Skip to main content
| author

چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟

11 آذر, 1402

چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟ علت سیاه شدن و دوده زدن شمع خودرو چیست؟ حتما می‌دانید که شمع خودرو یکی از اجزای اصلی موتور است و نقش مهمی در روشن شدن و حرکت خودرو ایفا می‌کند.

این قطعه که جزو لوازم مصرفی به شمار می‌رود، در قسمت موتور و روی سیلندر نصب می‌شود. شمع موتور با استفاده از جریان ولتاژ برق می‌تواند در محفظه احتراق، جرقه تولید کند. این جرقه باعث انفجار می‌شود و نیروی لازم برای حرکت اتومبیل را تامین می‌کند. اگر شمع خودرو آسیب ببیند یا خراب شود، اتومبیل شما روشن نمی‌شود. بنابراین باید به سلامت آن اهمیت دهید.

برای اینکه بدانید « چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟ » ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر پاسخ این سوال، می‌توانید اطلاعاتی درباره نحوه برطرف کردن رنگ سیاه شمع موتور به دست آورید. با ما همراه باشید. 

اگر صاحب یک خودروی سراتو هستید و متوجه خرابی یا اتمام شمع آن شدید، باید به فکر تعویض این قطعه باشید. برای تهیه شمع سراتو با فروشگاه کیااورجینال تماس بگیرید. 

چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟

علت سیاه شدن شمع موتور 

دلایل مختلفی برای سیاه شدن شمع موتور خودرو وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

1- تماس مستقیم با بنزین، اکسیژن، برق و جرقه

مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت سیاه شدن شمع موتور همین موضوع است. همان‌طور که قبلا گفتیم شمع موتور نقش مهمی در فرایند احتراق و جرقه‌زنی دارد. واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی که در موتور اتفاق می‌افتند، موجب ایجاد رسوبات کربنی روی شمع می‌شوند.

این رسوبات به رنگ قهوه ای تیره یا دودی هستند. با گذشت زمان و استفاده از خودرو، عمر شمع موتور کاهش پیدا می‌کند و دوده بیشتری می‌گیرد. 

تماس مستقیم شمع موتور با بنزین، اکسیژن، برق و جرقه

2- خروجی ضعیف کویل ها

کوئل یا کویل (Ignition coil) یک سیم‌پیچ القایی است که وظیفه دارد جریان ضعیف باتری را به جریان قوی‌تر(با ولتاژ بالا) تبدیل و برای شمع‌ها ارسال کند. به عبارت ساده‌تر کویل مسئول تامین برق برای جرقه‌زنی شمع است.

معمولا باتری خودرو می‌تواند حداکثر 12 ولت جریان را تولید کند؛ اما برای جرقه‌زنی و احتراق به اختلاف پتانسیل با ولتاژ بالا نیاز است. در این حالت، کوئل می‌تواند به شما کمک کند. کوئل، با تقویت ولتاژ تولیدی باتری می‌تواند آن را در زمان مناسب به شمع برساند. در این زمان احتراق صورت می‌گیرد. 

وقتی که کوئل ضعیف شود یا مشکل پیدا کند، قادر نیست انرژی الکتریکی را با ولتاژ و قدرت مناسب به شمع برساند. در این شرایط، عملیات جرقه‌زنی و احتراق به درستی انجام نمی‌شود و ممکن است شمع دوده بگیرد. 

خروجی ضعیف کوئل ها

3- کثیف بودن فیلتر هوا

هنگامی که فیلتر هوا کثیف می‌شود، عملکرد مناسبی نخواهد داشت. در این حالت، هوای کم و آلوده وارد محفظه موتور می‌شود. هوای ورودی به خوبی با سوخت ترکیب نمی‌شود و عملیات جرقه‌زنی با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه احتراق به خوبی صورت نمی‌گیرد. واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی زیادی که روی شمع تاثیر می‌گذارند باعث سیاه شدن رنگ آن می‌شوند. 

کثیف بودن فیلتر هوا

4- بروز نشتی در حسگرهای اکسیژن

برای اینکه عملیات احتراق به طور صحیح انجام شود باید اکسیژن وجود داشته باشد. اگر هوا و سوخت به اندازه مناسبی ترکیب شوند، احتراق به خوبی صورت می‌گیرد. مقدار اکسیژن ورودی به محفظه احتراق توسط حسگرهای اکسیژن تنظیم می‌شود.

در صورتی که این حسگرها آسیب ببینند، باعث نشتی می‌شوند. در نتیجه تناسب میان اکسیژن و سوخت بهم می‌خورد. ممکن است مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه شود. این امر باعث می‌شود تعداد واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی که در هنگام جرقه‌زنی رخ می‌دهند، بیشتر شوند. به این ترتیب سر شمع دوده می‌گیرد و سیاه می‌شود. 

بروز نشتی در حسگرهای اکسیژن

5- برهم خوردن تنظیمات سیلندر هوای کاربراتور

یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم سوخت‌رسانی، کاربراتور است. این قطعه وظیفه دارد مخلوط هوا و سوخت را متناسب با شرایط موتور تهیه کند و به آن برساند. هنگامی که سوپاپ هوا یا سوخت باز باشد، کاربرات می‌تواند سوخت را به صورت پودری درآورد و به داخل موتور ارسال کند. به این ترتیب که ابتدا سوخت را به وسیله هوا مکش می‌کند و بعد از تبدیل کردن به پودر برای موتور می‌فرستد.

اگر تنظیمات سیلندر هوای کاربراتور برهم بخورد، عملکرد درستی نخواهد داشت و باعث سیاه شدن شمع موتور می‌شود. 

برهم خوردن تنظیمات هوای کاربراتور

معیوب شدن سیستم خنک‌کننده و قفل شدن و گیر کردن ساسات، پاسخ‌های دیگری هستند که می‌توان برای سوال « چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟ » ارائه کرد. 

چطور می توان رنگ سیاه شمع خودرو را برطرف کرد؟

در ابتدا باید بررسی کنید که علت سیاه شدن شمع موتور چیست؟ اگر طول عمر شمع به پایان رسیده باشد، بهترین کار این است که شمع موتور را تعویض کنید. به مرور زمان و استفاده از خودرو، شمع موتور دچار فرسایش می‌شود و به رنگ سیاه درمی‌آید. در این زمان بهتر است شمع موتور قدیمی را با یک شمع جدید جایگزین کنید. 

اما در صورت تمام نشدن شمع موتور خودرو، باید عیب‌یابی کنید. چرا که اگر قسمت دیگری از موتور خراب شده باشد، تعویض شمع موتور نمی‌تواند مشکل را حل کند. در این صورت، شمع جدید هم بعد از مدت کمی دوده می‌گیرد و سیاه می‌شود. به این ترتیب کارایی خود را از دست می‌دهد. اگر در این شرایط قرار گرفتید، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید. 

چطور می توان رنگ سیاه شمع خودرو را برطرف کرد؟

نتیجه‌گیری درباره اینکه چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟

 در این مقاله پاسخ سوال « چرا شمع موتور خودرو سیاه می شود؟ » را به شما ارائه کردیم. شمع خودرو یکی از اجزای اصلی موتور است که نقش مهمی در فرایند احتراق ایفا می‌کند. اگر این قطعه خراب شود یا آسیب ببیند، عملیات جرقه‌زنی و احتراق به صورت صحیح انجام نمی‌شود.

اگر شمع موتور اتومبیل شما خراب شد یا عمر آن به اتمام رسید، حتما آن را تعویض کنید. برای این منظور یا رفع هر نوع مشکلی در اتومبیل خود به تعمیرگاه مراجعه نمایید. در این قسمت می‌توانید لیستی از بهترین تعمیرگاه های خودرو را مشاهده کنید.