Skip to main content
| author

کاتالیزور چانگان کجاست؟

09 آذر, 1402

کاتالیزور چانگان کجاست؟ کاتالیزور چانگان قطعه ای مهم، حساس و البته گران‌ قیمت است که باعث کاهش آلایندگی خودرو می‌شود. واکنش‌های شیمیایی که در کاتالیزور چانگان انجام می‌شوند، گازهای سمی و خطرناک را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌کنند.

یکی از سوالاتی که برای صاحبان خودروهای چانگان ایجاد می‌شود این است که کاتالیزور چانگان کجاست؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید. به این ترتیب متوجه محل قرارگیری کاتالیزور چانگان می‌شوید و همچنین اطلاعاتی درباره مبدل کاتالیستی خودروی چانگان به دست می آورید. 

اگر کاتالیزور چانگان شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، می‌توانید با مرکز تعمیر کاتالیزور در تهران تماس بگیرید. 

محل قرارگیری کاتالیزور چانگان 

کاتالیزور چانگان در زیر خودرو و در کنار موتور تعبیه شده است. این قطعه برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشد، نیاز به گرما دارد. به همین علت کنار موتور نصب می‌شود تا گرمای موردنیاز خود را از موتور تامین کند. 

کاتالیزور چانگان کجاست؟

فایده کاتالیزور خودرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم کاتالیزور خودرو می‌تواند مواد مضر و گازهای خطرناک را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل کند. فرایند احتراق موتور باعث تولید این گازها می‌شود. اگر گازها و مواد مضر وارد محیط زیست شوند، سلامت انسان‌ها و موجودات را تهدید می‌کنند. این گازها حاوی مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها هستند. بر اساس قوانین و استانداردهای محیط زیستی باید روی تمام خودروها کاتالیزور نصب شود. 

پیامدهای حذف کاتالیزور چانگان

یک باور اشتباه در بین صاحبان خودرو این است که حذف کاتالیزور باعث افزایش شتاب می‌شود. ممکن است در ابتدا این اتفاق بیفتد؛ اما موقتی است و به مرور زمان و در اثر فرسایش این قطعه، مشکلات زیادی برای اتومبیل شما و محیط زیست به وجود می‌آید. در این شرایط موتور آسیب می‌بیند و سروصدای زیادی از خودرو به گوش می‌رسد. ضمن اینکه مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد. 

با حذف کاتالیزور چانگان، میزان آلایندگی خودرو به بیش از 30 برابر افزایش پیدا می‌کند. در اثر حذف کاتالیزور، آلودگی‌ها و مواد مضر وارد هوا می‌شوند و سلامتی انسان و موجودات را به خطر می‌اندازند. 
اگر مبدل کاتالیستی را حذف کنید، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند. ممکن است در اثر این اتفاق، سایر قطعات موتور نیز خراب شوند.

پیامدهای حذف کاتالیزور چانگان

علائم خرابی کاتالیزور چانگان 

برخی علائم نشانگر آسیب‌دیدگی یا خرابی کاتالیزور خودرو هستند. اگر متوجه افت شتاب یا کاهش عملکرد اتومبیل خود شدید، حتما وضعیت کاتالیزور آن را چک کنید. علامت هشداردهنده دیگر، خروج دوده سیاه و تیره از اگزوز است. علاوه براین ممکن است بویی نامطبوع و شبیه تخم مرغ گندیده احساس کنید. یکی دیگر از نشانه های خرابی کاتالیزور چانگان گرم شدن بیش از اندازه زیر خودرو است. معمولا در هنگام خرابی کاتالیزور، چراغ چک موتور هم روشن می‌شود. 

خرابی کاتالیزور اتومبیل با افزایش مصرف سوخت همراه است. در این هنگام خودرو بد استارت می‌خورد یا اصلا روشن نمی‌شود. اگر کاتالیزور خراب شود، اتومبیل شما به علت حجم بالای HC و CO در تست آلایندگی مردود خواهد شد. 

علائم خرابی کاتالیزور چانگان

دلایل خرابی مبدل کاتالیستی خودروی چانگان چیست؟

با گذشت زمان و استفاده از خودرو ممکن است کاتالیزور آن خراب شود. در ادامه به برخی از دلایل خرابی کاتالیزور چانگان اشاره می‌کنیم.

1- نفوذ روغن و مایع خنک کننده موتور به داخل کاتالیزور

وقتی که این اتفاق بیفتد، منافذ شبکه لانه زنبوری بسته می‌شوند. در این حالت عملکرد درستی نخواهد داشت. عدم کارایی این شبکه موجب از کار افتادن کاتالیزور و بروز اختلال در جریان گازهای خروجی از موتور می‌شود. در نتیجه عملکرد موتور هم دچار اختلال می‌گردد. 

2- احتراق ناقص

گاهی اوقات نشتی دریچه اگزوز یا احتراق ناقص باعث ورود سوخت خام به کاتالیزور می‌شود. در این زمان ممکن است آتش بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، شبکه لانه زنبوری را ذوب می‌کند. در این حالت امکان تعمیر کاتالیزور چانگان وجود ندارد. 

3- ضربات فیزیکی 

اگر در جاده های ناهموار رانندگی کنید، احتمال دارد کاتالیزور در اثر ضربات فیزیکی آسیب ببیند. اگر شدت ضربه کم باشد، خسارت چندانی به کاتالیزور وارد نمی‌شود و امکان تعمیر کاتالیزور چانگان وجود دارد. اما ضربات شدید باعث خرابی شبکه لانه زنبوری می‌شوند. در صورت خرد شدن شبکه لانه زنبوری، امکان تعمیر کاتالیزور چانگان وجود نخواهد داشت و باید آن را تعویض کنید.  

دلایل خرابی کاتالیزور چانگان

تعمیر کاتالیزور چانگان

اگر متوجه خرابی کاتالیزور اتومبیل خود شدید، فورا آن را به مرکز تعمیر کاتالیزور ببرید. به یاد داشته باشید که تعمیر کاتالیزور باید توسط افراد متخصص انجام شود. تعمیرکاران این مرکز با استفاده از دانش و مهارت خود و به کارگیری دستگاه های عیب یاب پیشرفته می‌توانند ایراد آن را شناسایی کنند. در صورتی که امکان تعمیر کاتالیزور چانگان وجود داشته باشد، این کار را انجام می دهند. در غیر این صورت باید اقدام به تعویض کاتالیزور چانگان کنید. 

شستشوی کاتالیزور چانگان

یکی از روش‌های تعمیر کاتالیزور چانگان، شستشوی آن است. البته این کار چندان ساده نیست و باید توسط افراد کاربلد انجام شود. با شستشوی کاتالیزور چانگان می‌توان کارایی و طول عمر این قطعه را افزایش داد. در این روش، آلودگی‌ها و رسوباتی موجود در منافذ شبکه لانه زنبوری را برطرف می‌کنند. اگر این کار به دقت انجام نشود، باعث صدمه دیدن سایر قسمت‌ها می‌شود. به همین علت توصیه می‌کنیم شستشوی کاتالیزور را به افراد متخصص بسپارید. 

تعمیر کاتالیزور چانگان | شستشوی کاتالیزور چانگان

شستشوی کاتالیزور چانگان چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزیت شستشوی کاتالیزور، کاهش هزینه ها است. حتما می‌دانید که کاتالیزور قیمت بالایی دارد. بنابراین تعویض کاتالیزور، هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. به همین علت تعمیر کاتالیزور محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. علاوه براین، با شستشوی کاتالیزور، طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط بدون اینکه سایر قطعات آسیب ببینند، می‌توان کاتالیزور را پاکسازی کرد. 

سخن آخر درباره اینکه کاتالیزور چانگان کجاست؟

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که کاتالیزور چانگان کجاست؟ کاتالیزور چانگان قطعه مهمی است که حذف آن می‌تواند آسیب زیادی به محیط زیست وارد کند. اگر این قطعه خراب شود، عملکرد مناسبی نخواهد داشت. در این حالت، به سایر قطعات هم آسیب وارد می‌کند. 

این مبدل کاتالیستی وظیفه تصفیه گازهای خروجی از اگزوز را بر عهده دارد. یعنی گازهای خطرناک ناشی از احتراق موتور را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌کند. به این ترتیب مانع از ورود مواد اضافی و آلاینده ها به محیط زیست می‌شود. با توجه به اهمیت کاتالیزور، هرگز به صورت خودسرانه آن را از روی اتومبیل خود حذف نکنید. در صورت خرابی یا صدمه دیدن این قطعه، فورا برای تعمیر یا تعویض کاتالیزور اقدام نمایید. 

برای رفع مشکلات و خرابی قطعات اتومبیل خود به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید. در این قسمت می‌توانید لیستی از بهترین تعمیرگاه های خودرو را مشاهده نمایید.