Skip to main content
| author

روانشناس زن بهتر است یا روانشناس مرد؟

27 شهریور, 1401

روانشناس زن بهتر است یا روانشناس مرد؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. شما در صورت نیاز به کدامیک مراجعه می کنید؟ دلیل شما از انتخاب روانشناس زن یا مرد چیست؟ باید توجه داشت که همه افراد در طول زندگی خود با مسائلی روبه رو می شوند که به تنهایی قادر به حل آنها نیستند.

در چنین شرایطی لازم است تا از یک فرد متخصص و مجرب کمک بگیرند. به این فرد، روانشناس می گویند. شما می‌توانید برای مراجعه به بهترین دکتر روانشناس در فرمانیه روی لینک کلیک نمایید. همچنین اگر نیاز به روانشناس در محدوده‌های دیگر داشتید ، لیستی از بهترین روانشناسان در تهران را برای شما تهیه کرده‌ایم.


روانشناس کیست؟


فردی است که در زمینه مدیریت یا درمان اختلالات شناختی و رفتاری بیماران فعالیت می کند. او به بررسی رفتار، شخصیت، روابط بین فردی، یادگیری و انگیزش در افراد می پردازد. از یک سمت عملکرد مغز و رفتار را ارزیابی و از سمت دیگر، ارتباط بین رفتار و محیط را بررسی می کند. روانشناس از طریق بررسی رفتار، انگیزه ها، افکار و احساسات افراد به آنها کمک می کند تا بر مشکلات خود غلبه کنند. 
در حال حاضر بسیاری از روانشناسان زن و مرد در جامعه فعالیت می کنند. شما برای حل مشکلات، کدام یک را پیشنهاد می کنید؟
روانشناس زن یا مرد؟
برای انتخاب یک روانشناس زن یا مرد، باید به این نکته توجه کنید که با کدام یک راحت تر هستید. ضمن اینکه بهتر است در زمان انتخاب روانشناس به نوع مشکل خود توجه نمایید. البته شما هیچ منعی در انتخاب روانشناس ندارید. 

روانشناس کیست؟


انتخاب روانشناس زن یا مرد


صحبت کردن در مورد مسائل شخصی نزد روانشناس (زن یا مرد) برای برخی از افراد کار سختی است. آنها از بازگو کردن رازها و اسرار زندگی و شغل خود می ترسند. به همین علت به راحتی نمی توانند با روانشناس ارتباط برقرار کنند. این ترس، اضطراب و سردرگمی در زمان انتخاب روانشناس خانم و یا آقا هم وجود دارد. استرس و نگرانی افراد زمانی بیشتر می شود که با مشکلاتی در زمینه هویت جنسی، گرایشات جنسی یا تمایلات جنسی مواجه هستند. 


روانشناس زن بهتر است یا روانشناس مرد؟


اولین گام برای حل مشکل مراجع، برقراری یک ارتباط موثر بین او و درمانگر است. مراجع باید نزد روانشناس احساس راحتی کند تا بتواند مسائل و اسرار شخصی زندگی خود را مطرح نماید. داشتن یک ارتباط موثر باعث برقراری اعتماد بین آنها می شود. زمانی که مراجع به روانشناس اعتماد نماید، بدون استرس و نگرانی احساسات و عواطف خود را بازگو می کند. انتخاب روانشناس زن یا مرد به سلیقه مراجع بستگی دارد. برخی از افراد ترجیح می دهند تا مشکل خود را با یک روانشناس زن در میان بگذارند و بعضی دیگر روانشناس مرد را انتخاب می کنند. البته کارشناسان توصیه می کنند که در برخی از موارد خاص به روانشناس خانم مراجعه شود. برای رفع مشکلات در بعضی حیطه ها هم بهتر است تا به یک روانشناس مرد مراجعه گردد. 
در مورد روش های درمانی و مشاوره های روانشناسی، تفاوتی میان روانشناسان زن و مرد وجود ندارد. یک روانشناس خوب با توجه به مجموعه ی اطلاعات، دانش و تجربه ی خود می تواند بهترین راهکار را به مراجع خود ارائه دهد. 

روانشناس زن بهتر است یا روانشناس مرد؟


روانشناس زن 


برخی از خانم ها راحت تر می توانند مسائل خود را با فرد همجنس در میان بگذارند. آنها ترجیح می دهند تا به یک روانشناس زن مراجعه نمایند. از نظر این افراد، بازگو کردن اطلاعات شخصی و خصوصی برای یک فرد همجنس راحت تر است. در چنین حالتی ترجیح می دهند تا با فردی صحبت کنند که چنین تجربه ای داشته باشد. فرهنگ سنتی کشور ما به گونه ای است که بیشتر زنان ترجیح می دهند تا مسائل خصوصی و شخصی خود را با روانشناس زن مطرح نمایند. برخی از آنها معتقدند که یک زن بهتر می تواند آنها را درک کند. انتخاب روانشناس زن هنگامی که مراجع مورد سوء استفاده جنسی و خشونت خانگی قرار گرفته است از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند تا در مواجهه با چنین موضوعاتی، از یک روانشناس زن کمک گرفته شود.
بسیاری از مراجعین برای سکس تراپی و مشاوره خانواده به روانشناس زن مراجعه می کنند. برای آنها سخت است تا در مورد مسائل جنسی با یک روانشناس مرد صحبت کنند. ضمن اینکه، بیشتر مردان تمایل ندارند تا همسر آنها در مورد مسائل خصوصی با مرد دیگری سخن بگوید. علاوه بر این، بسیاری از افراد معتقدند که یک روانشناس زن بهتر می تواند مشکلات موجود در محیط درونی خانواده و فرزندان را برطرف نماید. 

 روانشناس زن 


روانشناس مرد


برخی از مردان هم برای حل مشکلات خود به یک روانشناس مرد مراجعه می کنند. آنها بر این باورند که با یک روانشناس همجنس راحت تر می توانند ارتباط برقرار کنند. در چنین وضعیتی، روانشناس مرد بهتر می تواند آنها را درک کند.

روانشناس مرد
انتخاب روانشناس غیر همجنس


برای بسیاری از افراد تفاوتی بین روانشناس مرد و زن وجود ندارد. برخی از افراد تصور می کنند که راحت تر می توانند با یک روانشناس غیر همجنس صحبت کنند. آنها بر این باور هستند که نیاز دارند تا موضوعات ذهنی خود را با یک روانشناس غیر همجنس مطرح نمایند. 
به طور کلی، روانشناسان (زن و مرد) به انواع نیازهای مراجعین خود آگاه هستند و نسبت به آنها حساسیت نشان می دهند. در هر صورت، برای رفع مشکل، نیاز به برقراری یک ارتباط موثر است. مراجعین باید در اولین قدم، احساس راحتی داشته باشند. 

سخن پایانی 

اگر برای حل مشکلات خود به یک روانشناس نیاز دارید، به جنسیت، سن، سوابق و تجربیات او توجه کنید. افراد در مورد انتخاب روانشناس، نظرات متفاوتی دارند. روانشناسان حرفه ای، احساسات خود را کنترل می کنند و در پروژه درمان و آموزش مراجعین خود احساسی عمل نمی کنند. آنها دانش و تجربه ی خود را به کار می گیرند تا به مراجع خود کمک نمایند. با این حال، بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا مسائل خصوصی خود را با یک روانشناس زن مطرح نمایند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، به شما پیشنهاد می کنیم تا به بهترین روانشناس زن در تهران مراجعه نمایید.