Skip to main content
| author

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

15 آبان, 1402

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟ فرقی نمی‌کند که صاحب یک خودروی 206 باشید یا راننده سراتو یا یک پراید داشته باشید. در ساختار تمام خودروهایی که تولید می‌شوند، یکسری قطعات وجود دارند. این قطعات با عملکرد صحیح خود باعث می‌شوند تا خودروی شما به خوبی کار کند.

یکی از اجزای مهم خودرو، شمع موتور است. اگر شمع خودرو به خوبی کار نکند، عملکرد سایر اجزای خودرو هم دچار اختلال می‌شود. بنابراین زمانی که شمع به هر علتی مانند فرسودگی، تصادف و... صدمه می‌بیند و نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد، باید آن را تعویض کرد. 

برای خرید شمع خودرو یا هر نوع لوازم یدکی دیگر می‌توانید به فروشگاه لوازم یدکی در چراغ برق مراجعه کنید. 

در ادامه می‌خوانید :

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟ 
علائم تعویض شمع موتور 
چطور شمع موتور را تعویض کنیم؟

با ما همراه باشید. 

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

شمع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

شمع موتور یک قطعه کوچک اما حیاتی است که وظیفه دارد جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه احتراق خودرو برساند. مخلوط فشرده سوخت و هوا در اثر جریان الکتریکی، منفجر می‌شود. در این شرایط پیستون‌ها حرکت می‌کنند و موتور شروع به کار می‌کند. هنگامی که مخلوط فشرده سوخت و هوا می‌سوزد، گرما و فشار زیادی ایجاد می‌شود. شمع‌های خودرو علاوه بر ایجاد جرقه لازم برای احتراق، مسئول از بین بردن رسوبات حاصل از مواد افزودنی سوخت یا سایر آلاینده ها هم هستند. 

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

شمع خودرو یکی از قطعاتی است که لازم نیست در مدت کوتاهی آن را تعویض کنید. ممکن است حتی سال‌ها طول بکشد تا نیاز به تعویض این قطعه باشد. بیشتر تولید‌کنندگان خودرو توصیه می‌کنند که بعد از پیمودن هر 50000 کیلومتر، شمع موتور را تعویض کنید. با این حال، بهترین زمان تعویض شمع خودرو به نوع خودرو و شمع آن و نیز کیفیت شمع بستگی دارد.

هر چقدر کیفیت شمع بالاتر باشد، بیشتر عمر می‌کند. برای مثال طول عمر شمع‌های مسی کمتر از شمع‌هایی است که از مواد بادوام ساخته می‌شوند. دقت داشته باشید که تعویض زودهنگام شمع خودرو باعث تحمیل هزینه بیشتر به شما می‌شود. بنابراین زمانی که عوامل و علائم خرابی را مشاهده کردید، اقدام به تعویض شمع کنید. همچنین برای تعویض شمع سراتو می‌توانید روی لینک کلیک نمایید.

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

زمان تعویض شمع خودرو 206 ، کوییک، پراید و تیبا در جدول زیر آمده است. البته توصیه می‌کنیم بعد از پیمودن 20000 کیلومتر وضعیت شمع خودرو را مورد بازرسی قرار دهید. 

12 علامت تعویض شمع خودرو

اگر شمع موتور را به موقع تعویض نکنید، علائم هشداردهنده‌ای ایجاد می‌شوند. در ادامه به بعضی از علائم خرابی شمع خودرو اشاره می‌کنیم.
1- سخت روشن شدن خودرو
2- احتراق ناقص 
3- افزایش مصرف سوخت
4- شنیدن صداهای غیرعادی از موتور 
5- سخت گاز خوردن یا شتاب‌گیری اتومبیل
6- افزایش بیش از حد صدای موتور 
7- ذوب شدن الکترود مرکزی 
8- روشن شدن چراغ چک 
9- تغییر رنگ شمع‌ها
10- فرسودگی شمع و الکترودها
11- ترک خوردن قسمت چینی شمع
12- مشاهده لعاب یا لایه روی چینی شمع

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

نحوه تعویض شمع خودرو

اگر قصد دارید خودتان شمع موتور را تعویض کنید، مراحل زیر را انجام دهید. البته وقتی تصمیم به این کار بگیرید که اطلاعات فنی خوبی داشته باشید و تا حدودی از تعمیرات خودرو سردربیاورید. در غیر این صورت، پیشنهاد می‌کنیم تعویض شمع را به یک تعمیرکار بسپارید. 

مرحله اول : پارک خودرو، باز کردن کاپوت و تمیز کردن محفظه موتور 

در ابتدا اتومبیل خود را روی یک سطح صاف و خشک پارک کنید و منتظر بمانید تا موتور کاملا خنک شود. کاپوت خودرو را باز و محفظه موتور را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود آلودگی‌های آن در هنگام تعویض شمع، وارد سیلندرها نشوند.

در صورت نیاز به جداسازی باتری، این کار را با دقت انجام دهید. چرا که ایجاد اتصال کوتاه بین پایانه‌های مثبت و منفی باتری بسیار خطرناک است. پیشنهاد می‌کنیم اگر اطلاعات و مهارتی در این زمینه ندارید، از یک مکانیک کمک بگیرید. 

مرحله دوم : جداسازی وایرهای روی شمع

در هر مدل از خودرو تعدادی وایر(سیم) روی شمع‌ها وجود دارند. ممکن است 4 یا 8 وایر ببینید. باید به آرامی وایرها را از شمع جدا کنید. البته نباید آنها را بکشید. در این صورت پاره می‌شوند. اگر وایرها صدمه دیدند، آنها را نصب نکنید. چون ممکن است باعث احتراق ناقص در خودرو شوند و به اجزای دیگر سیستم احتراق آسیب وارد کنند.

دقت داشته باشید هنگامی که 7-5 سال از عمر وایرها گذشت حتی اگر سالم بودند، آنها را تعویض کنید. وایرهایی(سیم ها) را که جدا کرده اید به خوبی تمیز کنید. 

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

مرحله سوم : برداشتن کویل (سیم‌پیچ) شمع و باز کردن شمع 

در این مرحله ابتدا باید کویل (سیم‌پیچ) را بردارید. برای این منظور، روند زیر را ادامه دهید.

- جدا کردن متصل‌کننده برق (کانکتور) از کویل
- فشردن زبانه قفل برای آزاد شدن کانکتور (برای این منظور از یک پیچ‌گوشتی کوچک استفاده کنید.)
- برداشتن پیچ نگهدارنده
- چرخاندن و حرکت دادن سیم‌پیچ برای باز شدن
- بیرون کشیدن آن 
در صورت آسیب دیدگی روکش، آن را تعویض کنید. 
با استفاده از یک آچار بکس بلند، شمع را باز کنید. اگر برای باز کردن شمع مشکلی رخ داد، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. توجه داشته باشید اگر شیارهای سرسیلندر صدمه ببینند، باید موتور را پیاده کرد و سپس آنها را تعمیر نمود. این کار هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند. 

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

مرحله چهارم : نصب شمع‌های جدید

بعد از باز کردن شمع‌های قدیمی آنها را با شمع‌های جدید مطابقت دهید. شماره شمع‌ها را بررسی کنید. دقت داشته باشید که شمع‌های خودرو با ترتیب خاصی قرار می‌گیرند. بنابراین، آنها را علامتگذاری کنید تا محل قرارگیری آنها را فراموش نکنید. وضعیت شمع‌های جدید را بررسی کنید تا سالم باشند. اگر مشکلی وجود نداشت، شمع ها را نصب کنید.

چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

مرحله پنجم : قرار دادن کویل‌ها

روکش وایر شمع یا روکش کویل را به وسیله مقداری گریس وایر شمع روغن‌کاری کنید و دوباره نصب کنید. قسمت‌هایی را که جدا کرده بودید، در محل خود قرار دهید. این قطعات شامل پیچ نگهدارنده، کانکتور الکتریکی و باتری می‌شوند. 

مرحله ششم : روشن کردن موتور

حالا نوبت استارت زدن خودرو است. اگر همه کارها را درست انجام داده باشید، کار تمام می‌شود. اما اگر بعد از روشن کردن خودرو، متوجه شدید چراغ چک آن هم روشن است، از یک مکانیک مشورت بگیرید. چشمک زدن چراغ چک هم نشانه ای از وجود یک مشکل است.

در این صورت باید کار را بررسی کنید. چون ممکن است احتراق ناقص در سیلندر انجام شود. بهتر است به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که رانندگی طولانی به مبدل کاتالیست صدمه می‌زند و هزینه زیادی برای شما در پی دارد. 

سخن پایانی درباره چه زمانی باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

ما در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره زمان تعویض شمع خودرو، علائم و نحوه تعویض شمع در اختیار شما قرار دادیم. شمع موتور یک جزء کوچک است اما می‌تواند کار بزرگی بکند. بنابراین نباید از سلامت آن غافل شوید. این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای خودروی شما است و باید بعد از هر 50هزار کیلومتر رانندگی یا 7-5 سال تعویض شود. البته عمر مفید شمع همه خودروها یکسان نیست.

بهتر است بعد از پیمودن هر 20000 کیلومتر، وضعیت شمع را بررسی کنید. به یاد داشته باشید سرویس و تعمیر به موقع شمع باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. در این صورت تا مدت‌های طولانی نیاز به تعویض شمع نخواهید داشت.