Skip to main content
| author

شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟

15 آذر, 1402

شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟ به نظر شما مزایای شستشوی کاتالیزور چیست؟ عملیات شستشوی کاتالیزور یکی از اقداماتی است که در مرکز تخصصی تعمیر کاتالیزور انجام می‌شود. به این ترتیب کارایی و طول عمر مبدل کاتالیستی بهبود پیدا می‌کند.

با توجه به قیمت بالای کاتالیزور، شستشوی آن یک اقدام اصولی و مقرون به صرفه است. این فرایند محبوبیت زیادی دارد. معمولا برای رفع آلودگی‌ها و رسوبات شبکه لانه‌زنبوری موجود در کاتالیزور اقدام به شستشوی آن می‌کنند. اگر کاتالیزور خودروی شما هم به خوبی کار نمی‌کند، می‌توانید برای تعمیر کاتالیزور یا شستشوی آن به مرکز تعمیر کاتالیزور مراجعه کنید.

در صورت نیاز به انواع لوازم یدکی و خدمات خودرو کلیک کنید. 

کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی چیست؟

کاتالیزور وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار دارد و نقش مهمی در کاهش آلایندگی خودرو ایفا می‌کند. در این قسمت، گازهای سمی ناشی از احتراق خودرو طی واکنش‌های شیمیایی به گازها و مواد کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌شوند.

انواع مختلفی از مبدل‌ها وجود دارند که در آنها واکنش‌های شیمیایی متنوعی رخ می‌دهند. واکنشی که در هر کاتالیست اتفاق می‌افتد تحت تاثیر نوع موتور و سوخت مصرفی خودرو است.  

کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی چیست؟ | شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟

فرایند شستشوی کاتالیست

در ساختار کاتالیزور، یک قسمت شبکه ای وجود دارد که با نام شبکه لانه زنبوری شناخته می‌شود. در اثر عملکرد کاتالیزور، منافذ این شبکه توسط آلودگی‌ها و مواد اضافی مسدود می‌شوند. این امر روی عملکرد مبدل تاثیر منفی می‌گذارد. در این شرایط، کارایی مبدل کاتالیستی کاهش پیدا می‌کند و میزان آلایندگی خودرو به شدت افزایش می‌یابد. برای رفع آلودگی و گرفتگی‌ قسمت‌های مختلف کاتالیزور اقدام به شستشوی آن می‌کنند.

به دلیل حساسیت بالای فرایند شستشو، این کار باید توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود. بهتر است این کار را به مرکز تخصصی تعمیر کاتالیزور بسپارید. متخصصان این مجموعه می‌توانند کار را با نهایت دقت انجام دهند.

اگر عملیات شستشو به درستی انجام نشود، عملکرد کاتالیزور بهبود پیدا نمی‌کند. علاوه براین سایر قطعات هم با مشکل مواجه می‌شوند. با توجه به قیمت بالای کاتالیزور، تعویض این قطعه هزینه سنگینی در پی خواهد داشت. 

در ادامه مقاله، با شما درباره اینکه « شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟ » صحبت خواهیم کرد.

فرایند شستشوی کاتالیست | شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟

مزایای شستشوی کاتالیزور چیست؟

همان‌طور که قبلا گفتیم برای رفع آلودگی‌ها و گرفتگی‌های منافذ شبکه لانه زنبوری و سایر قسمت‌های مبدل کاتالیستی می‌توان از شستشوی کاتالیزور استفاده کرد. شاید بپرسید شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟ در این قسمت برخی از مزایای شستشوی کاتالیزور را بیان می‌کنیم.

1- افزایش طول عمر مبدل کاتالیست

حتما می‌دانید که کاتالیزور یک قطعه مصرفی اما گران قیمت در خودرو است. گاهی اوقات عملکرد این قطعه به علت گرفتگی و تجمع آلودگی‌ها مختل می‌شود. با استفاده از شستشوی کاتالیزور می‌توان این مشکل را رفع کرد.

2- صرفه جویی و کاهش هزینه ها

شستشوی کاتالیزور باعث رفع آلودگی‌ها و بهبود عملکرد کاتالیزور می‌شود. در این حالت دیگر نیازی به تعویض کاتالیزور نیست. برای خرید یک مبدل جدید باید هزینه زیادی پرداخت کنید. هزینه شستشوی کاتالیزور قابل مقایسه با هزینه تعویض آن نیست. شستشوی کاتالیزور باعث صرفه جویی در هزینه ها می‌شود. 

3- پاکسازی کامل کاتالیزور

 اگر عملیات شستشوی کاتالیزور توسط افراد ماهر انجام شود، آلودگی موجود در تمام قسمت‌های کاتالیزور از بین می‌رود. در این صورت سایر قطعات هم آسیب نمی‌بینند. 

شستشوی کاتالیزور خودرو چگونه انجام می شود؟

شستشوی کاتالیزور خودرو در مرکز تعمیر کاتالیزور انجام می‌شود. این کار حساسیت بالایی دارد. برای شستشوی کاتالیزور و سنسور اکسیژن از محلول‌های خاصی استفاده می‌کنند. کارکنان این مرکز با دقت و مهارت بالایی این کار را انجام می‌دهند. به طوری که آسیبی به سایر قطعات خودرو وارد نشود. محلول‌های شستشودهنده فرمولاسیون خاصی دارند. به همین علت قطعات موتور و سیستم اگزوز صدمه نمی‌بینند. 

شستشوی کاتالیزور خودرو چگونه انجام می شود؟ | شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟

روش‌های نامناسب برای شستشوی کاتالیزور

عده ای تصور می‌کنند شستشوی کاتالیزور یک عملیات ساده است. در حالی که این کار حساسیت بالایی دارد و برای انجام آن باید از مواد و محلول‌های استاندارد استفاده کرد. در غیر این صورت به سایر قطعات خودرو آسیب وارد می‌شود.

برخی افراد برای شستشوی کاتالیزور اتومبیل خود از جوهر نمک استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود قسمت‌های دیگر سیستم اگزوز آسیب ببینند. ممکن است استفاده از این اسیدها، آلودگی‌های شبکه لانه زنبوری را از بین ببرد؛ اما موجب صدمه دیدن این بخش نیز می‌شود. ضمن اینکه این مواد باعث خوردگی سایر قسمت های کاتالیزور می‌شوند. در نتیجه باید منتظر خسارت‌های زیاد به اتومبیل خود باشند. 

یکی دیگر از روش‌های نامناسب برای شستشوی کاتالیزور، ریختن تینر در باک بنزین است. این کار هم درست نیست و می‌تواند به سایر قطعات آسیب وارد کند. 

روش‌های نامناسب برای شستشوی کاتالیزور | شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟

سخن پایانی درباره اینکه شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟

در این مقاله درباره اینکه « شستشوی کاتالیزور چه مزایایی دارد؟ » صحبت کردیم. شستشوی کاتالیزور اهمیت زیادی دارد. چرا که مبدل کاتالیستی یک قطعه گران‌قیمت است و تعویض آن هزینه زیادی را به صاحب خودرو تحمیل می‌کند.

شستشوی کاتالیزور تاثیر مهمی در بهبود عملکرد و حفظ محیط زیست دارد. این فرایند باعث می‌شود رسوبات کربنی و آلاینده ها از سطح کاتالیزور پاک شوند. در نتیجه عملکرد و قدرت موتور افزایش می‌یابد. کاتالیزور نقش مهمی در کاهش آلایندگی خودرو دارد. شستشوی منظم این قطعه می‌تواند اثرات منفی تغییرات اقلیمی را کاهش دهد.