Skip to main content
| author

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

26 آبان, 1402

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟ پس از پیمودن چه مسافتی باید کاتالیزور خودرو را تعویض کنیم؟ یک کاتالیزور چقدر عمر می‌کند؟ کاتالیزور، یک قطعه نام آشنا برای رانندگان و صاحبان خودرو است. آنها می‌دانند که این قطعه نقش مهمی در تصفیه گازهای خروجی از اگزوز دارد.

کاتالیزور باعث می‌شود میزان آلایندگی خودرو کاهش پیدا کند. این قطعه هم مانند سایر قطعات اتومبیل، طول عمر مشخصی دارد. بعد از اتمام این مدت لازم است تا با یک کاتالیزور جدید جایگزین شود. البته گاهی اوقات به دلیل خرابی یا آسیب دیدگی ناچار می‌شوید این قطعه را زودتر از موعد معین تعویض کنید. برای اطلاع از عمر مفید کاتالیزور و عوامل و علائم خرابی آن ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

کاتالیزور چقدر عمر می کند؟

می‌توان گفت عمر مفید یک کاتالیزور بین 100-80 هزار کیلومتر است. یعنی بعد از پیمودن 80 الی 100هزار کیلومتر لازم است تا کاتالیزور تعویض شود. معمولا طول عمر مفید یک کاتالیزور 4-3 سال است؛ اما ممکن است این عدد به دلایل مختلفی تغییر کند. برای مثال مقداری مسافتی که اتومبیل پیموده است و تنظیمات موتور می‌توانند روی میزان دوام مبدل کاتالیستی (کاتالیزور) تاثیر بگذارند.

بعد از 4-3 سال، عملکرد کاتالیزور کاهش پیدا می‌کند و نمی‌تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. در این شرایط، اتومبیل شما به یک آلاینده محیط زیست تبدیل می‌شود. برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از آلودگی محیط زیست باید کاتالیزور خودرو را به موقع تعویض کنید. 

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

عوامل موثر در عمر مفید کاتالیزور

اگر تعویض فیلتر هوا، روغن موتور و قطعات فنی موتور (انژکتورها و شمع‌ها) به موقع انجام شود، تاثیر بسزایی در افزایش عمر مفید کاتالیزور خواهد داشت. 

چه عواملی باعث خرابی کاتالیزور می شوند؟

کاتالیزور خودرو هم مانند هر قطعه دیگری ممکن است خراب شود. علت خرابی این قطعه متفاوت است. در ادامه به بعضی از علل خرابی کاتالیزور اشاره می‌کنیم.
1- معیوب بودن سیستم جرقه زنی خودرو
2- گرم شدن بیش از حد موتور 
3- ضربه خوردن و آسیب دیدن پوسته
4- خرابی واشر سرسیلندر 
5- بسته شدن مسیر کاتالیزور
6- وجود ناخالصی در سوخت مصرفی 
7- استفاده کردن از سوخت بی‌کیفیت
8- خرابی سیستم تزریق سوخت

اینها بعضی از عواملی هستند که باعث خرابی کاتالیزور می‌شوند. در برخی موارد می‌توان مشکل را با سرویس، شستشو و تعمیر کاتالیزور رفع کرد. اما گاهی اوقات نیاز به تعویض قطعه است. 

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

علائم خرابی مبدل کاتالیستی

برخی علائم نشان می‌دهند کاتالیزور خودرو خراب شده است و نمی‌تواند به خوبی عمل کند. برای مثال اگر اتومبیل شما شتاب‌گیری خوبی ندارد، ممکن است کاتالیزور آن دچار مشکل شده باشد. گاهی اوقات بوی گوگرد یا تخم مرغ گندیده از اگزوز خارج می‌شود. این علامت نشانگر خرابی کاتالیست است. 

ایجاد گرمای بیش از حد در زیر خودرو یکی دیگر از علائمی است که نشان می‌دهد کاتالیزور خودرو به خوبی کار نمی‌کند. از دیگر علائم خرابی مبدل کاتالیستی می‌توان به شنیدن صدای غیرعادی از خودرو، کاهش توان اتومبیل، افزایش مصرف سوخت و غلظت گازهای آلاینده خروجی از اگزوز اشاره کرد. هنگام مواجهه با هر یک از این علائم بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره تعمیر کاتالیزور اینجا کلیک کنید. 

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

برای افزایش عمر کاتالیزور خودرو چه کنیم؟

رعایت یکسری نکات به شما کمک می‌کند تا عمر مفید کاتالیزور اتومبیل خود را افزایش دهید. یکی از این نکات، نگهداری مناسب و انجام سرویس دوره ای خودرو است. یعنی اگر قطعات مختلف خودرو مانند انژکتورها، روغن موتور، فیلتر هوا و... را به موقع تعویض کنید، عملکرد کاتالیزور بهبود پیدا می‌کند.

بهتر است از سوخت باکیفیت استفاده شود. در این صورت کارایی کاتالیزور افزایش می‌یابد. به یاد داشته باشید که شرایط رانندگی هم می‌تواند باعث افزایش عمر کاتالیزور شود. رانندگی مناسب و پرهیز از شتاب‌گیری و ترمزگیری پی در پی تاثیر مثبتی در این مسئله دارد. 

عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

سخن پایانی درباره اینکه عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟

در این مقاله درباره اینکه « عمر مفید کاتالیزور چند کیلومتر است؟ » صحبت کردیم.  کاتالیزور یک قطعه حیاتی در خودرو است که در زیر خودرو و مسیر اگزوز نصب می‌شود. این قطعه بعد از دهانه خروجی موتور قرار دارد. وظیفه آن تصفیه گازهای خروجی از اگزوز است. یعنی طی واکنشی، گازهای خطرناک ناشی از احتراق سوخت در موتور را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌کند. 

برخی افراد تصور می‌کنند حذف این قطعه از خودرو باعث افزایش شتاب آن می‌شود. ممکن است در ابتدا چنین اتفاقی بیفتد و کمی شتاب خودرو افزایش پیدا کند؛ اما به مرور زمان این حالت از بین می‌رود. کاتالیست یا کاتالیزور هم مانند هر قطعه دیگری دارای یک عمر مفید است. یعنی بعد از این مدت، باید با قطعه جدید جایگزین شود. در غیر این صورت نمی‌تواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. این امر روی عملکرد کلی خودرو تاثیر منفی می‌گذارد.