Skip to main content
| author

تفاوت ویزا با پاسپورت چیست؟

20 مرداد, 1401

تفاوت ویزا با پاسپورت چیست؟ ، سه واژه گذرنامه، پاسپورت و ویزا از مهم ترین مفاهیم در سفرهای خارجی محسوب می شوند. اما معمولا مفاهیم آن ها اشتباه گرفته می شود. گذرنامه و پاسپورت دارای مفاهیم یکسانی هستند. در واقع گذرنامه معادل فارسی برای پاسپورت می باشد.

در اصل پاسپورت، شناسنامه بین المللی افراد است. اما ویزا برچسب، مهر یا استیکری می باشد که توسط سفارت کشور مورد نظر در پاسپورت درج می شود. فرق بین ویزا و پاسپورت در ماهیت آنها می باشد. همچنین در مدت زمان اعتبار، نحوه تمدید، صدور و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. برای اطلاعات بیشتر تفاوت بین ویزا و پاسپورت تا انتهای مقاله همراه ما باشید.


پاسپورت یا گذرنامه چیست؟


پاسپورت سندی معتبر حاوی اطلاعات شخصی فرد و نشان دهنده تابعیت او می باشد. همچنین هویت فرد را در هر کشور دیگری تایید می کند. در واقع با گذرنامه نشان می دهید که در کشوری خارجی مسافر هستید. رنگ و رتبه پاسپورت از مهم ترین ویژگی های گذرنامه به شمار می آیند. اطلاعات شخصی فرد (نام و نام خانوادگی، کدملی، تاریخ و محل تولد) در صفحه اول پاسپورت درج شده است. در شماره 8 رقمی در بالای صفحه سمت چپ نشان دهنده کد کشور و شماره گذرنامه فرد می باشد. همچنین در این صفحه تاریخ صدور و انقضای پاسپورت درج شده است.

img title="پاسپورت یا گذرنامه چیست؟" src="/images/0-paspo" alt="پاسپورت یا گذر" width="400" height="210" /></p>"


ویزا چیست؟


ویزا برچسب یا استیکری می باشد که به صورت مهر، کاغذی یا الکترونیکی توسط سفارتخانه کشور در پاسپورت درج می شود. برای داشتن ویزا باید پاسپورت کشور خود را داشته باشید. در واقع این سند (ویزا) به فرد اجازه می دهد که مدت زمان محدود و مشخص شده در کشور مورد نظر حضور داشته باشد. دارندگان ویزا باید به محدودیت هایی مانند زمان اقامت، ورود و تاریخ انقضای خود توجه کنند.

ویزا چیست؟


فرق ویزا و پاسپورت در چیست؟


ویزا و پاسپورت دو سند جداگانه می باشند. فرق ویزا و پاسپورت در ماهیت آنها است. هرچند، هر دو برای سفر به کشورهای مختلف مورد نیاز می باشند. در واقع ویزا سند رسمی می باشد که به شخصی برای اقامت در یک کشور خارجی داده می شود. در حالی که پاسپورت سند شخصی است. در پاسپورت قید می شود که فرد شهروند قانونی کشور خود می باشد. پاسپورت توسط کشور خود فرد صادر می شود تا هنگام ورود به کشورهای دیگر سند هویتی داشته باشد. اما ویزا مهر یا استیکری می باشد که نوسط کشور مورد نظر (یا به محض ورود و یا قبل از ورود) در کشور روی پاسپورت زده می شود. این مورد عمده ترین تفاوت ویزا و گذرنامه می باشد. فرق بین ویزا و پاسپورت در این می باشد که ویزا انواع مختلفی دارد. همچنین مقاصد فرد از سفر، نوع ویزا را مشخص می کند. از دیگر تفاوت های ویزا و پاسپورت می توان به انواع مختلف آنها اشاره کرد.


انواع ویزا


ویزا انواع مختلفی دارد که مقصد های فرد از سفر، نوع آن را مشخص و تعیین می کند.
1- ویزای پزشکی: برای درمان بیماری و یا استفاده از امکانات پزشکی در کشور دیگر از ویزای پزشکی استفاده می شود.
2- ویزای ورزشی و هنری: برای ورزشکاران و هنرمندانی که قصد شرکت در رقابت ها، کنسرت ها، نمایش ها و ... را دارند، ویزای ورزشی و هنری صادر می شود.
3- ویزای توریستی: این ویزا متداول ترین نوع آن می باشد. همچنین برای مدت زمان محدود با هدف سفر به کشوری خاص صادر می شود.
4- ویزای تجاری: هدف از ویزای تجاری، انجام کسب و کار یا ماموریتی در کشور دیگر برای مدت زمان محدودی می باشد. برای استخدام در شرکت خارجی باید ویزای کاری آن کشور را بگیرید. اما در صورت تمایل به راه اندازی کسب و کار در کشور دیگر باید ابتدا اقامت موقت آن را اخذ کنید.
5- ویزاس تحصیلی: شخص با هدف تحصیل در یکی از دانشگاه های کشور خارجی اقدام به اخذ ویزای تحصیلی می کند. این ویزا در پایان دوره باید به کشور بازگردد.
6- ویزای ترانزیت: مدت اعتبار ویزای ترانزیت کمتر از 5 روز می باشد. این ویزا برای افرادی صادر می شود که می خواهند از طریق کشور دیگر به کشور سومی سفر کنند.


تایید هویت ویزا و پاسپورت چگونه است؟


یکی دیگر از تفاوت های ویزا و پاسپورت در نوع تایید هویت در کشورهای دیگر می باشد. پاسپورت سندی معتبر و دفترچه ای مانند، شامل عکس و چندین صفحه خالی برای مستندات رسمی که هنگام ورود به کشوری دیگر مورد نیاز است، می باشد. اما ویزا یک سند رسمی از سوی کشوری است که تمایل به بازدید از آن را دارید و به شما اجازه ورود موقت را برای مدت معینی می دهد. ویزاها بسته به طول مدت اقامت و هدف بازدید فرد متفاوت هستند. بسته به کشور، ویزا مهری بر روی کاغذ، سندی کاغذی و یا یک تمبر در پاسپورت می باشد.


فرق ویزا و پاسپورت در زمان استفاده


یکی دیگر از تفاوت های عمده این دو سند زمان استفاده از آن ها می باشد. زمانی که به خارج از قلمرو کشور خود سفر می کنید باید برای ورود به کشوری دیگر پاسپورت تهیه کنید. پاسپورت شما قبل از هر پرواز بین المللی بررسی می شود. همچنین هنگام ورود به یک کشور خارجی چه در فرودگاه و چه در گذرگاه مرزی، باید پاسپورت خود را به افسر مهاجرت نشان دهید. در برخی کشورها ویزای رسمی ( تمبر و یا سند) را باید نشان دهید. بسیاری از کشورها از جمله اکثر کشورهای اروپای غربی، کارائیب، کانادا و مکزیک برای شهروندان ایالات متحده (برای ویزای در مدت محدود مثلا کمتر از سه ماه) ویزا صادر نمی کنند. پاسپورت ها به طور معمول با تاریخی که در آن درج شده یا تاریخی که افسر مهاجرت از شما می خواهد آنجا را ترک کنید، مشخص می شوند.


فرق ویزا و پاسپورت و چگونگی صدور آن


هر کشور برای صدور پاسپورت و ویزا برنامه ای توسط وزارت امور خارجه مشخص می کند. سپس در سایت می گذارد و شما برای دریافت پاسپورت باید به صورت آنلاین فرم مشخص شده را چاپ نموده و پر کنید. همچنین باید گواهی هویت (مانند گواهینامه رانندگی) و اثبات تابعیت (مانند شناسنامه یا کارت ملی) عکس و هزینه درخواست را تهیه نمایید. شرایط صدور ویزا برای هر کشور با توجه به کشور و هدف از بازدید فرد متفاوت می باشد. حداقل برای ویزای توریستی برای اکثر کشورها باید در خواست ویزا را تکمیل نمود. یک گذرنامه معتبر، یک نسخه از برنامه سفر و هزینه ویزا از مراحلی می باشد که باید طی کنید. بسته به کشور باید در کنسولگری، خود سفارت و یا سایت درخواست ویزای خود را اعلام نمایید. پاسپورت و گذرنامه به یک معنا هستند اما ویزا مقوله مجزایی است. برای بازگشت به کشورتان به پاسپورت تان نیاز دارید اما ویزا هنگام بازگشت به کشور نیازی نیست.


اعتبار متفاوت ویزا و پاسپورت


این ۲ سند در مدت زمان اعتبار نیز با هم متفاوت هستند. پاسپورت معمولا ۵ سال اعتبار دارد. ولی مدت زمان اعتبار ویزا به هدف سفر فرد بستگی دارد. می تواند چند روزه یا چند ماهه باشد. ویزا معمولا به صورت برچسب یا مهر در پاسپورت درج می شود.


سخن آخر


در این مقاله با ویزا، پاسپورت و تفاوت بین آن ها آشنا شدیم. ویزا برچسبی بر روی پاسپورت می باشد. اما پاسپورت و یا گذرنامه، شناسنامه بین المللی افراد می باشد. هر دوی آن انواع مختلفی دارند که این یکی از تفاوت های بین آن ها می باشد. در هنگام بازگشت به کشور خود، به پاسپورت نیاز دارید. اما به ویزا نیازی نیست.