Skip to main content
| author

شرایط فروش اقساطی یا لیزینگ خودرو

29 دی, 1402

افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر باعث شده است تا امکان خرید نقدی برای همه افراد وجود نداشته باشد. به همین علت، خرید اقساطی خودرو (لیزینگ) رواج پیدا کرده است. بسیاری از افرادی که می‌خواهند صاحب خودرو شوند، به دنبال طرح‌های فروش اقساطی خودرو یا همان لیزینگ خودرو هستند.

آنها با استفاده از این روش می‌توانند 50% قیمت خودرو را بپردازند و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کنند. البته باید توجه داشت که شرکت لیزینگ به دلیل ارائه تسهیلات فروش اقساطی خودرو، مبلغی را به عنوان سود دریافت می‌کند. این امر باعث می‌شود هزینه نهایی خرید خودرو لیزینگی نسبت به روش‌های دیگر خرید بیشتر باشد. 

شرایط فروش اقساطی یا لیزینگ خودرو

لیزینگ یعنی چه؟

لیزینگ (Leasing)، به معنای اجاره یا کرایه کردن امتیاز یک دارایی مانند کالاهای مصرفی، خودرو و... است. در واقع، یک نوع قرارداد خرید و فروش است که امکان خرید اقساطی را برای خریدار فراهم می‌کند.

در یک تعریف دیگر می‌توان گفت لیزینگ، قراردادی است که براساس آن شما می‌توانید کالایی را  اجاره کنید که در اختیار فرد دیگری است. با توجه به این قرارداد، شما حق استفاده از کالا را برای مدت زمان معینی خواهید داشت؛ اما حق مالکیت کالا در اختیار اجاره دهنده است. هنگامی که اقساط کالا را به صورت کامل پرداخت کردید، مالکیت آن به شما منتقل می‌شود.  

لیزینگ خودرو چیست؟

لیزینگ خودرو به معنای خرید اقساطی خودرو است. افرادی که قدرت پرداخت هزینه خرید ماشین را به صورت یکجا ندارند، می‌توانند با استفاده از این طرح صاحب خودرو شوند. 

لیزینگ خودرو چیست؟

خرید خودرو لیزینگی

برای خرید خودرو لیزینگی باید مبلغ توافق شده برای معامله را به مرور زمان و به صورت قسطی پرداخت کنید. تا زمانی که قسط خودرو تمام نشده باشد، سند به شما تحویل داده نمی‌شود. یعنی شما در صورت پرداخت کامل اقساط و عمل به تعهدات قید شده در قرارداد لیزینگ می‌توانید سند را دریافت کنید. 

به طور کلی، فروش اقساطی خودرو با توافق بین فروشنده و خریدار انجام می‌شود. در این قرارداد، قیمت دقیق خودرو و زمان تحویل مشخص شده است. علاوه براین، تعداد اقساط و نحوه محاسبه اصل و فرع باقیمانده مبلغ هم ذکر می‌شود. خریدار اتومبیل بر اساس قرارداد، هزینه را به صورت اقساط پرداخت می‌کند. سند خودرو تا زمان پرداخت اقساط و انجام تعهدات در رهن شرکت فروشنده باقی می‌ماند.

اگر قصد خرید خودرو لیزینگی دارید، ابتدا تحقیق کنید و سپس وارد فرایند خرید شوید. این کار باعث می‌شود مورد سوء استفاده شرکت‌ها قرار نگیرید. یکی از کارهایی که لازم است انجام دهید، استعلام مجوز لیزینگ خودرو می‌باشد.

 چطور متوجه شویم که شرکت فروشنده خودرو قابل اطمینان است؟

استعلام مجوز لیزینگ خودرو به شما کمک می‌کند از این موضوع مطمئن شوید. همواره پلیس انتظامی و کارشناسان قضایی و حقوقی به مشتریان هشدار می‌دهند قبل از اینکه اقدام به خرید خودرو لیزینگی کنند، درباره شرکت لیزینگ خودرو و مجوز فعالیت آن تحقیق کنند. 

خرید خودرو باید از شرکت‌هایی انجام شود که مجوز فروش اقساطی خودرو را از نهادهای نظارتی و مراجع مطمئن دارند. بنابراین اگر می‌خواهید خودرویی را به صورت اقساطی خریداری کنید، ابتدا درباره مجوز لیزینگ خودرو استعلام بگیرید. 

روند گرفتن استعلام مجوز لیزینگ خودرو

- مراجعه به سامانه استعلام بانک مرکزی: cbi.ir 
- ورود به قسمت: بانک‌ها و نهادهای پولی مجاز
- انتخاب شرکت‌های لیزینگ (واسپاری)

روند گرفتن استعلام مجوز لیزینگ خودرو

روند گرفتن استعلام مجوز لیزینگ خودرو

البته دقت داشته باشید که صرف داشتن مجوز از بانک مرکزی، به معنای اعتماد کامل نیست. همیشه باید جنبه احتیاط را در نظر بگیرید. شرکت‌های لیزینگ خودرو مانند «بهمن لیزینگ» و «لیزینگ رایان سایپا» زیر مجموعه گروه های خودروسازی بهمن خودرو و سایپا هستند. به همین علت جزو شرکت‌های قابل اعتماد به شمار می‌روند. 

برخی خودروسازان مانند بهمن موتور، مدیران خودرو و کرمان موتور از شرکت‌های لیزینگ استفاده نمی‌کنند. بلکه به صورت منظم و مداوم طرح‌های خرید اقساطی خودرو را اجرا می‌کنند. 

شرکت‌های لیزینگ خودرو 

شرکت‌های لیزینگ خودرو را می‌توان به 3 دسته تقسیم بندی کرد. 

دسته اول : شرکت‌هایی که زیر مجموعه گروه های خودروسازی بزرگ مانند ایران خودرو، سایپا و... هستند. 
دسته دوم: شرکت‌هایی که از طریق بانک‌ها اقدام به فروش اقساطی خودرو می‌کنند. از جمله این بانک‌ها می‌توان به بانک‌های ملت، پارسیان، پاسارگاد و... اشاره کرد. 
دسته سوم: شرکت‌های خصوصی و مستقل 
برخی شرکت‌های خصوصی و مستقل هم در زمینه لیزینگ خودرو فعال هستند. 

در حال حاضر 28 مرکز لیزینگ در ایران مشغول فعالیت می‌باشند که همگی در تهران واقع هستند. البته در برخی از شهرستان‌ها هم شعبه دارند. بهتر است برای خرید اقساطی خودرو به شرکت‌های معتبری مراجعه کنید که توسط بانک مرکزی معرفی شده اند. در این صورت یک خرید مطمئن خواهید داشت و از بروز ضرر مالی جلوگیری می‌شود. 

بهترین شرکت های لیزینگ خودرو

در این قسمت، برخی از بهترین شرکت های لیزینگ خودرو مانند لیزینگ ایران خودرو، سایپا، ملت، پاسارگاد و پارسیان را به شما معرفی می‌کنیم. این شرکت‌ها تحت نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند. 

1- شرکت لیزینگ ایران خودرو 

لیزینگ ایران خودرو، بزرگترین شرکت دولتی است که در زمینه فروش اقساطی و اجاره ای خودروهای تولیدی فعالیت می‌کند. این شرکت که از سال 1382 آغاز به کار کرد، انواع خودروهای سواری صفر و کارکرده و خودروهای سنگین تولید شده توسط شرکت ایران خودرو را به صورت لیزینگ (اقساطی) به فروش می‌رساند.

از دیگر مواردی که به صورت لیزینگی توسط این شرکت واگذار می‌شوند می‌توان به املاک، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات تولیدی و کشاورزی و انواع کالاهای دیجیتال اشاره کرد. 

شرکت لیزینگ ایران خودرو 

2- شرکت لیزینگ خودرو سایپا

یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه لیزینگ، شرکت سایپا است. این شرکت، شرایط فروش متفاوتی برای هر یک از محصولات خود دارد. مشتریان می‌توانند در بازه زمانی مناسبی برای خرید خودروهای معمولی و آپشن‌دار شرکت سایپا اقدام کنند.

برخی از شرایط فروش اقساطی محصولات سایپا شامل سند زدن خودرو به نام خریدار، ارائه قرارداد رسمی فروش قسطی، امکان تعویض خودرو، قرارداد اجاره به شرط تملیک و... می‌شوند. این شرکت در زمینه واگذاری اقساطی آپشن‌های خودرو، مواد اولیه صنعتی و قطعات یدکی خودرو نیز فعال است. 

شرکت لیزینگ خودرو سایپا

3- شرکت لیزینگ ملت

خودروهایی که توسط این شرکت به اشخاص واگذار می‌شوند، از نوع خودروهای داخلی و خارجی هستند. بانک ملت با توجه به درخواست و تعهد مشتری، خودروی موردنظر را خریداری می‌کند.

پس از اینکه ضمانت لازم را از مشتری دریافت کرد، خودرو را به صورت قسطی می‌فروشد. معمولا بیشترین زمانی که برای فروش اقساطی و بازپرداخت اقساط لیزینگ ملت در نظر گرفته می‌شود، به اندازه عمر مفید خودرو می‌باشد. تشخیص این امر بر عهده بانک است. 

 شرکت لیزینگ ملت

4- شرکت لیزینگ پاسارگاد

شرکت لیزینگ پاسارگاد فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرده است. بیشتر سهام این شرکت در اختیار بانک پاسارگاد می‌باشد. عمده فعالیت آن در زمینه لیزینگ ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و تجهیزات صنعت نفت و گاز است.

علاوه براین، در زمینه تامین، مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی (واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، ورزشی، درمانی و...) نیز فعالیت دارد. این موارد به صورت فروش مستقیم یا اجاره به شرط تملیک در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

ارائه مشاوره در زمینه سرمایه گذاری، صادرات و واردات کالاهای مجاز، اخذ و اعصای نمایندگی از اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و... هم جزو فعالیت‌های لیزینگ پاسارگاد به شمار می‌روند. 

شرکت لیزینگ پاسارگاد

5- شرکت لیزینگ پارسیان 

این شرکت در سال 1379 شروع به کار کرد. شرکت لیزینگ پارسیان جزو برترین شرکت‌های صنعت لیزینگ کشور محسوب می‌شود. فعالیت آن در زمینه واگذاری و اجاره اموال منقول و غیرمنقول در کشور می‌باشد. ضمن اینکه سهم عمده ای از بازار لیزینگ خودرو را در اختیار دارد.

این شرکت علاوه بر لیزینگ خودرو در زمینه فروش انواع کالاهای بادوام، تجهیزات کامپیوتری و مخابراتی، ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و... نیز فعال است. 

شرکت لیزینگ پارسیان 

شرایط خرید اقساطی یا لیزینگ خودرو

برای اینکه در هنگام خرید لیزینگی خودرو متضرر نشوید، بهتر است به سراغ شرکت‌های معتبر بروید. ضمن اینکه از مطالعه دقیق قرارداد غافل نشوید. متن قرارداد و نکات مندرج در آن اهمیت زیادی دارند. اگر دقت کافی نداشته باشید،

ممکن است متضرر شوید. بنابراین اگر قصد خرید لیزینگی خودرو دارید، حتما قرارداد را با دقت مطالعه و بررسی کنید. بهتر است همراه با یک فرد آشنا به خرید لیزینگی خودرو، برای معامله حاضر شوید. 

شرایط خرید لیزینگی خودرو

هنگامی که به شرکت لیزینگ خودرو مراجعه می‌کنید، فهرستی از خودروهای مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این فهرست موارد مختلفی از جمله نام خودرو، قیمت خرید، مدت بازپرداخت، تعداد و شکل قسط‌بندی و... درج شده است. 

بعد از اینکه خودروی موردنظرتان را انتخاب کردید، لازم است درباره مبلغ قرارداد و نحوه قسط بندی و بازپرداخت مذاکره کنید. سپس نیمی از هزینه خودرو را باید پرداخت نمایید. 50% باقی مانده مبلغ را باید به شکل قسطی یا در قالب تسهیلات دیگر بپردازید.

شما باید اقساط را به صورت منظم و در زمان مشخص شده پرداخت کنید. بعد از اتمام اقساط و انجام کلیه تعهدات قرارداد، سند به نام شما زده می‌شود. 

معمولا مدت زمان قرارداد فروش لیزینگی خودرو توسط شرکت‌های ایرانی، 4-3 سال است. وقتی که خودرویی را به صورت اقساطی می‌خرید، باید مبلغی را به عنوان سود پرداخت کنید. معمولا سودی که برای ارائه تسهیلات فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته می‌شود، 25-15درصد می‌باشد. یعنی هزینه نهایی که برای خرید اقساطی خودرو پرداخت می‌کنید حدود 2 برابر خرید معمولی خودرو است. 

شرایط خرید لیزینگی خودرو

وام لیزینگ خودرو یا وام لیزینگی چیست؟

وام لیزینگ خودرو یک نوع وام است که توسط برخی شرکت‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شود. قیمت بالای خودروهای داخلی و خارجی موجب شده است تا این شرکت‌ها به فکر پرداخت وام در ازای دریافت سود بیفتند. آنها مبلغی را به عنوان کمک هزینه خرید خودرو در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و در ازای آن سود دریافت می‌کنند. 

شرایط خرید خودرو اقساطی

- شرایط خرید ماشین لیزینگی در همه شرکت‌ها یکسان نیست. معمولا اگر مبلغ خرید خودرو زیاد باشد، به ضامن و دست چک نیاز است. 
- دوره بازپرداخت وام از چند ماه تا چند سال متغیر می‌باشد. باید توجه داشته باشید که هر چقدر این زمان طولانی‌تر شود، مبلغ ماهانه کمتر و هزینه نهایی بالاتر خواهد بود.
- معمولا سودی که بابت فروش اقساطی خودرو نصیب شرکت لیزینگ می‌شود کمی بیشتر از سود بانکی است. در نتیجه قیمت نهایی خودروی لیزینگی بالاتر از قیمت بازار می‌شود. 
- همان طور که گفتیم تا زمان اتمام اقساط و عمل به تعهدات قرارداد، سند به نام خریدار زده نمی‌شود. در این مدت، سند خودرو در رهن فروشنده خواهد بود. بنابراین امکان فروش خودروی لیزینگی وجود ندارد. 
- بعد از پرداخت نیمی از قیمت خودرو و دریافت آن، باید هزینه بیمه بدنه و سایر بیمه ها را بپردازید. در غیر این صورت، شرکت لیزینگ مبلغ بیمه را روی اقساط شما محاسبه خواهد کرد. 

نکات مهم در هنگام خرید لیزینگی خودرو

1-    پرداخت هزینه بیشتر برای خرید اقساطی خودرو
2-    حق مالکیت خودروی قسطی
3-    تحقیق درباره فروشنده 
4-    مشخص کردن مقدار جریمه تاخیر در پرداخت اقساط

نکات مهم در هنگام خرید لیزینگی خودرو

سند زدن خودروی لیزینگی 

نحوه سند زدن خودروی لیزینگی به 2 صورت انجام می‌شود.

1- دریافت چک‌ و سفته و سندزدن خودرو به نام خریدار

در این روش باید معادل قیمت خودرو، چک و سفته پرداخت کنید و دو ضامن معتبر معرفی نمایید. در این صورت سند خودرو بعد از عقد قرارداد به نام شما زده می‌شود. 

2- اجاره به شرط تملیک

در این روش، سند خودرو تا زمانی که تمام اقساط آن را پرداخت نکرده اید، در رهن فروشنده است. شما در این مدت خودرو را اجاره می‌کنید. بعد از اینکه اقساط تمام شد، سند به نام شما زده می‌شود. بیشتر فروشندگان این روش را ترجیح می‌دهند؛ چرا که امن‌تر است و دردسرهای قانونی کمتری دارد. ضمن اینکه در صورت عدم بازپرداخت اقساط توسط خریدار، فروشنده متضرر نمی‌شود. 

در هنگام معاملات، به نرخ سود پایین یا خیلی بالا دقت داشته باشید. معمولا برخی شرکت‌های قلابی لیزینگ خودرو برای کلاهبرداری از این روش استفاده می‌کنند. 

مدارک لازم برای خرید اقساطی خودرو

برای خرید لیزینگی یا اقساطی خودرو به کارت ملی، شناسنامه، چک صیادی، گردش حساب 6 ماهه، سند یا اجاره نامه محل سکونت، فیش حقوقی یا جواز کسب نیاز است. فیش حقوقی و گردش حساب فرد مشخص می‌کند که آیا او توان مالی کافی برای پرداخت اقساط ماهانه را دارد یا خیر. 

لیزینگ خودرو چه مزایایی دارد؟

مزایای لیزینگ خودرو شامل موارد زیر می‌شوند. 

1- خرید خودرو با نقدینگی کم و پرداخت باقیمانده هزینه در مدت زمان طولانی 
2- مدیریت بهتر منابع مالی 
3- انعطاف‌پذیری شرایط قسط‌بندی بیشتر شرکت ها 
4-تحویل خودرو در زمان کوتاه در ازای پرداخت نیمی از مبلغ خودرو
5- افزایش ارزش خودرو در طول مدت پرداخت اقساط 

مزایای لیزینگ خودرو

معایب خرید خودرو اقساطی

یکی از معایب خرید خودروی لیزینگی این است که قیمت نهایی آن بیشتر از سایر حالات خرید است. گاهی اوقات طولانی شدن مدت پرداخت اقساط هم باعث نارضایتی مشتری می‌شود. البته برای این مسئله، یک راه حل مناسب وجود دارد. مشتریان می‌توانند از الگوهای پرداخت اقساطی کوتاه مدت‌تر استفاده کنند.  

از دیگر معایب خرید اقساطی خودرو می‌توان به صدور سند بعد از تسویه حساب کامل اشاره کرد. این امر ریسک خرید را برای متقاضیان بیشتر می‌کند. تحمیل هزینه های ارسال، بیمه بدنه و... هم مورد دیگری است که جزو معایب خرید لیزینگی خودرو به شمار می‌روند. 

فروش اقساطی خودرو بدون پیش پرداخت

قبلا فروش اقساطی خودرو بدون پیش پرداخت امکان پذیر بود. برخی شرکت‌ها بودند که برای خرید اقساطی خودرو، پیش پرداختی دریافت نمی‌کردند. یعنی فروش اقساطی ماشین به صورت از دم قسط بود. در حال حاضر، به دلیل وضعیت اقتصادی جامعه، امکان فروش اقساطی خودرو بدون پیش پرداخت وجود ندارد. 

فروش اقساطی خودرو کارکرده

برخی افراد تصور می‌کنند فروش اقساطی مختص خودروهای صفر است. در حالی که برای فروش خودروهای کارکرده هم از این روش استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از فروشندگان در زمینه فروش اقساطی خودرو کارکرده فعالیت می‌کنند. 

فروش اقساطی خودرو کارکرده

فروش قسطی خودروهای دست دوم 

در این روش، ابتدا مالک خودرو وثیقه ای را از خریدار دریافت می‌کند. مبلغ این وثیقه معادل قیمت تمام شده خودرو است. صاحبان خودروهای کارکرده برای فروش قسطی آنها ضمانت‌های محکمی مانند سند رهن خانه یا چک دریافت می‌کنند. 

فروش خودرو با اقساط 100 ماهه

فروش خودرو با اقساط 100 ماهه برای متقاضیان خرید خودرو جذابیت زیادی دارد. مشتری می‌تواند تعداد اقساط بازپرداخت مابقی مبلغ خودرو را انتخاب کند. برخی شرکت‌های لیزینگ با عناوین مختلفی مانند لیزینگ خودرو با اقساط 60 ماهه یا فروش خودرو با اقساط 100 ماهه به دنبال جذب مشتری هستند. 

به طور کلی فروش خودرو با اقساط طولانی محبوبیت زیادی دارد. اما باید توجه داشت که افزایش تعداد قسط‌ها و پرداخت اقساط کمتر، در نهایت منجر به افزایش قیمت نهایی خودرو می‌شود. ضمن اینکه با گذشت زمان، هزینه های جانبی خودرو مانند بیمه، تعمیرات و نگهداری افزایش پیدا می‌کنند. در این حالت ممکن است پرداخت اقساط هم با تاخیر انجام شود.

فروش خودرو با اقساط 100 ماهه

عواقب پرداخت نکردن اقساط خودرو لیزینگی 

اگر اقساط خودرو به صورت منظم و سر وقت پرداخت نشوند، ممکن است خودرو توقیف شود. سند خودروی لیزینگی تا زمان تسویه کامل اقساط در اختیار شرکت فروشنده است. به همین علت شرکت می‌تواند اجرائیه توقیف بگیرد. 

نحوه رفع توقیف خودروی لیزینگی 

اگر خودروی لیزینگی شما توقیف شد، باید با نمایندگی یا شرکتی که خودرو را تحویل گرفته اید تماس بگیرید. بعد از صحبت با کارگزار نمایندگی، او برای شما پرونده ای تشکیل می‌دهد. در این شرایط می‌توان خودرو را رفع توقیف کرد. زمانی که تمام بدهی های خودرو را پرداخت کنید، امکان خارج کردن خودرو از حالت توقیف وجود دارد.

سخن پایانی درباره شرایط فروش اقساطی یا لیزینگ خودرو

لیزینگ یا فروش اقساطی خودرو یک روش مناسب برای افرادی است که توان مالی کافی برای پرداخت هزینه خودرو به صورت یکجا ندارند. آنها می‌توانند مالکیت خودرو را به شرط پرداخت اقساط آن به دست آورند. اگر قصد خرید قسطی خودرو را دارید حتما اطلاعاتی درباره شرایط فروش اقساطی یا لیزینگ خودرو به دست آورید. مطالعه مقاله بالا، اطلاعات مفیدی درباره لیزینگ خودرو به شما ارائه می‌دهد.