Skip to main content
| author

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

07 آذر, 1402

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن ، علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ حتما تا به حال صدای سوت لنت ترمز را شنیده اید. به نظر شما چرا لنت ترمز سوت می‌کشد؟ گاهی اوقات زمانی که پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، صدایی آزاردهنده می‌شنوید.

اگر به دنبال علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله ضمن بررسی علت این موضوع، راهکارهایی را برای رفع آن به شما نشان می‌دهیم. با ما همراه باشید. 

سوت کشیدن لنت ماشین

حتما می‌دانید که لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی اتومبیل و جزو لوازم جلوبندی است. این قطعه نقش مهمی در تامین امنیت سرنشینان خودرو ایفا می کند. گاهی اوقات ممکن است مانند سایر قطعات ماشین دچار خرابی یا آسیب دیدگی شود.

یکی از مشکلاتی که برای لنت ترمز پیش می‌آید، ایجاد صدای سوت است. دلایل مختلفی برای سوت کشیدن لنت ترمز خودرو وجود دارند. اگر چنین صدایی را شنیدید حتما وضعیت لنت‌های ترمز اتومبیل خود را چک کنید. تکرار چندباره این صدا می‌تواند نشانه ای از وجود مشکل باشد. بنابراین در صورت تکرار صدای سوت، حتما آن را جدی بگیرید. 

اگر صاحب خودروی سراتو هستید و لنت ترمز آن خراب شده است، برای تهیه لنت ترمز سراتو با فروشگاه کیااورجینال تماس بگیرید. 

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

چرا لنت ترمز سوت می کشد؟

سوت کشیدن لنت ترمز ممکن است به علت فرسایش لنت‌ها باشد. گذشت زمان و استفاده از خودرو باعث فرسودگی لنت‌ها می‌شود. در این حالت، وقتی که ترمز می‌گیرید، صداهای ناهنجاری می‌شنوید. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید. 

انواع صداهایی که از لنت ترمز شنیده می‌شوند

هنگامی که لنت ترمز اتومبیل شما خراب می‌شود، صداهای ناهنجاری می‌شنوید. احتمال دارد صدایی شبیه تق تق، سوت یا خرخر بشنوید. 

1- شنیدن صدای تق‌تق از لنت ترمز خودرو 

ممکن است اتومبیل شما مجهز به سیستم ترمز ضد قفل abs باشد. در این صورت هنگام ترمزگیری در زمین‌های ناهموار و سراشیبی‌ها، صدای تق‌تق خواهید شنید. این امر طبیعی است و نشانه مشکل نیست.

اما اگر اتومبیل شما فاقد ترمز ضد قفل abs باشد و در هنگام فشردن پدال ترمز، صدای تق‌تق بشنوید، به معنای وجود مشکل است. علت سوت کشیدن لنت ترمز در این شرایط می‌تواند شل بودن لنت ترمز، وجود مشکل در دیسک ترمز یا خشک بودن فنرها باشد. 

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

2- شنیدن صدای خرخر از چرخ ها در هنگام ترمزگیری 

گاهی اوقات با فشار دادن پدال ترمز، صداهایی شبیه خرخر از چرخ‌های اتومبیل شنیده می‌شوند. علت این صداها ممکن است شکستگی دیسک یا خرابی پلوس باشد. البته برخی مواقع خشک بودن لنت‌های ترمز خودرو هم باعث چنین مسئله ای می‌شوند. 

3- سوت کشیدن لنت ترمز موتور

یکی از رایج‌ترین صداهایی که از لنت ترمز به گوش می‌رسد، صدای سوت است. این صدا به علت وجود مشکل در قسمت لنت و ترمز می‌باشد. در ادامه به بعضی از علت‌های سوت کشیدن لنت ترمز اشاره می‌کنیم.

- استفاده از لنت‌های بی‌کیفیت و نامرغوب 
- خراب بودن فنر لنت
- شیشه ای شدن سطح دیسک و لنت ترمز
- شل شدن کالیپرها
- خرابی بلبرینگ‌ها
- زنگ زدن دیسک و لبه دار شدن سطح آن 
- وجود جسم خارجی بین لنت و ترمز
- درگیری لنت با سطح دیسک
- داغ شدن بیش از حد لنت و دیسک 
- وجود آهن اضافی روی سطح لنت 
- تمام شدن لنت ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز نو

گاهی اوقات ممکن است با وجود تعویض لنت‌ها، صدای سوت کشیدن را از لنت ترمز نو هم بشنوید. علت سوت کشیدن لنت ترمز نو به کیفیت پایین این محصول مربوط می‌شود. یعنی هنگامی که ترمز می‌گیرید، تماس و ساییده شدن لنت و دیسک باعث ایجاد نیروی اصطکاک و گرد و غبار می‌شود. این مسئله به علت نامتناسب بودن جنس لنت‌ها و دیسک‌های ترمز رخ می‌دهد.

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

رفع مشکل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

قبل از هر کاری بهتر است وضعیت لنت‌ها را بررسی کنید. شل‌شدگی یا لق شدن لنت می‌تواند باعث تولید صدا شود. علاوه براین وضعیت کالیپرها، فنرها، گیره ها، دیسک‌ها، پین‌ها و سلامت بلبرینگ‌ها را نیز چک کنید.

در صورتی که شل یا کهنه شده اند، آنها را تعویض نمایید. اگر گرد و غباری روی لنت ترمز، کاسه چرخ یا متعلقات آن وجود دارد، آن را برطرف کنید. ممکن است کالیپرهای خودرو نیاز به روغن‌کاری داشته باشند. با روغن‌کاری این قطعات می‌توانید میزان ارتعاشات آنها را کاهش دهید. 

نحوه رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز

شنیدن صدای سوت از لنت ترمز، آزاردهنده است. با استفاده از یکسری تکنیک‌ها می‌توانید این صدای ناهنجار را از بین ببرید. در ادامه به چند روش برای رفع سوت کشیدن لنت ترمز اشاره می‌کنیم.

تکنیک اول : مالیدن گریس به پشت لنت ‌ها

معمولا اولین کاری که تعمیرکاران برای رفع صدای سوت از لنت انجام می‌دهند، مالیدن گریس به سطح پشتی لنت است. با این کار می‌توانند به راحتی صدای لنت‌ها را از بین ببرند. ‬

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

تکنیک دوم : استفاده از روغن در پشت لنت‌ ها

تکنیک دیگری که برای رفع سوت کشیدن لنت ترمز به کار می‌رود، مالیدن روغن به پشت لنت‌ها است. به این ترتیب میزان نویز و ارتعاشات بین لنت و کالیپر کاهش پیدا می‌کند و مشکل سوت کشیدن لنت ترمز هم رفع می‌شود. 

تکنیک سوم : سمباده‌کشی روی لنت‌ها 

راهکار سوم برای خلاصی از صدای آزاردهنده لنت ترمز، سمباده‌کشی روی لنت است. ابتدا لنتی که سوت می‌کشد را از داخل کالیپر لنت بیرون می‌آورند و سپس شروع به کشیدن سمباده می‌کنند. با این کار، سطح لنت صاف و صیقلی می‌شود و دیگر صدای سوت از آن شنیده نمی‌شود. 

علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

تکنیک چهارم : تعویض لنت‌ها 

در مواقعی که روش‌های قبلی پاسخگو نبودند باید لنت ترمز را تعویض کرد. در غیر این صورت ناچار خواهید بود تا صدای سوت را تحمل کنید. 

سخن پایانی درباره علت سوت کشیدن لنت ترمز و نحوه رفع آن

گاهی اوقات در هنگام ترمزگیری، صداهای ناهنجاری می‌شنوید. سوت کشیدن لنت ترمز به دلایل مختلفی مانند تمام شدن لنت، کیفیت پایین لنت، خرابی بلبرینگ‌ها، داغ شدن بیش از حد لنت و دیسک، شل شدن کالیپرها و... اتفاق می‌افتد. چند راهکار برای رفع سوت کشیدن لنت ترمز وجود دارد که در مقاله به آنها اشاره کردیم. برای رفع انواع مشکلات اتومبیل خود به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید. در این قسمت می‌توانید لیستی از بهترین تعمیرگاه های خودرو را مشاهده نمایید.