرات زیادی را به جان می خرند. برخی از این خطرات مربوط به امکان رد درخواست و در نتیجه بی هویتی، زندگی سخت در کمپ های مخصوص پناهندگان، ذهنیت و دیدگاه ساکنان درباره ی آنها و... است.

 

افرادی که متقاضی پناهندگی هستند، باید در زمینه‌های مشخصی مثل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در گروه اجتماعی خاص، عقاید سیاسی و امثال اینها نبود امنیت برای خود را ثابت کنند تا بتوانند به عنوان پناهنده پذیرش شوند. پناهندگی نوعی اقامت برای حفاظت از اتباع خارجی است. کنوانسیون 1951 میلادی سازمان ملل متحد و پروتکل 1967 میلادی پناهنده را شخصی تعریف می کند که قادر یا مایل نیست که به کشور خود برگردد. براساس این پروتکل کشورهای عضو نباید هیچ کدام از پناهجویان را به کشور خود بازگردانند.

 

 

روند دریافت پناهندگی 


پناهجویان ابتدا درخواست خود را باید در کشور مورد نظر ثبت کنند و منتظر بررسی درخواست خود در دادگاه های آن کشور باشند. در طول این مدت زمان هم ناگزیر به سکونت در کمپ های ویژه ی پناهندگان هستند. کشور مورد نظر نیز در این برهه زمانی موظف است تا هزینه ای برای تامین نیازهای اولیه از قبیل خوراک و پوشاک به پناهجویان اختصاص دهد. قسمت تاسف بار این فرایند اینجاست که اکثر این پناهجویان تا پایان بررسی و تایید درخواست پناهندگی خود اجازه و امکان اشتغال یا تحصیل نداشته و با دید بدی از سوی شهروندان آن کشور مواجه می شوند.
پناهندگی روشی بسیار خطرناک برای ترک کشور و به دست آوردن اقامت کشوری دیگر است. بسیاری از افراد برای این کار روش های غیر قانونی را انتخاب می کنند و در نتیجه جان و مال خود و عزیزانشان را به خطر می اندازند. لازم به ذکر است که فقط کشورهایی که عضویت کنوانسیون ژنو را دارند، پناهنده می پذیرند.

 

سخن آخر ...

اگر قصد دارید به کشوری پناهنده شوید، حتما به عواقب آن فکر کنید. توجه داشته باشید که در صورت پناهندگی نمی توانید حداقل تا 5 سال به کشور خود بازگردید.