Skip to main content
| author

تعمیر کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی

26 آذر, 1402

تعمیر کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی توسط افراد متخصص انجام می‌شود. آنها می‌توانند کاتالیزور انواع خودرو را تعمیر کنند. یکی دیگر از فعالیت‌های تعمیرگاه تخصصی کاتالیست، فروش کاتالیزور است.

این تعمیرگاه در مواردی که صدمات کاتالیزور شدید باشد و امکان تعمیر نباشد، اقدام به تعویض کاتالیزور می‌کند. در برخی موارد که عملکرد کاتالیزور خودرو با ایرادات کوچکی مواجه می‌شود، بوسیله شستشوی کاتالیزور مشکل را رفع می‌کنند. 

اگر کاتالیزور خودروی شما نیاز به تعمیر، تعویض یا شستشو دارد، فقط کافی است تا به مرکز تعمیر کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی مراجعه کنید. 

کاتالیزور خودرو چیست؟

کاتالیزور خودرو یکی از حساس ‌ترین قطعات آن است که نقش مهمی در تصفیه گازهای خروجی از اگزوز ایفا می‌کند. این قطعه یکی از الزامات اجباری و ضروری خودروها است. یعنی عدم وجود آن در خودرو موجب نقص فنی و رد شدن خودرو در آزمون معاینه فنی می‌شود. 

کاتالیزور خودرو چیست؟

تعمیر کاتالیزور انواع خودرو داخلی و خارجی

تعمیر کاتالیزور یک کار تخصصی است. به دلیل حساسیت و قیمت بالای این قطعه لازم است تا عملیات تعمیر کاتالیزور توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود. بهترین تعمیرگاه تخصصی کاتالیزور خودرو می‌تواند این کار را با نهایت دقت و ظرافت انجام دهد. برای این منظور از تجهیزات پیشرفته و افراد حرفه ای استفاده می‌کند. آنها بعد از بررسی وضعیت کاتالیزور و عیب یابی این قطعه، خدمات مطلوبی را به مشتریان عزیز ارائه می‌دهند. 

تعمیرگاه کاتالیست خودرو

تعمیرگاه کاتالیست خودرو به عنوان یکی از برترین مراکز تعمیر کاتالیزور شناخته می‌شود. تخصص این تعمیرگاه در تعمیر کاتالیزور خودرو است. علاوه براین در زمینه فروش انواع کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی، شستشوی کاتالیزور و دیگر قطعات بخش اگزوز خودرو فعالیت می‌کند. تعمیرگاه تخصصی کاتالیست خودرو با استفاده از تکنسین‌های ماهر و تجهیزات پیشرفته، خدمات باکیفیتی را به مشتریان ارائه می‌دهد. در این راستا استانداردهای حرفه ای و قوانین مشتری مداری را رعایت می‌کند. 

تعمیرگاه تخصصی کاتالیست خودرو 

تعمیرگاه تخصصی کاتالیست خودرو یک برند تخصصی و با اصالت دارد. این ویژگی تعمیرگاه کاتالیزور باعث شده است تا نسبت به رقبا متمایز باشد. مهم‌ترین فعالیت تعمیرگاه کاتالیست، تعمیر کاتالیزور و نوسازی آن است. این خدمات برای خودروهای داخلی و خارجی انجام می‌شوند. 

تعمیرگاه تخصصی کاتالیست خودرو

مراحل نوسازی و تعمیر کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی

هر گاه کاتالیزور خودرو دچار ایراد شود، باید فورا برای رفع آن اقدام کرد. در غیر این صورت عملکرد کلی خودرو با مشکل مواجه می‌گردد و میزان آلایندگی آن چند برابر می‌شود.

مرحله اول : تست و عیب یابی کاتالیزور

در ابتدا اقدام به تست و عیب یابی کاتالیزور می‌کنند. روش‌های مختلفی برای تست کاتالیزور خودرو وجود دارد. برخی از این روش‌ها شامل کیپ شدن اگزوز، باز کردن مسیر فرعی، استفاده از دماسنج مادون قرمز و روش‌های تجربی مانند کیپ کردن کاتالیزور با دست و تست حجم دود خروجی می‌شوند. البته هنگامی که کاتالیست خودرو خراب یا دچار ایراد می‌شود، علائمی به وجود می‌آیند. 

علائم خرابی کاتالیزور خودرو

1- چراغ چک روشن می‌شود.
2- اتومبیل به سختی استارت می‌خورد. 
3- صداهای تق تق از کاتالیزور شنیده می‌شوند. این صداها ناشی از خرد شدن اجزای کاتالیزور (شبکه لانه زنبوری) است. 
4- بوی بد و نامطبوعی مانند بوی تخم مرغ گندیده به مشام می‌رسد.
5- دود تیره از اگزوز خارج می‌شود.
6- شتاب و توان ماشین کاهش می‌یابند.
7- حالت عادی مصرف سوخت برهم می‌خورد.

علائم خرابی کاتالیزور خودرو

مرحله دوم : نوسازی و تعمیر کاتالیزور خراب خودروهای داخلی و خارجی

هنگامی که علت و خرابی کاتالیزور مشخص شد، شروع به تعمیر یا نوسازی آن می‌کنند. گاهی اوقات خرابی کاتالیزور شامل گرفتگی و بسته شدن منافذ شبکه لانه زنبوری می‌شود. در این صورت، می‌توان از خدمات شستشو و تعمیر کاتالیزور استفاده کرد.

باید توجه داشت زمانی امکان تعمیر کاتالیزور وجود دارد که کاتالیست صدمه جدی ندیده باشد. اما در صورت مشاهده هر گونه شکستگی، تورفتگی و خراشیدگی باید وضعیت کاتالیزور را بررسی کرد. اگر شبکه لانه زنبوری آسیب ببیند باید کاتالیزور را تعویض کرد. 

مرحله سوم : تست خودرو بعد از نصب کاتالیزور 

پس از اینکه عملیات تعمیر کاتالیزور انجام شد، آن را در محل خود نصب می‌کنند. سپس با تست کاتالیزور از عملکرد صحیح آن مطمئن می‌شوند. 

تعمیر تخصصی کاتالیزور خودرو در تهران

تعمیر تخصصی کاتالیزور خودرو در تهران باعث بهبود عملکرد کلی خودرو و کاهش میزان آلایندگی آن می‌شود. واکنش‌های شیمیایی که در کاتالیزور ماشین رخ می‌دهند، گاز و هیدروکربن‌ها را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کنند. به این ترتیب، گازها و مواد سمی ناشی از احتراق موتور به مواد کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌شوند. 

تعمیر تخصصی کاتالیزور خودرو در تهران

مرکز تخصصی تعمیر کاتالیزور 

مرکز تخصصی تعمیر کاتالیزور خودرو به صاحبان اتومبیل‌ های مختلف توصیه می‌کند از برداشتن و حذف کاتالیزور اتومبیل پرهیز کنند. برخی افراد به منظور افزایش شتاب خودرو، کاتالیزور آن را برمی‌دارند. ممکن است بعد از برداشتن کاتالیزور خودرو، شتاب آن برای مدت کوتاهی افزایش پیدا کند. اما این روند دائمی نیست و به مرور زمان به سایر قطعات خودرو آسیب وارد می‌کند.

علاوه براین میزان آلایندگی ماشین را چندین برابر افزایش می‌دهد. به این ترتیب صدمه جدی به محیط زیست وارد می‌کنند. خودروهای فاقد کاتالیزور نمی‌توانند گواهی معاینه فنی دریافت کنند و در آزمون آن رد می‌شوند. 

هزینه تعمیر کاتالیزور 

هزینه تعمیر کاتالیزور یا قیمت تعمیر کاتالیست در تمام خودروها یکسان نیست. قیمت کاتالیزورها به عوامل مختلفی مانند نوع و مدل ماشین و کشور سازنده بستگی دارد. طبیعی است که با افزایش قیمت خودرو، هزینه قطعات و لوازم یدکی آن هم افزایش پیدا می‌کند. با این تفسیر، قیمت کاتالیزور خودروهای لوکس مانند بنز بیشتر از خودروهایی مانند هیوندای است. 

خدمات تخصصی سرویس و تعمیر کاتالیزور 

خدمات تخصصی سرویس و تعمیر کاتالیزور راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این قطعه محسوب می‌شود. کاتالیست خودرو به دو صورت آسیب می‌بیند. در بیشتر موارد به علت تجمع دوده و آلاینده ها مسدود می‌شود. اما گاهی اوقات ساختمان آن صدمه می‌بیند.

معمولا کاتالیزور خودرو به علت کیفیت پایین سوخت، احتراق ناقص، خرابی شمع موتور، نشتی مایع خنک کننده موتور و خرابی سنسور اکسیژن ایراد پیدا می‌کند. البته هنگامی که فشار زیادی به موتور وارد شود هم کاتالیزور صدمه می‌بیند. از دیگر دلایل خرابی کاتالیست می‌توان به کار کردن طولانی مدت با دمای بالا، وارد شدن ضربه، خوردگی کاتالیست، روغن سوزی و شوک حرارتی اشاره کرد. خدمات تخصصی سرویس و تعمیر کاتالیزور باعث بهبود عملکرد این قطعه می‌شوند.  

خدمات تخصصی سرویس و تعمیر کاتالیزور

شستشوی کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی

شستشوی کاتالیزور در تعمیرگاه تخصصی کاتالیست خودرو ، طول عمر این قطعه را افزایش می‌دهد. البته این در صورتی امکان پذیر است که عملیات شستشو به صورت صحیح انجام شود. در هنگام شستشوی کاتالیزور باید یکسری نکات را رعایت کرد.

همان طور که گفتیم، کاتالیزور یک قطعه گران‌قیمت است. بنابراین تعویض آن در فواصل زمانی کوتاه، مقرون به صرفه نیست و منطقی هم به نظر نمی‌رسد. با استفاده از خدمات شستشوی کاتالیزور علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها می‌توان گواهی معاینه فنی را نیز دریافت کرد. خدمات شستشوی کاتالیست زمینه ای را فراهم می‌کنند تا بتوان میزان آلایندگی خودرو را در محدوده استاندارد نگه داشت. به این ترتیب، رسوبات و آلودگی‌های شبکه لانه زنبوری کاتالیزور را پاک می‌کنند. 

نحوه شستشوی کاتالیزور

عملیات شستشوی کاتالیزور در تعمیرگاه تخصصی کاتالیست با استفاده از محلول‌های ویژه انجام می‌شود. افراد ماهر این کار را انجام می‌دهند. به همین علت به سایر قطعات خودرو آسیبی وارد نمی‌شود. محلولی که برای شستشوی کاتالیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرمولاسیون خاصی دارد. این محلول را به باک خودرو متصل می‌کنند و به این ترتیب فرایند شستشوی کاتالیزور با کمک سنسور اکسیژن صورت می‌گیرد. 

نحوه شستشوی کاتالیزور

سخن پایانی درباره تعمیر کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی

کاتالیزور خودرو یک قطعه مهم و حساس است که نقش مهمی در تصفیه گازهای سمی ناشی از احتراق خودرو ایفا می‌کند. اگر این قطعه آسیب ببیند و کارایی مناسبی نداشته باشد، عملکرد کلی خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

با افزایش میزان آلایندگی خودرو، سلامتی انسان‌ها و سایر موجودات در محیط زیست به خطر می افتد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید وضعیت کاتالیزور خودرو را چک کرد. در صورت نیاز می‌توانید  از خدمات تعمیر کاتالیزور یا شستشو و تعویض آن استفاده نمایید. تعمیر کاتالیزور خودروهای داخلی و خارجی روش مناسبی برای رفع مشکلات این قطعه است.