Skip to main content
| author

مهاجرت کاری به آلمان

25 آبان, 1401

مهاجرت کاری به آلمان، یکی از پر طرفدار ترین مقاصد مهاجرت، کشور آلمان است. در طول سال ها، پذیرای مهاجرین از کشورهای مختلف بوده است. به طوری که حدود 26% جمعیت این کشور صنعتی را مهاجرین تشکیل می دهند.

با توجه به آمار وزارت امور خارجه 319000 نفر در سال 2021 از ایران به آلمان مهاجرت کرده اند. برلین به عنوان پایتخت آلمان، بیشترین جمعیت این کشور را در خود جای داده است. از دیگر شهرهای مهم آلمان می توان به کلن، هامبورگ و مونیخ اشاره کرد.
 با توجه به اینکه آلمان یک کشور صنعتی است و اقتصاد روبه رشدی دارد، همواره نیازمند نیروی کار متخصص بوده است. افرادی که تمایل دارند به آلمان مهاجرت کنند می توانند از طریق گرفتن ویزای کار برای مهاجرت اقدام نمایند. پس از آن، اقدامات لازم را برای گرفتن اقامت دائم انجام دهند. 


مشاغل مورد نیاز آلمان


کسانی که به دنبال دریافت ویزای کاری آلمان هستند، در ابتدا باید اطلاعاتی در مورد مشاغل مورد نیاز آلمان به دست آورند. این کشور برای مشاغل مهندسی کشاورزی و دامی، اقتصاد، روانشناسی، شیمی کاربردی، مهنسی برق، کامپیوتر، مهندسی پزشکی، علوم تربیتی، حسابداری، مهندسی مواد سرامیک، پرستاری، مامایی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، حقوق و مکانیک ویزای کاری صادر می کند.

مدارک موردنیاز برای گرفتن ویزای کار آلمان


برای مهاجرت کاری به آلمان، باید فرم تقاضا را تکمیل کنید. علاوه بر این  2 قطعه عکس پاسپورتی، بیمه نامه، کپی صفحات 2 و 3 پاسپورت، اصل و کپی شناسنامه، رزومه کامل شغلی، مدرک تحصیلی همراه با ترجمه انگلیسی یا آلمانی، ارائه گواهی وضعیت تاهل و تولد فرزند، پاسپورت ( حداقل 1 سال اعتبار)، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی، قرارداد کاری بین کارفرما و متقاضی، رسید پرداخت هزینه ویزا و گواهی تمکن مالی هم لازم است.

 
شرایط لازم برای مهاجرت کاری به آلمان ( مهاجرت از طریق کار)


افرادی که می خواهند از طریق کار به آلمان مهاجرت کنند باید شرایط زیر را داشته باشند.
- حداقل 5-3 سال سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
- مطابقت تحصیلات با مشاغل موردنیاز کشور آلمان
- آشنایی با زبان آلمانی (داشتن مدرک B2) یا انگلیسی
- محدوده سنی بین 24 تا 40 سال (افراد بالای 24 و کمتر از 40 سال)
باید توجه داشته باشید که برای کار کردن در یک کشور خارجی باید به زبان آنها تسلط داشته باشید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید. علاوه بر موارد بالا مهارت خوبی در کار خود داشته باشید تا سفارت آلمان مجاب شود که برای شما ویزای کار صادر کند. 


انواع ویزای کاری آلمان


مهاجرت کاری به آلمان با روش های مختلفی امکان پذیر است. افراد باید با توجه به هدف خود ویزای مناسب را دریافت کنند. 


1- ویزای جستجوی کار در آلمان (Job seeker) 


یکی از پر طرفدارترین انواع ویزا به شمار می رود. افرادی که مهارت و تخصص کافی را در حرفه ی خود دارند، می توانند این نوع ویزا را دریافت کنند. افراد با داشتن ویزای جاب سیکر، به مدت 6 ماه زمان دارند تا کار مناسبی در آلمان پیدا کنند. 


2- ویزای جاب آفر آلمان (Job offer)


این نوع ویزا برای افرادی است که می خواهند مستقیما در شغل هایی که برای آنها دعوتنامه فرستاده شده استخدام شوند. کسانی که می خواهند این نوع ویزا را دریافت کنند، باید رزومه کاری خود را برای کارفرمای آلمانی ارسال نمایند. کارفرما در صورت تمایل برای فرد دعوت نامه می فرستد. در این صورت، متقاضی می تواند اقدامات لازم را برای گرفتن ویزا و مهاجرت کاری انجام دهد. افرادی که می خواهند این نوع ویزا را دریافت کنند، باید دعوت نامه کاری یا پیشنهاد شغلی را به سفارت ارائه دهند. 


3- ویزای کاری فصلی در آلمان 


این ویزا برای متقاضیان ایرانی نیست. افرادی می توانند این نوع ویزا را دریافت کنند که شهروند یکی از کشورهای هم پیمان آلمان باشند و درخواست معاهده ی نیروی کار فصلی را ارائه می دهند. 


4- ویزای خود شغلی (خود اشتغالی) آلمان


این نوع ویزا مختص کسانی است که می خواهند کسب و کار جدیدی را در آلمان راه اندازی کنند. ویزای خود اشتغالی برای سرمایه گذاران مناسب است. 


5- ویزای AU PAIR آلمان


جوانانی که می خواهند روی زبان و فرهنگ کشور آلمان مطالعه کنند، ویزای AU PAIR آلمان دریافت می کنند. توجه داشته باشید که هر یک از این ویزاها، شرایط و محدودیت های خاصی دارند. افرادی که به دنبال اقامت دائم هستند، باید ویزایی را بگیرند که بعد از چند سال بتوانند اقامت دائم دریافت کنند.

 
مهاجرت کاری به آلمان همراه با خانواده


افرادی که ویزای کاری آلمان را دریافت می کنند، می توانند همسر و فرزندان کمتر از 18 سال خود را برای زندگی به آلمان ببرند.


مدت اعتبار ویزای کار آلمان


مدت اعتبار ویزای کاری آلمان به طول زمان قرارداد منعقد شده بستگی دارد اما معمولا برای 4 سال صادر می شود. 


روش های پیدا کردن کار در آلمان


برای پیدا کردن کار در آلمان می توانید از طریق وب سایت های کاریابی مانند indeed ، monster، stepstone و jobvector اقدام نمایید. 


هزینه های اخذ ویزای کار در آلمان


به طور کلی نمی توان مبلغ دقیقی را برای اخذ ویزای کار در آلمان تعیین نمود. برای دریافت هر نوع ویزا باید هزینه های مختلفی پرداخت شود. کسانی که می خواهند ویزای طولانی مدت آلمان را دریافت کنند باید زمان ارائه مدارک به سفارت، 75 یورو پرداخت نمایند. علاوه بر این، باید هزینه بلیط، هزینه های حق الوکاله، تمکن مالی و هزینه های زندگی را در نظر بگیرند.


سخن پایانی 


افراد زیادی در فکر مهاجرت هستند. برخی از آنها به دنبال دریافت ویزای کاری می باشند. کشور آلمان یکی از محبوب ترین مقاصد برای مهاجرت کاری است. اگر شما هم در فکر مهاجرت به این کشور هستید، قبل از هر کاری اطلاعات کافی را در زمینه شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت به دست آورید و پس از سنجیدن تمام جوانب کار برای مهاجرت اقدام نمایید.