Skip to main content
| author

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

30 آبان, 1402

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟ لنت ترمز یکی از قسمت‌های سامانه ترمز دیسکی خودرو است که نقش مهمی در توقف سریع و ناگهانی اتومبیل شما دارد. این قطعه شامل چندین صفحه فولادی در پشت و یک صفحه فلزی در جلو می‌شود. روی سطح صفحه فلزی به وسیله مواد اصطکاکی پوشانده شده است. 

در هنگام کاهش سرعت یا توقف خودرو، وزن زیاد اتومبیل روی چرخ‌ها است. متوقف کردن چرخ‌ها در حالی که به سرعت می‌چرخند، فشار زیادی را به لنت‌های خودرو وارد می‌کند. بنابراین لنت ترمز باید از جنس مناسبی ساخته شده باشد تا بتواند این میزان فشار را تحمل کند. 

در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این سوال را بدهیم که « لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟ » با ما همراه باشید. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

اگر صاحب خودروی سراتو هستید و لنت ترمز آن خراب شده است، می توانید برای تهیه لنت ترمز سراتو به فروشگاه کیا اورجینال مراجعه نمایید. 

مواد تشکیل دهنده لنت ترمز 

لنت ترمز از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. هر یک از آنها ویژگی‌های خاصی دارند. 

مواد تمام فلزی 

لنت‌های ترمز تمام فلزی با استفاده از فولاد منفذدار با ضریب اصطکاک بالا (0.50 ~ 0.38) ساخته می‌شوند. این نوع لنت را فقط در خودروهای مسابقه ای می‌‌توان مشاهده کرد. عمر بسیار بالای این محصول به عنوان ویژگی بارز آن محسوب می‌شود.

برای کاهش سرعت این اتومبیل‌ها به نیروی زیادی نیاز است. سرعت زیاد و ترمزگیری‌های مستمر در حین مسابقه باعث خوردگی سریع‌تر دیسک‌های ترمز می‌شوند. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

مواد غیرفلزی

این نوع لنت با استفاده از مواد کامپوزیتی ساخته می‌شوند. در ساختار این مواد، سلولز، شیشه پخته شده و پلی اورتان معطر وجود دارند. عدم استقبال از لنت‌های غیرفلزی باعث کاهش تولید این محصول شده است.

لنت‌های غیر فلزی هیچ‌گونه خراشی بر روتور ایجاد نمی‌کنند؛ اما مقدار زیادی گرده تولید می‌کنند. بنابراین در صورت نیاز به استفاده از این نوع لنت ترمز، باید اقدامات موثر برای افزایش و بهبود عمر و مقاومت لنت صورت گیرند. 

مواد نیمه فلزی

برخی از لنت‌ های ترمز با نام لنت‌های نیمه فلزی شناخته می‌شوند. این نوع لنت با استفاده از فلزات متخلخل و مواد مصنوعی ساخته می‌شود. از ویژگی‌های لنت ترمز نیمه فلزی می‌توان به ماندگاری طولانی مدت، مقاومت عالی در برابر سایش و تغییر رنگ اشاره کرد.

عملکرد، میزان تولید صدا و مقدار سایش این لنت‌ها به گونه ای است که در رده میانی انواع لنت ترمز قرار می‌گیرند. قیمت کمتر لنت ترمز نیمه فلزی در مقایسه با لنت ترمز سرامیکی باعث شده است تا بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، استفاده از این نوع لنت باعث سایش شدید روتور و بدتر شدن قدرت ترمزگیری می‌شود. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

علاوه بر موارد بالا، پاسخ‌های دیگری هم برای سوال « لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟ » وجود دارند که در مورد آنها هم صحبت می‌کنیم. 

مواد آلی 

برخی از لنت ‌های ترمز با استفاده از مواد کامپوزیتی مانند الیاف یا سلولز آمیخته به رزین‌های آلی پوشانده می‌شوند. ضمن اینکه مواد روان‌کننده و اصلاح‌کننده هم به کامپوزیت لنت اضافه می‌کنند. با این کار، عملکرد مواد آلی بهبود پیدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های لنت‌های ترمز با مواد آلی، ضریب اصطکاک بالای آنها است. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

آزبست

آزبست به عنوان قدیمی‌ترین ماده مورد استفاده در آسترهای کلاچ شناخته می‌شود. برای تولید آن از ترکیب‌های معدنی منیزیم و سیلیسیوم استفاده می‌کنند. مقاومت بالای آزبست در برابر حرارت و گرما باعث شد تا در ساخت لنت ترمز مورد استفاده قرار بگیرد. اما به دلیل سرطانزا بودن و آلایندگی، دیگر از آن استفاده نمی‌شود. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

آهن پخته شده

یکی دیگر از مواردی که در پاسخ به سوال « لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟ » می‌توان به آن اشاره کرد، آهن پخته شده است. گاهی اوقات برای ساخت لنت‌ها از فلزات مختلف به ویژه آهن پخته استفاده می‌کنند. برای این منظور ابتدا مواد فلزی را به صورت پودر درمی‌آورند. سپس پودر موردنظر را داخل یک دستگاه آسیاب می‌ریزند و با استفاده از حرارت، ذوب می‌کنند. فرایند ذوب تحت حرارت و فشار بالا صورت می‌گیرد. 

در بیشتر موارد از فلز آهن استفاده می‌کنند. این کار مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به قابلیت ضد لغزش و ضریب اصطکاک مناسب آهن اشاره کرد. البته این لنت‌ها وزن زیادی دارند و به راحتی ساییده می‌شوند. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

سرامیک

در ساختار لنت ‌های ترمز سرامیکی علاوه بر الیاف سرامیک، ماده پرکننده و مواد چسباننده مقدار کمی هم الیاف مس وجود دارند. این لنت‌ها سبک هستند و عملکرد خوبی نشان می‌دهند. در بسیاری از اتومبیل‌های مسابقه از این نوع لنت استفاده می‌شود.

این لنت‌ها به خوبی در برابر ساییدگی مقاومت می‌کنند. غبار ناشی از لنت های سرامیکی به رنگ روشن است و به چرخ نمی‌چسبد. درکنار تمام ویژگی‌های مثبت، اما قیمت بالایی دارند. به همین دلیل در وسایل نقلیه معمولی کمتر استفاده می‌شوند. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

مواد کربنی 

یکی از مواد جدیدی که برای ساخت لنت ترمز به کار می‌روند، مواد کربنی هستند. این مواد به تازگی تولید شده اند و به عنوان یک فناوری نوین برای توسعه بوش‌های کلاچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی بارز این ماده، مقاومت بالای آن در برابر حرارت است. به طوری که می‌تواند دمای حدود 1000-800 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. برای افزایش خصوصیات اصطکاک مواد کربنی در هنگام ساخت لنت ترمز از اصلاح‌کننده های اصطکاک استفاده می‌شود. 

لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

سخن پایانی درباره اینکه لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟

لنت‌ های ترمز با استفاده از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. به همین علت ویژگی‌های متفاوتی دارند. در هنگام انتخاب و خرید لنت ترمز برای اتومبیل خود باید به نقاط قوت و ضعف لنت ترمز توجه کنید. البته نباید از نوع خودرو و شیوه رانندگی خود هم غافل شوید. 

برای مثال لنت‌های فلزی و نیمه فلزی عملکرد و دوام خوبی دارند. قیمت ارزان و در دسترس بودن آنها باعث شده است تا مصرف زیادی داشته باشند. این لنت‌ها در کنار ویژگی‌های مثبت خود، معایبی هم دارند. 

استفاده از لنت‌ های فلزی باعث می‌شود روتور سریع‌تر سایش پیدا کند. ضمن اینکه وزن بالایی دارند و بر میزان مصرف سوخت موثر هستند. در حالی که لنت‌های آلی به عنوان دوستدار محیط زیست شناخته می‌شوند. این لنت‌ها صدای کمی ایجاد می‌کنند؛ اما باعث سایش سریعتر و تولید غبار بیشتر می‌شوند. 

در مورد لنت‌های سرامیکی هم باید گفت وزن کم و دوام زیادی دارند و بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند؛ اما به علت قیمت گران خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اکنون که متوجه شدید لنت ترمز از چه ساخته می‌شود؟ راحت‌تر می‌توانید لنت ترمز مناسب اتومبیل خود را انتخاب و خریداری کنید. اطلاع از مواد تشکیل دهنده لنت و ویژگی‌های آنها به شما کمک می‌کنند خرید بهتری داشته باشید.