Skip to main content
| Super User

عوارض اعتیاد به اینترنت و موبایل و روش های درمان

20 مرداد, 1401

عوارض اعتیاد به اینترنت و موبایل و روش های درمان ، هر روز شاهد پیشرفت های زیادی در تکنولوژی و به ویژه اینترنت و موبایل هستیم. امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که ارتباطی با اینترنت

و موبایل نداشته باشد. در واقع می توان گفت که گوشی و اینترنت در عمق زندگی اکثر مردم رسوخ کرده اند. بسیاری از افراد با استفاده از گوشی و اینترنت، نیازهای خود را برطرف می کنند. در این میان، افراد زیادی هم ساعت های زیادی در روز صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند. این امر در دنیای امروز با عنوان اعتیاد به اینترنت و موبایل شناخته می شود. شاید خود ما هم دچار این مشکل باشیم. در این مقاله می خواهیم در مورد اعتیاد به موبایل و اینترنت صحبت کنیم.

عوارض اعتیاد به اینترنت و موبایل و درمان
علائم اعتیاد به اینترنت و موبایل


شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا شما هم درگیر این مشکل هستید؟ بر اساس تحقیقات، افرادی که بیشتر از 1 ساعت در روز از اینترنت و موبایل غیرکاری استفاده می کنند، معتاد به اینترنت هستند.
در حالی که افراد زیادی تصور می کنند که فردی معتاد به اینترنت است که در طول روز زمان زیادی را صرف این موضوع کند.
در کتاب انجمن روانپزشکی امریکا نشانه هایی برای افراد معتاد به گوشی ارائه شده است.
امروزه در هر لحظه می توان از اینترنت، گیمینگ و مدیا استفاده نمود. برخی از افراد با این مسئله مشکلی ندارند. در حالی که عده ای از آنها با مشکل اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت مواجه می شوند.

در اینجا به برخی از نشانه های اعتیاد به اینترنت و موبایل اشاره می کنیم.
1- افرادی که ساعت های طولانی از تلفن همراه استفاده می کنند. برخی از آنها تصور می کنند با استفاده از تلفن همراه می توانند آرامش خود را به دست آورند.
2- کسانی که تلاش می کنند تا میزان استفاده از موبایل را کاهش دهند ولی در این امر موفق نیستند.
3- افرادی که ساعات طولانی از شبانه روز را صرف اینترنت و گوشی خود می کنند و در این مدت متوجه گذر زمان نیستند.
4- برخی از افراد برای رفع اضطراب و افسردگی خود به گوشی و اینترنت پناه می برند.
5- شاید شما هم متوجه رفتار اشخاصی شده باشید که بدون توجه به موقعیت اقدام به استفاده از گوشی موبایل می کنند. آنها این کار را در شرایط کاری، دورهمی های دوستانه و خانوادگی بدون توجه به حضور افراد انجام می دهند.
6- هر روز اپلیکیشن های تلفن همراه به روز رسانی می شوند و بسیاری از افرادی که اعتیاد به گوشی دارند، احساس می کنند که باید این برنامه ها را در گوشی خود داشته باشند و از آنها استفاده نمایند.
7- در بسیاری از مواقع، رفتارهایی مانند کج خلقی، زودرنجی، بی قراری، خشم و افسردگی را در افراد معتاد به اینترنت و موبایل مشاهده می کنید.
8- برخی از افراد با وجود داشتن کارهای مهم تر، سرگرم گوشی می شوند. بر اساس آمارها، تعداد زیادی از آنها در رختخواب، زمان غذا خوردن، رانندگی و ...هم از گوشی استفاده می کنند. این افراد وقتی متوجه می شوند که گوشی خود را در منزل جا گذاشته اند، احساس بدی به آنها دست می دهد.
موارد یاد شده تنها بخشی از نشانه های افراد معتاد به اینترنت و گوشی هستند. این علائم جزء مهم ترین نشانه های آنها محسوب می شوند.اگر چه ممکن است این مشکل با علائم دیگر هم ظاهر شود.

عوارض اعتیاد به اینترنت و موبایل و روش درمان
*عوارض جسمانی ناشی از استفاده بیش از حد از موبایل و اینترنت


استفاده بیش از اندازه از موبایل و اینترنت موجب بروز مشکلات جسمانی مانند بیماری خستگی چشم دیجیتالی، سندرم بینایی رایانه، سوزش و خارش چشم، تاری دید، سردرد (در اثر خستگی چشم)، درد گردن، بیماری های میکروبی (ناشی از میکروب های موجود در روی صفحه و بدنه گوشی) و آلودگی توسط باکتری اشرشیاکلی و مرسا می شود.
علاوه بر این، اختلالات عصبی به وجود آمده در اثر استفاده زیاد از تلفن همراه می تواند منجر به افزایش آمار تصادفات شود. ضمن اینکه بر اساس مطالعات، تشعشعات گوشی موبایل بر روی باروری مردان اثرات منفی می گذارند.


*مشکلات روحی و روانی استفاده بیش از حد از موبایل و اینترنت


یکی از مسائلی که برای افراد معتاد به اینترنت پیش می آید، اختلالات خواب است. معمولا چنین افرادی با مشکلاتی مانند کم خوابی یا خواب بی کیفیت روبه رو هستند. این امر باعث خستگی بیش از اندازه آنها می شود. افراد زیادی پیش از خواب از گوشی موبایل خود استفاده می کنند. نور موبایل موجب فعال شدن سلول های مغزی آنها می شود. در نتیجه زمان بیشتری طول می کشد تا این افراد بخوابند.
افسردگی و اضطراب از دیگر مشکلات افراد معتاد به گوشی و اینترنت است. برخی از افراد هم دچار مشکلاتی مانند وسواس فکری و عملی می شوند. اعتیاد به شبکه های اجتماعی می تواند روابط افراد را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی اوقات ضربه های سنگینی به شخص و خانواده او وارد نماید.

اعتیاد به فضای مجازی
روش های حل این مشکل


اعتیاد به اینترنت و گوشی باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی افراد می شود. برای کاهش و یا رفع این مشکل می توان از یکسری راهکارها استفاده نمود. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید این روش ها تحت نظر مشاور روانشناس انجام شوند.
1- این افراد باید زمان خود را مدیریت کنند و بر اساس یک برنامه منظم از گوشی یا اینترنت استفاده نمایند.
2- بهتر است تا ذهن خود را مشغول امور دیگری کنند.
3- ساعاتی از روز را مشغول تفریحات جمعی شوند و با دوستان خود بگذرانند.
4- برنامه هایی برای ورزش کردن و پیاده روی روزانه برای خود در نظر بگیرند.
5- در جهت تقویت خود کنترلی تلاش کنند.
6- از بردن گوشی و تبلت خود به رختخواب پرهیز کنند.
7- به جای وقت گذرانی با تلفن همراه، خود را مشغول مطالعه، مدیتیشن و صحبت با دوستان نمایند.
8- طول دوره سرکشی به گوشی خود را افزایش دهند. اگر 10 دقیقه یکبار آن را چک می کردند به 1 ساعت یکبار افزایش دهند.


سخن پایانی


اگر در زندگی خود دقت کنیم شاید ما هم علائم اعتیاد به اینترنت و گوشی موبایل را داشته باشیم. این امر خطر بزرگی برای ارتباطات خانوادگی و دوستانه ایجاد می کند. در این مقاله به برخی از راهکارهای رفع این مشکل اشاره کردیم. بهتر است برای داشتن یک زندگی متعادل و مفرح، اعتیاد به اینترنت و موبایل را ترک کنیم.